Den Stora Pianotråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Titti » 2008-02-22 1:09:13

Kvasir skrev:
weasley skrev:(ok... jag hittade ingen pianosmiley...)


Nej, jag letade också förut. Det finns smileys som spelar violin, tuba, elgitarr och t.o.m. positiv, men inte ett ynka litet piano!!! :(

Det är inte så att någon av er två skulle kunna göra en för ändamålet avsedd smiley?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:35:28, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 1:13:04

Titti skrev:
Kvasir skrev:
weasley skrev:(ok... jag hittade ingen pianosmiley...)


Nej, jag letade också förut. Det finns smileys som spelar violin, tuba, elgitarr och t.o.m. positiv, men inte ett ynka litet piano!!! :(

Det är inte så att någon av er två skulle kunna göra en för ändamålet avsedd smiley?


Jag vet inte hur det funkar med forumet. Går det att lägga till smileys? Det är väl fördefinierade på forumet. Nåja, behovet kanske bara fanns just nu ändå.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-22 1:23:38

Kvasir skrev:Tack för gratulationerna allihopa. Jag har framfört dem till pianot efter bästa förmåga.

uniqueNr5 skrev:Det låter super! Säg till om du vill ha några partitur att kika på.
Jag tror jag har ett och annat på datorn...


Tack, men jag misstänker att dina partitur ligger lite väl långt över min förmåga. Fast det är klar, skulle du råka ha Silotis version av det där Bach-preludiet, så vore jag nyfiken. Första takterna är inte så knepiga i alla fall.

Underskatta inte ett nytt passionerat specialintresses förmåga att elevera dig snabbt. Annars är det ju kul att bara studera partituren. Jag har alla Goldenberg variationerna. De kanske är lite väl. Men den första är ju snäll.

Jag ska kolla om jag har C-dur preludiet på datorn. I annat fall har skulle jag kunna scanna in det imorgon eller så om jag får igång min scanner.


Jag har rätt mycket gamla noter sedan tidigare i alla fall, så det är ingen akut brist på sådana. Jag har också en del gamla nothäften från 40-talet, som mamma hade när hon lärde sig spela en gång i tiden. Det är lite skoj, faktiskt.

Och förresten, vill jag ge mig på musik som är alldeles för svår för mig så har jag vid närmare eftertanke partitur till samtliga Beethovens pianosonater i bokhyllan. Waldstein ska visst vara lite besvärlig, har jag hört. :)

Det är inget fel med att ge sig på för svår pianomusik. Jag gör det hela tiden (har alltid gjort). :D


Låter som min skrivbordsstol. Den kanske jag skulle prova. Hm, sätta den vid pianot, och pianopallen vid datorn kanske? :-)063

Just det så kallas de! Ja, asså jag rullar runt mellan datorn vid skrivbordet, pianot och kaffebryggaren hela tiden. Har inte ens någon pianopall här hemma.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:30, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Titti » 2008-02-22 1:30:34

Kvasir skrev:Jag vet inte hur det funkar med forumet. Går det att lägga till smileys? Det är väl fördefinierade på forumet. Nåja, behovet kanske bara fanns just nu ändå.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:35:33, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 1:40:05

uniqueNr5 skrev:Underskatta inte ett nytt passionerat specialintresses förmåga att elevera dig snabbt. Annars är det ju kul att bara studera partituren. Jag har alla Goldenberg variationerna. De kanske är lite väl. Men den första är ju snäll.


Nej, jag tror mina förutsättningar denna gång på många sätt är mycket bättre än senast jag försökte lära mig. Jag är väldigt avstressad nu, har gott om tid (och verkar börja få lite ork igen) och så gör ju digitalpianot att jag kan sitta med hörlurar och hamra på och leka av hjärtans lust utan att bry mig om grannarna. Jag har knappt suttit vid ett piano på 12-13 år, men jag är väldigt förvånad över hur snabbt de gamla kunskaperna verkar komma tillbaka redan första kvällen. Det här med inbyggd metronom som t.o.m. skiljer på betonade och obetonade taktslag kan nog vara nyttigt också. Jag har en vanlig metronom, men jag var för stressad för att riktigt orka med den förra gången.


