Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har min dotter aspergers?

Inläggav Toblerone » 2017-10-28 13:51:43

Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:Att säga att man inte förstår något eller tycker/känner något är att kasta någons diagnos i ansiktet på personen, det är ett grovt personangrepp.


VA????? Allvarligt?

Tycker du själv att det här inlägget är trevligt? Det är en ärlig fråga. Det handlar förresten inte om att lägga ord på guldvåg, det är ts åsikter jag tycker är fel, inte hur hon uttrycker sig.


Du tolkar också in saker där de inte finns. Det där var ren överraskning. Men jag skrev ju också sedan sorry, jag förstod inte att du menade det som någon annan hade skrivit.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Har min dotter aspergers?

Inläggav Toblerone » 2017-10-28 14:00:29

Liljan skrev:Det handlar förresten inte om att lägga ord på guldvåg, det är ts åsikter jag tycker är fel, inte hur hon uttrycker sig.


Nä, det är klart. Och jag håller helt emot det du säger. Du har också barn - försök sätta dig i hennes situation. Kan du verkligen med gott samvete påstå att det skulle göra detsamma för dig om ditt barn har Asperger eller inte? Man vill väl självklart att ens barn ska ha så lite svårigheter som möjligt i livet. Man kan leva med det, det är inget att skämmas för heller, men det finns ju risk att ens liv blir svårare. Och det önskar man inte sitt barn.

Bara för att ta ett annat exempel: Jag skulle - numera - inte oroa mig ifall mina barn blir hetrosexuella eller homosexuella, eftersom samhället är så pass tolerant att man inte behöver vara jätte-orolig. Men om jag hade levt 50 år tidigare, så kan du var säker på att jag hade hoppats att de är hetro. Inte för att jag själv skulle ha något problem med det, utan för att andra har det. Och det är ju det du inte har tänkt på. Kanske folk med Asperger har det bättre i framtiden, men jag tycker inte vi har kommit dit än.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Har min dotter aspergers?

Inläggav Wine » 2017-10-28 14:02:25

tahlia skrev:För att ta det mest uppenbara: Förmåga att automatiskt lära in, förstå och tolka sådant som kroppsspråk, mimik och antydningar. Vad är då trasigt? Den delen av hjärnan som ska hantera de bitarna.

Ett annat exempel: Sortering. Den delen av hjärnan som ska filtrera och sortera intryck.


Vilken del i hjärnan är det då som är trasig menar du?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Har min dotter aspergers?

Inläggav tahlia » 2017-10-28 14:02:57

Liljan skrev:Det här blir mitt sista inlägg i tråden, jag tycker tonen hos vissa har blivit påtok för hård....m


Det här inlägget hjälper mig att förstå hur och varför du kan hålla fast vid din övertygelse att din AS är något positivt. Du plockar russinen ur kakan och springer vidare.

Frågan jag då ställer mig är hur sann en övertygelse är om den kräver att man bär skygglappar i vissa avseenden och/eller situationer.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Har min dotter aspergers?

Inläggav tahlia » 2017-10-28 14:08:06

Wine skrev:
tahlia skrev:För att ta det mest uppenbara: Förmåga att automatiskt lära in, förstå och tolka sådant som kroppsspråk, mimik och antydningar. Vad är då trasigt? Den delen av hjärnan som ska hantera de bitarna.

Ett annat exempel: Sortering. Den delen av hjärnan som ska filtrera och sortera intryck.


Vilken del i hjärnan är det då som är trasig menar du?
Som jag sa, de delar som är ansvariga för de områden jag har nämnt. Du är väl medveten om att man har lyckats se och identifiera skillnader mellan en autistisk hjärna och en NT-hjärna samt mellan en ADHD-hjärna och en NT-hjärna?

När den upptäckten presenterades väcktes ett hopp om att tysta alla de som påstår att NPF-diagnoser är hittepå. Nu ska bara tekniken bli tillräckligt billig för att kunna användas som diagnosmetod också. Den dagen är det mycket tjafs som effektivt kan tystas.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har min dotter aspergers?

