Den Stora Pianotråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den Stora Pianotråden

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 22:59:42

För oss som älskar piano musik. Utövande pianister och lyssnare.
Jag öppnar tråden genom att tillägna forumet en tolkning av ...
Jag är inte nöjd med slutet näst näst sista ackordet. Annars var det väl ok under omständigheterna...
Se nedan för länk...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 23:00:12

Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-07 23:05:50

Tackar. Trevligt, ryskt så det förslår. Jag har fått för mig att Skjabin brukar vara väldigt svårspelad, är det så? (ja, värre än mycket annat menar jag förstås. Svårspelat är väl allt. :) ).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 23:15:32

Kvasir skrev:Tackar. Trevligt, ryskt så det förslår. Jag har fått för mig att Skjabin brukar vara väldigt svårspelad, är det så? (ja, värre än mycket annat menar jag förstås. Svårspelat är väl allt. :) ).

Ja. Det är en av anledningarna till att få vill spela honom. Hans verk "sitter inte bra i händerna" såattsäga. Chopin's verk och i viss mån även liszt och Rachmaninoff sitter oförskämt fint i händerna och är därför populärt att spela bland de flesta pianister i jämförelse.

Min farsa hade en kompis som gick sista året på musikhögskolan som slutade spela piano när han kom i kontakt med scriabins piano musik.
"Ska jag sitta och hamra sådana groteska akrobatier?" sa han. :lol:
Han sadlade om till dirigent och blev såsmåningom musik journalist.

Jag ska se om jag vågar mig på lite Rachmaninoff när jag ändå är uppe i varv...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav jonsch » 2008-02-07 23:16:14

Häftigt! Mitt musikinnehav innehåller bestämt alldelses för litet piano.
Jag antar att jag borde tycka att det är litet primitivt med all den där basen men det funkar på mig.

Förmodligen kan man ta ditt pianoavtryck och identifiera dig den vägen ... mer av sin person är det svårt att visa upp med lika mycket bibehållen anonymitet.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kvasir » 2008-02-07 23:26:10

uniqueNr5 skrev:
Kvasir skrev:Tackar. Trevligt, ryskt så det förslår. Jag har fått för mig att Skjabin brukar vara väldigt svårspelad, är det så? (ja, värre än mycket annat menar jag förstås. Svårspelat är väl allt. :) ).

Ja. Det är en av anledningarna till att få vill spela honom. Hans verk "sitter inte bra i händerna" såattsäga. Chopin's verk och i viss mån även liszt och Rachmaninoff sitter oförskämt fint i händerna och är därför populärt att spela bland de flesta pianister i jämförelse.


Misstänkte det. Han uppfann ju egna ackord också som ska vara svårspelade. Jag var på vippen att beställa några inspelningar med Skjabin själv vid spakarna, förlåt tangentera, men det blev visst aldrig av ser jag nu när jag går igenom min skivsamling.

Min farsa hade en kompis som gick sista året på musikhögskolan som slutade spela piano när han kom i kontakt med scriabins piano musik.
"Ska jag sitta och hamra sådana groteska akrobatier?" sa han. :lol:
Han sadlade om till dirigent och blev såsmåningom musik journalist.


Jo, det är ju mycket musik som betraktas om helt normal som inte var det när den var ny. När man repeterade det engelska uruppförandet av Schubernian började några av musikerna gapskratta när de såg partituret. En recension från uruppförandet av Tjajkovskijs violinkonsert sade något i stil med "det gnisslas, rivs och skrapas, ja detta är överhuvudtaget inte musik." I kontrast till det sade Ann-Sofie Mutter i en intervju en gång att Tjajkovskijkonserten var lätt. Den låg bra i händerna. :)


Och för den som vill kolla att han spelar rätt: ;)
http://www2.free-scores.com/PUBLIC/Sheetmusicfox/EtudeOp8No12.pdf
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Helena » 2008-02-07 23:31:48

