ASPcenter igen. Dödsfall.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 13:20:53

Kringelhora skrev:Jag har hittat något rätt intressant
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel ... Id=6537452

De väcker lite frågor hos mig, om varför de varit så angeläget att verkligen kontrollera när Carema tagit över. Men inte innan? Jag undrar om någon fått ta del av sin journal efter deras kontroll. De ger mig en rejäl skrämselkänsla att de vet att något är galet fel.

Mycket intressant artikel. Vårdnadshavare får ju heller ta del av sina barns journaler där, även efter de är avlidna...
Trots att jag påpekade för verksamhetschefen Nina Morin ett flertal ggr att det inte finns någon laglig grund för henne att lämna ut min dotters journal till mig nu, så vägrade hon.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 13:51:13

Det är helsjukt, men hmm... Så Nina morin sitter altså kvar i verksamheten.... Har du funderat på att dra detta till pressen eller uppdrag granskning? De kan ju hjälpa dig att gräva fram uppgifter och kartlägga saker som de vägrar att ge. Jag har kollat tidningarna och vad jag sett hittils så har jag inte hittat något från tidningen om de som hänt din dotter. Tyvärr kan pressen vara känsliga med uppgifter och inte vilja hänga ut någon, men vad de gäller carema så är jag nästan säker på att de vore snaskigt intresserade.

Dock vet man aldrig hur pressen kan skada en själv eller så, men ofta gör många vad de kan för att stoppa folk att gå till tidningen. Tidningen är dock ett väldigt bra informationsätt.
Senast redigerad av Kringelhora 2012-02-13 14:00:34, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 13:58:46

Kringelhora skrev:Det är helsjukt, men hmm... Så Nina morin sitter altså kvar i verksamheten.... Har du funderat på att dra detta till pressen eller uppdrag granskning? De kan ju hjälpa dig att gräva fram uppgifter och kartlägga saker som de vägrar att ge. Jag har kollat tidningarna och vad jag sett hittils så har jag inte hittat något från tidningen om de som hänt din dotter. Tyvärr kan pressen vara känsliga med uppgifter och vilja att hänga ut någon, men vad de gäller carema så är jag nästan säker på att de vore snaskigt intresserade.

Dock vet man aldrig hur pressen kan skada en själv eller så, men ofta gör många vad de kan för att stoppa folk att gå till tidningen. Tidningen är dock ett väldigt bra informationsätt.

Är sjukt imponerad av vad du hittat om Asp Center, googlade själv men hittade inte mycket. Har själv skrivit till tidningar om händelsen men ingen har nappat verkar det som. "Locket på", och har hört att Traumer är ett "stort" namn i Boden, därför mörkas det.
Nina betedde sig otroligt inkompetent och nochalant i bemötandet av oss anhöriga. Trots att hon tidigare varit riktigt "len i käften" i kontakten med mig.
Jag efterfrågar kontakt med media...
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-02-13 14:08:05

Dynah skrev:Har själv skrivit till tidningar om händelsen men ingen har nappat verkar det som. "Locket på", och har hört att Traumer är ett "stort" namn i Boden, därför mörkas det.

Även rikstidningarna har varit ointresserade alltså?

Har du skrivit till Uppdrag Granskning och vad som kanske mer kan finnas hos TV-bolagen?
Uppdrag Granskning har visst en programpunkt "Kommunakuten" som ska ta upp korruption och sådant i våra kommuner – kanske man kunde tipsa den om det här som Boden håller på med?

Kanske någon på Attention eller AAF kan ha någon hjälp eller tips med att nå ut?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav aspiemelly » 2012-02-13 14:14:24

Bästa hade väl varit om de som haft med ASP att göra hör av sig gemensamt? En person snackar man lättare bort men flera...
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-02-13 14:14:55

Bra idé.

Och så bör man ju nämna Carema i sammanhanget, som Kringelhora sa.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-13 14:19:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 14:18:54

@Kringelhora, Innan hadde man väl dom "rätta kontakterna" inom förvaltningen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav aspiemelly » 2012-02-13 14:26:52

Nu har jag jäkligt stressigt nu men om nån slänger ihop ett par "kraftiga" rader om det vi vet kan jag copy/paste till en journalist jag känner. Dock är h*n på en lokaltidning men kanske vet hur man går vidare/känner nån.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 14:30:09

Jag tycker att de är respektlöst att inte lämna ut personakten för din dotter som då skulle varit den enda som skulle kunna få ut den kan ju inte de längre. Och då tycker man att de anhöriga har rätten till de. De borde inte kunna yrka på henne vilja tex. Eftersom läget är som de är nu.

