Böcker - genrer etc

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Böcker - genrer etc

Inläggav Meppe » 2011-08-25 11:25:54

Vad gillar ni i böcker?
Vilken genre läser ni helst?


Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Böcker

Inläggav kullan » 2011-08-25 11:32:53

Jag läser mest facklitteratur om mina intressen. Typ, trädgårdsböcker, kokböcker, Andligt må braböcker och böcker om textilt konsthantverk.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Böcker

Inläggav Sheyen » 2011-08-25 11:35:37

Meppe skrev:Vad gillar ni i böcker?
Vilken genre läser ni helst?


Det finns inte så värst mycket att gilla i böcker. Sidorna, kanske? Textens innehåll?

Jag vet inte vilken genre jag helst läser. Jag gillar inte att läsa böcker. Men jag ska snart försöka att bli mer intresserad av att läsa böcker, för min man brukar läsa innan vi ska sova och jag skulle gärna också ha något att läsa då, istället för att stirra mot taket eller pilla på hans brösthår.

Jag har åsikten att böcker är onödigt, just för att internet finns. Jag tänker "varför ska jag läsa på papper när jag kan läsa på en skärm?". Dessutom uppdateras fakta på internet. En bok uppdateras inte.

Men min man gillar att läsa böcker och jag har inget emot det. Precis som jag inte har något emot att många på forumet gillar att läsa böcker. Det är viktigt att nämna, tycker jag.

Adjö.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Böcker

Inläggav Meppe » 2011-08-25 11:41:40

Sheyen skrev:
Meppe skrev:Vad gillar ni i böcker?
Vilken genre läser ni helst?
Jag har åsikten att böcker är onödigt, just för att internet finns. Jag tänker "varför ska jag läsa på papper när jag kan läsa på en skärm?". Dessutom uppdateras fakta på internet. En bok uppdateras inte.


Okej, om vi ändrar till internetböcker?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Böcker

Inläggav Kahlokatt » 2011-08-25 15:54:14

Jag läser nästan allt: Romaner, non-fiction (typ "En sann historia"), ungdomsböcker, fantasy, skräck, deckare, manga, t.o.m. lite sci/fi har jag börjat uppskatta (inte klassisk sci/fi, men post-apokalypshistorier gillar jag).
Läser också mycket faktaböcker, främst stora blädderverk om andra länder och kulturer. Lyssnar en del på CD-böcker.
Gillar inte chick-lit, sliskiga kärleksromaner eller hårdkokta thrillers.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Böcker

Inläggav Sheyen » 2011-08-25 17:04:26

Meppe skrev:
Sheyen skrev:
Meppe skrev:Vad gillar ni i böcker?
Vilken genre läser ni helst?
Jag har åsikten att böcker är onödigt, just för att internet finns. Jag tänker "varför ska jag läsa på papper när jag kan läsa på en skärm?". Dessutom uppdateras fakta på internet. En bok uppdateras inte.


Okej, om vi ändrar till internetböcker?

Förstår inte frågan. Vad menar du?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Böcker

Inläggav Meppe » 2011-08-25 17:23:23

Någon sa att man kan publicera böcker på internet, och då borde det ju gå att läsa på skärm. Jag har inte undersökt så noga, men det borde ju också gå lättare att uppdatera.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Böcker

Inläggav kullan » 2011-08-25 17:26:54

Det finns ljudböcker oxå. som man kan ta hem via en MP3 spelare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Böcker

Inläggav Sheyen » 2011-08-25 17:27:45

Meppe skrev:Någon sa att man kan publicera böcker på internet, och då borde det ju gå att läsa på skärm. Jag har inte undersökt så noga, men det borde ju också gå lättare att uppdatera.