Inläggav StefanJC » 2017-10-28 14:10:48

tahlia skrev:
StefanJC skrev:Min liknelse blir att du är solbränd medan jag är mörkhyad. Att försöka hjälpa mig med min
solbränna och kalla det smuts blir därför en kränkning.


Jag förstår hur det skulle kunna uppfattas som en kränkning när det är så man ser saker.

Så är det andra perspektivet då. Att hävda att AS bara är ett personlighetsdrag bland alla andra är att förminska de problem och svårigheter som AS innebär för många. Lite som att säga till en deprimerad människa att det bara är att rycka upp sig.

Vad gäller ämnet i stort då så får tiden utvisa vem (om någon) som har uppfattat det rätt eller som ligger närnast sanningen. Förr eller senare lär vi kunna koppla specifika delar av hjärnan, hormoner och andra beståndsdelar till vad som utgör personligheten varvid vi kan se huruvida dessa är påverkade vid alla eller några former av autism eller inte.

StefanJC skrev:Och jag lider verkligen inte av min
asperger, den är lite som min gud eller mamma. Den hjälper mig att förstå väldigt bra men
den hjälper mig inte att kommunicera med dom som saknar operativsystemet AS.


Som jag ser det är det så att du saknar några av de program som andra har snarare än att du har ett helt eget operativsystem. Vad som skulle stödja det påståendet är att aspergare inte bara missuppfattar NTs, de missuppfattar varandra också. Hade vi samma operativsystem torde vi vara en tämligen homogen grupp. Upplever du att vi är det?


Jag menar att du liksom dom flesta aspergare har operativsystemet NT men några program som är anpassade för AS. Medan jag har AS och vissa program NT. Mina AS program fungerar bättre än perfekt. Mina NT hmm... inte vidare värst, lite sus och brus och störningar.

Det finns aspiesar som j
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Har min dotter aspergers?

Inläggav Alighieri » 2017-10-28 14:11:52

Så vilka åsikter är okej att ha? Och hur skall man veta att man inte sårar någon genom att ha "fel" åsikter, innan man ens hunnit ventilerat dem? Eller finns det en kommite som man vid fel åsikt skall stå till svars för?

Detta låter för mig ganska främmande; att man inte skall kunna yppa åsikter om sina egna svårigheter för att andra med samma diagnos skulle kunna uppröras över sådant. Eller önska sitt barn de bästa förutsättningarna för ett så smärtfritt liv som möjligt. Jag trodde att alla visste om att för att få diagnosen så måste man ha betydande svårigheter i vardagen. Och det är ganska självklart att folk utan handikapp skulle haft det lättare?
Alighieri
Bannad
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2017-10-26

Har min dotter aspergers?

Inläggav Wine » 2017-10-28 14:18:54

Liljan skrev:Wine, jag håller med om det mesta du säger, läkarna säger ju själva att Asperger är en samlingsdiagnos för olika besvär man har och uppfyller man inte tillräckligt många blir det ingen diagnos och vilka diagnoskriterierna är ändras ständigt, nu senast i DSM.


Ja precis, diagnostiseringen inom psykiatrin känns ju väldigt godtycklig, jag är övertygad om att en hel del med AS diagnos är feldiagnostiserade med tanke på hur godtyckligt det är och hur undermåliga vissa utredningar är.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har min dotter aspergers?

Inläggav tahlia » 2017-10-28 14:27:00

Wine skrev:Vilken del i hjärnan, kan du specificera lite närmare?


Det är en fråga du får ställa till en neurolog. Hur du än vrider och vänder på det kommer du aldrig att kunna hävda att en autistisk hjärna fungerar exakt likadant som en neurotypisk hjärna. Du kan heller inte framgångsrikt hävda att hjärnan inte är en fysisk del av kroppen. Att aspergers är ett fysiskt funktionshinder framgår av samlingstermen NPF där N representerar den fysiska aspekten.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har min dotter aspergers?

Inläggav Wine » 2017-10-28 14:28:40

tahlia skrev:
Wine skrev:Vilken del i hjärnan, kan du specificera lite närmare?
Det är en fråga du får ställa till en neurolog. Hur du än vrider och vänder på det kommer du aldrig att kunna hävda att en autistisk hjärna fungerar exakt likadant som en neurotypisk hjärna. Du kan heller inte framgångsrikt hävda att hjärnan inte är en fysisk del av kroppen. Att aspergers är ett fysiskt funktionshinder framgår av samlingstermen NPF där N representerar den fysiska aspekten.


