Dum jävla konstutställning om NPF

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lillsanna » 2009-11-11 14:20:07

ufo skrev:
Skillnaden är milsvidd i mina ögon. Jag känner att de fört dig bakom ljuset.


Ja så kan man ju se det om man inte förstår att texterna som är skrivna av folk med diagnos är en del av utställningen.
Jag ser inget fel i att blanda föräldrar och deras tankar med dem som själva har diagnos. Det går ju som regel hand i hand, i allafall jag själv är både förälder och mormor till barn med diagnos samt innehar egna diagnoser.

Och nej, jag är inte förd bakom ljuset, jag tror det är du som inte ser helheten bara :)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Zombie » 2009-11-11 14:57:19

Det är väl i viss mån en bedömningsfråga, men efter att ha läst presentationen igen tycker jag fortfarande den är tvetydig på ett sätt som är lätt att uppfatta som nedlåtande mot oss, även om det säkert bara är tanklöst.

Upplägget och formuleringen med en namngiven "konstnär" och tio "vuxna med NPF" som liksom ställs mot varandra, och ensidigheten med en lång text om våra problem, som exemplifieras fylligt utan att ens skilja mellan dem NPF:et orsakar och sekundära, gör att de två ensamma och helt oexemplifierade korta tilläggen om "styrkor" och "tillgångar" kommer bort. Slutklämmen är i sak hedervärd men formulerad så att intrycket av människor som är litet bakom förstärks.

En så genomgående tendens i en och samma riktning har jag faktiskt väldigt svårt att tolka som annat än fördomar från arrangörernas eller presentationsförfattarnas sida. Är det inte deras egna fördomar så är det den allmänna schablonen de inte har kunnat frigöra sig från. Deras välvilja tvivlar jag inte på och jag hoppas de och andra hittar våra kommentarer och kan läsa dem utan att gå i försvarsställning, utan istället använder dem till att lära sig för framtiden.

Själva utställningen har jag inte sett och kan förstås inte uttala mig om.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-11-11 16:31:36

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)


Jag har funderat på att skicka e-post till OA och fråga dem om/hur de kan hjälpa till, men jag föredrar egentligen om någon annan gör det, eftersom jag har svårt för att hantera e-post-kontakter. Kan du tänka dig att skriva till dem? Annars kan förhoppningsvis någon annan det.

Själv har jag 5-10 akryltavlor, en och en halv bok och drösvis med poesi. Något av det borde väl gå att ställa ut.


Jag tror inte. Så fort jag skickar nån form av fundering till någon så slutar det hända saker av nån anledning. Tror inte jag klarar det. Mitt mail kommer att ansvara för att det inte blir något, känner jag. Så har det alltid varit. Jag tror inte det blir annorlunda den här gången heller. Jag tror det blir otur eller något om jag gör det, tyvärr.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-11-11 16:34:40

carl skrev:
regnif skrev:Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)


Ett första steg är: Starta en tråd som heter typ: VÅR egna konstutställning. Där kan alla intresserade samla sina tankar och vad de har för något att bidra med. :wink:


Sorry, jag klarar inte av att starta saker mer (läs mitt inlägg innan detta). Det blir stopp av någon anledning. Det enda är starten, sen händer inget mer. Så, vem kan göra det? Någon som får igång nåt. Jag verkar tyvärr inte klara av den uppgiften har jag märkt. Jag tror inte det blir bra om jag gör det nu.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-11-11 16:36:33

carl skrev:
regnif skrev:Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)


Ett första steg är: Starta en tråd som heter typ: VÅR egna konstutställning. Där kan alla intresserade samla sina tankar och vad de har för något att bidra med. :wink:


Sorry, jag klarar inte av att starta saker mer (läs mitt inlägg innan detta). Det blir stopp av någon anledning. Det enda är starten, sen händer inget mer. Så, vem kan göra det? Någon som får igång nåt. Jag verkar tyvärr inte klara av den uppgiften har jag märkt. Jag tror inte det blir bra om jag gör det nu.

Själva idéerna är det inget fel på.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-11-11 17:13:38

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:Skall förresten den OA anordnar sedan handla om hur det är att leva med NPF, själva utställningen? Något tema i skapelserna? Eller räcker det med att man har NPF-diagnos och bara har skapat nånting och tar med sig det? Jag vill iaf inte att det kommer nån som granskar skapelserna och bestämmer vad man skall göra av dem.

Är det ingen som spånat på någon start i det hela än? Jag vet inte vad som ingår riktigt i en planering, men men. Skulle redan nu vilja ha nån karta på själva utvecklingen ;)
*är lite rastlös utan något att göra annars, ja*
Det vore intressant. Speciellt om man skall vara med i det själv.
Det känns som folk bara pratar om den här "dumma jävla konstutställningen". Vore intressant att höra mer om den här kommande OA-versionen..