Det var väldigt dramatiskt tyckte jag. Du hade fångat känslan... Vad menar du med att det är en spontan tolkning...jag fattade inte riktig...(tröööög)...(alltså jag)... Vad var det för fel på slutet? Jag tyckte det lät mycket bra. En sista mer avslutande not bara... denna lämnade mig hängande väntande på fortsättning :)

Själv har jag spelat piano sedan jag var barn. Min stora sorg är att jag är analfabet med noter... Jag har inte det fina aspergerdraget att jag kan läsa mig till kunskap. Jag har sån bristande koncentration att jag aldrig har lärt mig noter...fast jag fick lektioner i ca 6 år. Varje timme var en mardröm... Min lärare tyckte att jag var klantig. När jag övade hemma så försökte jag minnas hur det lät när min lärare hade spelat... Det jag inte kom ihåg fyllde jag upp med "hittepå"... sen låtsades jag som om jag själv inte visste att jag spelade fel... Det var svårt...

Men piano är min stora kärlek efter tänkandet. Jag kan inte spela när som helst, absolut bara när det är något jag måste få ur mig. Jag sitter och klinkar och dramatiserar till jag känner mig helt färdig.

Jag älskar musik. Men som sagt mina handikapp är lite tråkiga. Jag kommer inte ihåg vad jag har spelat alla gånger och kan inte skriva ned det på papper. Jag kan inte kommunisera med andra musiker eftersom jag inte vet vad de pratar om. Jag har kännt mig väldigt ensam i mitt spelande. I huvudet hör jag precis hur det ska låta... en hel symfoniorkester... men jag har inte medlen för att uttrycka det för jag är inte en skolad pianist. Många skulle skratta åt min fingerfärdighet... Vad jag skulle behöva är en personlig musikassistent :wink: En som sitter bredvid och tolkar och fyller i det jag vill säga... Någon som är så kunnig i musik att den kan tänka istället för mig... Jag har fått ett litet hjälpmedel i det senaste iallafall...jag har ett musikprogram på datorn så jag kan trixa lite där...Men det löser inte bristen på koncentrationsförmåga...hundrafemtielva påbörjade låtar. De flesta kommer aldrig bli färdiga...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 23:33:56

Kvasir skrev:
Och för den som vill kolla att han spelar rätt: ;)
http://www2.free-scores.com/PUBLIC/Sheetmusicfox/EtudeOp8No12.pdf

Haha! Ojj. Nu får jag skärpa mig nästa gång jag gör en tolkning.
Jag brukar ibland göra lite små egna varianter här och där.
Jag är inspirerad av Horowitz sätt att lira scriabin. Han följer inte partituret exakt.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Helena » 2008-02-07 23:34:45

Kom det fram att jag tyckte du var duktig...? Eller vimsade jag bort det i jakt på formuleringar....? :oops:
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Kvasir » 2008-02-07 23:38:24

uniqueNr5 skrev:
Kvasir skrev:
Och för den som vill kolla att han spelar rätt: ;)
http://www2.free-scores.com/PUBLIC/Sheetmusicfox/EtudeOp8No12.pdf

Haha! Ojj. Nu får jag skärpa mig nästa gång jag gör en tolkning.
Jag brukar ibland göra lite små egna varianter här och där.
Jag är inspirerad av Horowitz sätt att lira scriabin. Han följer inte partituret exakt.


Spelar man annorlunda så är det bara att hävda tvärsäkert att Skjabin måste hade fel. Så har många stora musiker och dirigenter gjort. Sjostakovitj böjde sig ödmjukt efter Toscaninis åsikt om en ton i en av hans symfonier under en repetition. Jovisst, höll Sjostakovitj med om, så borde det förstås vara.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 23:40:30

Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:
Kvasir skrev:
Och för den som vill kolla att han spelar rätt: ;)
http://www2.free-scores.com/PUBLIC/Sheetmusicfox/EtudeOp8No12.pdf

Haha! Ojj. Nu får jag skärpa mig nästa gång jag gör en tolkning.
Jag brukar ibland göra lite små egna varianter här och där.
Jag är inspirerad av Horowitz sätt att lira scriabin. Han följer inte partituret exakt.


