Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav rdos » 2011-08-15 6:40:42

Frimodig har möjligen inte hört talas om Google? Ta länkarna och klistra in dem i Google sökfält så får du reda på vad de handlar om!

Länkar som förklarar närmare:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2778501/

http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10 ... 107.121225

http://stm.sciencemag.org/content/3/95/95ra75.abstract
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2011-08-15 19:31:40

Jag kollade de här artiklarna lite kort. De sa ingenting intressant. Det är skitsvårt att förstå autism-relaterade tillstånd.

Jag förstår varför rdos inte ville ge en kort beskrivning av innehållet i artiklarna.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav rdos » 2011-08-15 20:32:34

Frimodig skrev:Jag kollade de här artiklarna lite kort. De sa ingenting intressant. Det är skitsvårt att förstå autism-relaterade tillstånd.

Jag förstår varför rdos inte ville ge en kort beskrivning av innehållet i artiklarna.

Lennart Frimodig


Nej, det är rena djungeln. Så här summerar jag själv kunskapsläget:

In the peer-reviewed literature the concept of neurodiversity is seldom used. Instead, this literature primarily deals with disorders defined in DSM, and holds that autism is a disorder that needs a cure and early intervention. Theories of imbalanced genomic imprinting [1], neurological damage [2] and genetic defects [3] have been proposed. Few of the theories are compatible with each others, and what is worse, most of them focus on narrow aspects of the autism spectrum. Some researchers have taken the consequences of this and instead propose there is no single explanation for autism [4].

So far genetic studies can only map 10-20% of all autism cases, many of which are copy number variations (CNVs). No single mutation could account for more than 1% of
autism, making it etiologically very heterogeneous [5]. Epigenetic factors may play a role in the development of the autistic phenotype. A large twin study concluded that susceptibility to ASD has moderate genetic heritability and a substantial shared twin environmental component [6]. The substantial environmental component to ASD susceptibility is probably related to the dysfunction-model used to diagnose ASD, and the requirement to have considerable problems in society in order to get diagnosed. ASD, ADHD and other neuropsychiatric disorders seem to share a common genetic origin [7].

Support for the neurodiversity concept comes from a recent genome-wide analysis study [8]. The study found that modules associated with autism but not single genes. Over 200 genes were expressed differently in autistic compared to non-autistic brains. Furthermore these genes regulate the developmental pattering of the frontal cortex and temporal cortex.

Recent research has shown that urban upbringing causes mood and anxiety disorders, as well as Schizophrenia [9]. Mood and anxiety disorders are frequent co morbidities to ASDs. There is also a hypothesis that autism might be an “Intense World Syndrome” [10]. These findings might account for part or all of the recent increase in ASD diagnoses.

1. Badcock C, Crespi B (2006) Imbalanced genomic imprinting in brain development: an evolutionary basis for the aetiology of autism. Journal of evolutionary biology, Jul;19(4):1007-1032.
2. Eigsti IM, Shapiro T (2003) A systems neuroscience approach to autism: biological, cognitive, and clinical perspectives. Mental retardation and developmental disabilities research reviews, 9(3):205-15
3. Mendelsohn NJ, Schaefer GB (2008) Genetic Evaluation of Autism. Seminars in Pediatric Neurology. Jun;15(2):107
4. Happé F, Ronald A, Plomin R (2006) Time to give up on a single explanation for autism. Nature Neuroscience, 9(10):1218-20
5. Geschwind DH (2009) Advances in Autism, Annu. Rev. Med., 60:367–80
6. Hallmayer J, Cleveland S, Torres A, Phillips J, Cohen B et al (2011) Genetic Heritability and Shared Environmental Factors Among Twin Pairs With Autism, Arch Gen Psychiatry.
7. Lionel AC, Crosbie J, Barbosa N, Goodale T, Thiruvahindrapuram B et al (2011) Rare copy number variation discovery and cross disorder comparisons identify risk genes for ADHD. Science Translational Medicine, Vol. 3, August 10, 2011, p. 95ra75. doi: 10.1126/scitranslmed.300246
8. Voineagu I, Wang X, Johnston P, Lowe JK, Tian Y et al (2011) Transcriptomic analysis of autistic brain reveals convergent molecular pathology. Nature 474(7351):380-4. doi: 10.1038/nature10110
9. Lederbogen F, Kirsch P,Haddad L, Streit F, Tost H et al (2011) City living and urban upbringing affect neural social stress processing in human, Nature 474:498-501
10. Markram H, Rinaldi T and Markram K (2007) The Intense World Syndrome – an Alternative Hypothesis for Autism, Front Neurosci. 1(1): 77–96
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2011-08-15 20:41:41

En bra kompakt kortkurs.