Jag tycker de faktiskt borde ta mer hänsyn och se de ur din synvinkel, att få svar för att sedan kunna sätta sig i ett inre lugn.
Man tycker att de är så viktigt, men tyvärr ser de bara anledning att skydda sig själva.
Och eftersom de vägrar så kan man säga att de ligger en hund
begraven i det hela. Min vän som bodde där fick aldrig se hennes
personalakter även om de på den tiden inte var carema, men då var de lika stor rätt att få ut dom. Men hon smygtittade i deras bok.
Deras akter av henne bestod av en dagbok där de skrev hur den
intagne hade skött sig under dagen, bara negativa saker. Inte något om några framsteg eller positiva sidor.

Så till viss del hoppas jag att de skäms för hur de behandlar människor och därför vägrar även om de är fel.

Media borde ju nappat. Men var på dom med alla medel och säg att då går till konkurrenten om de inte är intresserade :D

Har du haft kontakt med tillsynsmyndigheten? Och sedan kan jag bara säga att eftersom de gjort en anmälan på sig själva så vet de att de måste/kan ha gjort något fel.

Jag tror faktiskt att alla uppdaganden som gjorts har gjort att många Föräldrar tvekar till om de är en bra placering. Läst också en artikel att allt fler kommuner drar sig ur carema eftersom de är sena med dödsförklaringar, begår stora fel och de finns många missförhållanden inom äldrevården. Och om de inte klarar av att ge gamla människor en värdig vård så klarar de inte av att ge ung människor i behov av rätt vård heller.

Hur ställer sig kommunen/soc i detta? Är de lika tissliga som innan? Är de kanske så att de är så hemliga pga ngn form av utredning?

Vill försöka få klarhet i några saker bara eftersom jag vill försöka hjälpa dig så gott jag kan. De finns kanske sätt att få fram uppgifterna du vill ha fram beroende på hur situationen ser ut. Att yrka på rättigheter, lagstöd och tillsynsmyndighetens beslut.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 14:30:45

@aspiemelly, Om en liten blaska kommer över en sensation så kan ju inte riksblaskorna vara sämre. Underskatta inte den effekten.. :twisted:

Om journalerna utförs på felaktigt sätt räcker det med någon grund för att verkställa en husrannsakan. Konkurrensverket har ju en förkärlek till sådana morgonräder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav weasley » 2012-02-13 14:39:32

Aftonbladet borde ju vara intresserade om man nämner Carema i samband med det här. Det var ju deras snokande som uppdagade skandalblöjorna.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 14:42:38

Man kan bara pröva sig fram, jag har försökt att kontakta UG ang detta, men jag har inte fått någon bekräftelse att de varit intresserade. De är nog bättre om TS själv försöker att nå ut och man har all rätt att vara anonym! :)

Dock är det med att få personalen att tala ut, både svårt och enkelt. De enkla nu är att många anställda inom Carema är missnöjda med hur vården sköts. Och deras regler har ändrats så att de fått rätten att yttra sig lite. Grejen är bara att de svåra är att man inte vet på vilken bekostnad, är de med risk att de blir av med jobbet kan de vara svårt för dom att börja snacka.

Sedan sparkar oftast Asp C & Carema de som visar att de är missnöjda, och de som enbart är tysta och låtsas gilla läget eller verkligen gillar läget eller inte bryr sig blir kvar.

Jag vet om en tidigare anställd som skulle kunna vittna om de tidigare förhållanden som varit på Asp center, men eftersom jag inte känner till om personalen är den samma förr som nu så har jag svårt att lista ut.

Enda tipset jag har är att tänka vilka ur personalen som dottern talat gott om, som känts varmt om hjärtat för dig Dynah. Och försöka nå ut till denne, uppgifter om hur man når denne är aldrig svårt att få fram.

