Dum jävla konstutställning om NPF

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-01 17:47:39

Enligt min åsikt hade det också varit skönt om utställningen inte enbart kretsade kring "vilka svårigheter dessa personer dagligen måste kämpa med, men också vilka tillgångar som finns hos dessa personer" (http://www.attention-nordostraskane.se/24667348). Allt jag skriver och målar handlar inte uttalat om direkta svårigheter relaterade till NPF, även om en del gör det. Enligt mig är ett sådant tema som denna utställning har på tok för begränsande för mig.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav Zombie » 2009-11-01 18:02:47

Tack för det beskedet, regnif. Det fick mig att må betydligt bättre.

************************

Ja, det är de subtila små skillnaderna mellan att ses som
    - stackars hjälpbehövande varelser;

    - människor med full kapacitet i allt som borde vara relevant men med från-funktionshinder-till-inre-kabeldragning-som-inte-passar-i-det-här-samhället (varvid man även i fallet funktionshinder bör ställa sig analoga frågor som hur mycket sämre målare, författare eller musiker en rullstolsbunden person blir för att den är rullstolsbunden);

    - människor som är överlägsna icke-aspergare (som en del av oss tycker, som följer av någras resonemang utan att de kanske menar det och som många av oss andra vill vara vaksamma mot).
************************

svarabhaktivokal, förresten, nog känner jag igen den där frustrationen över uteblivet erkännande...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-11-01 18:05:41

svarabhaktivokal: Jo, det är samma här. Jag har inte som sagt så mkt entusiasm för tillfället men jag vet vad du menar. Det måste inte vara pga. svårigheter man målar och så vidare. Lite konstigt nästan tycker jag. Att det skulle måsta bara vara så. Ja, mkt sånt där är begränsande, därmed deprimerande. Skall kanske kolla in länken också, inte bara skriva..men jag kan känna på mig.

Zombie: Vad trevligt :)
Du säger att det inte är ett måste att läsa, men jag tycker det du skriver är intressant och tänkvärt. Du borde ha nån egen tidning eller något.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 2 gånger.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-01 18:06:43

"Utställningen handlar om hur det är att som vuxen leva med dessa funktionshinder."

"Båda är föräldrar till varsin ung vuxen med npf-diagnos. "

Man klickar på bilden. Vips dyker föräldrarna upp. Inga aspies.


Det KAN vara fel på min dator, men jag lyckas inte klicka mig vidare, och då finns det INGA namn på några NPFare alls, bara två förädranamn.

Varför är inte NPFarna i förgrunden om de är de det handlar om? PÅ RIKTIGT alltså, nu ger det här mig mycket mer känslan av att visa upp att man är duktig förälder.

Och det kan de ju göra en utställning om. Eller om hur det är om att vara förälder till en npfare. Då har jag inget emot att de är i förgrunden.


Kan nån av er andra få fram nåt om aspiesarna som får vara med på utställningen?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav carl » 2009-11-01 18:07:50

Osynliggörande.. hjälper knappast till att se människorna bakom diagnosbeskrivningen..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Peace » 2009-11-01 18:08:40

Såg en affisch om det där. Verkar väl okej
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Zombie » 2009-11-01 18:13:12

Savanten Svante skrev:"Utställningen handlar om hur det är att som vuxen leva med dessa funktionshinder."

"Båda är föräldrar till varsin ung vuxen med npf-diagnos. "

Man klickar på bilden. Vips dyker föräldrarna upp. Inga aspies.


Det KAN vara fel på min dator, men jag lyckas inte klicka mig vidare, och då finns det INGA namn på några NPFare alls, bara två förädranamn.

[...]

Kan nån av er andra få fram nåt om aspiesarna som får vara med på utställningen?

Samma fel på min dator. ;)

Savanten Svante skrev:Varför är inte NPFarna i förgrunden om de är de det handlar om? PÅ RIKTIGT alltså, nu ger det här mig mycket mer känslan av att visa upp att man är duktig förälder.

Och det kan de ju göra en utställning om. Eller om hur det är om att vara förälder till en npfare. Då har jag inget emot att de är i förgrunden.

Instämmer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-01 18:26:41

Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav regnif » 2009-11-01 18:27:00

Zombie skrev:
Savanten Svante skrev:"Utställningen handlar om hur det är att som vuxen leva med dessa funktionshinder."

"Båda är föräldrar till varsin ung vuxen med npf-diagnos. "

Man klickar på bilden. Vips dyker föräldrarna upp. Inga aspies.


Det KAN vara fel på min dator, men jag lyckas inte klicka mig vidare, och då finns det INGA namn på några NPFare alls, bara två förädranamn.

[...]

Kan nån av er andra få fram nåt om aspiesarna som får vara med på utställningen?

Samma fel på min dator. ;)

Savanten Svante skrev:Varför är inte NPFarna i förgrunden om de är de det handlar om? PÅ RIKTIGT alltså, nu ger det här mig mycket mer känslan av att visa upp att man är duktig förälder.

Och det kan de ju göra en utställning om. Eller om hur det är om att vara förälder till en npfare. Då har jag inget emot att de är i förgrunden.

