Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 16:00:48

StefanJC skrev:Hela jag är AS och jag är nära 100% aspie. Är det en lindrig variant? (fråga, inte hån)

I och med att du nu tillstår att du också har problem tycker jag att frågan faller.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 16:27:46

Mats skrev:
Wine skrev:Hur svårt kan det vara, om man nu vet vad man pratar om, att hänvisa till vilken del av hjärnan eller vilka delar av hjärnan som är trasig eller information, länkhänvisningar om detta?

För andra gången: Det är oväsentligt för den här diskussionen exakt vilken del eller vilka delar av hjärnan det handlar om. För den som ändå är intresserad av detta finns det gott om material att läsa om man bara googlar lite.


Som sagt, hur svårt kan det vara för tahlia att svara på frågan när det är hon själv som har pratat om delar av hjärnan som trasig och att det finns studier och information om detta? Jag kan omöjligt ha någon aning om vad det är tahlia syftar på, förstår du?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 16:39:29

Wine skrev:Som sagt, hur svårt kan det vara för tahlia att svara på frågan när det är hon själv som har pratat om delar av hjärnan som trasig och att det finns studier och information om detta? Jag kan omöjligt ha någon aning om vad det är tahlia syftar på, förstår du?


Det är mycket svårt att avgöra om du faktiskt är så oerhört aspig som du ger sken av eller om du bara vill krångla till saker. Nu tänker jag förutsätta att det är det förstnämnda och försöka förklara detta för dig igen.

1. Termerna "avvikande" eller "annorlunda" används ofta för att beskriva det jag använder termen "trasigt" för att beskriva. Dvs de delar av hjärnan som inte fungerar normalt.

2. De delar vi pratar om torde vara de delar där man, via exempelvis MRI har sett att en aspergerhjärna inte fungerar som en normal hjärna.

3. Att delar av en aspergerhjärna inte ser ut/fungerar likadant som en normal hjärna framgår exempelvis här:

https://www.webmd.com/brain/autism/news ... syndrome#2

Results of the scanning tests "provide the first links of disturbed functional connectivity patterns that are reasonably associated to the core behavioral problems of patients with Asperger’s syndrome," Muller says.


och här:
https://link.springer.com/referencework ... 4788-7_115

Although the etiology of Asperger’s syndrome is still unclear, there is consensus that Asperger’s syndrome and autism in general have a neurobiological basis that involves developmental brain abnormalities.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 16:43:43

tahlia skrev:
Wine skrev:Som sagt, hur svårt kan det vara för tahlia att svara på frågan när det är hon själv som har pratat om delar av hjärnan som trasig och att det finns studier och information om detta? Jag kan omöjligt ha någon aning om vad det är tahlia syftar på, förstår du?


Det är mycket svårt att avgöra om du faktiskt är så oerhört aspig som du ger sken av eller om du bara vill krångla till saker. Nu tänker jag förutsätta att det är det förstnämnda och försöka förklara detta för dig igen.

1. Termerna "avvikande" eller "annorlunda" används ofta för att beskriva det jag använder termen "trasigt" för att beskriva. Dvs de delar av hjärnan som inte fungerar normalt.

2. De delar vi pratar om torde vara de delar där man, via exempelvis MRI har sett att en aspergerhjärna inte fungerar som en normal hjärna.

3. Att delar av en aspergerhjärna inte ser ut/fungerar likadant som en normal hjärna framgår exempelvis här:

https://www.webmd.com/brain/autism/news ... syndrome#2

Results of the scanning tests "provide the first links of disturbed functional connectivity patterns that are reasonably associated to the core behavioral problems of patients with Asperger’s syndrome," Muller says.


och här:
https://link.springer.com/referencework ... 4788-7_115

Although the etiology of Asperger’s syndrome is still unclear, there is consensus that Asperger’s syndrome and autism in general have a neurobiological basis that involves developmental brain abnormalities.


Men att kalla hjärnan eller delar av hjärnan för trasig? Tror att många skulle ha invändningar mot detta, tycker faktiskt att det är bättre att tala om att delar av hjärnan fungerar annorlunda, min syn på AS är också att det handlar mer om en slags personlighetstyp så att ditt sätt att se på saken eller diagnosen skiljer sig säkert från mitt.

Tack förresten för att du lämnade länkhänvisningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 17:12:29

Wine skrev:
Men att kalla hjärnan eller delar av hjärnan för trasig? Tror att många skulle ha invändningar mot detta, tycker faktiskt att det är bättre att tala om att delar av hjärnan fungerar annorlunda, min syn på AS är också att det handlar mer om en slags personlighetstyp så att ditt sätt att se på saken eller diagnosen skiljer sig säkert från mitt.

