Ekonomi som intresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ekonomi som intresse?

Inläggav 4800rpm » 2020-02-20 9:57:58

Har funderat på detta ett tag och har haft ett intresse för pengar sedan jag började jobba som 16-åring därefter har intresset intensifierats. Har ett kortsiktigt mål på 500k på korta räntor inom några år som jag ska likvidera vid lågkonjunktur för att köpa ett billigt hus vid eventuellt kraftigt prisras. Planerar på att byta från en hyresrätt till bostadsrätt eller hus. Planerar också vartefter att öka min aktieexponering i passiva indexfonder där jag inte tar någon som helst ställning till vad som ägs så länge jag äger det.

Är mer intresserad av tanken att vara ekonomiskt oberoende utan att pensionera sig tidigt på eget kapital och jobba om man vill jobba. Tror det handlar mer om att hitta nöjet i sitt arbete och det man gör än att ha pengar för att inte göra något alls. Har inga planer med vad som ska göras med alla pengar bara att mer pengar ger mer möjligheter. Har också föräldrar som upplevt absolut fattigdom. Fattigdom är ett större problem än rikedom.

[bifogar övertydlig sarkasm] MEN DET HÄR FÅR MAN INTE SÄGA I DET HÄR JÄVLA LANDET! :-)051
4800rpm
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2019-12-22
Ort: Kanske utanför Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2020-07-27 21:35:40

CoMpLiCaTeD_X skrev:Jag skulle ej rekommendera köp för tillfället. Själv skulle jag kunna tänka mig investera i guld någonstans mellan 100-150 kr/g. Sen måste man också väga in att det kostar stora summor pengar för att man skall tjäna något, minst ett kg skulle jag vilja påstå.
Detta skrevs i november 2018. Hade man köpt ett kilo guld då och sålt idag hade man tjänat nära 200.000kr.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav Apex2020 » 2020-07-28 8:29:50

Tror guldet ska upp 30 procent till kommande året/åren.
Apex2020
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2020-06-29

Ekonomi som intresse?

Inläggav Zia1985 » 2020-08-17 23:09:03

Jag har inte handlat med värdepapper på typ 1 år. Kände att jag behöver komma igång med månadssparandet igen, så idag la jag in en order på en aktie som jag sneglat lite på i 2 år. Dom presenterar en kvartalsrapport imorgon och jag hoppas att kursen kommer gå ner lite så att min order går igenom.
Skulle aktien börja stiga så kommer ordern falla igenom och då satsar jag pengarna på ett tråkigt men pålitligt kort.
Länge lefve månadssparande!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD-X » 2020-10-18 13:56:22

Dags att sparka igång den här tråden igen tycker jag. När jag startade tråden för 2 år sedan såg ju situationen annorlunda ut eftersom vi inte hade någon pandemi som härjade. Är det någon som tagit stryk ekonomiskt av Corona?

Personligen har jag klarat mig relativt väl. Inte för att man blivit så mycket rikare men det kunde ha varit värre om man fått panik i början av året och sålt av aktier med storförlust. Lyckades hålla huvudet kallt när det var som värst i FEB/MARS.

I övrigt har jag nog blivit mer dynamisk i mitt sparande och investerande än tidigare. Förut så handlade det enbart om utdelningsaktier men nu händer det att jag säljer av lite ibland när kursen är tilltalande och återköper vid dippar. Har även fattat tycke för kryptovalutor.
CoMpLiCaTeD-X
Inaktiv
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2020-10-18

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2020-10-19 11:15:06

Lite märkligt att börsen gått så starkt sedan i somras med tanke på pandemi, hög arbetslöshet och småföretag som har det kämpigt. Alla stora statliga lånepaket plus ett framtida vaccin måste på något sätt vara inprisat i aktiekursen.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2020-10-19 11:41:28

Kan vi inte få en liten kommentar om ditt råd angående guldet som jag skrev om några inlägg högre upp?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-19 11:46:13

Tycker det känns mycket egendomligt att börsen verkar i det närmast oberörd trots den situation vi befinner oss i. Får känslan av att det finns en känsla av att ”vi är odödliga” när jag kollar börsen. Det gör mig lite nervös.
Kan dock för lite om marknaden för att göra några uttalanden om att någon ”korrektion” av marknaden lurar runt hörnet.
Jag tar det väldigt försiktigt just nu dock.
Den här veckan kickar väl rapportperioden igång på allvar, så vi får väl se om allt är guld och gröna skogar.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Huggorm » 2020-10-19 11:48:51

Marknaden hålls igång med de löften om enorma stödpaket som världens regeringar utlovar. Samtidigt är det som ett spel av "Svarte Petter" där alla sitter och väntar på exakt rätt tillfälle att sälja. När det inträffar kommer marknaden falla som ett korthus och världen gå in i den värsta finanskrisen hittills.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ekonomi som intresse?

