ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-15 20:49:00

Bror Duktig skrev:
pH skrev:En sak som skulle kunna utgöra en tydlig skillnad mellan AS och ADHD är habituering. Det är inget jag har belägg för, och inget jag med bestämdhet hävdar. Men jag har funderat mycket på det sedan jag kom i kontakt med begreppet första gången.

AS och ADHD skulle då kunna utgöra varsitt ändläge på en skala, där människor med AS habituerar i endast mycket liten omfattning och därför tar in "för mycket" av omgivningen, bestående över tiden. Människor med ADHD i sin tur skulle kunna habituera alltför mycket och alltför snabt, så att det krävs förändring eller mycket aktivt fokus för att uppräthålla intag av aktuellt stimuli.

Om idén är hållbar skulle detta innebära att AS och ADHD är oförenliga. Detta hävdar jag naturligtvis inte, jag är inte kompetent att yttra mig om sådant. Men jag skulle gärna vilja höra tankar om detta. Särskillt från människor med båda diagnoserna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Habituation

Och heja earlydayminer för att du tog mod till dig och tryckte på skicka-knappen!

Detta är inget jag har funderat på, men jag kommenterar lite i alla fall.
Jag har hört och läst flera AD/HD-are som beskriver att de tar in "för mycket" av omgivningen.

Med vad jag vet hittills, så verkar det inte sannolikt att AS och AD/HD är varsitt ändläge av det du beskriver.

Min uppfattning är att det verkar som det finns ren AD/HD och ren AS, men att de ofta existerar ihop (så de är kopplade på något sätt).

Om man skulle säga att det beror på något så enkelt som enbart signalsubstanser (OBS bara exempel) så skulle det kunna beskrivas som att AS är obalans i ett par signalsubstanser, medan AD/HD är obalans i ett annat par. Men som sagt, detta är bara ett illustrerande påhittat exempel.

Det kan vara så att grundproblemet till AD/HD och AS skulle kunna vara samma, men att resten av personens personlighetsdrag avgör vad "vi andra" kommer att se för en person, och vilka exakta styrkor och svagheter personen själv känner av.


Samtidigt är det så att när man kollar på en massa AS- och ADHD-drag så är de väldigt lika, även om de beskrivs med olika ord, och därför kan te sig mer olika än de är. Så finns det drag som inte alls är lika, men det är i inte heller nåt som alla med antingen AS eller ADHD behöver ha så mycket av. Så JAG tycker inte de är oförenliga, som bekant. Mer att en massa sammanfaller och somligt spretar åt andra håll, utåt extremerna, om man tänker på det ur ett NT-perspektiv.

Folk med både AS och ADHD-diagnos ter sig alltså "normalare", för att den ena extremen liksom tar ut eller balanserar den andra här och där, på ett ytligt sätt. Samtidigt ter de sig som obegripliga för att de inom sig har olika extremer men ändå inte är lagom, mer som nåt som pendlar mellan två ytterligheter. Eller, så ser jag det, både när det gäller mig själv som mina ungar (och min far, salig i åminnelse, fast han hade inte diagnos även om jag tror han säkert skulle fått det).

Jag ser det som så att dels är inte NT och Bokstavighet nåt som är binärt, svart eller vitt eller ja eller nej, som epilepsi eller ett brutet ben. Det är ett kontinuum. Vidare tror jag på ett npf-paket som är mer eller mindre påtagligt och där man kan ha vissa drag eller inte, och mer eller mindre påtagligt under vissa perioder i livet och att det hänger mycket på livshygien, omständigheter, förståelse man möter osv.

Det intressanta för mig är inte så mycket om man alltså HAR Ditt eller Datt eller ej, utan att hitta ett så fungerande och tillfredsställande liv som det går.

Felåt om jag skriver krattigare än annars. Är inte riktigt klar i bollen idag.

Jo, just, det här som jag för fram är lite samma teorier som Diane Kennedy i boken jag tjatat om The ADHD Autism Connection.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav docfrasse » 2009-01-16 18:17:48

alfapetsmamma skrev:Folk med både AS och ADHD-diagnos ter sig alltså "normalare", för att den ena extremen liksom tar ut eller balanserar den andra här och där, på ett ytligt sätt. Samtidigt ter de sig som obegripliga för att de inom sig har olika extremer men ändå inte är lagom, mer som nåt som pendlar mellan två ytterligheter.