Tack förresten för att du lämnade länkhänvisningar.


Kunde jag se någon som helst evolutionär fördel med att exempelvis vara ljudkänslig, beröringskänslig, inflexibel eller att inte automatiskt kunna avläsa kroppsspråk och mimik så skulle jag kunna gå med på annorlunda. Tyvärr ser det ut som en evolutionär nackdel varvid något är fel/trasigt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2017-10-30 17:19:21

Är det krig här eller?

Spelar ingen roll hur mycket man önskar att man hade alla fördelar i världen (vit lagom smart NT-man som är 30 år hela livet), alla är sig själva och får leva med det. Alla människor verkar önska att de var annorlunda på något vis och när de lider tror de att de har det värst.

Gud vad jag hatar självömkan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 17:23:30

Mats skrev:
StefanJC skrev:Hela jag är AS och jag är nära 100% aspie. Är det en lindrig variant? (fråga, inte hån)

I och med att du nu tillstår att du också har problem tycker jag att frågan faller.


Jag har inga problem med eller på grund av AS. Är min AS lindrig då?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 17:27:22

kiddie skrev:Är det krig här eller?

Spelar ingen roll hur mycket man önskar att man hade alla fördelar i världen (vit lagom smart NT-man som är 30 år hela livet), alla är sig själva och får leva med det. Alla människor verkar önska att de var annorlunda på något vis och när de lider tror de att de har det värst.

Gud vad jag hatar självömkan.


Nu har du möjligen missuppfattat diskussionen. Jag förstår hur det kan verka som någon slags "vem har det värst"-tävling men jag uppfattar inte att någon avser det på det viset. Det blir omöjligt att ha en diskussion av det här slaget utan att ta upp problembilden av AS och det är därför det har figurerat en del i diskussionen.
Senast redigerad av tahlia 2017-10-30 17:31:55, redigerad totalt 2 gånger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 17:29:42

StefanJC skrev:
Mats skrev:
StefanJC skrev:Hela jag är AS och jag är nära 100% aspie. Är det en lindrig variant? (fråga, inte hån)

I och med att du nu tillstår att du också har problem tycker jag att frågan faller.


Jag har inga problem med eller på grund av AS. Är min AS lindrig då?


Enligt kriterierna torde den vara obefintlig då de säger att "betydande svårigheter" krävs för en diagnos. Frågan blir då om det är så att du just nu inte har några problem för att viss anpassning och/eller vissa hjälpinsatser finns på plats eller om du menar att det aldrig har varit problem.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 17:32:13

StefanJC skrev:
Mats skrev:
StefanJC skrev:Hela jag är AS och jag är nära 100% aspie. Är det en lindrig variant? (fråga, inte hån)

I och med att du nu tillstår att du också har problem tycker jag att frågan faller.


Jag har inga problem med eller på grund av AS. Är min AS lindrig då?

Det här:
StefanJC skrev:Sen lider jag av bdd och posttraumatiska besvär på grund av min barndom.
Slag och sparkar med tävlingar om vem som kunde sparka mig mot njurarna
så jag pissade blod t ex.

uppfattar jag som problem till följd av en lägre förmåga att hävda sig socialt som följer av AS.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 17:43:04

Mats skrev:
StefanJC skrev:
Mats skrev:I och med att du nu tillstår att du också har problem tycker jag att frågan faller.


Jag har inga problem med eller på grund av AS. Är min AS lindrig då?

Det här:
StefanJC skrev:Sen lider jag av bdd och posttraumatiska besvär på grund av min barndom.
Slag och sparkar med tävlingar om vem som kunde sparka mig mot njurarna
så jag pissade blod t ex.

uppfattar jag som problem till följd av en lägre förmåga att hävda sig socialt som följer av AS.


Om kvinnor blir våldtagna är dom könsstörda?
Om mörkhyade blir hängda beror det på hudproblem?

Jag skulle säga att du är 100% NT om du har den logiken.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 17:58:48

StefanJC skrev:Om kvinnor blir våldtagna är dom könsstörda?
Om mörkhyade blir hängda beror det på hudproblem?

Jag skulle säga att du är 100% NT om du har den logiken.

Visst kunde man önska sig ett samhälle där ingen någonsin utsattes för brott och där alla behandlades fullständigt rättvist. Nu är det inte riktigt så, utan man är ibland tvungen att försvara sig själv i en hård värld. Det blir ofta svårare att göra det om man har AS.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 18:33:13

Orsaken till våld är aldrig en brist i förmågan att försvara sig hos offret.

