Dum jävla konstutställning om NPF

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-11-05 8:31:07

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:Skall man ta med musiken eller spela upp den då, tex?
Jag hittade iaf lite intressant att ha med.
Eftersom jag har så rörigt hemma vet jag knappt vad jag gjort ens..men letar jag i några veckor kanske jag hittar nåt bra att plocka fram.


Vet inte.. vad tycker du själv? Om man har demoskivor eller kassettband med musik man skapat själv så kanske man kan sälja dem, och kanske låta folk provlyssna i cd-freestyle innan (om man vågar). Eller så kan man ha det i bakgrunden.
Hoppas du hittar något :D


Haha. Det formatet tror jag inte nån orkar lyssna på där ;)
Ja, nåt har jag hittat men säger inte vad. Jag har väl mer grejer. Grejen är den att jag måste sålla bort en del insidergrejer antar jag. Jag vet inte om jag kan sälja mina original men men ;)

Märker att jag har ganska mkt olika saker att kolla igenom. Vore intressant att se när nåt sånt här blir av så man kan planera lite? Annars blir det nog sista dagen att man stressdrar fram hela rummet och gör kanske lite felbedömningar..
Jag har ganska grava problem med ordningen hos mig nämligen. Det är inte varje dag jag städar till. Inte ens för konsten verkar det som.

När kan man börja få nå planeringspapper hem? ;)
Jag har redan hittat lite kandidater, hehe.
*snälla, säg nu inte att det inte blir av, bara*
Jag undrar om det kan vara saker man bara har gjort delvis, om man har gjort om något?
Det är bara städningsolusten som sätter gränser.
Alltså, finns det risk att man får ha sakerna ifred så att ingen kommer och tar dem lite mystiskt sådär?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-05 9:17:20

regnif skrev:
svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:Skall man ta med musiken eller spela upp den då, tex?
Jag hittade iaf lite intressant att ha med.
Eftersom jag har så rörigt hemma vet jag knappt vad jag gjort ens..men letar jag i några veckor kanske jag hittar nåt bra att plocka fram.


Vet inte.. vad tycker du själv? Om man har demoskivor eller kassettband med musik man skapat själv så kanske man kan sälja dem, och kanske låta folk provlyssna i cd-freestyle innan (om man vågar). Eller så kan man ha det i bakgrunden.
Hoppas du hittar något :D


Haha. Det formatet tror jag inte nån orkar lyssna på där ;)
Ja, nåt har jag hittat men säger inte vad. Jag har väl mer grejer. Grejen är den att jag måste sålla bort en del insidergrejer antar jag. Jag vet inte om jag kan sälja mina original men men ;)

Märker att jag har ganska mkt olika saker att kolla igenom. Vore intressant att se när nåt sånt här blir av så man kan planera lite? Annars blir det nog sista dagen att man stressdrar fram hela rummet och gör kanske lite felbedömningar..
Jag har ganska grava problem med ordningen hos mig nämligen. Det är inte varje dag jag städar till. Inte ens för konsten verkar det som.

När kan man börja få nå planeringspapper hem? ;)
Jag har redan hittat lite kandidater, hehe.
*snälla, säg nu inte att det inte blir av, bara*
Jag undrar om det kan vara saker man bara har gjort delvis, om man har gjort om något?
Det är bara städningsolusten som sätter gränser.
Alltså, finns det risk att man får ha sakerna ifred så att ingen kommer och tar dem lite mystiskt sådär?


Min förhoppning är att de som vill vara med kan träffas en eller flera gånger innan och planera lite (kanske blir svårt iofs, om man bor långt ifrån varandra.. men de som vill kan ju vara med). Då kan man ju även ta med sig saker som man vill ställa ut, och visa dem för de andra innan om man vill ha någon form av råd eller något.. Förhoppningsvis kommer iaf alla frågor få svar, och alla oklarheter klarna då.

Hur menar du att någon skall komma och ta sakerna lite mystiskt? Ingen får iaf röra mina saker utan tillåtelse :lol:
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav atoms » 2009-11-05 19:11:46

Jag tror att en förening skulle vara en bra form att verka utifrån. Dock vet jag inte om deltagarna på ett s.k. konstituerande möte måste vara fysiskt närvarande på samma plats eller om det är möjligt att det sker via en web-konferens.

