ASPcenter igen. Dödsfall.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-01 17:21:02

Hej! Long time no see!

Du har inte lust att kontakta den där mamman och berätta om era erfarenheter? Det skulle säkert hjälpa henne.

Tycker det är helt otroligt att stället fortfarande kan få hålla på. Hoppas mamman orkar anmäla det till socialstyrelsen. Deras granskning skulle ju bli så mycket bättre än den gamla myndigheten, men det verkar knappast så.


Jag har bevakat trådarna och tittar in lite då ;)
För övrigt så har jag försökt kontakta mamman, utan någon framgång. Och man vill inte heller vara för "påstridig" med kontakt. Dock har jag kontaktat en viss "redaktion"

Jag tror att mamman kommer göra allt i sin makt. Men desvärre är blogginläggen borttagna nu. Jag är glad om jag kan stötta henne...
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-02-01 18:30:28

OK, vad fint.

Mår din kompis ok nu?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav nano » 2012-02-01 21:36:17

ASPcenter blav nog lite överraskade av fakta sist, det var ju tydligen en hel del fel som begåtts.

Eftersom man inte just nu kan se blogginlägget om dödsfallet så kan jag inte komentera det men gissar på att de gjort fel igen.
Speciellt om någon dött, det är ju deras ansvar att se till att de de har hos sig har en bra o säker tillvaro.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Miche » 2012-02-01 22:09:01

Det verkar som om bloggaren kommer att ge ut en bok om ämnet och har därför tagit tillbaka blogginläggen.
Dom kallar henne C skrev:Från början trodde jag att detta inte skulle bli mer än en blogg, men då jag fått så mycket positiv respons så har jag beslutat att försöka publicera min bok.
Min förhoppning är att boken kommer att ges ut under 2012 och därför skriver jag inte mer utförligt här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-02 1:09:03

Iridia skrev:OK, vad fint.

Mår din kompis ok nu?


Visst tänker hon mycket på det som hänt, men hon lever iallafall och har börjat bygga upp sitt liv. Hon verkar klara sig bra igenom livet trots de som varit. Hon är stark och livet går vidare :)
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Lilla Gumman » 2012-02-02 8:03:04

Skönt att din kompis mår bra i alla fall, Kringelhora. :D

Sen tror jag att liknande fall om tjejen som tog självmord inte är unik, och det förekommer inte bara på ställen som har dåligt rykte. Det är svårt att övervaka någon hela tiden. Visst, man kan ta bort bälten, skosnören, snören till joggingbyxor, ta bort alla knivar och vassa föremål etc. men vill personen verkligen dö så hittar personen oftast på något sätt att försöka på. Övervakning dygnet runt är väl enda sättet, och då ska det finnas resurser till det. Nej, jag försvarar inte ASP Center. Jag säger bara att det kan vara svårt att förebygga sånt här. Men visst, det finns mycket att bli bättre på inom vård och omsorg av NPF:are.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-02-02 8:26:04

Lilla Gumman skrev:Skönt att din kompis mår bra i alla fall, Kringelhora. :D

Sen tror jag att liknande fall om tjejen som tog självmord inte är unik, och det förekommer inte bara på ställen som har dåligt rykte. Det är svårt att övervaka någon hela tiden. Visst, man kan ta bort bälten, skosnören, snören till joggingbyxor, ta bort alla knivar och vassa föremål etc. men vill personen verkligen dö så hittar personen oftast på något sätt att försöka på. Övervakning dygnet runt är väl enda sättet, och då ska det finnas resurser till det. Nej, jag försvarar inte ASP Center. Jag säger bara att det kan vara svårt att förebygga sånt här. Men visst, det finns mycket att bli bättre på inom vård och omsorg av NPF:are.

Hälsningar

Lilla Gumman


Dom hjälpte henne att få ut mediciner som hon sedan tog sitt liv med. Enligt bipacksedeln borde hon inte alls ha haft tillgång till dem.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Selma » 2012-02-02 20:06:23

Meppe skrev:Dom hjälpte henne att få ut mediciner som hon sedan tog sitt liv med. Enligt bipacksedeln borde hon inte alls ha haft tillgång till dem.

