Böcker - genrer etc

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Böcker

Inläggav Otaku91 » 2011-08-27 1:01:08

Jag läser helst skräck och fantasy :D

Jag har många favorit böcker men två av dom är Dracula och Abarat.
Otaku91
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-09-20
Ort: malmö

Re: Böcker

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-27 1:27:53

Otaku91 skrev:Jag har många favorit böcker men två av dom är Dracula och Abarat.

Älskar Dracula men Abbarat har jag inte läst än men vet vilken bok det är.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Böcker

Inläggav Farbror » 2011-08-27 5:24:03

Otaku91 skrev:Jag läser helst skräck och fantasy :D

Jag har många favorit böcker men två av dom är Dracula och Abarat.


Del 3 i Abaratserien är väl tänkt att släppas om ett par månader?
Jag gillar också den serien, den är väldigt fantasifull.

Sen gillar jag hans filmer också men det är en annan tråd det.
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Re: Böcker

Inläggav Otaku91 » 2011-08-27 13:35:24

Farbror skrev:Del 3 i Abaratserien är väl tänkt att släppas om ett par månader?
Jag gillar också den serien, den är väldigt fantasifull.

Sen gillar jag hans filmer också men det är en annan tråd det.


Jag tror den släpps om ett par månader :) Ska köpa den själv när den kommer ut.

Moderator: Reparerade citatet.
Otaku91
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-09-20
Ort: malmö

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-08-27 15:51:11

Till lasseivägen.

Om jag får föreslå. Pröva med poesi, men inte det allra modernaste. Gunnar Ekelöf och Tomas Tranströmer är en ingång. Poesi uttrycker saker väldigt kompakt.

Katarina Frostenson är också mkt bra, trots att hon tog totalt fel om allmänläkaren och obducenten i Cathrin Dacosta-mordet.
Hennes dikter är riktiga ögonöppnare. Det finns nån samlingsvolym av henne.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav soul boy II » 2011-08-27 15:56:41

Meppe skrev:Vad gillar ni i böcker?
Vilken genre läser ni helst?


Jag tycker om böcker. Riktigt vad vet jag inte, men alldeles för mycket. Jag har fler än tid att läsa. Förmodligen jämnt fördelat mellan fiction och non-fiction. Där delen non-fiction känns spridd över många olika ämnen, men kanske ändå är mest samhälle och politik.
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Re: Böcker

Inläggav Nao » 2011-08-27 18:19:13

Jag tycker om att läsa. Just nu tar jag mig igenom andra delen i en fantasyserie. Den heter "The Wise Man's Fear" och är uppföljaren till "The Name of the Wind". Patrick Rothfuss är författaren. Rekommenderas om man gillar lättläst fantasy. Böckerna är tjocka men det är absolut inte dåligt i sammanhanget :)
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-08-27 18:29:06

Det finns Ursula Le Guin.
The tombs of Atuan.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav Allanna » 2011-08-27 19:21:40

Poe och Clancy trängs med Tolkien, Jacq och LeGuin. Letar du lite kommer du hitta King, Koontz, Eddings, Pratchett, Rothfuss, Lovecraft, Adams, (Thomas) Craig, Kerr, Dumas och Guillou trängas med Clavell, Scott Card, Dostojevski, Asimov och Crichton.

Jag läser allt, en gång åtminstone. Vissa böcker läser jag om. Andra samlar mest damm. Jag bor nästan i ett bibliotek. Älskar böcker. Inbundna, inte pocket.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-08-31 23:46:00

Vad spelar det för roll om böcker är inbundna eller pocket? Samma text, right?

Jag går mest på pris.

Du jämför Le Guin med Guillou. Wow. Hur lyckas du med det?
För mig är Le Guin en riktigt djup figur, Guillou är en tonårspojkdröm. Allt Guillou skrivit är en tonårspojkdröm.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 0:04:00

-Kallar du IB-affären en pojkdröm?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Böcker

Inläggav Frimodig » 2011-09-01 0:23:38

Guillous berättelse om IB-affären var en pojkdröm. Exakt.