De städer där en utställning skulle kunna visas initialt sammanfaller med de städer där det redan idag finns en stark kontingent av Aspergare typ Stockholm, Uppsala, Karlstad. Utöver dessa är väl möjligheterna ganska vida.

En bas för deltagarnas verkskatalog skulle kunna se ut som t.ex. www.bildrepublik.se

...

Det är väl dags för en ny tråd om saken.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav regnif » 2009-11-05 19:16:20

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:
svarabhaktivokal skrev:[quote="regnif"]Skall man ta med musiken eller spela upp den då, tex?
Jag hittade iaf lite intressant att ha med.
Eftersom jag har så rörigt hemma vet jag knappt vad jag gjort ens..men letar jag i några veckor kanske jag hittar nåt bra att plocka fram.


Vet inte.. vad tycker du själv? Om man har demoskivor eller kassettband med musik man skapat själv så kanske man kan sälja dem, och kanske låta folk provlyssna i cd-freestyle innan (om man vågar). Eller så kan man ha det i bakgrunden.
Hoppas du hittar något :D


Haha. Det formatet tror jag inte nån orkar lyssna på där ;)
Ja, nåt har jag hittat men säger inte vad. Jag har väl mer grejer. Grejen är den att jag måste sålla bort en del insidergrejer antar jag. Jag vet inte om jag kan sälja mina original men men ;)

Märker att jag har ganska mkt olika saker att kolla igenom. Vore intressant att se när nåt sånt här blir av så man kan planera lite? Annars blir det nog sista dagen att man stressdrar fram hela rummet och gör kanske lite felbedömningar..
Jag har ganska grava problem med ordningen hos mig nämligen. Det är inte varje dag jag städar till. Inte ens för konsten verkar det som.

När kan man börja få nå planeringspapper hem? ;)
Jag har redan hittat lite kandidater, hehe.
*snälla, säg nu inte att det inte blir av, bara*
Jag undrar om det kan vara saker man bara har gjort delvis, om man har gjort om något?
Det är bara städningsolusten som sätter gränser.
Alltså, finns det risk att man får ha sakerna ifred så att ingen kommer och tar dem lite mystiskt sådär?


Min förhoppning är att de som vill vara med kan träffas en eller flera gånger innan och planera lite (kanske blir svårt iofs, om man bor långt ifrån varandra.. men de som vill kan ju vara med). Då kan man ju även ta med sig saker som man vill ställa ut, och visa dem för de andra innan om man vill ha någon form av råd eller något.. Förhoppningsvis kommer iaf alla frågor få svar, och alla oklarheter klarna då.

Hur menar du att någon skall komma och ta sakerna lite mystiskt? Ingen får iaf röra mina saker utan tillåtelse :lol:[/quote]


Jag menade på det seriösa sättet. Att nån stjäl/river sönder dem, sen vet man inte var de har hamnat, så polisen får leta efter dem förgäves om de tar sig an frågan, den stilen.
Ja, jag tänkte just på det där med råd också.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav lillsanna » 2009-11-05 20:22:04

Kunde inte låta bli att skriva och fråga varför bara NT föräldrar/anordnare finns med bland bilderna, med en lätt syftning till att en hel del med NPF undrar över saken och underskrivet av mig, som deltagare i utställningen.

Fick ett svar med en massa ytterligare reklam och sedan en undran om vad jag menade med fotona
(jag undrade ju givetvis var resten av korten fanns , de som inte var på dem(anordnarna) :) )
de förstod ju ingenting. så jag svarade och förtydligade och har inte fått något svar ....... tyvärr säger det en hel del, tycker jag. Synd att jag inte lät bli att delta, tänkte det var ett sätt att få reda på om Attention kanske ända hade mer att ge som jag inte sett tidigare, men så är uppenbarligen inte fallet. Tyvärr!
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-05 20:26:14

Tja, föräldra- och personalstyre. Det är väl den enkla förklaringen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav lillsanna » 2009-11-05 20:32:05

Förmodligen
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-05 23:05:26

regnif skrev:Jag menade på det seriösa sättet. Att nån stjäl/river sönder dem, sen vet man inte var de har hamnat, så polisen får leta efter dem förgäves om de tar sig an frågan, den stilen.
Ja, jag tänkte just på det där med råd också.