Inläggav Tulson74 » 2020-10-19 11:51:05

Jag tycker det är viktigt och intressant att sköta min ekonomi och skapa ekonomisk tillväxt i min egen ekonomi
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Ekonomi som intresse?

Inläggav Maggi » 2020-10-19 13:04:35

Bra att tråden är återuppväckt! Välkommen tillbaka Complicated!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2020-10-19 16:50:32

Huggorm skrev:Marknaden hålls igång med de löften om enorma stödpaket som världens regeringar utlovar. Samtidigt är det som ett spel av "Svarte Petter" där alla sitter och väntar på exakt rätt tillfälle att sälja. När det inträffar kommer marknaden falla som ett korthus och världen gå in i den värsta finanskrisen hittills.


Jag tror du har du en poäng där. Finns inte en chans att pandemin inte får några konsekvenser när det allt börjar återgå till det normala. Vi får verkligen hoppas det inte blir en ny finanskris men börserna lär inte ligga på rekordnivåer som de gör nu, Dow Jones satte all time high, OMX30 satte all time high för inte så länge sedan och allt genom att lura börsen med stödpaket och löften om vaccin. Skall bli intressant att se vad som händer 2021. Inte lätt att förutse framtiden, trodde det var ett klipp med bankaktier och då kom pengatvätt skandalerna, när det började vända så kom Corona. Därför tror jag en bra balans i ekonomin är viktigt, som till exempel att ha en rimlig summa likvider tillgänglig och inte bara värdepapper som är extremt sårbara i kristider.

Maggi skrev:Bra att tråden är återuppväckt! Välkommen tillbaka Complicated!


Detsamma Maggi, kul att se dig igen och vara tillbaka i rampljuset :)
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2020-10-20 11:47:50

SWEDBANK
RESULTAT ÖVER FÖRVÄNTAN,RÄNTENETTO LITE LÄGRE- SAMMANF (Direkt)
2020-10-20 08:11

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedbanks resultat i det tredje kvartalet 2020 var bättre än väntat, medan räntenettot låg lite under analytikerprognoserna.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Resultat bättre än väntat. Swedbanks rörelseresultat blev 6.417 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Väntat var 5.276 miljoner, enligt genomsnittet i Infronts sammanställning av analytikerprognoser inför rapporten.

Räntenetto något lägre. Bankens räntenetto för årets tredje kvartal låg på 6.714 miljoner kronor, att jämföra med andra kvartalets 6.886 miljoner. Utfallet var 2 procent lägre än Infronts konsensusestimat. Minskningen jämfört med andra kvartalet berodde i huvudsak på lägre inlåningsmarginaler och förklaras också av valutaeffekter samt av att andra kvartalet var positivt påverkat av en engångseffekt inom Group Treasury på 103 miljoner kronor.

Lägre kreditförluster än befarat. Under det tredje kvartalet gjorde Swedbank ytterligare reserveringar för kreditförluster på 425 miljoner kronor, vilket var ljusare än analytikernas genomsnittliga prognos om kreditförlustreserveringar på 842 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning.

Provisionsnetto ökade. Provisionsnettot ökade med 11 procent i tredje kvartalet, jämfört med det andra, främst till följd av högre intäkter från kapitalförvaltningen och kortverksamheten. Provisionsnettot på 3.246 miljoner kronor var 3 procent bättre än Infronts konsensus.

Stabiliserat nettoresultat finansiella poster. Posten Nettoresultat av finansiella poster uppgick till 669 miljoner kronor, vilket kan jämföras med andra kvartalets 1.398 miljoner och Infronts konsensus som låg på 612 miljoner. "Resultatet har stabiliserats efter en volatil utveckling med kraftiga värdeförändringar under årets första och andra kvartal", skriver Swedbank.

Vill ge utdelning, men beaktar myndigheter. Swedbanks styrelse överväger fortsatt frågan om utdelning för räkenskapsåret 2019. "Bankens finansiella ställning är stark och vi vill ge utdelning. Men vi följer utvecklingen och tar hänsyn till myndigheternas bedömningar och är uppmärksamma på hur pandemin utvecklas", skriver Swedbanks vd Jens Henriksson. Han uppger att Swedbank har en stark kapitalbuffert och att marginalen till den svenska Finansinspektionens minimikrav på kärnprimärkapitalrelationen är fortsatt robust.

Helårskostnader strax under 21 mdr kr. Swedbank räknar med att bankens kostnader kommer att uppgå till strax under 21 miljarder kronor för helåret 2020, sade Jens Henriksson till nyhetsbyråer efter delårsrapporten. I somras var Swedbanks bedömning att bankens kostnader skulle bli 21,5 miljarder kronor för helåret. Kostnadsguidningen är exklusive den sanktionsavgift på 4 miljarder kronor som Finansinspektionen meddelade tidigare i år.