Jag ska kolla om jag har C-dur preludiet på datorn. I annat fall har skulle jag kunna scanna in det imorgon eller så om jag får igång min scanner.


Nja, jag tänkte på Silotis transkription av H-mollpreludiet. Den är så vacker. Fast den verkar gå att ladda ner för en spottstyver.
http://everynote.com/piano.show/124433.note

Tror jag länkade till en youtubeversion med Gilels som spelar den tidigare i tråden. Han gör den helt suveränt.



Det är inget fel med att ge sig på för svår pianomusik. Jag gör det hela tiden (har alltid gjort). :D


Nej visst, det brukade jag också göra även tidigare, fast då blev det ju ofta bara att försöka lära sig en bit av en stämma eller så. Efter det jag skrev i förra inlägget så blev jag förstås tvungen att plocka fram månskenssonaten, och minsann om jag inte ganska kvickt lyckades få till de första tre fyra takterna hyfsat utan allför mycket besvär. Bra låter det väl inte, men rätt i alla fall. Och som jag tragglade med bara de takterna förra gången jag försökte.

Jag brukar gilla att sätta mig ner med lite olika partitur och försöka åtminstone få till några takter av några roliga partier, t.ex. ur operor. Så är det rätt skoj att bara sitta och försöka ta ut lite olika melodier man har i huvudet. Jag provade kyrkorgelljudet och lyckades ta ut något som jag tycker låter i alla fall ungefär som första takterna ur Bachs toccata och fuga i d-moll, och det lät väldigt maffigt. Man kan bli väldigt lycklig över bara några få takter som låter (ungefär) rätt.


Låter som min skrivbordsstol. Den kanske jag skulle prova. Hm, sätta den vid pianot, och pianopallen vid datorn kanske? :-)063

Just det så kallas de! Ja, asså jag rullar runt mellan datorn vid skrivbordet, pianot och kaffebryggaren hela tiden. Har inte ens någon pianopall här hemma.[/quote]

Stol vid kaffebryggaren. Nej, det behovet har faktistk aldrig känt. Nu har jag dessutom kaffebryggaren på hallgolvet eftersom det enda lämpliga eluttaget i köket har lagt av, och jag inte har orkat fixa det. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 1:41:19

Titti skrev:
Kvasir skrev:Jag vet inte hur det funkar med forumet. Går det att lägga till smileys? Det är väl fördefinierade på forumet. Nåja, behovet kanske bara fanns just nu ändå.

Bild

Bild

Bild

Bild


Nej men se där. Den sista ser ju ut ungefär som mitt piano. Om pianisten liknar mig överlåter jag åt andra att avgöra. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 3:53:59

Ursäkta en väldigt avancerad musikfråga så här fram på nattkröken, men kan ni svara på en sak. Hur gör man för att sova när man har ett piano?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-22 4:00:12

Kvasir skrev:Ursäkta en väldigt avancerad musikfråga så här fram på nattkröken, men kan ni svara på en sak. Hur gör man för att sova när man har ett piano?


:-) Det ger sig efterhand tror jag!... 8)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 4:06:21

Bjäbbmonstret skrev:
Kvasir skrev:Ursäkta en väldigt avancerad musikfråga så här fram på nattkröken, men kan ni svara på en sak. Hur gör man för att sova när man har ett piano?


:-) Det ger sig efterhand tror jag!... 8)


Du menar att man har kommit på knepet när man vaknar med näsan i notstället? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-22 4:26:55

Man bor i lägenhet och har ett akustiskt (bättre på andra sätt, men). :evil: :evil: :evil:

[EDIT] Såg där under din avatar att du har flyttat. Icke styckevis och delt, du! :lol:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 4:30:43

Zombie skrev:Man bor i lägenhet och har ett akustiskt (bättre på andra sätt, men). :evil: :evil: :evil:


Jag har bott i lägenhet med akustiskt piano. Det var klart hämmande för utvecklingen. Jag kommer ihåg att jag provade att hänga en filt mellan hammarna och strängarna för att få det lite tystare ibland, men det gjorde måttlig nytta.

