Den Stora Pianotråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

NOTARKIV

Inläggav ferocactus » 2011-03-12 15:26:31

Hej Alla!
Ett av de bästa öppna arkiven som finns, kanske finns den redan utlagd?
Har en del Chopin vad jag hann se.

http://icking-music-archive.org/index.php

Hälsar
Ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 11:35:40, redigerad totalt 1 gång.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ferocactus » 2011-03-12 15:41:43

ursäkta fel tråd!
flyttas till notråden?
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 11:35:40, redigerad totalt 1 gång.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Zombie » 2011-03-12 16:22:27

Där finns tipset redan, så det kanske kan glädja någon här istället?


Men en länk dit kan ju vara bra:
hitta-piano ... 19477.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Pianoövningar

Inläggav uniqueNr5 » 2011-06-24 19:33:18

Jag funderade sporadiskt på pianoövningar. Metoder för att utvecklas pianotekniskt på olika vis.
Posta gärna tankar kring detta. Min ambition är att göra några etyder och dela med mig av dessa på något vis i form av partitur. Jag vet inte när jag hinner. Men jag har en serie små övningar som kan hjälpa den som vill nå högre teknisk färdighet vid klaviaturet eller, ja, åtminstone underhålla en god teknisk nivå..
tror jag
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Mompou

Inläggav Musicus » 2012-08-14 17:50:14

Råkar det vara någon mer än jag som spelat Frederic Mompous pianomusik? Jag upptäckte honom av en slump för flera år sedan tack vare P2. Han var katalonier, levde under större delen av 1900-talet och skrev mest för solopiano. Musiken är inåtvänd vilket nog är en av anledningarna till att jag gillar den. Melodierna kan vara enkla som folkvisor medan ackorden är mer spännande. Många av hans bästa stycken är korta och tekniskt överkomliga. Kan rekommendera utgåvan "Piano-album" (Éditions Salabert) men är förstås medveten om att den är svår att få tag i. Lyssna gärna på stycken ur Musica callada!
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav barracuber » 2012-08-14 20:47:50

Tack för tipsen om Frederic Mompou, Musicus, jag hade aldrig hört talas om denne pianist!

Hittade skivan Impressions (Obres Per A Piano) och lyssnar på den nu. Låter väldigt snyggt. Pianomusik precis i min smak - lite jazz, mycket klassiskt och impressionistiskt, lite "new age" (bara min tolkning, ingen värdering)..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav earlydayminer » 2012-08-14 20:53:14

:-)Happy Tackar! Jag är ingen pianist (men vokalist & gitarr), men som en person med enorm kärlek för musik bockar och bugar jag för seriösa rekommendationer (omedvetna som medvetna).
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Mompou

Inläggav Musicus » 2012-08-15 17:13:37

Varsågoda! :-)Happy

barracuber: Först förstod jag inte alls hur du menade med "new age" men om du menar att det finns ett "andligt" drag i musiken så kan jag hålla med åtminstone lite grann. Jag tycker nämligen själv att det finns något sakralt hos Mompou ibland, t.ex. i första stycket av Musica callada med karaktärsbeteckningen angelico och i Sånger och danser (Cançons i danses). "Sång och dans" låter ju väldigt världsligt men sång-delarna kan erinra om psalmer (speciellt nr 9).

Titeln Musica callada har förresten en mystisk innebörd som jag inte ska försöka beskriva. Det går att läsa om detta på nätet.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-15 18:53:58

Jag har utvecklat mig själv en hel del i sommar. Började spela ihop med barnen, och fick lära mig ackompanjera från grunden. Kunde inte alls spela ihop med andra, och är fortfarande sämre än barnen på det. Men jag har börjat kunna kompa och inte ta melodin hela tiden.

Det i sin tur har lett till att jag kan improvisera och dra av improvisationssolon. Spelar då i C som förr, men också i Bb som barnen gör (har ju tvingats till det, då trumpeten är Bb och noterna sätts i C, och saxen är Eb och låtarna ofta har grunden G).

Vi spelar Leende guldbruna ögon (varför älskar barn denna hemska låt??), Oh when the saints, Rock around the clock, Alley cat, She will come around the mountains when she comes och någon mer.

Själv har jag med hjälp av övningarna kunnat ta ut både det ena och det andra, kunnat skapa lite honky tonk-stuk med "krusiduller", boogie woogie-stuk och lite allt möjligt. Är rätt stolt ändå, eftersom jag trodde att jag var för notbunden.

Tränar lite i F och Eb också. Märkte att jag även blev bättre på noter av improviserandet, har liksom lättare att "sudda ut felen" så som min professionelle ragtimevän säger att man ska göra. Eller ändra lite mitt i och inte följa slaviskt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-08-15 21:02:29

Kul att ni kan musicera tillsammans i din familj, Bror Duktig! Spelar ni alla tre ihop?

