ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2008-12-07 8:16:16

Några saker som stämmer in på mig:

[X] Många tankar samtidigt.
[X] Påbörjar glatt det som är uppenbart genast.
[X] Struntar fullständigt i om det finns någon i närhetern som tycker att det finns ett rätt sätt att göra något.
[X] Älskar att göra flera saker samtidigt, det får mig att må bra.

TS, Det finns fler med liknande fördelar som dig själv.

Såg ett program där man skulle springa runt o göra olika saker och bli avbruten av olika signaler och svara på frågor och räkna matte samtidigt, tänkte at DET DÄR, vill jag VERKLIGEN prova :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Aspergers Syndrom och ADHD samtidigt?

Inläggav Glimma » 2008-12-07 13:47:09

zeidon skrev:Jag tror att jag har både AS och ADHD. Min psykolog på undersökningen jag genomgår nu har uteslutit ADHD eftersom jag har förmåga att "planera" 5 sekunder inför uppgifter jag löser. Han säger att folk med ADHD sätter igång direkt med uppgiften helt planlöst. Kan det stämma?

Jag är väldigt överkänslig för ljud. Jag liksom hör alla ljud "samtidigt" och har svårt att urskilja tex när en person pratat bland 20 andra. Svårt att sålla ut ljud och fokusera på dom.

Någon som vet nåt?


Jag är också extremt överkänslig för ljud samt lukt och andra sinnesintryck, men mina utredare förklarade det med att en del människor inte har den s k sållningsmekanismen. Det kan ibland leda till att vi får svårt att fokusera på saker och ting och koncentrera oss. Jag har inte ADHD, men det låter som att du inte har denna s k sållningsmekansim.De som har den kan sålla bort ljud och ljus och inte få allt över sig på en gång så att säga. Men det funkar inte på oss som inte har den. En del kallar detta även för filter.(Jag har dock Asperger syndrom).
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav A » 2008-12-11 0:36:26

Man kan mycket väl ha både AS och ADHD, fler diagnoser än så också. Känner flera som har både tre, fyra och fem olika diagnoser.
Dessutom använder man sig idag i diagnostiseringen av tre undergrupper inom ADHD, så det finns många sätt att ha det på.
Om det enda skäl din psykolog gett dig för att du inte har ADHD, är det uttalande han gjort om din "planeringsförmåga" så är han nog inte sååå väldigt kunnig på området.
Fråga honom gärna var han hört det han påstår! Kan han svara på det så kanske vi ska tro honom.
Men sannolikt får du inget konkret svar.

Många kan göra bra utredningar/testningar, men brister när det gäller att göra bra tolkningar och analyser av resultaten. Då räcker deras kunskaper inte till och ibland får man då höra såna uttalanden som din psykolog har gjort.

Planeringsförmågan styrs väldigt kraftig av den grad av impulsivitet som man har.
Är du inte så väldigt impulsiv så klarar du ju att åtminstone påbörja en planering.
Men då är det intressanta hur det går sen med den uppgift du ska göra och som du försökt planera.

Och då kommer andra saker in och styr, t ex förmågan att bibehålla uppmärksamheten, att ta sig igenom uppgiften och att slutföra den.
Här spelar koncentrationsförmågan, dvs uppmärksamhet och fokusering, stor roll. Annat som styr är förmågan att prioritera, och det är inte entydigt knutet till de andra sakerna beskrivna ovan.

Så det är många olika saker som ADHD handlar om och enkla förklaringar eller bortförklaringar är bara till skada och hjälper inte den som har svårigheter och vill förstå dem.
Senast redigerad av A 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav pappan » 2009-01-11 12:28:45

zeidon skrev:
Asperger Syndrom är jag 110% säker på att jag har. Trodde jag var en speciell djurart, men det verkar finnas fler med liknande "problem". Det känns bra! Kanske inte är ensam i hela världen hehe


Oh my god. Känner igen mig i det. Trodde jag var ensam att tänka så
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav sommar » 2009-01-13 0:09:15

Välkommen! Lycka till - Hoppas det kommer gå bra!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: skolpsykologen

Inläggav MsTibbs » 2009-01-13 2:02:23

irene skrev:Han sa t.o.m att ett bra tips var att hälla iskallt vatten över min dotter på morgonen,för att få iväg henne till skolan!


Ett hett tips hum hum hum... :lol:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav morsan » 2009-01-13 10:32:53

Nu hoppar jag också in i den här tråden.

Jag har en son på 23 som har AS och ADD. AS diagnosen fick han inte förrän förra året, så under skoltiden var det ADD som gällde. Som förälder måste man själv ligga på hela tiden! Aldrig ge sig utan bara kämpa! :lol:

Efter många om och men, sökte han för en ny utredning och får nu hjälp av habiliteringen och det går sakta framåt! Han medicinerar och det gör också nytta. Det är MYCKET viktigt med uppföljningen! :)


Det svåraste är kanske att man själv (anhörig) måste veta allt man har rätt till, vilka möjligheter som finns och dessutom kräva det! Ofta ingår det ju i dessa funktionshinder, att man har svårt just med den biten!