Vilken knivskarp reflektion! Är fullständigt enig!
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Tingeling » 2009-01-16 18:57:50

Ja så kan det kännas ibland kanske och det ena
förstör/hjälper det andra är något jag hört ofta
men är inte säker på att det är hela sanningen
att det är så motsatta poler egentligen.

I ärlighetens namn känner jag mig mer som en
sorts person ändå. Med olika personlighetsdrag
men ändå inte.

Jag tror jag upplevde det mer delat tidigare
när jag inte förstod mig själv och hur jag kunde
vara så olika/ha olika behov.

Men visst är det olika. Min ADHD utsätter mig
t.ex för situationer min AS inte klarar av.
Samtidigt hjälper den mig på många andra
sätt.--och vice versa.

Har ibland undrat om jag inte klarat mig så
bra från depressioner p.g.a. min ADHD.
Jag har inte ro att bara ligga och må dåligt.
Det blir för tråkigt för min ADHD. Jag gör
hellre något åt det som orsakar en eventuell
nedstämdhet. Dessutom tycker jag det är
ologiskt att inte själv agera i en sådan situation,
Men märk då att jag aldrig varit i en egentlig
depression utan bara har erfarenhet av en
vanlig nedstämdhet (ja sådan som alla
människor kan uppleva). En klinisk depression
är något betydligt allvarligare antar jag.

Då känner jag faktiskt en större uppdelning
i världar än i personlighet.

Min sanna egna värld där saker är som de ska
och där det är ärligt och den andra
"normala världen" där mycket är förljuget och mest
skådespeleri. Folk säger en sak och menar en annan
där...;)

Idag presenterades ju en ny studie på Schizofreni
som ansågs vara nära besläktad med Bipolaritet och
orsakas av samma gen (om jag fattade det rätt?).

Jag undrar ibland om inte både schizofreni, AST,
Bipolaritet och ADHD är i samma spektrum men
med olika symptom för olika individer och givetvis
spelar säkert annan biologi in liksom vad vi
upplevt i livet.

Ska bli spännande att se vad den fortsatta forskningen
säger.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Tingeling » 2009-01-16 19:11:17

Jag söker fortfarande svar på frågan hur man skiljer på svårigheter vid AS/ADHD avseende de sociala svårigheterna (se mitt tidigare exempel) Dessa svårigheter som kan te sig likadana utåt sett men anses bero på olika orsaker.

En del jättefina svar har kommit in och jag tänker fortfarande så det knakar (jag har givetvis redan både teoretisk kunskap kring det och egna tankar). Men då jag inte tänkt klart så har jag inte svarat på just dessa ännu.

Jag efterlyser däremot gärna fler åsikter.

Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav rdos » 2009-01-16 19:23:02

Tingeling skrev:Jag söker fortfarande svar på frågan hur man skiljer på svårigheter vid AS/ADHD avseende de sociala svårigheterna (se mitt tidigare exempel) Dessa svårigheter som kan te sig likadana utåt sett men anses bero på olika orsaker.


Varför skulle de bero på olika orsaker? För att man bestämt det när man skrev DSM?

Nej, jag tror iaf inte att de beror på olika saker, utan det är exakt samma drag med samma genetiska bakgrund.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Tingeling » 2009-01-16 19:24:53

Det är just det jag skriver. Att de ANSES bero på olika orsaker.
Jag är inte heller hundra på det Rdos.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav rdos » 2009-01-16 19:29:01

Vad bra, då verkar vi tro ungefär samma sak då. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Tingeling » 2009-01-16 19:40:29

Nja det vet jag inte...men jag har inte låst mig ännu för vad jag tycker däremot. Jag köper inte rakt av den teoretiska kunskap jag har utan har ju samtidigt levt detta och har flera nära släktingar med diagnos och jag känner inte igen all teori i praktiken helt enkelt. Det behöver inte bero på att det är fel på vare sig mig eller teorierna men det är tillräckligt för att fundera över det.

Jag resonerar likadant med triaden (plus den exekutiva funktionsförklaringen) Jag köper inte allt rakt av där heller även
om jag kan finna delar här och där som jag tycker är klockrena.