Fast jag tror såna här grabbar som Gillberg och andra forskare som möter vår sort varenda dag har en hel del att bidra med.

Jag tror på den här screening iden. För att upptäcka tidigt och sätta in hjälp.

Sen måste kbt utvecklas för att hjälpa vår sort.

Jag tror man kan komma långt med inlärnings-perspektivet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav rdos » 2011-08-15 20:51:06

En referens till:
Hjördís Ó. Atladóttir, Marianne G. Pedersen, Poul Thorsen et al (2009)
Association of Family History of Autoimmune Diseases and Autism Spectrum
Disorders. Pediatrics August 2009; 124:2 687-694


http://pediatrics.aappublications.org/c ... 2/687.full

Blev förvånad över att man alltså redan 2009 "upptäckt" att glutenintolerans hos modern är relaterat till ökad risk för ASD hos barn.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2011-08-16 22:28:10

Jag skall läsa det där, jag är inte hemma med alla förkortningar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Miche » 2011-08-16 22:38:15

rdos skrev:Blev förvånad över att man alltså redan 2009 "upptäckt" att glutenintolerans hos modern är relaterat till ökad risk för ASD hos barn.

Min mor fick celiakidiagnos (dvs glutenintolerans) för lite drygt 10 år sedan (troligen har hon haft det mycket längre), kan kanske vara en förklaring till att jag fått Asperger...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Wine » 2011-08-17 7:45:30

Det finns ett självtest för glutenintolerans, Celiac test på apoteken. Har själv testat, gick snabbt och smidigt.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=233099
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav weasley » 2011-08-18 13:43:23

Nu har jag äntligen hittat studien jag talade om förut. Det är en artikel från Nature, skriven av Edwin H. Cook Jr och Stephen W. Scherer. Laddar upp den som bilaga men här är det mest intressanta stycket:

In three studies, the most common region identified (apart from maternal 15q11–q13 duplication) was an approximately 600-kb microdeletion or microdu- plication of chromosome 16p11.2 (in ~1% of cases)21–23, and these CNVs were also observed in ASD cases with additional dysmorphology21–23, in non-ASD cases having developmental delay or mental retardation, and in controls21–23.
Last, there was a relative enrichment within CNVs for neuronal synaptic complex genes, notably SHANK3, NLGN4 and NRXN1 (refs 19–24). Another study of consanguineous ASD families identified rare homozygous CNVs deleting both copies of genes such as PCDH10, DIA1 and NHE9 (ref. 26), all genes regulated by neuronal activity.

Genome-wide CNV data concerning schizophrenia are also available. One case–control study27 found more novel and rare CNVs in schizophrenia cases with adult (15%) or childhood (20%) onset than in controls (5%). The rate of new mutation was not determined. Another study tested for association of de novo CNVs with schizophrenia, find- ing a frequency of 10% in sporadic cases, 1.3% in unaffected controls and none in familial cases (noting that ‘none’ may reflect the small sample size).

Similar to findings for ASD21,24, around 1% of schizophrenia cases carried two or more de novo CNV events28. Notable candidate genes for schizophrenia included ERBB4 (ref. 27), SLC1A3 (ref. 27), RAPGEF4 (ref. 28) and CIT28 (which, from its location, is also a candidate for bipolar disorder), as well as NRXN1 (ref. 27) and the 16p11.2 region27 discussed earlier (the latter two loci being found in studies of ASD and mental retardation20–24).