Men du verkade ju ha kännedom om just vilken del eller de delar av hjärnan som är trasig:

tahlia skrev:Som jag sa, de delar som är ansvariga för de områden jag har nämnt. Du är väl medveten om att man har lyckats se och identifiera skillnader mellan en autistisk hjärna och en NT-hjärna...
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har min dotter aspergers?

Inläggav StefanJC » 2017-10-28 14:32:38

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:
VA????? Allvarligt?

Tycker du själv att det här inlägget är trevligt? Det är en ärlig fråga. Det handlar förresten inte om att lägga ord på guldvåg, det är ts åsikter jag tycker är fel, inte hur hon uttrycker sig.


Du tolkar också in saker där de inte finns. Det där var ren överraskning. Men jag skrev ju också sedan sorry, jag förstod inte att du menade det som någon annan hade skrivit.


Kan du beskriva på vilket sätt "VA????? Allvarligt?" är trevligt? Vilken typ av värme och kärlek uttrycket innehåller?

Vad som inte finns menar du att Liljan tolkat in? Hon ställer en ärlig fråga av nyfikenhet.

Jag undrar också om du verkligen tycker det låter trevligt. För mig ser det mest ut som att du vill
svar.
Senast redigerad av StefanJC 2017-10-28 14:39:53, redigerad totalt 3 gånger.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Har min dotter aspergers?

Inläggav tahlia » 2017-10-28 14:33:46

Wine
Igen - Ställ frågan till en neurolog eller ännu bättre - läs studierna och informationen själv. Jag har ingen som helst lust att kuta runt i ett helt meningslöst sidospår byggt på hur du väljer att tolka mina inlägg.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har min dotter aspergers?

Inläggav Wine » 2017-10-28 14:39:37

tahlia skrev:Wine
Igen - Ställ frågan till en neurolog eller ännu bättre - läs studierna och informationen själv. Jag har ingen som helst lust att kuta runt i ett helt meningslöst sidospår byggt på hur du väljer att tolka mina inlägg.


Men kan du då vara så vänlig och hänvisa till dessa studier, det var ju du själv som tog upp det här med att det tydligen ska vara så att en del eller delar av hjärnan är trasig. Jag har ingen aning om vad du syftar på, vilka studier o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har min dotter aspergers?

Inläggav Toblerone » 2017-10-28 14:43:56

StefanJC skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:Tycker du själv att det här inlägget är trevligt? Det är en ärlig fråga. Det handlar förresten inte om att lägga ord på guldvåg, det är ts åsikter jag tycker är fel, inte hur hon uttrycker sig.


Du tolkar också in saker där de inte finns. Det där var ren överraskning. Men jag skrev ju också sedan sorry, jag förstod inte att du menade det som någon annan hade skrivit.


Kan du beskriva på vilket sätt "VA????? Allvarligt?" är trevligt? Vilken typ av värme och kärlek uttrycket innehåller?

Vad som inte finns menar du att Liljan tolkat in? Hon ställer en ärlig fråga av nyfikenhet.
Jag undrar också om du tycker det låter 3vligt. För mig ser det mest ut som att du vill
svar. Ser inte ut som en verbal kram för mig.


Poängen är väl att man inte ska vara otrevlig? Det var en snabb fråga, en undran, INTE en kommentar. Visst, jag håller med om att man säkert lätt kan tolka det som otrevligt. Jag skrev också sorry, vad mer ska jag göra, tänkte du?

Sedan är det ju framför allt TS som ställde en fråga, som oroar sig för sitt barn och det är inte heller så trevligt att ignorera hennes fråga och istället klandra henne för hennes åsikt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Har min dotter aspergers?

Inläggav Wine » 2017-10-28 15:10:29

Wine skrev:
tahlia skrev:Wine
Igen - Ställ frågan till en neurolog eller ännu bättre - läs studierna och informationen själv. Jag har ingen som helst lust att kuta runt i ett helt meningslöst sidospår byggt på hur du väljer att tolka mina inlägg.