Usch nej det får vi verkligen inte hoppas att någon gör. Man får väl övervaka sina alster som en ilsk fågelmamma.

Råd skall du nog kunna få :) Personligen har jag lite svårt att ge råd vad gäller andras konst, eftersom konst är så otroligt subjektivt. Men någon annan kanske är bättre på det än jag.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav Zombie » 2009-11-05 23:20:46

Apropå Attention, undrar hur det ligger till med respekten för oss på andra håll i föreningen? I Göteborg är ju Ragnevi en av oss och en rejält vettig sådan vad jag har kunnat utläsa.

OT här (obs!), men kanske tips på ny tråd till den som har något att säga i frågan.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2009-11-06 15:50:09

lillsanna skrev:Kunde inte låta bli att skriva och fråga varför bara NT föräldrar/anordnare finns med bland bilderna, med en lätt syftning till att en hel del med NPF undrar över saken och underskrivet av mig, som deltagare i utställningen.

Fick ett svar med en massa ytterligare reklam och sedan en undran om vad jag menade med fotona
(jag undrade ju givetvis var resten av korten fanns , de som inte var på dem(anordnarna) :) )
de förstod ju ingenting. så jag svarade och förtydligade och har inte fått något svar ....... tyvärr säger det en hel del, tycker jag. Synd att jag inte lät bli att delta, tänkte det var ett sätt att få reda på om Attention kanske ända hade mer att ge som jag inte sett tidigare, men så är uppenbarligen inte fallet. Tyvärr!
Förstår jag dig rätt nu
Du är alltså en av "deltagarna" i den här utställningen?
Och isåfall, vad trodde du att det skulle bli?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:27:42, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nisse » 2009-11-06 16:25:35

OBS! Detta inlägg är inte seriöst! OBS!

Bild

RIKSFÖRBUNDET ASPERGER FRONTEN

Apropå bristande respekt vid tex utställningar. Det kanske är dags för en ny kamporganisation för självförvaltning utan inblandning av tanter?

OBS! Detta inlägg är inte seriöst! OBS!
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav ufo » 2009-11-06 16:27:34

nisse skrev:Apropå bristande respekt vid tex utställningar. Det kanske är dags för en ny kamporganisation för självförvaltning utan inblandning av tanter?

http://www.aspergare.org/
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nisse » 2009-11-06 17:17:28

ufo skrev:
nisse skrev:Apropå bristande respekt vid tex utställningar. Det kanske är dags för en ny kamporganisation för självförvaltning utan inblandning av tanter?

http://www.aspergare.org/



Jo, jag känner till Organiserade Aspergare. Jag kunde bara inte låta bli att låna från avgrundsvänsterns symbolspråk.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav lillsanna » 2009-11-06 18:17:29

ufo skrev:
Förstår jag dig rätt nu
Du är alltså en av "deltagarna" i den här utställningen?
Och isåfall, vad trodde du att det skulle bli?


Ja du förstår mig rätt, men inte deltagare med konst utan lite skrivet.

Tja, jag trodde det skulle bli något man använde i samband med föreläsningar om våra funktionshinder och att utställningen skulle bli en del av det. Får kolla lite vad som egentligen blev av det, har faktiskt inte haft ork att kolla upp det eftersom det varit körigt i mitt liv sen jag skickade in min text, före min dotters självmord.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav lillsanna » 2009-11-10 20:36:28

Nu har jag pratat med dem som anordnat utställningen och detta är vad jag fått ut av samtalet.

Utställningen är tänkt som ett led i förståelsen omkring NPF.

Tavlorna illustrerar tankar och känslor krig diagnoserna.

Det som de med NPF-diagnoser ställt upp med är texter som ett komplement till tavlorna och utan dem vore utställningen ingenting.

Kristian Kavalek och Malin Widerlöv har bland andra skrivit texter.

Tavlorna kommer inte säljas, är inte ens till salu.

En av tavlorna har gjorts till affisch och säljes, intäkten går direkt till Attention, som en hjälp för föreningar att kunna finansiera föreläsningar.