Nu stod valet mellan att köpa ett bra digitalt eller att köpa ett akustiskt och en villa. Det senare alternativet torde ha kostat i storleksordningen hundra gånger så mycket. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-02-22 13:01:05

Jag tänker inte välja!

Jag ska ha ett piano! Och nåde den som klagar!

Igår hade hunden ovanpå skallkonsert med grannjycken i minst fem timmar. Sen drog jag till en polare. Lite intressant det där med hundar. Hunden ovanpå är en utpräglad tenor medan grannjycken hade en väldigt fyllig bas.

Tenoren borde dock ta skall-lektioner. Inte var det någon Pavarotti inte!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 13:08:23

weasley skrev:Tenoren borde dock ta skall-lektioner. Inte var det någon Pavarotti inte!


Det kanske är en Karo-so?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-25 23:03:34

Jag slogs av en intressant fråga, där jag misstänker att svaret varierar en hel del mellan individer. Hur kommer ni ihåg musik som ni kan spela utantill? Se detta som förslag på tänkbara svar snarare än färdiga svarsalternativ. Gissningsvis handlar det om en kombination av metoder i praktiken.

1. Kommer ihåg noterna visuellt, och spelar efter dem.
2. Kommer visuellt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
3. Kommer mekaniskt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
4. Kommer ihåg hur det låter och kan spela efter gehöret
5. Ingen aning, det bara fungerar på något magiskt sätt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-25 23:32:13

Kvasir skrev:Jag slogs av en intressant fråga, där jag misstänker att svaret varierar en hel del mellan individer. Hur kommer ni ihåg musik som ni kan spela utantill? Se detta som förslag på tänkbara svar snarare än färdiga svarsalternativ. Gissningsvis handlar det om en kombination av metoder i praktiken.

1. Kommer ihåg noterna visuellt, och spelar efter dem.
2. Kommer visuellt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
3. Kommer mekaniskt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
4. Kommer ihåg hur det låter och kan spela efter gehöret
5. Ingen aning, det bara fungerar på något magiskt sätt.


Ok. Det här svaret kanske blir lite rörigt..
För min del så är det en kombination av alla 5. Jag skulle vilja lägga till
4 eventuella till punkter

6. Mönsterkänsla
7. Musikteoretisk insikt
8. Musikalisk intuition + erfarenhet.
9. inre öra/gehör
Jag kan visualisera det jag hör. Ser ackorden över pianot och passagerna automatiskt när jag tänker musiken. "Känner" i händerna hur
spelandet av musiken upplevs taktilt (rätt ord?). Jag misstänker att synestesi gör sig bra att integrera sinnena kring musiken.
Ljudet kopplas ihop med känslan av att röra rätt tangenter, rörelsemönstet kopplas ihop med det visuella.
Notbilden kommer också in i det visuella. Det övar man upp speciellt när man läser partitur och analyserar partituren och dessutom övar avista
samt komponerar för pianot. Det musikteoretiska hjälpte mig mycket att automatisera memorering av musikstycken. Vissa kompositioner/delar av kompositioner har en struktur som är så tydlig att det lätt går att översätta till någon sorts musikteoretisk representation och lätt kan transponeras mellan olika tonarter.
Olika musik betonas av olika tyngdpunkter. Studerar man Bach och kanske t.o.m. skriver Bach fugor så känner man genast igen mönstrena och kan memorera dem mycket effektivt. Viss annan musik är mer gehörskrävande, medan annan musik är mer teoretisk eller kinetisk(då den måste starkt "memoreras i händerna" ). Nu beskriver jag lite av hur jag funkar när jag ska memorera musik. Memorera musik är en av mina styrkor. Men jag tror på integration av många olika faktorer som det centrala. Tex, en aspekt du lär ha nytta av är din omfattande lyssning, den lär leda till att du har musik åtminstone "latent" memorerad i ditt inre gehör. Sedan kan det säkert vara intressant att kunna analysera och visualisera hur musiken är uppbyggd och hur den "ser ut" på ett piano tex. Jag lärde mycket genom att analysera musik av Bach och komponera/improvisera i olika stilar, i början av mina musikstudier.
När jag studerade komposition hade vi en kurs som hette Style and composition, där vi fick komponera i olika klassiska musikstilar.