Att skuldbelägga offer som redan lidit mer än någon egentligen borde
klara av är enligt mig sadistiskt och hör inte hemma i ett modernt
samhälle.

Du får trakassera mig hur mycket du vill, jag blir bara starkare. Men det
finns andra som kan läsa här. Nydiagnosticerade små rädda oskyldiga
aspiesar som redan fått höra mer än dom klarar av kan se vad du skriver.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 18:45:13

Ok, nu har det avvikit från ämnet en hel del. Nej, man ska aldrig skuldbelägga ett offer, det tror jag de allra flesta instämmer i (tror helt ärligt att Mats inte menade det så heller, frustration kan ställa till det när man diskuterar).
Förhoppningsvis kan vi återgå till huvudspåret igen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 18:47:03

StefanJC skrev:Orsaken till våld är aldrig en brist i förmågan att försvara sig hos offret.

Att skuldbelägga offer som redan lidit mer än någon egentligen borde
klara av är enligt mig sadistiskt och hör inte hemma i ett modernt
samhälle.

Du får trakassera mig hur mycket du vill, jag blir bara starkare. Men det
finns andra som kan läsa här. Nydiagnosticerade små rädda oskyldiga
aspiesar som redan fått höra mer än dom klarar av kan se vad du skriver.

Jag ber om ursäkt. Menar inte att skuldbelägga.

Bra att du känner dig stark och är nöjd med ditt liv.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 19:00:44

Mats:

Känner du någon närmare gemenskap med aspiesar eller är det mest
acceptans eller något annat du trivs med?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 19:13:31

StefanJC skrev:Mats:

Känner du någon närmare gemenskap med aspiesar eller är det mest
acceptans eller något annat du trivs med?

Jag känner mig mer accepterad bland aspiesar än bland NT:s. Det är det jag trivs med. Men jag kan inte säga att jag känner någon närmare gemenskap. Vet inte riktigt vad det betyder.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 19:26:40

Mats skrev:
StefanJC skrev:Mats:

Känner du någon närmare gemenskap med aspiesar eller är det mest
acceptans eller något annat du trivs med?

Jag känner mig mer accepterad bland aspiesar än bland NT:s. Det är det jag trivs med. Men jag kan inte säga att jag känner någon närmare gemenskap. Vet inte riktigt vad det betyder.


När jag läst/lyssnat på aspergare som Gunilla Gerland, Marie Strega och Paula Tilli har jag fått
känslan av att dom liksom talar inifrån mig. Jag behöver inte tolka det dom skriver, orden går
bara rakt in i min hjärna utan att jag hinner ändra det. Både skönt och skrämmande samtidigt.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 19:45:54

StefanJC skrev:När jag läst/lyssnat på aspergare som Gunilla Gerland, Marie Strega och Paula Tilli har jag fått
känslan av att dom liksom talar inifrån mig. Jag behöver inte tolka det dom skriver, orden går
bara rakt in i min hjärna utan att jag hinner ändra det. Både skönt och skrämmande samtidigt.

OK. Så känner inte jag. Känner iofs inte till Marie Strega, men har läst både Gunilla Gerland och Paula Tilli. Jag känner igen en del av vad de skriver, men tycker samtidigt att deras problem skiljer sig rätt mycket från mina.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 20:03:22

Mats skrev:
StefanJC skrev:När jag läst/lyssnat på aspergare som Gunilla Gerland, Marie Strega och Paula Tilli har jag fått
känslan av att dom liksom talar inifrån mig. Jag behöver inte tolka det dom skriver, orden går
bara rakt in i min hjärna utan att jag hinner ändra det. Både skönt och skrämmande samtidigt.

OK. Så känner inte jag. Känner iofs inte till Marie Strega, men har läst både Gunilla Gerland och Paula Tilli. Jag känner igen en del av vad de skriver, men tycker samtidigt att deras problem skiljer sig rätt mycket från mina.


Kanske finns andra aspergare du skulle igen dig i. Jag har haft turen att jag råkat hitta
just dom aspiesar som är som jag. Att just dom skriver böcker och föreläser. Om dom
suttit instängda i ett rum istället för att stolt sprida sin personlighet hade jag fortfarande
varit ensammen och funktionsnedsatt.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Vildsvin » 2017-10-30 20:32:41

tahlia skrev:
Wine skrev:
Men att kalla hjärnan eller delar av hjärnan för trasig? Tror att många skulle ha invändningar mot detta, tycker faktiskt att det är bättre att tala om att delar av hjärnan fungerar annorlunda, min syn på AS är också att det handlar mer om en slags personlighetstyp så att ditt sätt att se på saken eller diagnosen skiljer sig säkert från mitt.