Får man lov att uppdatera böcker, då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Böcker

Inläggav Meppe » 2011-08-25 17:34:43

Läs innantill. Jag skrev att jag inte hunnit undersöka så noga.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Böcker

Inläggav Bali » 2011-08-25 17:53:49

Böcker :-)154 är helt klart ett livselixir och jag läser en salig blandning av fakta, biografier, romaner och deckare.
Detta elixir behöver jag inta varje dag annars vet i fasiken hur jag skulle stå ut, men innehållet varierar alltså från dag till dag, men just faktaböckerna kan jag förstås läsa "samtidigt" som de "vanliga". :roll: :wink:

Jag vet att det finns mycket text här ute på internet, men för mig kommer aldrig denna text att ens komma i närheten av vad en text som jag håller i mina händer gör (än hellre "äger" och därmed också kan notera i), för det är något helt magiskt med en bok! :D
Man håller i den,"känner" den rent fysiskt på så många plan, seende, hörande (om man mumlar för sig själv, som jag ibland gör :wink: ), doften av papper (eller damm, mögel om det är en gammal "goding")... ja, denna "verklighet" kan aldrig återfinnas ute på internet.
Därför tror jag att boken aldrig kommer att försvinna, för den är för viktig för oss människor helt enkelt.

Jag kan gå igång rejält när det gäller böcker, men är allt annat än en "expert" (för de som anser att de finns sådana eller t.o.m. anser sig vara detsamma :wink: ) och inte är det "klassikerna" jag betar mig igenom för att man "borde", nej jag söker ständigt efter böcker som talar till mig, ger mig kunskap om allt mellan himmel & jord, och slukar dessa med både glädje och sorg.

Jösses, svammelmaja är på G ser jag, sorry :oops: , men böcker (för att försöka återgå till trådens ämne/frågeställning) slukar jag alltså från olika genrer.

Det finns ju både e-böcker och ljudböcker att tillgå för de som inte kan/orkar/vill läsa "äkta" varan, så läs vidare gott folk, för det finns många go´a böcker som väntar på oss! :D

Romanen jag just nu håller på att läsa färdigt är; De icke synliga av Fredrik Härén och den rekomenderas.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Böcker

Inläggav Meppe » 2011-08-25 18:17:28

Du behöver inte be om ursäkt, jag njöt av att läsa ditt inlägg.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Böcker

Inläggav Sheyen » 2011-08-25 18:35:33

Meppe skrev:Läs innantill. Jag skrev att jag inte hunnit undersöka så noga.

Menar du att jag ska läsa ditt inlägg innantill? Det gjorde jag.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Böcker

Inläggav kullan » 2011-08-25 18:37:29

Sheyen skrev:
Meppe skrev:Läs innantill. Jag skrev att jag inte hunnit undersöka så noga.

Menar du att jag ska läsa ditt inlägg innantill? Det gjorde jag.


Men hon menar om du läser böcker eller om du tar hem dom via nätet. Vilken sorts böcker gillar du? Fantasy, Kokböcker eller kärleksromaner. eller vad gillar du att läsa om?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Böcker

Inläggav Miche » 2011-08-25 18:37:48

Jag misstänker att det framöver kommer programvaror som gör det möjligt att göra egna noteringar även i e-böcker, noteringar som kan följa med till andra datorer via ett personligt konto i "molnet".

Det blir intressant vid lån av e-böcker då man kan ha kvar noteringarna men inte boken, men lånar man boken igen vid senare tillfälle så finns noteringarna kvar.

Själv är jag dålig på att läsa böcker, vilket delvis hänger ihop med min syn. Om jag vill ligga och läsa så föredrar jag att göra det utan glasögon, annars måste jag hålla boken lite för långt bort för att vara bekvämt, men utan glasögon kan jag bara använda ett öga åt gången... :cry:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-08-25 20:10:52

Jag tycker böcker är de enda egentliga vännerna.

Böcker är bättre än människor, utanför nära familj, barn och barnbarn och såna.
I böcker kan man möta riktigt intressanta jockar.