Här har man alltså upptäckt att förändringar i 16p11.2 och NRXN1 uppträder både hos personer med ASD och personer med schizofreni. Man har även sett att de symptom man har kan (precis som i Prades-Willis/Angelmanns) bero på vilken förälder man får genen ifrån.

nature07458.pdf


************
EDIT: Har styckat upp citatet lite för att det ska bli lättare att läsa.

"De novo" betyder att förändringen är ny, dvs den förekommer inte hos någon av föräldrarna utan har uppkommit spontant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav rdos » 2011-08-18 15:59:59

Miche skrev:
rdos skrev:Blev förvånad över att man alltså redan 2009 "upptäckt" att glutenintolerans hos modern är relaterat till ökad risk för ASD hos barn.

Min mor fick celiakidiagnos (dvs glutenintolerans) för lite drygt 10 år sedan (troligen har hon haft det mycket längre), kan kanske vara en förklaring till att jag fått Asperger...


Tror inte man ska tolka resultaten så. Det är nämligen så att man inte testat om personer med egen ASD har samma förhöjda förekomst av celiaki. Innan man gör det så kan man inte veta orsakssambandet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2011-08-18 22:26:08

Till Weasley.

Det här är komplett meningslös information.

Det är bara de här brudarna som håller på med det där som förstår de där förkortningarna.
De skriver så där för att inte vill bli förstådda.

Varför i allsin dar skriver du nåt sånt där?

Det är så att all kunskap kan uttryckas på ett enkelt sätt, om man vill.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav weasley » 2011-08-19 0:56:07

weasley skrev:15q11–q13 16p11.2 CNV ASD

De två första, fetmarkerade, är kromosomangivelser. Den allra första är kromosom 15, ställena q11-q13. Den andra är kromosom 16 ställe p11.2. Exakt hur namngivningen sköts tror jag Lakrits kan förklara bättre. Jag misstänker tex att 16p11.2 är en bestämd gen, men jag är inte säker. Hoppas Lakrits kan förklara!
CNV betyder "copy-number variation" och förklaras såhär i överskriften på artikeln:
artikeln skrev:a type of variation in which stretches of DNA are duplicated, deleted and sometimes rearranged

ASD betyder Autism Spectrum Disorders.

weasley skrev:SHANK3, NLGN4 and NRXN1
weasley skrev:PCDH10, DIA1 and NHE9

Alla de här förkortningarna är namn på enskilda gener. En gen är en liten sträng som kodar för ett visst protein. Varje kromosom består av tusentals gener, men det är inte alla som används. Därför kallas dessa för "skräpDNA".
Det är inte särskilt nödvändigt eller, tycker jag själv, ens intressant att veta exakt vad dessa förkortningar på gen-namnen betyder. Det intressanta är att de som sagt överlappar i schizofreni och ASD.

*************

EDIT:
Ber om ursäkt på förhand om jag bluddrar om alltför grundläggande saker. Jag har blivit tillsagd att jag gör det. Men jag vet ju inte vem som läser det här och vad för förkunskaper denne har så jag förklarar hellre lite för mkt än tvärtom.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav LILITH_ » 2011-08-20 11:19:31

Frimodig skrev:Till Weasley.

Det här är komplett meningslös information.

Det är bara de här brudarna som håller på med det där som förstår de där förkortningarna.
De skriver så där för att inte vill bli förstådda.

Varför i allsin dar skriver du nåt sånt där?

Det är så att all kunskap kan uttryckas på ett enkelt sätt, om man vill.

Lennart Frimodig
Är det du som bestämmer vad som är meningslös information?
För det har jag svårt att tro att det är, varken meningslös info eller du som bestämmer, alltså.

Tack Weasley för länken och för förklaringarna!
Ska läsa igenom det hela när hjärnan är påkopplad igen.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Lakrits » 2011-08-20 14:05:18

weasley skrev:
weasley skrev:15q11–q13 16p11.2 CNV ASD

De två första, fetmarkerade, är kromosomangivelser. Den allra första är kromosom 15, ställena q11-q13. Den andra är kromosom 16 ställe p11.2.

