Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-11-15 12:19:45

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:Nu har du totalt missuppfattat något igen. Mats söker varken tröst eller stöd och frågar du folk i min närhet kommer de att tala om för dig att jag inte söker stöd (eller tröst för den delen) ens när jag skulle behöva det.


Nu uttalar du dig återigen för någon annan, är du tankeläsare och vet vad som rör sig i andras/Mats huvud?

Jag har i alla fall fått uppfattningen av vad jag läst av Mats tidigare att han visst önskar i alla fall stöd och hjälp men tror ändå att det är bättre om Mats själv får uttala sig om saken.

Håller för övrigt med StefanJC att en del med AS diagnos framstår mer som så kallade NT med kommunikationsstörning när man läser vad de uttrycker och hur de tänker.
Igen, det du tar för tankeläsning är en förmåga att läsa mellan raderna, en förmåga du uppenbarligen saknar helt. Sedan hjälper det inte direkt att din läsförståelse är en aning...udda.


Citerar nedan information om vad som utmärker en individ med AS, du tahlia verkar ju behärska det som aspergare inte ska klara av, du talar om för mig hur jag fungerar, hur jag tänker och känner, vilka avsikter jag har o.s.v. och att du har förmågan att läsa mellan raderna:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.


https://bokstavsdiagnoser.se/aspergers-syndrom/

Kanske är du egentligen NT?

Emellanåt undrar man ju om detta verkligen är ett forum för aspergare.

tahlia skrev:Vidare missar du tydligen halva diskussionen. Den handlar inte om stöd i allmänhet. Läs tills du begriper dig på sammanhanget innan du kastar dig in i något.


Vad handlar det om då?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 12:35:32

Wine skrev:Här finns information om vad som utmärker en individ med AS:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.

Skulle du säga att denna beskrivning väl beskriver dina egna svårigheter, Wine?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-11-15 12:40:44

Mats skrev:
Wine skrev:Här finns information om vad som utmärker en individ med AS:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.

Skulle du säga att denna beskrivning väl beskriver dina egna svårigheter, Wine?


Ja, har blivit utredd och diagnostiserad med AS och bl.a. tahlia har ju upprepade gånger också gett sin syn på saken och talat om hur jag fungerar, vad jag tycker och tänker och mina "brister".

Vad tycker du själv, känner du att symtomen som beskrivs ovan också är en bra beskrivning på dina egna svårigheter?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 12:48:57

Wine skrev:Vad tycker du själv, känner du att symtomen som beskrivs ovan också är en bra beskrivning på dina egna svårigheter?

Absolut! För mig är det just detta som skapar svårigheter i mitt liv och som gör att jag inte har en odelat positiv syn på AS.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-11-15 13:07:07

Wine skrev:
Citerar nedan information om vad som utmärker en individ med AS, du tahlia verkar ju behärska det som aspergare inte ska klara av, du talar om för mig hur jag fungerar, hur jag tänker och känner, vilka avsikter jag har o.s.v. och att du har förmågan att läsa mellan raderna:


Du förutsätter att aspergare är fullkomligt obildbara.

Wine skrev:
tahlia skrev:Vidare missar du tydligen halva diskussionen. Den handlar inte om stöd i allmänhet. Läs tills du begriper dig på sammanhanget innan du kastar dig in i något.


Vad handlar det om då?


Stöd från random folk som läser tråden och då snackar vi inte praktiskt stöd heller.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-11-15 14:19:51

tahlia skrev:
Wine skrev:
Citerar nedan information om vad som utmärker en individ med AS, du tahlia verkar ju behärska det som aspergare inte ska klara av, du talar om för mig hur jag fungerar, hur jag tänker och känner, vilka avsikter jag har o.s.v. och att du har förmågan att läsa mellan raderna:


Du förutsätter att aspergare är fullkomligt obildbara.


Obildbara?

Den information jag hänvisade till beskriver symtom som är utmärkande för en individ med AS:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.


https://bokstavsdiagnoser.se/aspergers-syndrom/

sådant som du uppenbarligen inte har problem med, det är inte första gången jag ser dig uttrycka dig ungefär som du gjorde ovan, i det fallet om mig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Batte » 2017-11-15 14:33:49

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:
Citerar nedan information om vad som utmärker en individ med AS, du tahlia verkar ju behärska det som aspergare inte ska klara av, du talar om för mig hur jag fungerar, hur jag tänker och känner, vilka avsikter jag har o.s.v. och att du har förmågan att läsa mellan raderna:


Du förutsätter att aspergare är fullkomligt obildbara.