Nu behöver det ju inte va så ambitiöst men musikteori/lyssning och gehör är moment som definitivt effektiviserar memorisering av musik.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav barracuber » 2008-02-25 23:33:55

Kvasir skrev:Jag slogs av en intressant fråga, där jag misstänker att svaret varierar en hel del mellan individer. Hur kommer ni ihåg musik som ni kan spela utantill? Se detta som förslag på tänkbara svar snarare än färdiga svarsalternativ. Gissningsvis handlar det om en kombination av metoder i praktiken.

1. Kommer ihåg noterna visuellt, och spelar efter dem.
2. Kommer visuellt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
3. Kommer mekaniskt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
4. Kommer ihåg hur det låter och kan spela efter gehöret
5. Ingen aning, det bara fungerar på något magiskt sätt.


Fyra första. Jag ser det som ganska mekaniskt, jag ser ingen magi. (det kanske låter därefter).

Om det fungerar beror på stycket. Fast det är ganska oklar bild. Det finns stycken jag tycker om och inte tycker om. De jag tycker om vill jag spela men det är inte alltid de funkar ändå. Då beror det på att de är för tekniskt svåra.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2008-02-25 23:35:36

Kvasir skrev:Jag slogs av en intressant fråga, där jag misstänker att svaret varierar en hel del mellan individer. Hur kommer ni ihåg musik som ni kan spela utantill? Se detta som förslag på tänkbara svar snarare än färdiga svarsalternativ. Gissningsvis handlar det om en kombination av metoder i praktiken.

1. Kommer ihåg noterna visuellt, och spelar efter dem.
2. Kommer visuellt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
3. Kommer mekaniskt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
4. Kommer ihåg hur det låter och kan spela efter gehöret
5. Ingen aning, det bara fungerar på något magiskt sätt.

lägger till

6. Det fungerar inte
7. Vet inte/Har aldrig kommit så långt

(dvs. skitkass, eller har åtminstone inte motbevisat det: jag.
Finns fler och bättre, jag har läst om pianister som har stupat på det där omänskliga (och musikaliskt irrelevanta) kravet sedan Clara Schumanns dagar att spela allt utantill. Som vanligt kommer jag inte ihåg var.
Men "handbokskunskap" är att före hennes tid (och i hög grad henne personligen) ansågs det respektlöst mot både tonsättare och publik att spela utan noter - ens sina egna verk, såvida man inte improviserade. Sedan dess har motsatta extremen rått. Bara för pianister, inga andra. :evil: )
_____________________________________________________________

[EDIT] Missade sid. 14. Kanske andra har sagt liknande bättre.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-25 23:41:47

En till grej angående uppbyggnad av musikalisk/pianistisk erfarenhet
är att ju mer pianostycken du lär dig utantill och kanske studerar på mer än ett sätt, samt lyssnar på och visualiserar för ditt inre gehör, ju effektivare blir det att lära in nya pianostycken. Därför tror jag mycket på en varierad musikinstudering för att öka antalet "grenar" att haka på den nya kunskapen såattsäga...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-25 23:54:28

Tack för svaren hitills (flera får gärna svara).