Kromosomangivelserna är "adresser" för särskilda platser på en specifik kromosom, ett s.k. locus (eng. plural: loci; sv. plural: locus). På samma sätt som Vägvägen 23B, Vägvägen 12B och Gatgatan 23B skiljer sig från varandra och finns på olika ställen. En gen eller gengrupp kan finnas på ett eller flera locus på samma kromosom, men såvitt jag vet inte uppdelat på flera kromosomer. Oftast gäller dock regeln ett locus - en gen.

weasley skrev:CNV betyder "copy-number variation" och förklaras såhär i överskriften på artikeln:
artikeln skrev:a type of variation in which stretches of DNA are duplicated, deleted and sometimes rearranged

Varje gång man kopierar något, så kommer kopian att skilja sig lite från originalet. På samma sätt kan DNA förändras när det kopieras vid celldelning. CNV innebär att den nya kopian kan skilja sig från sitt original genom att en del av originalet kopieras flera gånger, raderas eller blandas om. I de flesta fall spelar det ingen roll, antingen händer ingenting eller så dör cellen som har ändrats p.g.a. att det blir helt tokot. Men ibland överlever cellen och förändringen får en möjlighet att påverka hela organismen, och om förändringen inte påverkar väldigt negativt eller körs över vid nästa celldelning, så kan den sprida sig vidare i populationen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2011-08-20 21:49:42

Kan någon rekommendera en hyfsad populärvetenskaplig text om den biologiska basen för Asperger?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav weasley » 2011-08-21 0:05:11

Lakrits skrev:blir helt tokot.


:-)154 :-)154 :-)154 :-)154 :-)154
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 0:09:23

Frimodig skrev:Kan någon rekommendera en hyfsad populärvetenskaplig text om den biologiska basen för Asperger?

Tyvärr inte, men jag har gjort några sökningar på bokwebbplatser:

Svenska
Bokfynd
Adlibris

Du kan även testa andra webbplatser, t.ex. Antikvariat.net för att ev. spara pengar.

Engelska
Amazon (USA)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Zombie » 2011-08-21 0:11:37

weasley skrev:
Lakrits skrev:blir helt tokot.


:-)154 :-)154 :-)154 :-)154 :-)154

Ja, det tänkte jag också på. Men jag är ju kille, så... ;)

weasley skrev:Ber om ursäkt på förhand om jag bluddrar om alltför grundläggande saker. Jag har blivit tillsagd att jag gör det. Men jag vet ju inte vem som läser det här och vad för förkunskaper denne har så jag förklarar hellre lite för mkt än tvärtom.

Tror jag inte du gör. Bluddra gärna hela skalan, med förklaringar. (Lakrits också.) Här kan det nog finnas många intresserade utan nämnvärda förkunskaper. Fler än jag alltså.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Frimodig » 2011-08-21 0:55:18

Men Lakrits.

Jag frågade efter en bok som ger en up-to-date beskrivning av asperger i biologiskt perspektiv. Jag frågade inte efter bokförsäljare.

Jag använder bokus, adlibris och antikvariat.net rätt ofta. Sen finns det en internationell grej. ABE Books tror jag det heter. De är skitbra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 2:57:27

Zombie skrev:Tror jag inte du gör. Bluddra gärna hela skalan, med förklaringar. (Lakrits också.) Här kan det nog finnas många intresserade utan nämnvärda förkunskaper. Fler än jag alltså.

Det kan nog krångla till det i onödan. Ofta anges locus och gener som ett led i den vetenskapliga transparensen och för att vara specifik nog för att andra som sysslar med liknande projekt skall kunna jämföra sina resultat på ett korrekt sätt. Men den populärvetenskapliga tolkningen kan oftast vara mindre namnspecifik och istället koncentrera sig på att förklara själva kontexten (som kan vara komplicerad nog i sig).