Spelar man annorlunda så är det bara att hävda tvärsäkert att Skjabin måste hade fel. Så har många stora musiker och dirigenter gjort. Sjostakovitj böjde sig ödmjukt efter Toscaninis åsikt om en ton i en av hans symfonier under en repetition. Jovisst, höll Sjostakovitj med om, så borde det förstås vara.

Jag tröstar mig med att Scriabin kan inte göra så mycket åt saken i nuläget! :lol: (förstås med all respekt)
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-07 23:45:40

Helena skrev:Det var väldigt dramatiskt tyckte jag. Du hade fångat känslan... Vad menar du med att det är en spontan tolkning...jag fattade inte riktig...(tröööög)...(alltså jag)... Vad var det för fel på slutet? Jag tyckte det lät mycket bra. En sista mer avslutande not bara... denna lämnade mig hängande väntande på fortsättning :)

Själv har jag spelat piano sedan jag var barn. Min stora sorg är att jag är analfabet med noter... Jag har inte det fina aspergerdraget att jag kan läsa mig till kunskap. Jag har sån bristande koncentration att jag aldrig har lärt mig noter...fast jag fick lektioner i ca 6 år. Varje timme var en mardröm... Min lärare tyckte att jag var klantig. När jag övade hemma så försökte jag minnas hur det lät när min lärare hade spelat... Det jag inte kom ihåg fyllde jag upp med "hittepå"... sen låtsades jag som om jag själv inte visste att jag spelade fel... Det var svårt...

Men piano är min stora kärlek efter tänkandet. Jag kan inte spela när som helst, absolut bara när det är något jag måste få ur mig. Jag sitter och klinkar och dramatiserar till jag känner mig helt färdig.

Jag älskar musik. Men som sagt mina handikapp är lite tråkiga. Jag kommer inte ihåg vad jag har spelat alla gånger och kan inte skriva ned det på papper. Jag kan inte kommunisera med andra musiker eftersom jag inte vet vad de pratar om. Jag har kännt mig väldigt ensam i mitt spelande. I huvudet hör jag precis hur det ska låta... en hel symfoniorkester... men jag har inte medlen för att uttrycka det för jag är inte en skolad pianist. Många skulle skratta åt min fingerfärdighet... Vad jag skulle behöva är en personlig musikassistent :wink: En som sitter bredvid och tolkar och fyller i det jag vill säga... Någon som är så kunnig i musik att den kan tänka istället för mig... Jag har fått ett litet hjälpmedel i det senaste iallafall...jag har ett musikprogram på datorn så jag kan trixa lite där...Men det löser inte bristen på koncentrationsförmåga...hundrafemtielva påbörjade låtar. De flesta kommer aldrig bli färdiga...

Det finns en viss charm i att inte kunna noter. En intuitiv typ av fri-improvisation. Jag är mer en sådan som ville bemästra allt värt att behärska inom musik. Ett stort stort intresse. Nu har jag inga musikaliska ambitioner längre. Vilka musikprogram använder du förresten?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 0:02:07

Kvasir skrev:Jag var på vippen att beställa några inspelningar med Skjabin själv vid spakarna, förlåt tangentera, men det blev visst aldrig av ser jag nu när jag går igenom min skivsamling.


Nej, nu måste jag korrigera mig själv. Inte för att någon av er egentligen kan veta att jag hade fel, men det gällde inte Skrjabin själv som pianist utan den spännande ryske pianisten Vladimir Sofrnonitskij. Skrjabin själv hann aldrig höra Sofronitskij, men Skrjabins fru gjorde det, och ansåg att Sofrnotiskij var den bästa uttolkare hon hört av sin makes musik.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-08 0:09:22

Kvasir skrev:
Kvasir skrev:Jag var på vippen att beställa några inspelningar med Skjabin själv vid spakarna, förlåt tangentera, men det blev visst aldrig av ser jag nu när jag går igenom min skivsamling.