Du förstår, IB var en del av det goda. Demokrati mot kommunism. Det är huvudberättelsen. Som Guillou naturligvis inte fattade.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Böcker

Inläggav Azo85 » 2011-09-01 3:17:08

Läser nästan uteslutande populärvetenskapliga böcker, helst om fysik. Just nu är det "Ett utsökt universum". Ett tips om man råkar vara intresserad av universum är "Stephen Hawking, Kosmos en kortkort historik" relativt lättläst bok.

Jag läser mycket sällan skönlitterära böcker. Kan få något ryck ibland. "Stieg Larsson trilogin", två av Dan Browns böcker och Lev Tolstoj Krig och fred. Sträcklästa alla "serierna" på några dagar, varje serie i en egen period inte alla på en gång. Krig och fred läste jag endast för att jag fick för mig att jag skulle bli kulturellt bevandrad, otroligt tråkig bok som fick mig att ge upp mina aspirationer. Nog enda skönlitterära böckerna jag läst sedan grundskolan, nästan en bok om året.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Re: Böcker

Inläggav Lakrits » 2011-09-01 3:23:33

KrigarSjäl och Frimodig skrev:IB-affären

Vid det lilla 1950-talstorg som ligger i närheten av mitt hem ligger den livsmedelsbutik som jag frekventerar. På samma plats ligger en annan livsmedelsbutik tillhörande en annan butikskedja. Den skulle man kunna kalla ib-affären, taberna hic ibidem.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Böcker

Inläggav geocache » 2011-09-01 7:57:26

Reseskildringar, biografier, böcker om flyg/flygning, tåg- och järnvägshistoria, geologi, medeltidshistoria (ibland). En och annan filosofibok. Medeltida klädesplagg är ett stort intresse för mig (jag har förresten en "medeltidsdräkt"; handgjorda remstövlar av läder :-)173, hosor, två tunikor och hätta som jag fick inspiration att skaffa för ett tiotal år sedan i samband med att jag jobbade med teater på medeltidstema när jag bodde i Linköping), men jag läser inte så mycket i ämnet.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Böcker

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-01 12:28:52

Otaku91 skrev:
Farbror skrev:Del 3 i Abaratserien är väl tänkt att släppas om ett par månader?
Jag gillar också den serien, den är väldigt fantasifull.

Sen gillar jag hans filmer också men det är en annan tråd det.


Jag tror den släpps om ett par månader :) Ska köpa den själv när den kommer ut.


Så det kommer en tredje del till slut? Hurra! :D
Jag läste del ett och två för ganska många år sedan, så jag får nog läsa om dem nu. Jag gillade Malingo.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-09-01 12:33:41, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Böcker

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-01 12:30:23

Savanten Svante skrev:
Frimodig skrev:Guillous berättelse om IB-affären var en pojkdröm. Exakt.

Du förstår, IB var en del av det goda. Demokrati mot kommunism. Det är huvudberättelsen. Som Guillou naturligvis inte fattade.

Lennart Frimodig


Egentligen är det bara bara du som fattar nåt överhuvudtaget, va? Känns det inte ensamt?


:mrgreen:
*Fnissar*
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Böcker

Inläggav Maldita » 2011-09-01 14:42:57

Abarat är bra, man ska läsa den upplaga som har bilderna, de är rätt häftiga. Jag tyckte också om Malingo, och gillade idén om att varje ö har sin tid. Sen snålade Clive Barker ju inte på läskigheterna i den serien; visst fanns det några clowner vars ansiktsdrag kröp över ansiktet som spindlar? Eller har jag bara drömt det?
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Böcker

Inläggav Farbror » 2011-09-01 18:33:21

Clive Barker är ju rätt bra på det där med skräck. Bara att kolla in vilka filmer han gjort.

Själv läser jag först och främst en massa historia. Sen tar jag lite beroende på vad jag känner för just då så som fantasy, psykologi, etik, skräck, skönlitterära klassiker och lyrik.
Nån deckare funkar om jag absolut inte vill tänka alls.
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Re: Böcker

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-01 20:40:51

Maldita skrev:Abarat är bra, man ska läsa den upplaga som har bilderna, de är rätt häftiga. Jag tyckte också om Malingo, och gillade idén om att varje ö har sin tid. Sen snålade Clive Barker ju inte på läskigheterna i den serien; visst fanns det några clowner vars ansiktsdrag kröp över ansiktet som spindlar? Eller har jag bara drömt det?