Jag kommer ihåg när jag läste Outsidern av Colin Wilson när jag var 15 eller 16. Och jag äntligen kom hem. Plötsligt fanns det andra jockar som fungerar som jag.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav Kahlokatt » 2011-08-25 21:21:39

Miche skrev:Själv är jag dålig på att läsa böcker, vilket delvis hänger ihop med min syn. Om jag vill ligga och läsa så föredrar jag att göra det utan glasögon, annars måste jag hålla boken lite för långt bort för att vara bekvämt, men utan glasögon kan jag bara använda ett öga åt gången... :cry:


Det låter jobbigt. Har du inte olika par glasögon att byta mellan? En kompis till mig har något som heter terminalglasögon och jag drog världens sämsta skämt genom att fråga om hon bara får ha dem när hon skall ut och flyga... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Böcker

Inläggav Miche » 2011-08-25 22:18:19

Kahlokatt skrev:
Miche skrev:Själv är jag dålig på att läsa böcker, vilket delvis hänger ihop med min syn. Om jag vill ligga och läsa så föredrar jag att göra det utan glasögon, annars måste jag hålla boken lite för långt bort för att vara bekvämt, men utan glasögon kan jag bara använda ett öga åt gången... :cry:


Det låter jobbigt. Har du inte olika par glasögon att byta mellan?

Eftersom mina glasögon är så förbannat dyra så har jag inte råd med det (dessutom skulle jag slarva bort det andra paret...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Böcker

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-26 0:04:13

Läser det mesta i skönlitteraturväg, är inte särskilt förtjust i faktaböcker.
Men det jag läser mest är ungdomsböcker, fantasy och böcker med historiska teman. Läser även en del manga, då gärna skräck/gothic.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-08-26 0:40:12

Det här var en avslöjande tråd.
Vi lever inte riktigt i samma verklighet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav KrigarSjäl » 2011-08-26 8:01:56

Jag gillar böcker. Att läsa dem och att vistas bland dem. Att ha dem prydligt uppställda i hyllan ger ett slags lugn. Ju fler böcker desto bättre. Helst ska det se ut som ett antikvariat hemma.

Genre?
Skönlitteratur, poesi, biografier, artikelsamlingar, litteraturvetenskap...ja det mesta faktiskt. Tyngdpunkten ligger nog på romaner. Hellre klassiker än Dan Brown.
Men jag läser inte dussindeckare, sci-fi eller alltför lättsinniga saker.

Datorn kan aldrig ersätta böcker. De som tror det har fel. Läsplattan till trots har bokförsäljningen bara ökat iom internet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Böcker

Inläggav Lakrits » 2011-08-26 15:09:10

Jag använder Internet till att läsa sådant som tidigare var svårare att få åtkomst till, t.ex. de vetenskapliga tidskrifter som jag tycker om, som annars var tvungna att beställas via bibliotek eller betala väldigt dyra pappersutgåveprenumerationsavgifter för. Nu när jag inte längre arbetar så har jag inte gratis tillgång till dem, så då är Internetutgåvorna ett billigt och bra alternativ.

Men annars vill jag bläddra i, känna på och känna doften av böcker när jag läser. Så alla mina floror och resten av mina böcker står i hyllor, ligger i travar eller finns nedpackade i lådor.

Jag har samma preferenser som KrigarSjäl (gällande böcker, tv-serier däremot …), men har svårt att läsa populärvetenskaplig litteratur inom ämnen som jag förstår mig på. Det är lättare att leta upp det jag är intresserad av inom de områdena. Däremot läser jag gärna facklitteratur inom ämnen som jag inte kan något om innan.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Böcker

Inläggav Fredriksam » 2011-08-26 23:34:49

Jag gillar att läsa böcker. Jag är en liten bokmal.

Jag läser mycket fakta, Helst om djur eller katastrofer. Annars gillar jag deckare väldigt mycket.

Åsa Träff/Camilla Grebe samt Eriksson/Aklander/Sundquist, har skrivit deckare som absolut är läsvärda och fruktansvärt obehagliga. Jag började läsa Stephen King och Koontz när jag var yngre, men deras böcker har blivit sämre.

Varje år till julen skriver jag en bok till min syster. Hon säger jag har bra fantasi och hon blir jätteglad för böckerna.
Fredriksam
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Re: Böcker

Inläggav lasseivägen » 2011-08-27 0:12:44

Läser i första hand facklitteratur, Men hoppas jag ska börja läsa lite mer skönlitteratur nu när jag är pensionär.
Ett av mina problem är att jag är dyslektiker och läser ganska långsamt. Det enda jag har riktigt svårt för är deckare. Dom är ju bara varianter på ganska få teman. Jag blir ganska trött är man börjar känna igen upplägget.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Intressanta intressen



Logga in