Anledningen till min fråga var egentligen inte i första hand att få tips om hur jag själv ska göra, även det naturligtvis är en trevlig bieffekt, utan just att frågan slog mig om de flesta gör på ungefär samma sätt eller om det varierar väldigt från person till person.

Min situation är ju att jag egentligen aldrig har kunnat spela särskilt bra eller särskilt mycket, och inte haft något piano på bortåt 15 år. Nu när jag återigen har ett piano så är jag positivt överraskad av hur mycket av de gamla kunskaperna som kommmer tillbaka så snabbt. Men jag slogs också av att de stycken jag har hunnit med att försöka kämpa lite mera med och börjar kunna helt eller delvis utantill verkar jag memorera på lite olika sätt. Förmodligen är det mest att jag är så ovan att jag inte har någon bra integration av olika förmågor ännu, men det väckte ändå frågan om hur ni andra fungerar.

Just nu verkar läget för mig vara att för enkla saker spelar visuellt notminne en viss roll, men för det svåraste (en saraband av Clarke, som förmodligen är löjligt enkel egentligen) så verkar jag inte använda något minne av noterna alls utan har helt gått över till någon visuell och taktil memorering av tangenter. Det kan tänkas vara så att sarabanden är så pass svårlästa noter för mig ännu att jag inte har någon nytta av att komma ihåg dem när jag spelar, för att det skulle gå för långsamt att tolka dem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-26 0:00:31

uniqueNr5 skrev:En till grej angående uppbyggnad av musikalisk/pianistisk erfarenhet
är att ju mer pianostycken du lär dig utantill och kanske studerar på mer än ett sätt, samt lyssnar på och visualiserar för ditt inre gehör, ju effektivare blir det att lära in nya pianostycken. Därför tror jag mycket på en varierad musikinstudering för att öka antalet "grenar" att haka på den nya kunskapen såattsäga...


Jo absolut, att bära sig åt på olika sätt och inte fastna i ett enda tror jag är viktigt för de flesta sysslor, inte bara musik.

Likaså tror jag på det du nämnde tidigare i tråden om att ge sig på för svåra saker. Det tror jag också på som en generell metod, även för annat än musik. Att göra försök att ge sig på för svåra saker tror jag ger kunskaper som snabbar upp inlärningen av de enklare sakerna, så att det totalt sett går snabbare och ger bättre kunskaper att mixa mellan svårt och lätt istället för att följa någon inrutad pedagogisk bana med uttänkt stigande svårighetsgrad. Så måste det ju vara roligt också. Hur mycket roligare är det inte att få till de första två tre takternas ackord i overtyren till Trollflöjten (även om det låter taffligt) än att lära sig spela "Till Paris på en gris" perfekt. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-26 0:33:47

Hmm kom på ett till mycket enkelt tips.
Uppfinningsrikedom. Du som verkar vara kreativt lagd Kvasir, skulle kanske ha nytta av detta och försöka dig på att skapa små "etyder",
små musikaliska pianoövningar som kanske bygger på små delar av sekvenser i något pianostycke du vill behärska. Skriv väldigt enkla övningar först som du sedan utvecklar gradvis.
Exempel är kanske sekvenser ur Bach preludium ur Wohltemperierte klavier I och II. Där kan man plocka ut delar och transponera dem.
Bara spela ackorden ur harmoniken tex. Jag brukar transponera ett C# moll preludium fritt över olika tonarter improviserat.
Sedan gjorde jag en variant av C-moll preludiet i WohlT. 1 .
Fast i C-dur. Eller ta en favoritfras och gör små variationer.