Flera tecken på återhämtning. Det finns många tecken på återhämtning i samtliga av Swedbanks marknader, men det kommer att ta tid innan ekonomin är tillbaka till nivåerna före krisen, enligt Swedbank-chefen. "Den globala ekonomin har fluktuerat snabbt och vi är fortsatt vaksamma på att läget kan försämras", skriver Jens Henriksson i delårsrapporten.


Helt okej delårsrapport från Swedbank. Med hänsyn till pandemin, pengatvätt böter osv så klarar sig banken väl. Skall bli intressant att läsa nästa rapport i slutet av Januari 2021 och se om de kommer dela ut något av 2019 års vinster till aktieägarna i form bonusutdelning. Känns som att aktien är undervärderad för stunden.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav Maggi » 2020-10-28 18:49:11

Vågar ni handla nu? I nedgången.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ekonomi som intresse?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-28 18:52:46

Ja, det är ner det går utför man ska handla!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Maggi » 2020-10-28 18:54:42

Zia1985 skrev:Ja, det är ner det går utför man ska handla!


Ja tror det blir ännu mera ner i morgon! Sen går det upp när Trumph blivit omvald...
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ekonomi som intresse?

Inläggav LordNelson » 2020-10-28 19:05:43

Är det nedgång nu, eller är alla bolag på börsen åt helvete övervärderade av pengarna från alla pensionsfonder som pumpas ut varje månad? Och är inte marknaden helt dopad av alla stimulanspaket, statliga garantier till bankerna, superlåga räntor och att alla världens riksbanker kör sedelpressarna på högvarv i sina källare?

Vän av ordning undrar varför det är dåligt om man lyckas få till det i kopiatorn medans det är så bra och superförträffligt när riksbanken trycker ohämmat.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ekonomi som intresse?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-28 19:06:17

Maggi skrev:
Zia1985 skrev:Ja, det är ner det går utför man ska handla!


Ja tror det blir ännu mera ner i morgon! Sen går det upp när Trumph blivit omvald...


Spoiler: visa
Sidospår.. Så du tror Trump blir återvald? :)

Ja, det är möjligt att börsen faller än mer under morgondagen. 10000 kronors frågan är ju när vänder det?
Och när det vänder, hur kraftig är rekylen..?
Gäller att ha is i magen..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-28 19:11:20

Det här är intressant tycker jag, att det går så dåligt för dom "gamla" bankerna.
https://www.svd.se/nattsvart-for-aktier ... ts-vinster

Är dom på väg ut tror ni? Känns som en stendöd bransch med storbankerna.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav LordNelson » 2020-10-28 19:28:24

Zia1985 skrev:Det här är intressant tycker jag, att det går så dåligt för dom "gamla" bankerna.
https://www.svd.se/nattsvart-for-aktier ... ts-vinster

Är dom på väg ut tror ni? Känns som en stendöd bransch med storbankerna.

De flesta banker går nog bra och ger bra utdelning (hur mycket får ni kolla själv). Det är säkert priset på fastigheter som tynger deras värde på börsen. Man är orolig att bubblan ska brista.

Swedbank ger nog väldigt hög utdelning om ni köper till värdet dom har nu. Kanske över 10%.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ekonomi som intresse?

Inläggav Maggi » 2020-10-28 21:43:12

Zia1985 skrev:Sidospår.. Så du tror Trump blir återvald?

Ja, det är möjligt att börsen faller än mer under morgondagen. 10000 kronors frågan är ju när vänder det?
Och när det vänder, hur kraftig är rekylen..?
Gäller att ha is i magen..


Nej vild gissning, har ingen aning, marknaden väntar på besked! Tror absolut på ett större fall.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ekonomi som intresse?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2020-11-01 12:27:07

Missade dessvärre nedgången på börsen och handlade precis innan. Det är väl tre faktorer som påverkar börsen just nu och det är corona som blivit värre, folk är oroliga är den ökade smittspridningen. Sen är det såklart det amerikanska valet och besked om vaccin. Förhoppningsvis får man besked i slutet av november hur det gått med FAS 3 testerna hos några bolag, ett positivt besked lär sätta fart på börsen igen.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Ekonomi som intresse?

Inläggav slackern » 2020-11-01 12:29:40

CoMpLiCaTeD_X skrev:Missade dessvärre nedgången på börsen och handlade precis innan. Det är väl tre faktorer som påverkar börsen just nu och det är corona som blivit värre, folk är oroliga är den ökade smittspridningen. Sen är det såklart det amerikanska valet och besked om vaccin. Förhoppningsvis får man besked i slutet av november hur det gått med FAS 3 testerna hos några bolag, ett positivt besked lär sätta fart på börsen igen.


Jo hade man varit smart hade man köpt upp sig på silver när Corona larmen började att droppa in hade man gjort sig en rejäl hacka.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekonomi som intresse?

Inläggav Zia1985 » 2020-11-25 12:11:14

Löning, vad ska jag köpa?
Så mycket jag vill investera i, så lite att investera. :cry:
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in