Sedan notera att de alltid finns en chans att obehöriga som man inte vill ska läsa detta kanske sitter och läser allt i denna sekund, dvs Soc/Asp C dock har de ingen att skvallra till annat än sig själva och varann.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 14:51:22

Redan 2007 granskades dom för saker, bla har de haft mycket dålig journalföring.
Och ännu har den inte heller blivit bättre.


Den senaste tillsynen av ASP Center
genomfördes i mitten av februari
2007. Då besökte länsstyrelsen i Norrbotten
ASP Ungdomscenter AB som
en del i Barnuppdraget, som länsstyrelserna
fått i uppdrag av regeringen. Tillsynen
omfattade sex ansvarsområden:
utbildning, kvalitet, delaktighet, säkerhet,
hälsa, känslomässiga och
sociala behov.
Sammanfattande bedömning: Länsstyrelsen
konstaterar att HVB-hemmet
ASP-Ungdomscenter inom samtliga
ansvarsområden tillgodoser
ungdomar nas behov av vård och behandling.
På områden som var i behov
av förbättringsåtgärder som att utvärdera
verksamheten och utarbeta skriftlig
rutiner för klagomålshantering har
verksamheten vidtagit åtgärder som
redovisades vid kommunicering av tillsynen.
HVB-hemmet ASP-Ungdomscenter
bör, förutom ovanstående vidtagna åtgärder,
förbättra dokumentationen. Inskrivningsbeslut,
nämndens utredning
och beslut saknas genomgående i akterna.
Brister i journalföringen bör åtgärdas
så att den sker i enlighet med
gällande föreskrifter.
Beslut: Tillsynen avslutas med synpunkter
som framgår ovan.

http://www.asperger.se/Images/nyheter/om_asp.pdf

Allt passar inte för alla, säger
Nina Morin och tillägger: ”Något som
är viktigt är att vi bara får guida dem och
ge dem vägledning. Vi får inte ta ifrån dem
deras frihet.”
VILKET SKÄMT! skulle vilja korrigera den där textsnutten lite :)

Men Dynah, hur mycket av deras värderingar i texten tycker du stämmer?
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 15:37:30

Kringelhora skrev:Redan 2007 granskades dom för saker, bla har de haft mycket dålig journalföring.
Och ännu har den inte heller blivit bättre.


Den senaste tillsynen av ASP Center
genomfördes i mitten av februari
2007. Då besökte länsstyrelsen i Norrbotten
ASP Ungdomscenter AB som
en del i Barnuppdraget, som länsstyrelserna
fått i uppdrag av regeringen. Tillsynen
omfattade sex ansvarsområden:
utbildning, kvalitet, delaktighet, säkerhet,
hälsa, känslomässiga och
sociala behov.
Sammanfattande bedömning: Länsstyrelsen
konstaterar att HVB-hemmet
ASP-Ungdomscenter inom samtliga
ansvarsområden tillgodoser
ungdomar nas behov av vård och behandling.
På områden som var i behov
av förbättringsåtgärder som att utvärdera
verksamheten och utarbeta skriftlig
rutiner för klagomålshantering har
verksamheten vidtagit åtgärder som
redovisades vid kommunicering av tillsynen.
HVB-hemmet ASP-Ungdomscenter
bör, förutom ovanstående vidtagna åtgärder,
förbättra dokumentationen. Inskrivningsbeslut,
nämndens utredning
och beslut saknas genomgående i akterna.
Brister i journalföringen bör åtgärdas
så att den sker i enlighet med
gällande föreskrifter.
Beslut: Tillsynen avslutas med synpunkter
som framgår ovan.

http://www.asperger.se/Images/nyheter/om_asp.pdf

Allt passar inte för alla, säger
Nina Morin och tillägger: ”Något som
är viktigt är att vi bara får guida dem och
ge dem vägledning. Vi får inte ta ifrån dem
deras frihet.”
VILKET SKÄMT! skulle vilja korrigera den där textsnutten lite :)

Men Dynah, hur mycket av deras värderingar i texten tycker du stämmer?