Instämmer.


Samma här inklusive samma felet på datorn.
Jag har förut hört talas om föreläsningar och/eller "utbildning" men då har det varit frågan om anhörig-..både när det gäller NPF och psykiatriskt.
"Ja, det är mest för anhöriga" får man höra då. Öhm, jaha.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:28, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-11-01 18:29:43

svarabhaktivokal skrev:Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Gror ett frö, vilja hålla på med det aktivt? Fast jag orkar inte om det finns folk där som säger att man inte menar allvar med det, att man söker bara uppmärksamhet men annars inte menar nåt. Och som sagt så har jag tappat gnistan lite, men förut var jag sån eller hur skall man uttrycka det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-01 18:36:18

regnif skrev:
svarabhaktivokal skrev:Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Gror ett frö, vilja hålla på med det aktivt? Fast jag orkar inte om det finns folk där som säger att man inte menar allvar med det, att man söker bara uppmärksamhet men annars inte menar nåt. Och som sagt så har jag tappat gnistan lite, men förut var jag sån eller hur skall man uttrycka det.


Om nån skall hålla på och ifrågasätta på ett nedvärderande sätt så får man väl vända andra kinden till, alternativt förklara lugnt och sakligt vad utställningen handlar om, men att de givetvis har rätt att tolka det som de själva vill.

Hoppas du återfår din gnista snart förresten =)
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav regnif » 2009-11-01 18:41:15

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:
svarabhaktivokal skrev:Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Gror ett frö, vilja hålla på med det aktivt? Fast jag orkar inte om det finns folk där som säger att man inte menar allvar med det, att man söker bara uppmärksamhet men annars inte menar nåt. Och som sagt så har jag tappat gnistan lite, men förut var jag sån eller hur skall man uttrycka det.


Om nån skall hålla på och ifrågasätta på ett nedvärderande sätt så får man väl vända andra kinden till, alternativt förklara lugnt och sakligt vad utställningen handlar om, men att de givetvis har rätt att tolka det som de själva vill.

Hoppas du återfår din gnista snart förresten =)



Jag kan ha svårt att koppla bort saker.
Oj, vänta, så ingen får förhastade slutsatser, kommer inte att stå där och hålla nåt föredrag eller nåt utan bara ställa ut. Fast jag vet inte riktigt vad det skulle innebära med alla delar med en utställning. Jag är inte så social iaf att jag kan stå och presentera nåt lite käckt sådär eller vad det kallas.

Tack. :)
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-01 18:52:01

regnif skrev:
svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:[quote="svarabhaktivokal"]Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Gror ett frö, vilja hålla på med det aktivt? Fast jag orkar inte om det finns folk där som säger att man inte menar allvar med det, att man söker bara uppmärksamhet men annars inte menar nåt. Och som sagt så har jag tappat gnistan lite, men förut var jag sån eller hur skall man uttrycka det.


Om nån skall hålla på och ifrågasätta på ett nedvärderande sätt så får man väl vända andra kinden till, alternativt förklara lugnt och sakligt vad utställningen handlar om, men att de givetvis har rätt att tolka det som de själva vill.

Hoppas du återfår din gnista snart förresten =)



Jag kan ha svårt att koppla bort saker.
Oj, vänta, så ingen får förhastade slutsatser, kommer inte att stå där och hålla nåt föredrag eller nåt utan bara ställa ut. Fast jag vet inte riktigt vad det skulle innebära med alla delar med en utställning. Jag är inte så social iaf att jag kan stå och presentera nåt lite käckt sådär eller vad det kallas.

Tack. :)[/quote]

Nej, det borde kanske vara förbud mot att presentera något "lite käckt" :D Om någon inte nödvändigtvis vill göra det förstås. Jag kan inte fejka en käck dialog på ett naturligt sätt, och har på senare år förstått att jag faktiskt inte behöver det heller. Om det faktiskt skulle bli så att en utställning annordnades så får förstås alla delta på sina egna villkor och efter egen förmåga och intresse. Vill man gömma sig i en vrå skall man naturligtvis få lov att göra det. Till exempel. Tycker jag.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav regnif » 2009-11-01 18:57:09

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:
svarabhaktivokal skrev:[quote="regnif"][quote="svarabhaktivokal"]Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Gror ett frö, vilja hålla på med det aktivt? Fast jag orkar inte om det finns folk där som säger att man inte menar allvar med det, att man söker bara uppmärksamhet men annars inte menar nåt. Och som sagt så har jag tappat gnistan lite, men förut var jag sån eller hur skall man uttrycka det.


Om nån skall hålla på och ifrågasätta på ett nedvärderande sätt så får man väl vända andra kinden till, alternativt förklara lugnt och sakligt vad utställningen handlar om, men att de givetvis har rätt att tolka det som de själva vill.

Hoppas du återfår din gnista snart förresten =)



Jag kan ha svårt att koppla bort saker.
Oj, vänta, så ingen får förhastade slutsatser, kommer inte att stå där och hålla nåt föredrag eller nåt utan bara ställa ut. Fast jag vet inte riktigt vad det skulle innebära med alla delar med en utställning. Jag är inte så social iaf att jag kan stå och presentera nåt lite käckt sådär eller vad det kallas.