Det är synd att man inte fick improvisera mer när man lärde sig spela. Att förhålla sig lite friare till notbilden var ju en naturlig del av det "klassiska" pianospelet fram till Mozarts tid, och det tillför säkert något till ens klassiska spel om man är van att använda sin fantasi. Jag gillar pianister som Carl-Axel & Monica Dominique som spelar både klassiskt och improviserat.

Själv improviserar jag aldrig nuförtiden men när jag gick på gymnasiet med musikinriktning var man "tvungen" ibland. I trean hade vi en lärarledd ensemble där vi spelade låtar i olika improvisationsbaserade stilar, latinamerikanskt m.m., och alla fick ta solon ibland. Jag hade egentligen ingenting emot att sola, men samtidigt var jag och är väl fortfarande så självkritisk att när vi skulle spela in ett par låtar till klassens egna skiva "komponerade" jag mitt solo trots att läraren inte tyckte att jag behövde det. Såhär i efterhand hade det varit roligare att ha en improvisation dokumenterad men då kunde jag inte tänka mig det.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-15 21:39:02

Ja, vi spelar alla tre, utom att Alley cat är för svår för nybörjarenb på sax. Så saxen och jag spelar i stället "She will come around" ihop utan trumpeten.

Och det låter riktigt bra när alla spelar ihop. Lite som "Ray Collins wanna be-amatörer" (youtuba Ray Collins hot club...).

Jag är ledsen över att aldrig fick lära mig improvisera eller ta ut själv. Allt sådant har jag lärt mig på egen hand. Och eftersom jag är så AS-rigid med vissa saker, så har jag inte ens förstått att man KAN göra vissa saker, och då inte ens försökt. Jag har varit oerhört notbunden. Så till den milda grad att jag inte kan spela något mer än Maple leaf rag om någon bett mig (det sista jag lärde mig utantill innan mitt arbetsminne fick sig en knäpp).

Jag gillar ragtime alltså. Har spelat mycket Ernst Rolf-liknade schlager men inte så mycket nu. Annars är det lite tradjazzaktigt nu, eller boogie med walking bass mest, eller country/western i "Oh brother where art though-stil". Allt utom ragtimen (och Rolf) är sådant jag nu tar ut själv och hittar på solon och varianter till, improviserar fram nya slingor till samma grund o.s.v.

Jättekul faktiskt, även om jag inte är proffs.

Har två pianon, väldigt olika varandra, men båda ungefär lika gamla, hundraåriga.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-16 23:50:01

När jag läser pianotråd tänker jag på maffiafilmer...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-08-18 14:03:49

Bror Duktig skrev:Jag är ledsen över att aldrig fick lära mig improvisera eller ta ut själv. Allt sådant har jag lärt mig på egen hand. Och eftersom jag är så AS-rigid med vissa saker, så har jag inte ens förstått att man KAN göra vissa saker, och då inte ens försökt. Jag har varit oerhört notbunden. Så till den milda grad att jag inte kan spela något mer än Maple leaf rag om någon bett mig (det sista jag lärde mig utantill innan mitt arbetsminne fick sig en knäpp).

Jag är också rätt så notbunden men försöker ändra på detta. Är tursam nog att inte ha några större problem att lära mig stycken utantill om jag vill. Numera kräver det dock en medveten satsning till skillnad från när jag var yngre. Upp till de yngre tonåren fastnade ett antal stycken och verk i mitt minne av sig själva och sitter fortfarande kvar - inklusive instuderingsfelen från då ...

Maple Leaf Rag är ju en kul låt som gör folk glada, även om det måste vara hemskt trist att inte kunna spela någon mer utantill. Jag spelade den låten mycket när jag var tolv. Nyss spelade jag den för första gången på åratal eftersom du nämnde den. Har dock aldrig spelat efter originalnoterna, bara de förenklade som finns i min gamla spelbok Tema Tangent. Hittade nu noter på imslp.org som ser mer avancerade ut.

Bror Duktig skrev:Har två pianon, väldigt olika varandra, men båda ungefär lika gamla, hundraåriga.

Det är trevligt med antika pianon, klangen är ju oftast väldigt fin i grunden, sedan beror det ju på hur väl de blivit vårdade. När jag köpte mitt nuvarande piano ville jag dock ha en klaviatur som går upp till femstrukna c, så det blev ett modernare.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-08-18 14:17:33

Konstigt hur vissa stycken från förr kan sitta så bra, när det inte går att lära sig nytt.

Nu spelar jag ju ihop med mina barn, och när jag lärt mig tre låtar, så började det snurra ihop sig. Jag tar fel andraackord ofta. När det bara var "rock around the clock" så gick det bra, men två låtar till, och jag går från Bb till Eb i stället för F, eller till F i stället för Eb. Mitt arbetsminne måste vara bland de sämre i världen. Eller helt enkelt i klass med övriga upprepat utbrända kanske. Det kanske är så det är att ha haft så många "utbränningar".