Var fick du tag i denna? Huh, du är en riktigt höjdare på att hitta saker!
I dokumentet står det att de inte tar emot missbrukare. Min dotter fick diagnosen amfetaminmissbrukare månaden innan hon kom dit.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 15:40:47

Kringelhora skrev:Man kan bara pröva sig fram, jag har försökt att kontakta UG ang detta, men jag har inte fått någon bekräftelse att de varit intresserade. De är nog bättre om TS själv försöker att nå ut och man har all rätt att vara anonym! :)

Dock är det med att få personalen att tala ut, både svårt och enkelt. De enkla nu är att många anställda inom Carema är missnöjda med hur vården sköts. Och deras regler har ändrats så att de fått rätten att yttra sig lite. Grejen är bara att de svåra är att man inte vet på vilken bekostnad, är de med risk att de blir av med jobbet kan de vara svårt för dom att börja snacka.

Sedan sparkar oftast Asp C & Carema de som visar att de är missnöjda, och de som enbart är tysta och låtsas gilla läget eller verkligen gillar läget eller inte bryr sig blir kvar.

Jag vet om en tidigare anställd som skulle kunna vittna om de tidigare förhållanden som varit på Asp center, men eftersom jag inte känner till om personalen är den samma förr som nu så har jag svårt att lista ut.

Enda tipset jag har är att tänka vilka ur personalen som dottern talat gott om, som känts varmt om hjärtat för dig Dynah. Och försöka nå ut till denne, uppgifter om hur man når denne är aldrig svårt att få fram.

Sedan notera att de alltid finns en chans att obehöriga som man inte vill ska läsa detta kanske sitter och läser allt i denna sekund, dvs Soc/Asp C dock har de ingen att skvallra till annat än sig själva och varann.

Vad jag förstår så är många upprörda över min dotters öde och har mejlat Uppdrag Granskning. Jag med, när dottern fortfarande levde och även efteråt.

Vad det gäller personalen så vet jag bara vad dotterns kontaktperson heter. Hon hann ju bara vara där knappt en månad. Kontaktpersonen verkade trevlig, men jag har i efterhand upptäckt att de uppgifter hon gav mig var helt fel. Hon tom ljög vid ett flertal tillfällen, det var nog aldrig meningen att jag skulle upptäcka det.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 15:47:04

Kringelhora skrev:Jag tycker att de är respektlöst att inte lämna ut personakten för din dotter som då skulle varit den enda som skulle kunna få ut den kan ju inte de längre. Och då tycker man att de anhöriga har rätten till de. De borde inte kunna yrka på henne vilja tex. Eftersom läget är som de är nu.

Jag tycker de faktiskt borde ta mer hänsyn och se de ur din synvinkel, att få svar för att sedan kunna sätta sig i ett inre lugn.
Man tycker att de är så viktigt, men tyvärr ser de bara anledning att skydda sig själva.
Och eftersom de vägrar så kan man säga att de ligger en hund
begraven i det hela. Min vän som bodde där fick aldrig se hennes
personalakter även om de på den tiden inte var carema, men då var de lika stor rätt att få ut dom. Men hon smygtittade i deras bok.
Deras akter av henne bestod av en dagbok där de skrev hur den
intagne hade skött sig under dagen, bara negativa saker. Inte något om några framsteg eller positiva sidor.

Så till viss del hoppas jag att de skäms för hur de behandlar människor och därför vägrar även om de är fel.

Media borde ju nappat. Men var på dom med alla medel och säg att då går till konkurrenten om de inte är intresserade :D

Har du haft kontakt med tillsynsmyndigheten? Och sedan kan jag bara säga att eftersom de gjort en anmälan på sig själva så vet de att de måste/kan ha gjort något fel.

Jag tror faktiskt att alla uppdaganden som gjorts har gjort att många Föräldrar tvekar till om de är en bra placering. Läst också en artikel att allt fler kommuner drar sig ur carema eftersom de är sena med dödsförklaringar, begår stora fel och de finns många missförhållanden inom äldrevården. Och om de inte klarar av att ge gamla människor en värdig vård så klarar de inte av att ge ung människor i behov av rätt vård heller.

Hur ställer sig kommunen/soc i detta? Är de lika tissliga som innan? Är de kanske så att de är så hemliga pga ngn form av utredning?