Det är lätt att gammal teori blir en sanning och många gånger visar
det sig också med tiden att vissa teorier är felaktiga...;)
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav earlydayminer » 2009-01-16 19:45:13

Vi är olika.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Tingeling » 2009-01-16 20:32:50

Nähä? Vad menar du med det earlydayminer?
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-16 20:58:13

Tingeling skrev:Jag söker fortfarande svar på frågan hur man skiljer på svårigheter vid AS/ADHD avseende de sociala svårigheterna (se mitt tidigare exempel) Dessa svårigheter som kan te sig likadana utåt sett men anses bero på olika orsaker.
Tingeling


Menar du sånt som att hamna i konflikt och det kan bero antingen på att man tolkar bokstavligt och inte begriper vad som förväntas kontra att man gör det för att man varit i sin egen dagdröm och missat nåt, som lektionsstart eller att man bytte ämne i samtalet t ex?

Nu drog jag till med nåt bara, men det är för att förstå vad du syftar på mer exakt...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2009-01-16 21:00:21

alfapetsmamma skrev:Menar du sånt som att hamna i konflikt och det kan bero antingen på att man tolkar bokstavligt och inte begriper vad som förväntas kontra att man gör det för att man varit i sin egen dagdröm och missat nåt, som lektionsstart eller att man bytte ämne i samtalet t ex?


Hmm, men jag har ingen ADD/ADHD vad jag vet, men dagdrömma är jag bra på. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Tingeling » 2009-01-16 21:51:30

Nej alfabetsmamma...inte riktigt så.
Jag tror jag är för trött just nu för att kunna förklara mig.
Sov dåligt natten till idag.

Om nu någon mot förmodan skulle begripa vad jag
menar så förklara gärna...*häpp*
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Hundralappen » 2009-01-16 22:47:53

Det är lite knepigt det där..
Dom med asberger brukar inte vara så sociala, isåfall oftast när man lärt känna dom, medans dom med ADHD oftast är jättepratglada och pratar för mycket.

Jag har en internetkompis som har både AS och ADHD, vilket egentligen är jobbigt, men man behöver egentligen inte vara pratglad eller osocial för att ha AS/ADHD iofs..
Senast redigerad av Hundralappen 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Inläggav beek » 2009-01-16 23:27:37

Jag har sociala svårigheter. Jag förstår inte vad som sker i alla sociala situationer. T.ex. så är Lisa väääldigt trevlig mot mig på jobbet och säger bara snälla saker. Efter två år inser jag att hon bara är snäll för hon får låna pengar av mig. Hon gillar mig inte ens.

Vad beror det på att jag under två år inte förstått detta?



Kanske en nt-person blir lika lurad, fattar lika lite? Är det typiskt as att fixera sig vid att man inte förstår? Att tro att alla andra fattar.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2008-05-05

Inläggav barracuber » 2009-01-17 0:06:26

beek skrev:
Jag har sociala svårigheter. Jag förstår inte vad som sker i alla sociala situationer. T.ex. så är Lisa väääldigt trevlig mot mig på jobbet och säger bara snälla saker. Efter två år inser jag att hon bara är snäll för hon får låna pengar av mig. Hon gillar mig inte ens.

Vad beror det på att jag under två år inte förstått detta?



Kanske en nt-person blir lika lurad, fattar lika lite? Är det typiskt as att fixera sig vid att man inte förstår? Att tro att alla andra fattar.


Där har du nog en poäng, beek. I just detta exemplet iaf. Lisa kan ju vara en psykopat och då kan nog vem som helst bli blåst, inte bara en AS. Det kanske till och med kan vara lättare att dubera en AS, det sägs ju att AS ofta är blåögda pga vår oförmåga att till exempel ljuga. Samtidigt tror jag att AS ofta är smartare (intelligentare) än NT.

Rent allmänt tror jag att mer eller mindre alla människor ser relationer delvis med egenintresse. Dvs. man ser inte enbart till vad man kan ge utan kanske snarare mer till vad man kan få. Jag tror till och med att en anledning till att många säger upp kontakten med varandra är att man inte "får" tillräckligt mycket i relationen av den andra parten. Både den som inte "ger" och den som inte tycker att den inte "får tillräckligt" agerar alltså främst i egenintresse.

OT?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:38:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2009-01-17 0:09:06

Jag har kallats både rigid och impulsiv... det varierar mycket vilken diagnossida som ha makten för tillfället.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2009-01-20 0:28:03

Intressant tråd, inte minst för att jag funderar på om jag inte har mera AD(H)D än de drag av det som utredningen kom fram till.