Tack förresten för att du lämnade länkhänvisningar.


Kunde jag se någon som helst evolutionär fördel med att exempelvis vara ljudkänslig, beröringskänslig, inflexibel eller att inte automatiskt kunna avläsa kroppsspråk och mimik så skulle jag kunna gå med på annorlunda. Tyvärr ser det ut som en evolutionär nackdel varvid något är fel/trasigt.
Det är bara de senaste generationerna man behövt interagera med fler personer än dem som bodde i den bondby man bott i hela livet. Ljudkänslighet var okänt innan det fanns maskiner och situationer där man behövde koncentrera sig i större grupper (klassrum).

Att säga att något är trasigt implicerar att det en gång varit helt, men många aspergare har inte föräldrar som om de hade varit barn idag hade klassts som NT. Att kalla en sådan person trasig är väldigt historielöst.

Sen finns det personer där mutationer eller fosterskadande substanser stört hjärnans utveckling. Men då får man betydligt grövre problem än AS.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav triggerhappyD » 2017-10-30 20:38:40

Spännande läsning.

Nu ska jag hälla lite mer bensin på elden :)

När en förälder säger att dom önskar att deras barn inte "hade" asperger. vad är det dom egentligen menar på ett djupare plan? Att dom hade velat ha ett helt annat barn? ett "normalt barn"? Rör det sig kanske om någon form av omedveten egoism?

Btw så måste jag tillägga att jag blev väldigt glad och hoppfull av o läsa flera av Liljans och StefanJCs inlägg. Det känns bra att veta att ni finns där ute i cyberrymden och sprider sunda värderingar om asperger och det gör mig glad när jag ser aspies som sett igenom det psykologiska förtryck som både diagnosen och dom etablerade lögnerna bidrar till på daglig basis.

Vi har alla ett ansvar att nästkommande generationer aspies får det bättre, och det kan vi aldrig göra genom o önska aspergern ur dom, inte ens om det är välmenande.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 20:39:24

StefanJC skrev:Kanske finns andra aspergare du skulle igen dig i. Jag har haft turen att jag råkat hitta
just dom aspiesar som är som jag. Att just dom skriver böcker och föreläser. Om dom
suttit instängda i ett rum istället för att stolt sprida sin personlighet hade jag fortfarande
varit ensammen och funktionsnedsatt.

Det finns många här på forumet jag känner igen mig i. Men det är inte de som skryter med sina fina jobb och underbara relationer. De som gör det tillhör en aspergerelit som jag inte har en chans att nå upp till hur mycket jag än försöker. Det känns lite trist att du tror att jag väljer att vara funktionsnedsatt, men jag får se det som oförmåga från din sida att se att andra kan ha större problem än du.

Så de jag känner igen mig i är istället de som kämpar med att överleva vardagen trots att de aldrig kommer att få ett fungerande jobb eller en fungerande relation. Det är där jag befinner mig tillsammans med säkert hundratals andra på forumet.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 21:06:40

Mats skrev:
StefanJC skrev:Kanske finns andra aspergare du skulle igen dig i. Jag har haft turen att jag råkat hitta
just dom aspiesar som är som jag. Att just dom skriver böcker och föreläser. Om dom
suttit instängda i ett rum istället för att stolt sprida sin personlighet hade jag fortfarande
varit ensammen och funktionsnedsatt.

Det finns många här på forumet jag känner igen mig i. Men det är inte de som skryter med sina fina jobb och underbara relationer. De som gör det tillhör en aspergerelit som jag inte har en chans att nå upp till hur mycket jag än försöker. Det känns lite trist att du tror att jag väljer att vara funktionsnedsatt, men jag får se det som oförmåga från din sida att se att andra kan ha större problem än du.

Så de jag känner igen mig i är istället de som kämpar med att överleva vardagen trots att de aldrig kommer att få ett fungerande jobb eller en fungerande relation. Det är där jag befinner mig tillsammans med säkert hundratals andra på forumet.


Jag har ingen aning om varifrån du får idén att jag tror du väljer att vara funktionsnedsatt.

Varför skulle jag inte förstå att andra har större problem än jag?

Jag tror dock att du skulle ha väldigt liten chans att få aspergerdiagnos om du gick till en
riktig läkare. Du delar in folk i eliter och sämre och stödjer förövare mer än offer.
Ditt sätt att be om ursäkt är även det typiskt NT.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in