Böcker - genrer etc

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Böcker

Inläggav Gafsan » 2011-09-08 16:50:23

KrigarSjäl skrev:En så gott som total motsats till min litterära smak. Är det något jag inte gillar så är det lättsinnig sci-fi och "roliga" böcker. Kåserier av Torsten Ehrenmark undantagna.


Torsten Ehrenmark är helt OK :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-11-03 23:50:53

Jag är periodare när det gäller böcker. Som när det gäller mycket annat.

Böcker är det viktigaste som finns i livet. Det är där jag har mina mest lärorika vänner.

På köksbordet ligger:
Gyllensten, Minnen, bara minnen.
Proust, Swanns värld (för att börja läsa den där oändliga historien)
Gyllensten, Klipp i 70-talet.
Katrine Kielos, Våldtäkt & Romantik.
Östberg, När vinden vände, Olof Palme 69-86.
Cullberg, Mitt psykiatriska liv.
Jonasson, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Granström, Osäkerhetsrelationen.
Sanningen i fallet Bertil Albertsson. En Håkan Nesser grej.
Borges, Alefen.
Hultman, svenska akademins språklära.

Utan böcker skulle jag ha fattat zilch.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav rapchic » 2011-11-04 10:36:27

jag gillar bland annat att boken ska "dra in en" (man ska inte kunna lägga bort boken på länge), om den har det behöver den inte ha bra story, tex kan jag läsa "twilight böckerna" för sättet författaren skriver fastän storyn är helkass. när jag läst klart böckerna (sista boken är värst) så är jag alltid lika förvånad att jag läst den skiten :lol:

annars ska böckerna ha nått med mina intressen att göra (tex grottbjörnens folk serien = naturmedecin/överlevnad, hannibal = historia/krigsföring, kleopatra = historia, i nattens djungler = vampyrer, harry potter = tja där vill jag mest gå på skolan ;) m.m.)

jag kan även läsa faktaböcker om det jag är intresserad av (tex näringslära, senaste boken jag köpte var en bok om näringslära för vegetarianer (m.m.) som tränar (främst på elitnivå) men även kokböcker älskar jag att läsa/bläddra i
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Böcker

Inläggav Banzai » 2011-11-04 12:17:39

Jag älskar att läsa, särskilt sådan litteratur som den "kulturella eliten" rynkar på näsan åt. :D Favoritgenrer är: skräck, fantasy, science-fiction, thrillers, deckare. Det jag absolut inte läser (frivilligt) är poesi och kärleksromaner. Jag läser också mycket serier, både manga och västerländska sådana.

Jag läser dussindeckare istället för att titta på hjärndöda program på TV, det är min avkoppling. När det gäller science-fiction så har jag extremt svårt att hitta författare jag gillar, den jag har läst mest av är Arthur C. Clark och de böckerna är ju inte skrivna igår direkt. Samma gäller för fantasy, jag läser inte vad som helst och tycker det är svårt att hitta bra böcker inom denna genre. Har dock funnit A Song of Ice and Fire som jag älskar. En annan fantasyfavorit är Terry Pratchett, underbar författare. När det gäller skräck så är det främst Lovecraft och King som gäller. Jag gillar inte Koontz, jag stör mig på hans karaktärer och det faktumet att det alltid ska vara en labrador/golden retriver med i någon form.

Däremot så gillar jag inte att samla på böcker. De enda böcker som finns i min bokhylla är de som jag kan tänka mig att läsa mer än en gång, alla andra går direkt till myrorna etc. Jag har även ytterst få böcker i hardback då dessa är mycket dyrare än paperbackversionerna.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Böcker

Inläggav rapchic » 2011-11-04 12:20:48

Banzai skrev:Jag älskar att läsa, särskilt sådan litteratur som den "kulturella eliten" rynkar på näsan åt. :D Favoritgenrer är: skräck, fantasy, science-fiction, thrillers, deckare. Det jag absolut inte läser (frivilligt) är poesi och kärleksromaner. Jag läser också mycket serier, både manga och västerländska sådana.

---klipp---.


brukar läsa sånt som räknas som kärleksromaner men sällan för "kärlekens skull" utan för tex i grottbjörnens folk serien "livet som medecinkvinna på stenåldern" (ja jag vet det är fiktivt) eller som kristin lavransdotter så är det historiska intressant inte hennes förälskelse tex :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav imperativ » 2011-11-04 12:58:19

Läser facklitteratur inom det jag är intresserad av att veta mer om. En snabbkoll på bokhyllan visar ett uppenbart intresse för militärhistoria. Nuförtiden börjar mer och mer avhemligas i Sverige och kalla krigets krigsplanering med dess styrkor, svagheter, myter, sanningar och lögner uppdagas i rejäla böcker (senaste inköpet fick inte plats i brevlådan).
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-11-07 21:16:47

Jag räknar mig till kulturell elit. Jag talar om vad andra skall läsa.

Aase Berg har skrivit en skitintressant diktsamling. Hon leker med vårt språk på ett riktigt märkligt sätt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav Björne » 2011-11-08 0:00:48

Vad bra, hjälp mig Lenn, jag vet inte vad jag ska läsa!
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-11-08 0:23:13

Till Björne.

Pröva Pojkår av Coetzee.

Sen Ingemar Hedenius, Tro och livsåskådning.

Sen Herbert Tingsten, Mitt liv.

Sen Berkeley, Three dialogues. Det är en extremt bright engelsk biskop, man tränar engelska och blir glad över tänkeskärpan.

Kierkegaard, Antingen - eller och Begreppet ångest, i en pocket.

Sen Popper i urval av David Miller. Här får du en hel världsåskådning.

Sen Dikter av Gunnar Ekelöf.

Stephen King, Firestarter.

LeGuin, Earthsea Quartet. Särskilt The tombs of Atuan.

Kellgren, Dikter.

Du kan börja med det, sen kan jag föreslå andra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in