Ett vetenskapligt namn på en växt, med auktorsbeteckning, är nödvändigt för att den vetenskapligt orienterade läsaren skall förstå vilken artbeskrivning som jag håller mig till i artikeln. För växter och gener finns ofta flera olika namn på samma art/gen, beroende på vem som beskrev den och när, var, hur det skedde. Men om jag skulle hålla en föreläsning, baserat på artikeln, för en intresserad allmänhet, så skulle jag använda det "officiella" svenska bruksnamnet som det anges i Naturhistoriska riksmuseets rullor.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Wine » 2011-10-07 20:07:06

Skillnader mellan kvinnor och män med ASD vad gäller antal genmutationer:

The study also shed light on the lower incidence of autism in girls. Females, it appears, carry a sort of built-in immunity to autism, and in order to be affected, they must incur much larger-scale gene mutation damage than boys - 15 genes per CNV on average for girls vs. only 2 for boys. This also helps explain why, when girls are affected by autism, the severity of their illness tends to be more profound.

http://www.emaxhealth.com/6705/spontane ... tism-cases

Wigler's team found that autistic girls tended to have deletions or duplications in more genes than autistic boys.

http://www.nature.com/news/2011/110609/ ... 1.359.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav weasley » 2011-10-10 14:07:14

LEKMANNAFUNDERING:

Det kanske är pss som att tjejer mer sällan är färgblinda eller har blödarsjuka. Dubbla X-kromosomer skyddar mot sådana medfödda tillstånd. En trasig Y-kromosom vägs upp av den hela X-kromosomen. Så även här. Både X:et och Y:et måste vara "trasiga" för att autistspektrat ska visa sej även hos kvinnor. Eller så måste en av dem (gissning: oftast Y:et) vara -riktigt- "trasig" för att det ska slå igenom.

Nu använder jag ordet "trasig" i en annan betydelse än att den är söndersmulad eller liknande. Snarare ska det tolkas med betydelsen "fler genetiska skillnader på den relativt en person utan autismspektrum".
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Defekt Mupp » 2011-11-14 1:25:22

När man läser sådant här måste man komma ihåg att asperger och autism inte är samma sak. Asperger ger autismliknande symptom plus typiska aspergerkarakteristika. Lekfullt utryckt så kan man säga att hos autister saknas det bokstavligen några skruvar i huvudet. Hos en aspergare är hela hjärnan skev istället. Av öppenpsyk får båda diagnosen asperger. Bara en har asperger.

Om man gör en ytlig betraktelse av aspergerfamiljer så inser man att asperger handlar om en enda codominant gen eftersom den slår igenom så starkt. Det är 50% chans att en unge till en förälder med en aspergergen också får asperger.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Joakoni » 2011-11-14 1:46:13

weasley skrev:
weasley skrev:15q11–q13 16p11.2 CNV ASD

De två första, fetmarkerade, är kromosomangivelser. Den allra första är kromosom 15, ställena q11-q13. Den andra är kromosom 16 ställe p11.2. Exakt hur namngivningen sköts tror jag Lakrits kan förklara bättre. Jag misstänker tex att 16p11.2 är en bestämd gen, men jag är inte säker. Hoppas Lakrits kan förklara!
CNV betyder "copy-number variation" och förklaras såhär i överskriften på artikeln:
artikeln skrev:a type of variation in which stretches of DNA are duplicated, deleted and sometimes rearranged

ASD betyder Autism Spectrum Disorders.

weasley skrev:SHANK3, NLGN4 and NRXN1
weasley skrev:PCDH10, DIA1 and NHE9

Alla de här förkortningarna är namn på enskilda gener. En gen är en liten sträng som kodar för ett visst protein. Varje kromosom består av tusentals gener, men det är inte alla som används. Därför kallas dessa för "skräpDNA".
Det är inte särskilt nödvändigt eller, tycker jag själv, ens intressant att veta exakt vad dessa förkortningar på gen-namnen betyder. Det intressanta är att de som sagt överlappar i schizofreni och ASD.

*************

EDIT:
Ber om ursäkt på förhand om jag bluddrar om alltför grundläggande saker. Jag har blivit tillsagd att jag gör det. Men jag vet ju inte vem som läser det här och vad för förkunskaper denne har så jag förklarar hellre lite för mkt än tvärtom.

Oj då! Min mamma misstänker jag starkt för ASD, min pappa har diagnostiserat schizofreni. Jag har alltid känt mig mycket lik min pappa (fysiskt och psykiskt), dock inga misstankar om schizofreni hos mig! Nu kan jag förstå en del...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in