Men kan du då vara så vänlig och hänvisa till dessa studier, det var ju du själv som tog upp det här med att det tydligen ska vara så att en del eller delar av hjärnan är trasig. Jag har ingen aning om vad du syftar på, vilka studier o.s.v.


Det finns inga sådana studier eller vad ska jag dra för slutsats av att du inte svarar?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Har min dotter aspergers?

Inläggav StefanJC » 2017-10-28 16:22:31

Toblerone skrev:
StefanJC skrev:
Toblerone skrev:
Du tolkar också in saker där de inte finns. Det där var ren överraskning. Men jag skrev ju också sedan sorry, jag förstod inte att du menade det som någon annan hade skrivit.


Kan du beskriva på vilket sätt "VA????? Allvarligt?" är trevligt? Vilken typ av värme och kärlek uttrycket innehåller?

Vad som inte finns menar du att Liljan tolkat in? Hon ställer en ärlig fråga av nyfikenhet.
Jag undrar också om du tycker det låter 3vligt. För mig ser det mest ut som att du vill
svar. Ser inte ut som en verbal kram för mig.


Poängen är väl att man inte ska vara otrevlig? Det var en snabb fråga, en undran, INTE en kommentar. Visst, jag håller med om att man säkert lätt kan tolka det som otrevligt. Jag skrev också sorry, vad mer ska jag göra, tänkte du?

Sedan är det ju framför allt TS som ställde en fråga, som oroar sig för sitt barn och det är inte heller så trevligt att ignorera hennes fråga och istället klandra henne för hennes åsikt.


Liljan frågar dig om det du skrev var trevligt istället för att anta något.

Jag tycker det är väldigt vackert och omtänksamt av henne.

Du antar att hon menar att du var otrevlig trots att hon bemödar sig om att förtydliga.

Jag tycker det är respektlöst.

Sen håller du med om att det kan tolkas som otrevligt. Vem är det du håller med?

Jag tycker det ser ut som att du försöker förtala både mig och Liljan för att vinna
sympati från dom som inte ser din dolda agenda.

Sen hittar du på något ännu mer elakt för att själv framstå som

Alien
Att anklaga en annan forummedlem för att ha en "dold agenda" och för "hitta på något elakt" är personangrepp. Det bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Du får en tillsägelse för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-29 20:25:27

tahlia:

Tack så mycket för dina liknelser, dom var väldigt givande. Tack
vare liknelsen om Adhd och medicin så lyckades jag faktiskt igår
med det närmast omöjliga, att se min Asperger som ett funktions-
hinder! :-)Hug

Asperger är dock fortfarande även något jag är och jag är inte
mindre stolt över att ha det.

Ett råd till dig i all välmening är att du försöker se mitt och Liljans
perspektiv. Jag garanterar att ett det kommer att bli ett stort och
omtumlande ögonblick och att du kommer känna en euforisk lycka
du aldrig upplevt.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-29 21:17:33

StefanJC skrev: Asperger är dock fortfarande även något jag är och jag är inte
mindre stolt över att ha det.


Jag ville aldrig ta stoltheten ifrån dig. Att vara nöjd med sig själv är en styrka, absolut.
Och tack själv för ett intressant och viktigt meningsutbyte.

StefanJC skrev:Ett råd till dig i all välmening är att du försöker se mitt och Liljans
perspektiv. Jag garanterar att ett det kommer att bli ett stort och
omtumlande ögonblick och att du kommer känna en euforisk lycka
du aldrig upplevt.


Kunde jag se ert perspektiv utan vikten av min egen packning skulle det säkerligen kännas underbart. Som verkligheten ser ut dock skulle jag till och med gladeligen byta personlighet om det innebar att jag får leva livet på mina villkor och inte autismens.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Appollo30 » 2017-10-29 22:42:45

Min åsikt är att asperger inte är något kul att ha och att det inte har berikat mitt liv i alla fall. Det finns enligt mig anledningar till varför asperger klassas som en funktionsnedsättning. Däremot bör man försöka acceptera sig själv och anpassa ens kommande livsval efter de begränsningar som diagnosen medför (dock efter bästa förmåga). Jag känner samtidigt ingen skam över mitt funktionssätt, men det betyder inte att jag trivs med det.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-29 22:58:38

tahlia: Jag förstår att du inte ville ta stoltheten ifrån mig, hade inte den tanken.