Nu lade jag till den supernkla "She'll come around the mountains" och det vill inte funka alls. Måste banne mig skriva ned lite "not-stolpar" för jag tar fel ackord och fel toner hela tiden. Alley Cat har jag inte lärt mig alls, medan "Rock around the clock", "Oh when the saints" och "Leende guldbruna ögon" fungerar relativt bra.

Jag överdrev nog när jag menade att jag BARA kan maple leaf rag. Jag kan några saker till. Särskilt det jag tog ut själv i tonåren, lite rock'n'rollåtar och Creedencelåtar. Kan "MEd en enkelt tulipan" hjälpligt o.s.v.

Jag är väldigt glad att jag börjat kunna ta ut lite vad som helst på ett lätt sätt. Att spela ihop med barnen och lära mig enkelt komp, fick verkligen igång mig. Igår satt jag och improviserade 40-talscountry i en hel timme. Min man trodde det var en riktig låt :D

Även boogie med walking bass har jag gått ordentligt framåt med som improvisation och soloskapande.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Helios » 2012-08-20 14:53:42

Musicus skrev:Varsågoda! :-)Happy

barracuber: Först förstod jag inte alls hur du menade med "new age" men om du menar att det finns ett "andligt" drag i musiken så kan jag hålla med åtminstone lite grann. Jag tycker nämligen själv att det finns något sakralt hos Mompou ibland, t.ex. i första stycket av Musica callada med karaktärsbeteckningen angelico och i Sånger och danser (Cançons i danses). "Sång och dans" låter ju väldigt världsligt men sång-delarna kan erinra om psalmer (speciellt nr 9).

Titeln Musica callada har förresten en mystisk innebörd som jag inte ska försöka beskriva. Det går att läsa om detta på nätet.


New Age är en musikstil som främst växte sig stor runt 80-talet. Egentligen behöver inte musiken i sig vara andlig, men många nyandliga uppskattar det typiska soundet. Inom New-Agepiano kan jag tänka mig att Yanni, David Lanz och Yiruma är stora namn. Mompou kanske inte riktigt "räknas" som dagens New Agepiano, men vissa likheter hör jag även på pianospelet. Dessutom är New Age en rätt flummig genre, så man kan räkna ganska många stilar som det också :-)Happy
Helios
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-08-19

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-08-20 16:49:20

Tack för kommentaren, Helios. Jag hade en kunskapslucka där! Har faktiskt hört lite musik av Yanni, så jag har en viss aning om hur New Age-musiken låter även om jag inte visste namnet på den.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Helios » 2012-08-20 19:41:11

Musicus skrev:en kunskapslucka där! Har faktiskt hört lite musik av Yanni, så jag har en viss aning om hur New Age-musiken låter även om jag inte visste namnet på den.


Alltid kul att introducera folk, det är min favoritstil när det kommer till nyklassiskt och spelar en del David Lanz själv :-)Happy
Helios
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-08-19

Re: Den Stora Pianotråden

Inläggav Helios » 2012-08-22 21:09:25

Har precis gjort en liten spotifylista med just New Age-piano (samt lite instrumentell New Age som på något sätt innefattar piano) som jag skulle ge till en kompis och eftersom ämnet redan var uppe här så tänkte jag dela med mig av den här också :)

http://open.spotify.com/user/1119251237/playlist/7qZ5KGsX6X2Hoajkvo3U2C
Helios
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-08-19

Den Stora Pianotråden

Inläggav Zombie » 2012-11-29 2:35:13

Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-29 8:06:10

Jag är ingen klassisk musik-älskare, utan har älskar ragtime sedan jag först hörde det. Även annan jazz (stride, novelty, dixiestil m.m.) och boogie från förr gillas av mig.

Här är min ragtimekompis när han först spelar riktigt gammal blues i improvisation med grund av en viss låt. Sedan en gammal cakewalk:
Improvisation med Make me a pallet on the floor som bas:

Nigger alley, en cake walk ("protoragtime" :D):


Här är en som han ovan har sagt att jag liknar i mitt spel (och att det låter så som det gjorde förr, eftersom det inte ska låta så "ädelt" om ragtime - vilket han förresten inte tror om Bach och andra heller utan menar att de spelade lite i samma stil på sin tid):


Här är jag, men det är inte helt genomövat och jag är totalt kass på att spela upp och spela in och kommer alltid av mig mycket då:


Min tolkning av Aba daba honeymoon från 10-talet, inspelat med världens sämsta audio device :D


Min ringsignal som jag spelat in själv LOL:


Har några trevliga videos med mig och ragtimekompisen när vi spelar samtidigt (han i de första klippen) också när han var här på min födelsedagsfest, men har inte lagt dem på youtube, bara facebook så kan inte länka dem. Så jäkla kul att spela ihop med annan raghtimegalning (fast han är duktig på all slags musik).