Nej, det har du inte drömt, jag har för mig att det fanns något sådant. Jag gillade de där vilda katterna och tyckte också väldigt mycket om idén med en ö för varje timme. Jag är inte mycket för klassisk fantasy med alver, drakar och troll, så Abarat var i min smak. Jag tyckte väldigt mycket om målningarna också (tyvärr är de inte med i pocketupplagorna). När jag läste den första boken drömde jag så vackra drömmar på nätterna... :-)110
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Böcker

Inläggav Moggy » 2011-09-07 21:23:41

Nån som tänkt läsa Guillous nya Brobyggarna? Eller redan hunnit läsa den?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Böcker

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-08 15:00:27

Absolut, den verkar intressant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Böcker

Inläggav Gafsan » 2011-09-08 15:17:46

Jag gillar faktaböcker, gärna inom naturvetenskap, medicin eller psykologi. (eftersom jag inte har någon utbildning inom dessa områden så föredrar jag böcker som inte kräver alltför ingående fackkunskaper).

Sen gillar jag skräck och i viss mån deckare. Men jag gillar inte att läsa om folk som lider (speciellt INTE barn) och det gör att ganska många deckare går bort. Det finns tillräckligt mycket lidande i verkligheten, jag orkar inte med en massa påhittat lidande också. Så jag föredrar deckare där man enbart har ihjäl folk som är gamla och otrevliga, och mördaren ska INTE drivas av hämndbegär efter en traumatisk barndom eller så.

EDIT: jag vill inte läsa böcker om verkligt lidande heller. Böcker som är "based on a true story" brukar ofta vara totalt gräsliga. Antingen är de urtråkiga (som den där svenska astronautens bok om sin rymdresa) eller också är det bara misär (som "inte utan min dotter" och sånt, eller böcker om barn som växer upp med psyksjuka eller missbrukande föräldrar).

Jag gillar roliga böcker. Terry Pratchett, Douglas Adams och Sam J Lundwall tillhör favoriterna. Riktigt lättviktiga chick-lit böcker slinker också ner, bara det finns lite humor med. T.ex. Janet Evanovichs böcker om Stephanie Plum, och det mesta av Marian Keyes. ´

Det kan vara grymt härligt att läsa böcker där språket verkligen flyter, som t.ex. att läsa Hemingway på originalspråket. Jag fattade aldrig poängen med Hemingway när jag läste honom på svenska, men det är ju en skillnad på natt och dag att läsa honom på engelska.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Böcker

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-08 16:13:07

Gafsan skrev:Jag gillar faktaböcker, gärna inom naturvetenskap, medicin eller psykologi. (eftersom jag inte har någon utbildning inom dessa områden så föredrar jag böcker som inte kräver alltför ingående fackkunskaper).

Sen gillar jag skräck och i viss mån deckare. Men jag gillar inte att läsa om folk som lider (speciellt INTE barn) och det gör att ganska många deckare går bort. Det finns tillräckligt mycket lidande i verkligheten, jag orkar inte med en massa påhittat lidande också. Så jag föredrar deckare där man enbart har ihjäl folk som är gamla och otrevliga, och mördaren ska INTE drivas av hämndbegär efter en traumatisk barndom eller så.

EDIT: jag vill inte läsa böcker om verkligt lidande heller. Böcker som är "based on a true story" brukar ofta vara totalt gräsliga. Antingen är de urtråkiga (som den där svenska astronautens bok om sin rymdresa) eller också är det bara misär (som "inte utan min dotter" och sånt, eller böcker om barn som växer upp med psyksjuka eller missbrukande föräldrar).

Jag gillar roliga böcker. Terry Pratchett, Douglas Adams och Sam J Lundwall tillhör favoriterna. Riktigt lättviktiga chick-lit böcker slinker också ner, bara det finns lite humor med. T.ex. Janet Evanovichs böcker om Stephanie Plum, och det mesta av Marian Keyes.

En så gott som total motsats till min litterära smak. Är det något jag inte gillar så är det lättsinnig sci-fi och "roliga" böcker. Kåserier av Torsten Ehrenmark undantagna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in