Man kan dö av en överdos Alvedon också. Lika bra att förbjuda all medicin.
Värktabletter som Alvedon har blivit det vanligaste självmordspillret bland unga svenska tjejer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varkt ... 830515.svd
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav kullan » 2012-02-02 20:17:34

Selma skrev:Man kan dö av en överdos Alvedon också. Lika bra att förbjuda all medicin.


Nja det är inte alls säkert. Effekten kan bli svåra leverskador men man dör inte av det.

Sen anser jag att har ett vårdhem en patient som är självmordsbenägen så ska vårdgivaren se till att denna patient blir extra bevakad. Den som delar medicin ska kanske inte lämna patienten föränn det är säkert att medicinen är tagen som läkaren ordinerat. Det finns ju dom som hamstrar sömnmedel tex.Den möjligheten borde ju minskas.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-02-02 20:37:06

Intagna på LVU-hem ska inte ha tillgång till Alvedon heller. Inte hela förpackningar.

Sen kan man ju undra varför hon ville dö? Om det var för att hon blev lika illa behandlad som Kimmelie och Kringelhoras kompis.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-02-02 20:45:23

Iridia skrev:Sen kan man ju undra varför hon ville dö? Om det var för att hon blev lika illa behandlad som Kimmelie och Kringelhoras kompis.

Ja. Det är ju det man undrar när man ser namnet "ASP Center" i sammanhanget. Eller "Carema Care". Det och vad mer som kan dölja sig, och hur man ska göra för att få det offentligt genomlyst.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Selma » 2012-02-02 20:52:15

kullan skrev:Nja det är inte alls säkert. Effekten kan bli svåra leverskador men man dör inte av det.


Så bra då, man dör alltså inte av det. Tur att det finns medicinska experter här. Den där Eklund har ett och annat att lära.

Det finns ingen exakt statistik över hur många som dör av överdoser av paracetamol i Sverige men han bedömer att det handlar om 20–40 om året, ofta i samband med alkohol.
–Det är lätt att överdosera. Den minsta dos som jag vet som har gett allvarlig leverskada är fem gram på en och samma gång. Det motsvarar tio tabletter.
I en studie av dödsorsaker bland svenskar som avlidit av förgiftning och som obducerats av rättsläkare 1998–2007 var det 1430 fall där paracetamol ingick som en ingrediens i den dödliga cocktailen, berättar Arne Eklund, avdelningschef på Rättsmedicinalverket.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-02-02 21:15:45

Selma skrev:
kullan skrev:Nja det är inte alls säkert. Effekten kan bli svåra leverskador men man dör inte av det.


Så bra då, man dör alltså inte av det. Tur att det finns medicinska experter här. Den där Eklund har ett och annat att lära.

Det finns ingen exakt statistik över hur många som dör av överdoser av paracetamol i Sverige men han bedömer att det handlar om 20–40 om året, ofta i samband med alkohol.
–Det är lätt att överdosera. Den minsta dos som jag vet som har gett allvarlig leverskada är fem gram på en och samma gång. Det motsvarar tio tabletter.
I en studie av dödsorsaker bland svenskar som avlidit av förgiftning och som obducerats av rättsläkare 1998–2007 var det 1430 fall där paracetamol ingick som en ingrediens i den dödliga cocktailen, berättar Arne Eklund, avdelningschef på Rättsmedicinalverket.


Men kan du förklara för mig varför man lämnar en självmordsbenägen person ensam med en tillräckligt stor dos?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Selma » 2012-02-02 21:51:49

Meppe skrev:Men kan du förklara för mig varför man lämnar en självmordsbenägen person ensam med en tillräckligt stor dos?

Nej, jag kan inte förklara det. Vad tycker du att man ska göra? Dygnetruntbevakning av alla som som är deprimerade?
Vad gör man med de personer som bedyrar att de numera mår jättebra, skrivs ut och sedan tar livet av sig fem timmar senare?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-02-02 22:00:00

Hann du läsa bloggen?

Selma skrev:Vad gör man med de personer som bedyrar att de numera mår jättebra, skrivs ut och sedan tar livet av sig fem timmar senare?


Det här har inget med saken att göra eftersom de visste att hon var deprimerad.