Har nu iaf hittat lite eventuellt tänkbart. När kan man få kolla på vad folk har hittat på? :)


Jag har funderat på att skicka e-post till OA och fråga dem om/hur de kan hjälpa till, men jag föredrar egentligen om någon annan gör det, eftersom jag har svårt för att hantera e-post-kontakter. Kan du tänka dig att skriva till dem? Annars kan förhoppningsvis någon annan det.

Själv har jag 5-10 akryltavlor, en och en halv bok och drösvis med poesi. Något av det borde väl gå att ställa ut.


Vi som har startat och driver OA är alltså till övervägande delen aktiva här på forumet. Vi har mötts och fått kontakt just här. Har du inte sett min signatur? :)

Jag lurar på om jag skulle starta den där tråden om vår egen utställning...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-11-11 17:36:24

Passar ju en som är organiserad ;)
Så, jag tycker du borde göra det, Pemer.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 2 gånger.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav atoms » 2009-11-11 17:37:30

???

Har föreningen OA tänkt göra en utställning? Eller är det enbart en idé som kastats fram som en möjlighet?


Jag har ytterst svårt att visualisera hur det skulle gå till att i bild uttrycka hur det är att ha autism; En bild skulle kunna uttrycka en känsla för hur det är att vara människa, rent generellt.


Attentions utställning verkar ju ha ett informativt syfte och det har inte konstutställningar i vanliga fall.

...

Edit; OOPS! Missade Pemers inlägg en bit upp.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav regnif » 2009-11-11 17:49:00

Mjao, men måste det just ha med autism att göra? Man kan ju ha en utställning ändå, som alla andra har vanliga utställningar/andra påhitt? Om det skulle vara så. Inget fel på det informativa, men kanske det ibland kan räcka också med bara "något kul"? :)
Bara en tanke. Men om det informativa som sagt tenderar att mest inkludera anhöriga/blivande personal t ex, så finns iaf en trött här.
Varför i hela friden anordnas allting åt alla andra förutom de som det själva berör?

Bra fråga det där om det tänker anordnas, eller om det bara var en tanke som kom upp. Jag tycker att det verkar vara så lite kul grejer ordnadet för psykiskt funktionshindrade eller andra "sjuka", så jag tycker det inte måste vara något annat än "en kul grej"? Dömer någon hela grejen sedan så är det ju lite märkligt. Är som att man inte får anordna något för skojs skull, allt måste vara medicinskt och informativt? Men sådant skulle ju iofs också behövas. Där de funktionshindrade/(vad man vill), själva är med och ordnar. Ett steg mot mer självständighet, att visa att det finns annat än vad de har hittat på "åt oss", som borde passa "sådana med vår typ utav problematik"?
Att vi kan, själva. Att vi behöver inte vara några stillasittande paket. Att vi kan göra vad vi vill, det finns inte en skyldighet varje gång att informera andra..?

Om det finns engagerade deltagare ändå, vill säga. Jag tycker själv inte det finns så himla mkt kreativitet uppmuntrat "för sådana som oss". Mest bara nån sysselsättning, sen skall det vara bra med det, ungefär? Det råder redan brist på organisering för något roligt, som deltagarna själv har valt, för folk som har funktionshinder/sjukdomar, tycker jag. Det tycker jag är så synd. Allt handlar ju redan så mkt om vad några som tror sig veta vad som passar en har kommit på, tycker jag..
Jag tror att det är lättare att känna sig sjuk, om man inte får göra saker som inte har så stora krav heller. Saker som helt enkelt bara är skoj.

Sen skulle iaf jag strunta i om det inte blir nationellt stort eller någonting. Bara en början?
En tanke.
Jag tycker det vore värt det, om det vara så kom 3 personer som var med.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 2 gånger.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav carl » 2009-11-11 17:54:51

regnif skrev:Sen skulle iaf jag strunta i om det inte blir nationellt stort eller någonting. Bara en början?
En tanke.
Jag tycker det vore värt det, om det vara så kom 3 personer som var med.


Precis och det behöver inte vara om AS eller funktionshinder.. mest kanske en övning från början att organisera något själv.. det har ju talats mycket om det...
men till att börja med så kan vi ju inte diskutera det i en jävla konstutställning om npf :roll:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2009-11-11 17:59:30

carl skrev:
regnif skrev:Sen skulle iaf jag strunta i om det inte blir nationellt stort eller någonting. Bara en början?
En tanke.
Jag tycker det vore värt det, om det vara så kom 3 personer som var med.


Precis och det behöver inte vara om AS eller funktionshinder.. mest kanske en övning från början att organisera något själv.. det har ju talats mycket om det...