Nej, nu måste jag korrigera mig själv. Inte för att någon av er egentligen kan veta att jag hade fel, men det gällde inte Skrjabin själv som pianist utan den spännande ryske pianisten Vladimir Sofrnonitskij. Skrjabin själv hann aldrig höra Sofronitskij, men Skrjabins fru gjorde det, och ansåg att Sofrnotiskij var den bästa uttolkare hon hört av sin makes musik.

Ja det är intressant med artist-tonsättar dynamik. Vilken artist som har rätt känsla och temperament för vilken tonsättares verk. Sedan blir lyssnaren en tredje variabel i "ekvationen". Rachmaninoff skulle tydligen sagt till Horowitz att "du spelar min 3:e piano-konsert bättre än mig"...
Ah apropå den. Jag ska spela mitt favorit parti i den nu!
Så det gick snabbt och blev som det blev...
http://boomp3.com/m/6e444eb269a0/rach3
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Helena » 2008-02-08 0:10:10

:oops: Det vågar jag inte disskutera... Det är lite väl blygsamt...det är bara för skoj skull...för att jag ska kunna issas vad jag spelar...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 1:07:48

Ämnet för tråden förefaller ganska öppet, så kanske det är läge att rekommendera favoritpianister?

Själv är jag väldigt svag för Clara Haskil som började spela in alldeles för sent i livet och gick bort alldeles för tidigt (dock inte genom att ramla framför ett tåg som ibland påstås). Intressant att notera är att hon var oerhört folkskygg, hade en fruktansvärd scenskräck och kunde inte förstå att det var henne publiken applåderade om det hade funnits flera musiker än hon på scenen. Dessutom verkar hon ha levt helt för sitt pianospel, men syns ibland med djur på vissa foton. En möjlig Aspergare?

Speciellt rekommenderar jag:

Beethovens 3e pianokonsert med Svoboda och Wintherthur SO, från 1951

Chopins 2a pianokonsert med Cluytens och Orchestre National de France, från 1954 (speciellt 2a satsen är magisk)

Mozarts violinsonater med Grumieax (finns inspelningar från flera tillfällen). Här kommer t.o.m. den fantastiske violinisiten Grumieaux till korta i jämförelse med Haskil, och får finna sig i att spela andrafiolen, så att säga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Preludium g# Rachmaninoff.

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-08 1:17:50

Det här är ett känsligare stycke.
Preludium g# Rachmaninoff. Fråga mig inte opus jag har tappade bort noterna för 7 år sedan.

Tolkning 1:

http://boomp3.com/m/ac74cae90662/rachg

Snubblar lite här och där men mitten blev delvis rättvis.
-----------------------------------------
Tolkning 2
http://boomp3.com/m/c00856500c1f/rachg-2

Ok.. ett gräsligt d1 istället för ett e1 55.5 sekunder in i framförandet.
Ok sedan ett glasmiss i slutet. Gräsligt. Men låt gå...
--------------------------
Såga på..
Vilken av
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-08 1:20:29

Kvasir skrev:Ämnet för tråden förefaller ganska öppet, så kanske det är läge att rekommendera favoritpianister?

Själv är jag väldigt svag för Clara Haskil som började spela in alldeles för sent i livet och gick bort alldeles för tidigt (dock inte genom att ramla framför ett tåg som ibland påstås). Intressant att notera är att hon var oerhört folkskygg, hade en fruktansvärd scenskräck och kunde inte förstå att det var henne publiken applåderade om det hade funnits flera musiker än hon på scenen. Dessutom verkar hon ha levt helt för sitt pianospel, men syns ibland med djur på vissa foton. En möjlig Aspergare?

Speciellt rekommenderar jag:

Beethovens 3e pianokonsert med Svoboda och Wintherthur SO, från 1951

Chopins 2a pianokonsert med Cluytens och Orchestre National de France, från 1954 (speciellt 2a satsen är magisk)

Mozarts violinsonater med Grumieax (finns inspelningar från flera tillfällen). Här kommer t.o.m. den fantastiske violinisiten Grumieaux till korta i jämförelse med Haskil, och får finna sig i att spela andrafiolen, så att säga.