Vill försöka få klarhet i några saker bara eftersom jag vill försöka hjälpa dig så gott jag kan. De finns kanske sätt att få fram uppgifterna du vill ha fram beroende på hur situationen ser ut. Att yrka på rättigheter, lagstöd och tillsynsmyndighetens beslut.


Det är inte bara respektlöst, det är tjänstefel.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 15:55:29

På något sätt ska vi lösa detta, man hittar allt om man vet hur man ska leta.

Men har du fått något svar ang anmälan som gjorts? Jag vet att de kan ta månader och år.
Har du testat att fråga på rent "undrande vis" utan att avge vem du är. Hur de fungerar med rätten att få ut handlingar som anhörig till minderårig bortgången som varit intagen? Bara för att se vad dom säger kring det, om vilka rättigheter man har. Nu vet jag inte vem man ska fråga, länstyrelsen kanske har ett bra svar.

De brukar oftast vara ärliga eller rent utav säga att de inte kan svara på de, och kan dem inte de så finns de säkert ett hål någonstans.

YRKA på rättigheter och lagar så får man sin vilja fram. Då vet dom att de kan INTE trampa på dig.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-02-13 15:56:24

Kontaktade DN, tog upp det jag vet om ASP Center. Fick inget svar. Jag meddela dem just om att det är Carema Care som är ansvariga, vi får se om det har effekt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 15:56:46

Tror vi kan diagnostisera ledningen med psykopati..

Mao, skaffa information på annat sätt än att prata med dom som är i chefsposition på något sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-02-13 16:02:09

Reserverar mig med att jag bara skummat igenom de senaste inläggen, och har information overload.

Håller med plåtmonstret. Du stångar huvudet i väggen om du försöker förhandla med chefer.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 16:04:23

plåtmonster skrev:Tror vi kan diagnostisera ledningen med psykopati..

Mao, skaffa information på annat sätt än att prata med dom som är i chefsposition på något sätt.

Så är det dessvärre på de flesta företag, myndigheter och inom politiken.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 16:07:19

En annan smart grej är att nysta i något litet.
http://hd.se/perstorp/2012/02/03/fick-i ... dode-sons/
Dvs yrka på samma sak till tidningen att du inte får ut akter

T.ex. för om jag förstått Dynah rätt så är det soc som inte heller ville ge ut sin akt?
Och där finns ju också ett tips att de går att överklaga rätten till att få ta del av handlingarna. Vilket innebär att föräldrar har den rättigheten i de flesta fall.

Frågan är bara om varför de nekar ur rättsliga själ, får de inte lämna ut pga utredning eller vill de bara helt enkelt inte göra det!

Och får man bara in en fot någonstans så kan man röja upp ganska mycket.
Senast redigerad av Kringelhora 2012-02-13 16:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-13 16:08:21

Fast i det här fallet är den nog en hög grad av psykopati. Dessutom verkar dom aktivt motarbeta och desinformera. Så det är bara att ta fram stora grävskopan och dra upp hela rotsystemet.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-13 16:08:38

Kringelhora skrev:På något sätt ska vi lösa detta, man hittar allt om man vet hur man ska leta.

Men har du fått något svar ang anmälan som gjorts? Jag vet att de kan ta månader och år.
Har du testat att fråga på rent "undrande vis" utan att avge vem du är. Hur de fungerar med rätten att få ut handlingar som anhörig till minderårig bortgången som varit intagen? Bara för att se vad dom säger kring det, om vilka rättigheter man har. Nu vet jag inte vem man ska fråga, länstyrelsen kanske har ett bra svar.

De brukar oftast vara ärliga eller rent utav säga att de inte kan svara på de, och kan dem inte de så finns de säkert ett hål någonstans.

YRKA på rättigheter och lagar så får man sin vilja fram. Då vet dom att de kan INTE trampa på dig.

Vem är det jag ska fråga? Asp Center hänvisar till socialtjänst som hänvisar till dotterns vilja. Förvaltningsrätten fick in överklagan direkt från mig i fredags (eftersom socialtjänsten inte skickat det vidare).

Vilken anmälan förresten? Nina påstod att de ska göra en Lex Maria anmälan. Den är inte inlämnad ännu. De har tydligen 2 månader på sig att fiffla i journalerna innan de lämnar in anmälan till Socialtstyrelsen.
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in