Det där med att tänka snabbt/långsamt fick mig att tänka (okänt med vilken hastighet). Jag kan vara oerhört snabbtänkt, inte minst när det gäller logiska resonemang i många led, men oftast är jag långsam när det gäller enklare tankar. Jag upplever dock att denna långsamhet beror på att jag har svårt att koncentrera mig och fokusera tankarna så jag kan börja tänka. Enkla tankar hinner andra ofta tänka färdigt innan min hjärna har lyckats komma igång. Min hjärna verkar alltså ofta ha en längre ställtid, men i gengäld tänker den ofta snabbt och bra när den väl har ställt om för det som ska tänkas. Största anledningarna till den (ofta) långa ställtiden torde vara trötthet och störningar i omgivningen (framförallt ljud). Så är det förstås också så, som flera har påpekat, att vi aspergare ofta tänker igenom alla alternativ innan vi har tänkt klart istället för att nöja oss med något svar som förefaller bra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ragnevi » 2009-01-20 4:49:11

Mördarsnigel skrev:Kan man inte ha ganska stora koncentrationssvårigheter när man har ADHD?
Det är ju i så fall en stor skillnad mellan ADHD och AS.


Många med ADHD lär sig att hyperfokusera, men de kan bara göra det under kortare stunder och det är väldigt uttröttande för dem.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2009-01-20 5:00:57

Jag har både ADHD och Asperger. Just nu så medicinerar jag med Zyban, vilket har gjort att jag inte längre har tusen tankar samtidigt, vilket gör det något lättare att fokusera på en sak.
Nackdelen är att jag tappar den där kreativiteten som detta kunde medföra, du får bara en idé åt gången, och inte tusen stycken som tidigare. Men väger man fördelarna mot nackdelarna så väger fördelarna med medicinen över.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-20 7:20:24

ragnevi skrev:Jag har både ADHD och Asperger. Just nu så medicinerar jag med Zyban, [...]

Varför har du fått Zyban?
Är det för att få den effekt du skrev om, eller mot depression? Jag har för mig att de ska fungera mot nikotinsug också.

Hur snabbt märkte du effekt av den?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-20 7:33:55

Är det inte rätt stora likheter mellan motivationsstyrd och impulsstyrd?
Eller kan jag vara helt fel ute med detta?

Jag får ibland intrycket av att AD/HD är väldigt likt AS fast "snabbare".
Och av de som har både AS och AD/HD som jag har träffat, så verkar de byta specialintresse oftare än de med "bara" AS, men ändock så är det typiska specialintressen med hög koncentration.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kvasir

Inläggav Tingeling » 2009-01-20 12:40:16

Zyban???
Det fick jag mot rökavvänjning. Kan ärligt talat
beskriva att jag för första och enda gången i mitt
liv undrade varför jag ens levde... när jag tog just Zyban.

Läkaren beordrade mig att sluta med den omedelbart.
Men den hade viss effekt mot röksug, helt klart...men
till vilket pris. Det här var några år sedan...precis när
Zyban kom. Dyrt var det också....

Jag har inga problem med hyperfokus alls. Det är mitt
minsta problem. Ändå har jag ADHD också. I kombination!
Vad olika vi är vi människor....
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Jonte » 2009-01-20 13:22:42

Kvasir skrev:Intressant tråd, inte minst för att jag funderar på om jag inte har mera AD(H)D än de drag av det som utredningen kom fram till.

Det där med att tänka snabbt/långsamt fick mig att tänka (okänt med vilken hastighet). Jag kan vara oerhört snabbtänkt, inte minst när det gäller logiska resonemang i många led, men oftast är jag långsam när det gäller enklare tankar. Jag upplever dock att denna långsamhet beror på att jag har svårt att koncentrera mig och fokusera tankarna så jag kan börja tänka. Enkla tankar hinner andra ofta tänka färdigt innan min hjärna har lyckats komma igång. Min hjärna verkar alltså ofta ha en längre ställtid, men i gengäld tänker den ofta snabbt och bra när den väl har ställt om för det som ska tänkas. Största anledningarna till den (ofta) långa ställtiden torde vara trötthet och störningar i omgivningen (framförallt ljud). Så är det förstås också så, som flera har påpekat, att vi aspergare ofta tänker igenom alla alternativ innan vi har tänkt klart istället för att nöja oss med något svar som förefaller bra.


Hade det inte varit för ljudkänsligheten hade jag trott att jag skrivit det själv...
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 17:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in