Har du hört Scriabin's piano konsert. Jag ursäktar mitt ryska humör.
Jag skyller på morfar. Han hade en förkärlek till rysk senromantik.
Han lärde sig tala flytande ryska utan någon speciell orsak.. tja inte av någon social orsak ivarjefall. Mer än att njuta av rysk litteratur på ryska och lyssna på rysk radio...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 1:26:50

uniqueNr5 skrev:Har du hört Scriabin's piano konsert. Jag ursäktar mitt ryska humör.
Jag skyller på morfar. Han hade en förkärlek till rysk senromantik.
Han lärde sig tala flytande ryska utan någon speciell orsak.. tja inte av någon social orsak ivarjefall. Mer än att njuta av rysk litteratur på ryska och lyssna på rysk radio...


Nja, tror inte det. Jag har nog hört väldigt lite Skrjabin tyvärr. Ett av många hål i skivsamlingen som borde täppas till lite bättre någon gång. Det jag har hört både av honom och om honom låter spännande dock.

Apropå rysk litteratur så hade jag för några år sedan tillfälle att höra en ryska läsa Pusjkin på ryska. Det var väldigt vackert, även om jag inte förstod ett ord.

Ryska tonsättare finns ju massor av spännande som jag har lyssnat alldeles för lite på. Sjostakovitj, till exempel, som somliga anser vara den största sedan Beethoven. Mycket intressant, både musikaliskt och som person.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-08 1:41:56

Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Har du hört Scriabin's piano konsert. Jag ursäktar mitt ryska humör.
Jag skyller på morfar. Han hade en förkärlek till rysk senromantik.
Han lärde sig tala flytande ryska utan någon speciell orsak.. tja inte av någon social orsak ivarjefall. Mer än att njuta av rysk litteratur på ryska och lyssna på rysk radio...


Nja, tror inte det. Jag har nog hört väldigt lite Skrjabin tyvärr. Ett av många hål i skivsamlingen som borde täppas till lite bättre någon gång. Det jag har hört både av honom och om honom låter spännande dock.

Apropå rysk litteratur så hade jag för några år sedan tillfälle att höra en ryska läsa Pusjkin på ryska. Det var väldigt vackert, även om jag inte förstod ett ord.

Ryska tonsättare finns ju massor av spännande som jag har lyssnat alldeles för lite på. Sjostakovitj, till exempel, som somliga anser vara den största sedan Beethoven. Mycket intressant, både musikaliskt och som person.

Kvasir! Här kommer en Rachmaninoff jag nästan är nöjd med, rent musikaliskt. Tekniskt är den inte så bra, men.
Tillägnad Maestro Kvasir, den Gode! :D
Man måste ha varit nere i djupet av havets deprissioner för att förstå detta verk. Inget illa ment ..

http://boomp3.com/m/f686efab74e8/rachmaninoffc
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:20, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 2:41:13

uniqueNr5 skrev:Kvasir! Här kommer en Rachmaninoff jag nästan är nöjd med, rent musikaliskt. Tekniskt är den inte så bra, men.
Tillägnad Maestro Kvasir, den Gode! :D
Man måste ha varit nere i djupet av havets deprissioner för att förstå detta verk. Inget illa ment ..

http://boomp3.com/m/f686efab74e8/rachmaninoffc


Åh, tackar! Nu blev jag ju tvungen att sätta mig och lyssna fast jag borde försöka sova. :)

Den gillar jag. Behöver man ha varit nere i depressioner? Ja, kanske det? Kanske därför jag gillar den. :)

Av dina två versioner av G# så försökte jag göra några snabba jämförelser, såhär på nattkröken, och föredrar nog klart version 2. Det känns som den hänger ihop bättre och tolkningen är bättre. Men det skulle möjligen kunna vara så att version 1 egentligen är en mera spännande tolkning som du inte får till riktigt ännu.