Om någon deprimerad är på en sådan plats och får mediciner utskrivna så ger man den dosen som läkaren säger att h@n ska få och ser till att h@n tar medicinen. Man har sedan resten av medicinen i säkert förvar. Det man inte gör är lämnar en deprimerad person med så mycket medicin att h@n kan ta sitt liv.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Selma » 2012-02-02 22:13:30

Meppe skrev:Hann du läsa bloggen?

Nej, jag har inte läst den.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-02-02 22:24:05

Meppe skrev:Hann du läsa bloggen?

Selma skrev:Vad gör man med de personer som bedyrar att de numera mår jättebra, skrivs ut och sedan tar livet av sig fem timmar senare?


Det här har inget med saken att göra eftersom de visste att hon var deprimerad.

Om någon deprimerad är på en sådan plats och får mediciner utskrivna så ger man den dosen som läkaren säger att h@n ska få och ser till att h@n tar medicinen. Man har sedan resten av medicinen i säkert förvar. Det man inte gör är lämnar en deprimerad person med så mycket medicin att h@n kan ta sitt liv.

Exakt!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kimmelie » 2012-02-02 23:28:52

Jag förstår inte det här med att lägga ansvaret på andra för att nån tagit livet av sig. Om förhållandena där var vidriga, och det var det som var orsaken, är de självklart skyldiga till att ha drivit personen så långt, men inte inför själva handlingen. Man har ett eget ansvar för vad man gör, även om man mår dåligt.

Jag har då aldrig uppskattat att bli inspärrad under vidriga förhållanden på psykavdelningar, när jag varit självmordsbenägen. Jag tycker det är fel att omyndigförklara vuxna människor. Att försöka hjälpa är en sak, men att bara agera som väktare kan innebära ren psykisk misshandel. Jag har själv blivit djupt traumatiserad av att bli tvångsinlagd, och det tog lååång tid efter att jag blev utsläppt innan det traumat läktes ut.

Tror nån här på fullaste allvar att jag hade velat ha nån som vaktade mig under den vidriga tid jag bodde på ASPC??? Och ja, jag var självmordsbenägen mesta tiden jag bodde där, försökte också. Jag ser inget värde i att på samma gång plåga någon, och hindra den från att fly från sin plåga...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-03 10:48:55

http://domkallarhennec.blogspot.com/2012/02/av-nagon-outgrundlig-anledning-har.html

Bloggen är uppe igen. Kontakta mig gärna, ni med erfarenheter från Aspcenter. Utredning kommer att göras, dels har de själva gjort en Lex Maria, men även jag hade lämnat in en anmälan till Socialstyrelsen INNAN dödsfallet, ca 2 veckor innan.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-03 10:58:27

Tycker också att det är märkligt att det inte finns någon notis om detta någonstans? Någon som läst eller hört något? Har alla journalister gått i ide i Norrland? Eller har ASP-center såna kontakter att "locket på" inte bara är ett uttryck?
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Parvlon » 2012-02-03 12:37:34

Hej Dynah. Tråkig historia det där.

Gammelmedia brukar dra sig för att skriva om självmord men din blogg länkas till från överallt på internet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Självmord#Sj.C3.A4lvmordssmitta
http://www.google.com/search?client=ope ... ogspot.com
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Joakoni » 2012-02-03 13:50:05

Det var alltså din dotter Dynah... Herregud, vad sorgligt... Kan inte mer än skicka en varm omtanke... :-)Hug
Min svågers son med ADHD har dött för några år sedan av en medicinöverdos. Föräldrarna kämpar fortfarande för att läkaren ska ställas till svars för att ha skrivit ut olika sorters medicin som INTE FÅR BLANDAS MED VARANDRA trotts hans välkända missbruksproblem.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-03 18:41:11

Parvlon skrev:Hej Dynah. Tråkig historia det där.

Gammelmedia brukar dra sig för att skriva om självmord men din blogg länkas till från överallt på internet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Självmord#Sj.C3.A4lvmordssmitta
http://www.google.com/search?client=ope ... ogspot.com

Känns ändå märkligt när jag kan hitta inlägg såsom denna
http://www.nytt24.se/a/man-omkom-i-brand-i-boden
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-02-03 18:48:03

Hej Dynah, fint att du hittade hit!

Vilken fruktansvärd situation!

Har du kontaktat media? Socialstyrelsen?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in