Sedan har man sina sedvanliga skalor och arpeggios för att öva upp det kinetiska automatiken i händerna..

hmm...det finns mycket att hitta på. Uppfinningsrikedom gör sig nog utmärkt vid pianot...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-26 0:54:10

Jo, jag är nog ganska experimentlysten. Förra gången jag gav mig på piano så gick jag kvällskurser, och då blev det ju hela tiden en press att lära sig spela styckena i kursböckerna och så blev det ofta inte så mycket tid och ork över att reflektera, även om jag brukade försöka spela lite annat också och i alla fall försöka läsa lite teori. Nu tänker jag inte gå någon kurs (inte till att börja med i alla fall), och så är jag ju sjukskriven och väldigt avstressad, så jag hoppas ha helt andra förutsättningar att hitta mina egna sätt att lära mig, och göra vad som faller mig in. För att inte tala om hur underbart det är med digitalpiano och hörlurar. Nu kan jag ju sitta och hamra på för fullt mitt i natten om jag inte kan sova.

Jag har alltid gillat att försöka läsa partitur, även om jag har varit dålig på att läsa noter i praktiken. Jag har en hel del gamla partitur till operor och symfonier i bokhyllan, och så Beethoven samtliga pianosonater (eller Zongoraszonáták, som det står på framsidorna eftersom jag köpte dem billigt i Ungern för 20 år sedan). Jag känner dock att jag måste lära mig spela lite bättre och bli bättre på praktisk notläsning, men det känns som det kommer lite lättare och mera naturligt nu när jag är avstressad.

Sedan har jag alltid gillat att bara klinka och försöka ta ut melodier och teman, och det verkar jag vara bra på. Jag vet att jag har bra gehör, men jag skulle behöva träna mig att känna igen intervall och så. Det skulle inte vara så dumt med något program för det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-02-26 1:11:51

Kvasir skrev:Jag slogs av en intressant fråga, där jag misstänker att svaret varierar en hel del mellan individer. Hur kommer ni ihåg musik som ni kan spela utantill? Se detta som förslag på tänkbara svar snarare än färdiga svarsalternativ. Gissningsvis handlar det om en kombination av metoder i praktiken.

1. Kommer ihåg noterna visuellt, och spelar efter dem.
2. Kommer visuellt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
3. Kommer mekaniskt ihåg vilka tangenter som ska tryckas ner
4. Kommer ihåg hur det låter och kan spela efter gehöret
5. Ingen aning, det bara fungerar på något magiskt sätt.


Jag skulle vilja säga att det är en kombination av 3 och 5 i första hand. 1 och 4 kan jag använda mej av i vissa stycken. Andra stycken kan jag öht inte lära mej utantill alls.

En lustig sak som hände när jag framförde Månskenssonaten på avslutningskonserten på Ingesund, var att efter de tre-fyra första takterna så hamnade jag i någon sorts "flow" där allt bara flöt på och jag märkte att jag spelade fel på några ställen men jag brydde mej inte om det utan det bara flöt vidare.
Hade någon eller något stört mej då och där, hade jag inte haft en aning om var i partituret jag var; jag hade troligtvis varit tvungen att ta om det, stapplande, från början.

Märklig känsla, men tur som en tokig att det hände just DÄR och inte bara hemma när jag övade.

Jag har några roliga historier från när det har gått riktigt RIIIKTIGT dåligt också. *flina*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2008-02-26 1:18:54

weasley skrev:Jag har några roliga historier från när det har gått riktigt RIIIKTIGT dåligt också. *flina*


Det fick mig att tänka på en minnesvärld konsertupplevelse en gång i tiden. Den norska pianisten Eva Knardahl framförde Griegs pianokonsert. Nu hör till saken att fröken Knardahl var tämligen rund i kroppsomfånget, och kan misstänkas ha vägt in som ett mindre piano, även om hon inte kunde tävla med flygeln hon satt vid. Mitt i kadensen låter det plötsligt bara konstigare och konstigare under två takter och så slutar hon spela tvärt, vänder sig mot publiken och säger: "Jag ber om ursäkt, men pallen har sjunkit undan för undan så jag kunde helt enkelt inte spela längre." Gissa om publiken hade svårt att hålla sig för skratt. :)

Efter att vaktmästaren hade justerat pallen och dragit åt rattarna extra hårt så kunde konserten fortsätta med repris från början av kadensen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Intressanta intressen



Logga in