Ja! Det vore väl stärkande/viktigt, att känna att man kan fixa något själv/a? Att bara vänta på experter och andras hjälp sänker..

carl skrev:men till att börja med så kan vi ju inte diskutera det i en jävla konstutställning om npf :roll:


Näe, kanske inte...
Då är det bara för Pemer att sätta fart då!? ;)
Och om det blir för mkt så kanske flera kan göra startinlägget? :roll:

Ok, det kanske är lite fel tråd, men jag kände att jag måste säga det innan jag glömmer.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav atoms » 2009-11-11 18:52:36

atoms skrev:???

1. Har föreningen OA tänkt göra en utställning? Eller är det enbart en idé som kastats fram som en möjlighet?


2. Jag har ytterst svårt att visualisera hur det skulle gå till att i bild uttrycka hur det är att ha autism; En bild skulle kunna uttrycka en känsla för hur det är att vara människa, rent generellt.


3. Attentions utställning verkar ju ha ett informativt syfte och det har inte konstutställningar i vanliga fall.

...

Edit; OOPS! Missade Pemers inlägg en bit upp.


1. Jag frågar därför att jag inte vill inkräkta på OA:s eventuella planer på att dra igång något.

2. Som åskådare vill jag inte "veta" vad konstnären "menar" utan föredrar att bilda min egen uppfattning innan något annat sker.

3. Det är alltså en informativ utställning där man har använt bild och text för att accentuera budskapet.

Nu har jag visserligen bara den information som finns i tråden (och länken) att tillgå men eftersom Titeln berättar om en konstutställning så är det det jag har att gå på; Bara ett klargörande.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav atoms » 2009-11-12 0:18:30

Efter kontakt med Pemer kan jag säga att en tråd om konstutställning är i vardande.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:27:44, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav regnif » 2009-11-12 1:39:15

:)
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:50, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav tveskägg » 2009-11-12 7:27:15

carl skrev:men till att börja med så kan vi ju inte diskutera det i en jävla konstutställning om npf :roll:

Vi kan diskutera det här: det-stora-p ... tml#316191
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 22:27:50, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav lillsanna » 2009-11-12 16:28:38

Zombie skrev:
Det är väl i viss mån en bedömningsfråga, men efter att ha läst presentationen igen tycker jag fortfarande den är tvetydig på ett sätt som är lätt att uppfatta som nedlåtande mot oss, även om det säkert bara är tanklöst.


Jo så kan det nog vara, men jag hittade faktiskt inget som jag kunde tolka som nedlåtande, läste just texten en gång till för att se om jag missat någonting. Du får gärna peka på vad du uppfattade som nedlåtande, kanske jag trots allt missat någonting.

Men helt ärligt tror jag att det inte är menat som nedlåtande. Vi får inte glömma att våra barn inte faller långt från trädet så att säga och många föräldrar med barn/vuxna barn har själva mer eller mindra starka drag av NPF och därmed kanske svårt att sätta sig in i hur andra, både de med egna diagnoser och andra föräldrar tolkar sina/barnens problem.

Själv hade jag det garanterat, min äldste son ligger långt över normal-IQ och jag hade väldigt svårt att förstå att de ville klumpa ihop min son med barn som var mer eller mindre utvecklingsstörda. Jag minns att jag många gånger påpekade att min son inte är utvecklingsstörd, om än störd i sin utveckling.

Det var inte förrän långt senare jag insåg att spannet mellan oss med diagnoser skiljer sig avsevärt i hur våra problem ter sig och hur våra liv ser ut.

Många med egentligen lindrigare diagnoser än min son och jag bor i gruppboenden, jag själv har varit gift drygt 20 år och har 3 barn och arbetade fram till 2001. Min son har arbete, relation och jobb.

Jag vet inte om det är mer begripligt nu att jag inte tycker att utställningen väcker anstöt utan är ett bra initiativ. Givetvis med utgångsläget att de som arrangerat utställningen kan ha barn som är betydligt mer dysfunktionella än många här på forum är.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:50, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav lillsanna » 2009-11-12 20:58:07

Jag kan onekligen inte låta bli att undra, fanns det ingenting att peka på Zombie? Var det bara gnäll så där i allmänhet? Jag vet ju att du varit inne och skrivit på andra trådar så jag kan ju inte låta bli att undra.....
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 22:27:50, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Zombie » 2009-11-12 22:05:37

Jag tyckte jag gav exempel och jag är för trött för att försöka formulera om mig. Inget personligt och världen går vidare utan mitt omistliga bidrag till just den här diskussionen. ;)

Och om du ställer ut och det känns bra så är ju iallafall det som det ska.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in