Obildbara?

Den information jag hänvisade till beskriver symtom som är utmärkande för en individ med AS:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.


https://bokstavsdiagnoser.se/aspergers-syndrom/

sådant som du uppenbarligen inte har problem med, det är inte första gången jag ser dig uttrycka dig ungefär som du gjorde ovan, i det fallet om mig.

Diagnosekriteriene er det eneste som gjelder for alle med AS. Skal nevne noe som gjelder alle er det oppfyllelse av tilstrekkelig antall diagnosekriterier du må vise til.

Klart man kan komme med påstander som kan gjelde mange med AS. Da må man forstå at påstandene ikke gjelder alle.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-11-15 14:42:12

Batte skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Du förutsätter att aspergare är fullkomligt obildbara.


Obildbara?

Den information jag hänvisade till beskriver symtom som är utmärkande för en individ med AS:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.


https:/ /bokstavsdiagnoser.se/aspergers-syndrom/

sådant som du uppenbarligen inte har problem med, det är inte första gången jag ser dig uttrycka dig ungefär som du gjorde ovan, i det fallet om mig.

Diagnosekriteriene er det eneste som gjelder for alle med AS. Skal nevne noe som gjelder alle er det oppfyllelse av tilstrekkelig antall diagnosekriterier du må vise til.

Klart man kan komme med påstander som kan gjelde mange med AS. Da må man forstå at påstandene ikke gjelder alle.


Du är ju inte ens diagnostiserad med AS och har ju inte heller genomgått en utredning? Det som beskrivs ovan är vad som utmärker individer med AS. Punkt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 14:58:42

Wine skrev:Det som beskrivs ovan är vad som utmärker individer med AS. Punkt.

Det står ju "oftast". "Oftast" innebär "inte alltid". Så det som beskrivs ovan är alltså vad som utmärker många individer med AS, men inte alla.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2017-11-15 15:02:09

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:
Citerar nedan information om vad som utmärker en individ med AS, du tahlia verkar ju behärska det som aspergare inte ska klara av, du talar om för mig hur jag fungerar, hur jag tänker och känner, vilka avsikter jag har o.s.v. och att du har förmågan att läsa mellan raderna:


Du förutsätter att aspergare är fullkomligt obildbara.


Obildbara?

Den information jag hänvisade till beskriver symtom som är utmärkande för en individ med AS:

Symptom

Symptomen för Aspergers är ganska utmärkande. Oftast handlar det om att de inte kan sätta sig in i sociala situationer och förstå hur andra tänker eller känner. De har inte heller samma förmåga att förstå undertoner eller kunna läsa mellan raderna.


https://bokstavsdiagnoser.se/aspergers-syndrom/

sådant som du uppenbarligen inte har problem med, det är inte första gången jag ser dig uttrycka dig ungefär som du gjorde ovan, i det fallet om mig.


Men det är inte fråga om allt eller inget. Jag kan ha problem att förstå VISSA sociala situationer. Eller så kan jag förstå situationen delvis, men inte helt. Jag kan förstå relativt tydliga undertoner eller sånt som jag har sett tidigare. Läsa mellan raderna är jag ganska bra på men det är också min grej att läsa och tolka saker. Däremot har jag svårt att sätta det i ett större sammanhang.

Wine, poängen här generellt är att inte alla människor med Asperger har dessa problem till 100%. Utan de har mer eller mindre problem med dessa saker. Och det kan också vara så att det är något av symptomen som man inte har.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Batte » 2017-11-15 15:09:18

Wine skrev:
Batte skrev:
Wine skrev:
Obildbara?

Den information jag hänvisade till beskriver symtom som är utmärkande för en individ med AS:



https:/ /bokstavsdiagnoser.se/aspergers-syndrom/

sådant som du uppenbarligen inte har problem med, det är inte första gången jag ser dig uttrycka dig ungefär som du gjorde ovan, i det fallet om mig.