***

För den som gillar gammal amerikansk musik som ragtime och novelties, finns stora bibliotek på internet där man kan ladda ned mängder med noter gratis och lagligt (copyrighten gått ut). Vill ni ha några tips? Får leta lite bland mina bokmärken i så fall.

Och nu spelar jag en del psalmer ur min gamla koralbok också. Och får lite uppdrag i kyrkan/församlingshemmet. Idag t.ex. ska jag spela två psalmer (228 och 39 för den som undrar) på bibelstudier. Faktiskt kul att behöva öva in för ett riktigt MÅL och inte bara spela igenom allt och aldrig behöva lära sig klart ordentligt. Har äntligen börjat lära mig att improvisera med en oktav upp och brodera ut lite när jag spelar psalmer, utan att behöva skriva minnesgrejer.

Tycker att det är jättekul att få spela på andra sätt än bara i ensamhet. Psalmer, ihop med ragtimekompisen, vara pianist för barnkören (ska jag vara i kyrkan på första advent). Få några mål.

Och just ja, Carlsson trio (jag och mina barn på sax och trumpet) ska spela Bluesville på saxsspelande sonens sax-avslutning.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-12-27 13:13:31

Min ragtime-"repertoar" består av fem Joplin-låtar:
* Maple Leaf Rag
* The Entertainer
* Rose Leaf Rag
* The Easy Winners
* The Chrysanthemum
De tre sista som ju inte är lika kända har jag printat ut nästan slumpmässigt från nedladdningssajten imslp. Vore kul om jag kunde få tips på ett par bra låtar till, gärna av andra kompositörer, och var jag kan hitta noterna.

När jag nu lyssnar på låtarna jag spelat på Spotify, för första gången faktiskt, märker jag att det finns tolkningar som är rätt olika både i tempo och spelstil. Märker också att jag har spelat generellt lite för fort, men hörde en som hette William Albright (vet inte om han är känd som ragtimepianist) som spelade för långsamt i mitt tycke. Han hade en väldigt "förädlad" stil jämfört med dig och den kvinnliga pianisten i den andra videon.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Den Stora Pianotråden

Inläggav barracuber » 2012-12-27 14:12:29

Musicus, har du hört Bethena. En väldigt hyllad vals av Joplin, Lite lugnare än en typisk ragtimelåt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den Stora Pianotråden

Inläggav Musicus » 2012-12-27 15:11:49

Tackar för tipset! Hittade ju noter att skriva ut via din länk, så jag ska prova att spela den. Ragtime-vals-genren är helt ny för mig.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Den Stora Pianotråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-27 16:03:09

Jag tipsar om helt andra kompositörer än Scott Joplin.

Det finns ett otal libraries där man kan ladda ned amerikansk musik som sheet music för piano gratis. Finns hur mycket som helst. 1800-tal till 20-tal. Har väl med copyright att göra.

Om du youtubar Peter Lundberg, Virginia Tichenor och Susan Cordell, så ska dessa enligt Peter L spela mer som det gjordes då det begav sig. Alltså inte för fort, för långsamt eller ve och fasa, för förädlat :D

Peter L gjorde en resa till USA i början av 60-talet, och träffade många jazzkändisar vad jag förstod. även ragtimeare som överlevt (Eubie Blake t.ex.). Virginia Tichenors pappa har skrivit en bok om ragtime också. Därför litar jag rätt mycket till att Peter vet "hur det ska låta".

Rose leaf rag är en bra låt förresten, särskilt trion. Om du vill, får du gärna kolla i mina böcker och kopiera. Jag har även på fil en hel del.

Kolla "Perfessor Bills" hemsida. Där finns midis på det mesta, och ofta länk till var man kan skriva ut noter. Jag har svårt att tipsa då det finns så många källor. En kille på youtube, brukar lägga upp noter, kolla "Turkish towel Tom Brier" så hittar du en video med Tom Brier och en dam som spelar tvärflöjt till. I kommentarerna eller i beskrivningen ska länk till noterna finnas. Det är en kul låt. Jag är mycekt förtjust i Briers spelsätt som känns "festliknande" att lyssna på. Inte så mycket vemod, men trevligt och roligt på ett seriöst sätt. Tom Brier är förresten "kungen av kungar" på att spela rakt av från noter. Youtuba och imponeras!

Kom gärna med önskemål om låtar, så ska jag se om jag har eller kan fixa noter.

Ett library: http://webapp1.dlib.indiana.edu/inharmo ... /index.jsp men man måste nästan veta vad man letar efter, annars kan det bli en del "vit tramsmusik".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in