Det är nog ganska vanligt att man inte vill kännas vid att man har diagnosen, de flesta ungdomar vill ju vara som alla andra. Men när det har landat, brukar det gå bättre! :wink:
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Gränslandet mellan ADHD och AS.

Inläggav Tingeling » 2009-01-14 16:37:26

Jag vet att ni troligtvis stött och blött detta ämne en massa gånger tidigare. Nu råkar jag inte ha varit med då (och detta är lite av ett specialintresse i specialintresset för mig) så jag drar igång en till tråd.

Vad är AS och vad är ADHD och hur ser det ut avseende eventuella skillnader. Hur gör man för att särskilja de bägge? Är det en skillnad avseende ToM, exekutiva funktioner, perceptionsstörningar, socialt samspel m.m.

Hur ser ni på detta?

Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav tvilling99 » 2009-01-14 17:01:48

Jag hörde 3 föreläsningar om adhd under hösten som hölls av en kvinna med egen adhd-diagnos.
Det var intressant att se hur mycket som är likt asperger.
Jag kände till en hel del av det men en del var nytt för mig.
Det finns ju flera på forumet som har båda diagnoserna och de kan väl bäst förklara likheter och skillnader mellan dem.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8398
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Sam » 2009-01-14 17:33:59

Hur ser du själv på detta Tingeling?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Tingeling » 2009-01-14 17:46:03

Det vet jag knappt. Ju mer jag läser deto mindre begriper jag.
Därav frågan...
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Tingeling » 2009-01-14 18:03:40

Några provokativa påståenden från mig personligen.

Har personer med ADHD (enbart ADHD) inte en rätt överlägsen mentaliseringsförmåga jämfört med AS.
En sådan där reflektion jag gjort genom åren bara genom erfarenheten
av att träffa många med diagnos.

De är betydligt mer impulsiva är personer med AS.

Deras exekutiva svårigheter påminner i stort om mycket vid AS men de verkar inte må lika dåligt av oreda t.ex. De verkar mer flexibla pånågot vis och verkar inte alls ha detta behov av "sameness" som jag tycker är sååå typiskt vid just AS

Några saker som torde ge upphov till diskussion iallafall.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Sam » 2009-01-14 18:36:20

Tingelingskrev

Har personer med ADHD (enbart ADHD) inte en rätt överlägsen mentaliseringsförmåga jämfört med AS.


De är betydligt mer impulsiva är personer med AS.


Kanske är det därför som det ser olika ut för olika AS individer.

Jag tror att man är hjälp av att ha drag av ADHD vid AS.

Den här tråden gillar jag. Jag återkommer har inte mer tid just nu.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav MsTibbs » 2009-01-14 19:10:56

Om jag skall vara fördomsfull om mig själv:

ADHD är social, pratglad, driftig, färgglad, gnistrande/karismatisk, framåt och gör mig snurrig i huvudet även när jag sitter hemma på kammaren. Hon ger mig kreativitet och vilja att uppnå men lyckas sällan få i hamn saker; projekten kanske inte är helt rimliga alltid, som att jag tex tänkte bli statsminister, bästa grävjournalisten i Sverige och duktig förhörsledare sen deppar jag ihop och allt falleras igen som vanligt... :roll:

Asperger lider jag inte det minsta av när jag är ensam, men hon ger mig problem socialt och gör mig introvert bland mycket folk. AS gör att jag lätt läser och lär mig mycket och snabbt, nyfikenhet, men den begränsar mig också till ett ämne, så jag har svårt att få en bredd på det jag läser. Jag nördar ner i ett enda ämne. Två år sen läste jag bara om AS (i viss liten mån ADHD) Asperger och senaste året har jag totalt grävt ner mig i allt vad psykiatri heter. Beroende på vad som händer blir det så, på polisförberedande läste jag bara om polis/rättsväsende/kriminologi, på konstskolan läste jag bara om konst och mac-datorer som redskap, på samhällslinjen läste jag bara om politik/historia osv...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:44, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-14 19:37:05

Tingeling skrev:Deras exekutiva svårigheter påminner i stort om mycket vid AS men de verkar inte må lika dåligt av oreda t.ex. De verkar mer flexibla pånågot vis och verkar inte alls ha detta behov av "sameness" som jag tycker är sååå typiskt vid just AS


Vet inte om jag håller med här, för trots mitt enorma behov av ordning så är det kaos omkring mig, såväl i köket som i skallen, och det trivs jag definitivt INTE med. Nu är min adhd enbart en självdiagnos, så det återstår att se vad utredningen avslöjar. Kanske har jag även drag av asperger, vad vet jag?
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav Mördarsnigel » 2009-01-14 19:57:50

Kan man inte ha ganska stora koncentrationssvårigheter när man har ADHD?
Det är ju i så fall en stor skillnad mellan ADHD och AS.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-14 20:10:37

Mördarsnigel skrev:Kan man inte ha ganska stora koncentrationssvårigheter när man har ADHD?
Det är ju i så fall en stor skillnad mellan ADHD och AS.