Tack. :)[/quote]

Nej, det borde kanske vara förbud mot att presentera något "lite käckt" :D Om någon inte nödvändigtvis vill göra det förstås. Jag kan inte fejka en käck dialog på ett naturligt sätt, och har på senare år förstått att jag faktiskt inte behöver det heller. Om det faktiskt skulle bli så att en utställning annordnades så får förstås alla delta på sina egna villkor och efter egen förmåga och intresse. Vill man gömma sig i en vrå skall man naturligtvis få lov att göra det. Till exempel. Tycker jag.[/quote]

:D Låter bra.
Om även bambi är välkommen att vara med så borde allt gå bra?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nisse » 2009-11-01 19:56:44

Apropå den här utställningen. Jag trodde det var allmänt känt hur bidragsindustrin fungerar. Vill man casha in bidragspengar, då gäller det att hitta en underprivilegierad grupp som inte har fått medial exponering den senaste tiden. Sedan ska man ha ett projekt av något slag tex teaterföreställning som informerar hur den här gruppen har det, genom en turné på skolor. Det är också klädsamt att engagera några människor som tillhör den här svaga gruppen. De hamnar dock längst ner i näringskedjan. Projektet går alltid ut på att försörja projektledaren. Allmänna Arvsfonden är en stor finansiär av dessa projekt.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-01 20:33:44

nisse skrev:Apropå den här utställningen. Jag trodde det var allmänt känt hur bidragsindustrin fungerar. Vill man casha in bidragspengar, då gäller det att hitta en underprivilegierad grupp som inte har fått medial exponering den senaste tiden. Sedan ska man ha ett projekt av något slag tex teaterföreställning som informerar hur den här gruppen har det, genom en turné på skolor. Det är också klädsamt att engagera några människor som tillhör den här svaga gruppen. De hamnar dock längst ner i näringskedjan. Projektet går alltid ut på att försörja projektledaren. Allmänna Arvsfonden är en stor finansiär av dessa projekt.


Tanken är ju att försöka förändra detta.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav Pemer » 2009-11-01 23:02:01

svarabhaktivokal skrev:Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Liknande idéer har diskuterats någon gång förr på forumet, och jag är för att OA skulle stå bakom något sådant. Vi är ju föreningen som är bildad av aspergare för aspergare och drivs av aspergare själva...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-01 23:11:12

Pemer skrev:
svarabhaktivokal skrev:Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Liknande idéer har diskuterats någon gång förr på forumet, och jag är för att OA skulle stå bakom något sådant. Vi är ju föreningen som är bildad av aspergare för aspergare och drivs av aspergare själva...


Det låter som en god idé. Vet du hur det gick för dem som diskuterat dessa idéer tidigare?
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-01 23:21:06

Jag kom att tänka på en utställning jag tidigare såg ett inslag om på nyheterna, en konstbiennal i Arvika. Utställningen var inom genren "Outsider Art" eller "Art Brut" som det också kallas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Outsider_art
Till "outsider art" räknas konst av oskolade personer, men inte skickliga amatörer, utan oftast personer med psykiska sjukdomar och olika "original".
På den konstbiennal som skall hållas i Arvika kommer man dock att visa konst av personer med handikapp som Down sydrom, autism och Asperger....
Varför skall vi aspisar - eller för den del personer med utvecklingsstörning - räknas som "outsiders"!? Dessutom har flera av konstnärerna faktiskt konstutbildning, om än inte på de "fina" skolorna för "friska" och "riktiga" konstnärer.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-01 23:33:39

Hej!

Jag skulle kunna tänka mig att måla en tavla. Och kanske sticka något att visa upp. Men jag kan inte tänka mig att resa långa vägar för att stå nånstans och babbla om konsten. Däremot kan jag tänka mig att man kan ta ett foto på konstnärerna, och så får de skriva några rader om sig själva. Skulle det kunna vara en bra idé?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2009-11-01 23:40:40

Nej, vi är nog många som inte har råd att resa hur mycket som helst, så ett sådant upplägg skulle nog vara klart vettigast.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-11-01 23:42:57

Förstår inte riktigt..var skall man ha infot med fotona och texten nånstans, nätet eller blad?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-11-01 23:45:59

svarabhaktivokal skrev:
Pemer skrev:
svarabhaktivokal skrev:Är det någon mer än jag som på allvar gror ett frö av att aktivt vilja anordna en annan typ av utställning?


Liknande idéer har diskuterats någon gång förr på forumet, och jag är för att OA skulle stå bakom något sådant. Vi är ju föreningen som är bildad av aspergare för aspergare och drivs av aspergare själva...


Det låter som en god idé. Vet du hur det gick för dem som diskuterat dessa idéer tidigare?

Det har aldrig kommit till några konkreta resultat, i varje fall. Trådarna har nog alltid självdött... *ler*
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-11-01 23:49:13

..Sen gör tyvärr initiativen också det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:27:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in