Diagnosekriteriene er det eneste som gjelder for alle med AS. Skal nevne noe som gjelder alle er det oppfyllelse av tilstrekkelig antall diagnosekriterier du må vise til.

Klart man kan komme med påstander som kan gjelde mange med AS. Da må man forstå at påstandene ikke gjelder alle.


Du är ju inte ens diagnostiserad med AS och har ju inte heller genomgått en utredning? Det som beskrivs ovan är vad som utmärker individer med AS. Punkt.
Min eventuelle utredning har ikke noe med dette å gjøre. Allerede i 2016 fant du personlig informasjon i profilen min og benyttet min oppgitte diagnosestatus som et slags irrelevant argument i en lignende diskusjon på åpent forum. Jeg rapporterte det ikke da, men jeg synes det er irrelevant og usmakelig argumentasjonsteknikk...

Det du skriver ovenfor gjelder ikke alle med AS, og er ikke kriterier for å få diagnosen. Ikke engang i teksten du selv siterer står det at dette gjelder alle med AS. (Selv om diagnosen uansett ikke baseres på teksten du siterte).

Hvem som helst kan skrive og påstå hva som helst om AS. Det de skriver kan omfatte mange, ingen, eller få med AS. Det forandrer ikke faktum: Diagnosen AS baseres på diagnosekriteriene for AS. Den baseres ikke på tekster som beskriver en del mennesker med AS.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Ericus » 2017-11-15 15:11:07

Mats skrev:
Wine skrev:Det som beskrivs ovan är vad som utmärker individer med AS. Punkt.

Det står ju "oftast". "Oftast" innebär "inte alltid". Så det som beskrivs ovan är alltså vad som utmärker många individer med AS, men inte alla.


En viktig poäng. Dessutom varierar graden av svårigheter en hel del inom AS. Det kan också vara så att man har stora svårigheter på ett område (t ex social interaktion), men att den nedsatta förmågan i viss mån kan kompenseras med styrkor på andra områden (t ex intelligens).
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-11-15 17:11:37

Batte skrev:Min eventuelle utredning har ikke noe med dette å gjøre. Allerede i 2016 fant du personlig informasjon i profilen min og benyttet min oppgitte diagnosestatus som et slags irrelevant argument i en lignende diskusjon på åpent forum. Jeg rapporterte det ikke da, men jeg synes det er irrelevant og usmakelig argumentasjonsteknikk...


Jag kan ju tycka att det är relevant beroende på vad diskussionen handlar om.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-15 22:05:53

Mats skrev:
Wine skrev:Vad tycker du själv, känner du att symtomen som beskrivs ovan också är en bra beskrivning på dina egna svårigheter?

Absolut! För mig är det just detta som skapar svårigheter i mitt liv och som gör att jag inte har en odelat positiv syn på AS.

Har du postiv syn på AS generellt? Då har jag missförstått dig totalt.
Trodde du skrivit att AS är en samling problem. Märkligt. :roll:
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 11:17:11

Angående trådens namn så svarar vi alla här(förutom tahlia) "nej"?

Jag har ett(till) exempel på något positivt:
CC. Caryssa Cramer.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-16 15:31:33

StefanJC skrev:Angående trådens namn så svarar vi alla här(förutom tahlia) "nej"?

Jag kan i varje fall bekräfta att jag svarar "nej" som frågan är ställd i trådrubriken. AS är inte enbart negativt för alla med AS. Däremot finns det enstaka individer där AS enbart är negativt för dem. Det finns också enstaka individer där inget relaterat till AS är negativt för dem. Så det finns en stor spännvidd. Det är så jag ser på AS i allmänhet.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 15:49:55

Mats skrev:
StefanJC skrev:Angående trådens namn så svarar vi alla här(förutom tahlia) "nej"?

Jag kan i varje fall bekräfta att jag svarar "nej" som frågan är ställd i trådrubriken. AS är inte enbart negativt för alla med AS. Däremot finns det enstaka individer där AS enbart är negativt för dem. Det finns också enstaka individer där inget relaterat till AS är negativt för dem. Så det finns en stor spännvidd. Det är så jag ser på AS i allmänhet.

Då är vi helt överens. Jag tog positiva sidan och du tog negativa
sidan i försvar. Egentligen menade vi samma sak, mitten.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in