Det är en vanlig åkomma hos folk med adhd, ja. Är inte intresset tillräckligt stort för det som ska göras, så funkar det inte. Är det däremot riktigt kul och intressant, då är det lätt att gå in för ex vis en uppgift, att hyperfokusera.
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Re: Gränslandet mellan ADHD och AS.

Inläggav rdos » 2009-01-14 20:21:23

Tingeling skrev:Vad är AS och vad är ADHD och hur ser det ut avseende eventuella skillnader. Hur gör man för att särskilja de bägge? Är det en skillnad avseende ToM, exekutiva funktioner, perceptionsstörningar, socialt samspel m.m.


Jag tror att allt det är mer eller mindre oberoende drag som kan finnas i både AS och ADHD. Vilken diagnos man lägger in dem i är en ren definitionsfråga.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-01-14 20:24:22

Tingeling skrev:Deras exekutiva svårigheter påminner i stort om mycket vid AS men de verkar inte må lika dåligt av oreda t.ex. De verkar mer flexibla pånågot vis och verkar inte alls ha detta behov av "sameness" som jag tycker är sååå typiskt vid just AS


Jag tror inte det är så typiskt AS. Att ha behov av "sameness" hör snarare till OCD, som kan vara komorbid till såväl AS som ADHD. Själv har jag inget större behov av sådant, och rent av ogillar rutiner och sånt. Vill själv bestämma vad jag vill göra, och vill inte göra saker på rutin.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-14 22:37:06

rdos skrev:
Tingeling skrev:Deras exekutiva svårigheter påminner i stort om mycket vid AS men de verkar inte må lika dåligt av oreda t.ex. De verkar mer flexibla pånågot vis och verkar inte alls ha detta behov av "sameness" som jag tycker är sååå typiskt vid just AS


Jag tror inte det är så typiskt AS. Att ha behov av "sameness" hör snarare till OCD, som kan vara komorbid till såväl AS som ADHD. Själv har jag inget större behov av sådant, och rent av ogillar rutiner och sånt. Vill själv bestämma vad jag vill göra, och vill inte göra saker på rutin.


Liking of sameness sägs ju vara ett grunddrag i AS, så har inte DU det så betyder det bara det, och inte att det inte hör till AS. På samma sätt som jag inte är avskärmad eller ingen av oss i familjen med autismspektrumsdiagnos har problem med att förstå metaforer (fast många med AS har det) utan har en annan slags problem med bokstavstolkning osv osv..

Vidare är det stor skillnad på rutiner som andra tvingar på en och självbestämda rutiner. Rutiner betyder inte nödvändigtvis scheman, fasta tider osv utan kan vara att alltid svara på ett visst sätt på vissa inlägg, t ex... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2009-01-14 22:39:45

alfapetsmamma skrev:utan kan vara att alltid svara på ett visst sätt på vissa inlägg, t ex... ;)


:idea:


Fast det kallar jag för fasta principer, inte rutiner. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-14 22:42:35

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:utan kan vara att alltid svara på ett visst sätt på vissa inlägg, t ex... ;)


:idea:


Jag har tillbringat en del av natten på akuten, är för trött för att komma på nåt bra exempel på monomana beteenden/fixeringar/självskapade rutiner. Tyckte det där var ett lite roligt exempel, men kanske inte då. Vi tar Alltid gå en viss väg till jobbet eller Måsta ha sin tekopp till morgonteet då.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2009-01-14 22:53:29

alfapetsmamma skrev:
rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:utan kan vara att alltid svara på ett visst sätt på vissa inlägg, t ex... ;)


:idea:


Jag har tillbringat en del av natten på akuten, är för trött för att komma på nåt bra exempel på monomana beteenden/fixeringar/självskapade rutiner. Tyckte det där var ett lite roligt exempel, men kanske inte då. Vi tar Alltid gå en viss väg till jobbet eller Måsta ha sin tekopp till morgonteet då.


Jodå, det var ett roligt exempel. Jag har nog en del monomana beteenden/fixeringar/självskapade rutiner. De är dock för det mesta rätt så funktionella, och inte så mycket som stereotyperna brukar vara. Jag menar, jag behöver verkligen inte sitta på samma plats eller gå samma väg varenda gång. De rutiner jag har är mest för att få tråkiga saker gjorda. När det handlar om trevliga saker (specialintressen) vill jag inte saker ska gå på rutin.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Tingeling » 2009-01-14 22:56:09

Kan någon förklara skillnaden för mig i mentaliseringssvårigheter vid AS respektive ADHD och framförallt skulle jag vilja veta hur man kan SE den skillnaden vid t.ex en utredning. Där har jag fastnat nu i några år....
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 17:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in