Att foto-albumet inte innehåller mer än 1 kort beror på att en av utställarna, den som har korten, haft kris på hemmafront och inte haft tid med hemsidan.

Jag tror jag fått med allt nu, men har huvudvärk och feber så man vet aldrig ;)

Jag kan inte annat än tycka att utställningen är vettig och en möjlighet att sprida kunskapen om NPF
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Zombie » 2009-11-10 20:48:33

Borde inte riskera att en febersjuk känner sig manad att svara ;) , och inte för att jag är direkt insatt i fallet heller, men -

- för mig böjdes det till en del nya frågetecken i stället för dem som rätades ut. Är inte utställningen då otydligt, kanske rentav oärligt, marknadsförd?
Ska folk som inte är autister gestalta hur det är att vara autist i egna bilder utifrån texter som autister har skrivit, där det verkar vara bilderna som är huvudsaken men utställningen lanseras så att man får intrycket "av autister"?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lillsanna » 2009-11-10 21:35:49

:) ingen fara, hade jag inte orkat hade jag inte svarat alls.

För det första handlar utställningen inte om autistiska människor utan om NPF överlag.

Sen är inte meningen att konstnären ska skildra vad folk med NPF känner/tycker om sin diagnos och hur det är att leva med NPF-diagnos. Hon skildrar bara det hon känner som mamma till ett vuxet barn med diagnos.

Tanken är att det är texterna som de diagnostiserade har skrivit som ska skildra hur vi kan tänkas känna och tycka inför livet med NPF.

Får kanske försöka förklara lite bättre..... konstnären har målat sina känslor, sen finns text bredvid hennes tavlor som förklarar hur hon menar.

Hoppas jag kunnat förklara på ett begripligt sätt nu :)

Texterna som skrivits av folk med diagnos hänger inte ihop med tavlorna utan är bara en del av utställningen och ska skildra hur ett liv med diagnos kan se ut, på gott och ont, med fördelar och nackdelar.

Jag tror det kan vara en fördel att se utställningen innan man dömer den, de med diagnos som sett den har gett den väldigt bra kritik.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav ufo » 2009-11-10 23:12:37

lillsanna skrev:Sen är inte meningen att konstnären ska skildra vad folk med NPF känner/tycker om sin diagnos och hur det är att leva med NPF-diagnos. Hon skildrar bara det hon känner som mamma till ett vuxet barn med diagnos.

Men jag skiljer på om det är en utställning om/av NPF:are.
Eller om det är en utställning av anhöriga.

Utställningen handar enligt texten om
Utställningen handlar om hur det är att som vuxen leva med dessa funktionshinder.

Den borde istället handlat om hur det är att som anhörig leva med dessa funktionshinder.

Skillnaden är milsvidd i mina ögon. Jag känner att de fört dig bakom ljuset. :cry:
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav regnif » 2009-11-11 8:22:42

Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-11 9:07:24

regnif skrev:Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)


Jag har funderat på att skicka e-post till OA och fråga dem om/hur de kan hjälpa till, men jag föredrar egentligen om någon annan gör det, eftersom jag har svårt för att hantera e-post-kontakter. Kan du tänka dig att skriva till dem? Annars kan förhoppningsvis någon annan det.

Själv har jag 5-10 akryltavlor, en och en halv bok och drösvis med poesi. Något av det borde väl gå att ställa ut.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav bellsand » 2009-11-11 11:57:58

jag e lite förvirrad vett inte om de e för att jag är förkyld o hjärnan inte riktigt hänger med. men i utställningen ska man ta med sånt som man skapat i almenhet eller något som seger hur de e för en att leva med sitt handikapp?
Senast redigerad av bellsand 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
bellsand
Inaktiv
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2009-09-21

Inläggav bellsand » 2009-11-11 12:01:17

:-)051 :-)059 :-)063
Senast redigerad av bellsand 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
bellsand
Inaktiv
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2009-09-21

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-11 12:54:18

Hej!

Vad som helst som man har skapat själv går bra, tycker jag. Behöver inte ha koppling till NPF.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav carl » 2009-11-11 13:30:48

regnif skrev:Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)


Ett första steg är: Starta en tråd som heter typ: VÅR egna konstutställning. Där kan alla intresserade samla sina tankar och vad de har för något att bidra med. :wink:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in