Men nu när du nämner det så vill jag passa på att tipsa om att tänka på
det i umgänge med andra aspiesar som ser sig som varandes aspie.

Man kan jämföra det med homosexuella. Homosexuella är funktions-
hindrade i betydelsen att dom inte kan fortplanta sig utan hjälp. Men
det vet dom mycket väl och bäst själva. Att tjata om deras tillkortakommande
och störning blir aldrig bra.

När det gäller AS är jag "homo". Jag älskar Aspiesar och känner ingen
dragning till NTs. Jag kan gilla och bli intresserad av NTs men jag kan
inte känna någon passion i en sån relation. Det är inget illa menat eller
ens en åsikt. Det är min läggning.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-29 23:23:27

Appollo30 skrev:Min åsikt är att asperger inte är något kul att ha och att det inte har berikat mitt liv i alla fall. Det finns enligt mig anledningar till varför asperger klassas som en funktionsnedsättning. Däremot bör man försöka acceptera sig själv och anpassa ens kommande livsval efter de begränsningar som diagnosen medför (dock efter bästa förmåga). Jag känner samtidigt ingen skam över mitt funktionssätt, men det betyder inte att jag trivs med det.


Det finns en anledning till att homosexualitet är en funktionsnedsättning, dom kan inte fortplanta sig utan hjälp från utomstående. Men jag tror inte du skulle gå in på ett forum för homosexuella och skriva att dom är störda.

För många aspiesar är det här forumet ett forum för att finna ett egenvärde och komma över sin övertygelse
om att vara värdelösa. Du vill nog inte bidra till att många istället tappar sitt sista hopp om att bli sedda och accepterade.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 8:22:17

StefanJC skrev:Man kan jämföra det med homosexuella. Homosexuella är funktions-
hindrade i betydelsen att dom inte kan fortplanta sig utan hjälp.


Liknelsen haltar en aning då en människa, oavsett läggning, måste vara steril för att inte kunna fortplanta sig utan hjälp.

Vidare tar du upp något som går att hjälpa. De får hjälp, får sitt barn och vips är funktionshindret du talar om borta. De behöver inte längre längta efter barn, de är botade.

Vem kan bota en aspie? AS är varken tillfälligt eller övergående.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 9:46:57

tahlia skrev:Wine
Igen - Ställ frågan till en neurolog eller ännu bättre - läs studierna och informationen själv. Jag har ingen som helst lust att kuta runt i ett helt meningslöst sidospår byggt på hur du väljer att tolka mina inlägg.


tahlia, du kanske inte såg mitt inlägg tidigare men jag undrade i alla fall om du skulle kunna vara så vänlig och hänvisa till dessa studier, det var ju du själv som tog upp det här med att det tydligen ska vara så att en del eller delar av hjärnan är trasig. Jag har ingen aning om vad du syftar på, vilka studier o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 9:54:41

Wine skrev:
tahlia skrev:Wine
Igen - Ställ frågan till en neurolog eller ännu bättre - läs studierna och informationen själv. Jag har ingen som helst lust att kuta runt i ett helt meningslöst sidospår byggt på hur du väljer att tolka mina inlägg.


tahlia, du kanske inte såg mitt inlägg tidigare men jag undrade i alla fall om du skulle kunna vara så vänlig och hänvisa till dessa studier, det var ju du själv som tog upp det här med att det tydligen ska vara så att en del eller delar av hjärnan är trasig. Jag har ingen aning om vad du syftar på, vilka studier o.s.v.

Det spelar ingen som helst roll för den här diskussionen exakt i vilken del av hjärnan AS sitter. Det är väl ändå självklart att det handlar om någon del av hjärnan? Eller menar du att AS mycket väl skulle kunna sitta någon annan stans, som till exempel i mjälten?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in