Överlag tycker jag dina Rachmaninoff är bättre än Skrjabin (som förstås också är bra). Ta det inte negativt nu (jag kan ju inte ens spela) men jag får känslan av att Skrjabin bjuder på så stora tekniska svårigheter att du inte riktig får ork över till till tolkningen också. Men det är väl sådant konsertpianister sitter och över på hela dagarna när du sitter och knäcker Riemannhypotesen eller något sådant istället. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-08 2:51:09

Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Kvasir! Här kommer en Rachmaninoff jag nästan är nöjd med, rent musikaliskt. Tekniskt är den inte så bra, men.
Tillägnad Maestro Kvasir, den Gode! :D
Man måste ha varit nere i djupet av havets deprissioner för att förstå detta verk. Inget illa ment ..

http://boomp3.com/m/f686efab74e8/rachmaninoffc


Åh, tackar! Nu blev jag ju tvungen att sätta mig och lyssna fast jag borde försöka sova. :)

Den gillar jag. Behöver man ha varit nere i depressioner? Ja, kanske det? Kanske därför jag gillar den. :)

Av dina två versioner av G# så försökte jag göra några snabba jämförelser, såhär på nattkröken, och föredrar nog klart version 2. Det känns som den hänger ihop bättre och tolkningen är bättre. Men det skulle möjligen kunna vara så att version 1 egentligen är en mera spännande tolkning som du inte får till riktigt ännu.

Överlag tycker jag dina Rachmaninoff är bättre än Skrjabin (som förstås också är bra). Ta det inte negativt nu (jag kan ju inte ens spela) men jag får känslan av att Skrjabin bjuder på så stora tekniska svårigheter att du inte riktig får ork över till till tolkningen också. Men det är väl sådant konsertpianister sitter och över på hela dagarna när du sitter och knäcker Riemannhypotesen eller något sådant istället. :)

Tack för feedbacken.haha ja asså.. det ser förtillfället ut som att Riemannhypotesen knäcker mig. Men det skulle vara skönt att veta intuitivt exakt vilken gångstil man ska ha för att sätta nästa fot på rätt ställe på Re(z)=1/2 och Im((z)(k))= nästa steg nr k+1, med Zeta-funktionen som "Gps/kompass"..
Lika svårt att förutsäga som att trampa rätt minfält av ickeprimtal? Längs reella tal-axeln?

http://boomp3.com/m/314cd1c635af/scriabinpianoconcerto

Ja jag skulle också sova. Men det är så sällan jag ägnar mitt vän pianot kvalitetstid så jag blev tvungen att offra sömn. Jag ska upp tidigt :?
Nu får det räcka... får fortsätta posta tolkningar vid nästa tillfälle..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:20, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 3:05:25

Nu hittade jag lite Clara Haskil på nätet. Här är långsamma satsen ur Beethovens 3e. Det framgår tyvärr inte vilken inspelning det är, men spontant skulle jag kunna tänka mig att det är den jag nämnde ovan, i vart fall är Clara är alltid Clara.
http://www.youtube.com/watch?v=jfaGffqK5-M

Tyvärr rycks man ju tillbaka till verkligheten abrupt när det är slut, eftersom man är van vid tredje satsen subito.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-08 3:27:36

Kvasir skrev:Nu hittade jag lite Clara Haskil på nätet. Här är långsamma satsen ur Beethovens 3e. Det framgår tyvärr inte vilken inspelning det är, men spontant skulle jag kunna tänka mig att det är den jag nämnde ovan, i vart fall är Clara är alltid Clara.
http://www.youtube.com/watch?v=jfaGffqK5-M

Tyvärr rycks man ju tillbaka till verkligheten abrupt när det är slut, eftersom man är van vid tredje satsen subito.

Wow vilken kvinna! Någon som verkligen bryr sig om vad hon spelar.
Jag måste bry mig om de där stackars tonerna lite mer. De känner sig nog tagna för givet annars..(desillusionerad empati?... dags för en melatonin tror jag.. :cry: )

Apropå ingenting jag hade en pianolärare som tog mig under sin vinge
när jag studerade komposition som brukade vara tankspridd. Vid ett tillfälle lade han sina Mozart noter i kylskåpet utan att tänka på det. :lol:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:20, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Återgå till Intressanta intressen



Logga in