vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Inger » 2011-04-05 12:49:41

Tusen tack!

Provar på mobilen nu... det verkar ta en stund. Håll tummarna för att det funkar.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav barracuber » 2011-04-05 13:34:53

Miche skrev:Det är nog bäst att göra det i mobilen.

Om du väljer menyknappen från mobilens startsida och går in i Settings så finns det en SD-meny där.


Hade ett långt telefonsamtal nyss så vet inte exakt vad som hänt här....

Inger har säkert rätt i att det inte kan ligga något annat viktigt på kortet pga att det är sprillans nytt. EDIT: Det har helt enkelt inte hunnit hända så mycket på det kortet frånsett din musik :)

Du ser vilka eventuella kataloger som finns. Kamerans heter DCIM till exempel. EDIT: Det är jättevanligt att appar lagrar sina data på kortet (för att inte tala om själva apparna fr.o.m. Froyo. som jag antar du kör). Alla den här typen av kataloger skapas automatiskt när de behövs när man använder appar.

Att backupa kataloger man inte vill förlora innebär bara att man kopierar dem till en annan hårddisk nånstans. Efter formateringen lägger man tillbaka katalogerna.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Inger » 2011-04-05 14:46:05

Jag hade det 4GB kort som följde med kameran när jag laddade ner ett par extra appar. Det försvann ingenting när jag bytte ut det mot detta.

Däremot verkar det gå lite tveksamt formateringen. Ska det verklikgen ta flera timmar? Det är en liten pil upptill som indikerar att någon aktivitet är på gång men jag vet inte om det är relaterat till just detta.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav barracuber » 2011-04-05 14:56:13

Inger skrev:Jag hade det 4GB kort som följde med kameran när jag laddade ner ett par extra appar. Det försvann ingenting när jag bytte ut det mot detta.


Menar du kameran i Desire eller en annan kamera? För i android är det extremt vanligt - t.o.m. by-design - att SD-kortet används av i princip vilken app som helst, exempelvis kameraappen som lagrar bilder och klipp i DCIM-mappen).

Inger skrev:Däremot verkar det gå lite tveksamt formateringen. Ska det verklikgen ta flera timmar? Det är en liten pil upptill som indikerar att någon aktivitet är på gång men jag vet inte om det är relaterat till just detta.


Nej det låter skumt. Har visserligen aldrig ägt ett 32 GB kort men ändå...har mobilen varit på länge? Är den seg något för övrigt?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Inger » 2011-04-05 15:03:42

barracuber skrev:
Inger skrev:Jag hade det 4GB kort som följde med kameran när jag laddade ner ett par extra appar. Det försvann ingenting när jag bytte ut det mot detta.


Menar du kameran i Desire eller en annan kamera? För i android är det extremt vanligt - t.o.m. by-design - att SD-kortet används av i princip vilken app som helst, exempelvis kameraappen som lagrar bilder och klipp i DCIM-mappen).

I Desire. Fotona som jag tog häromdagen åkte förstås iväg när jag tog ur 4GB-kortet, men då hade jag redan sparat dem i datorn. Minifotona i telefonboken finns fortfarande kvar. Men inga appar har försvunnit. Verkar som om telefonen har visst internminne separat från minneskortet. Man kan välja om man vill spara t ex adresser på SD, SIM eller i telefonen - den senare har tagit emot och behållit alla mina kontakter utan problem.

Inger skrev:Däremot verkar det gå lite tveksamt formateringen. Ska det verklikgen ta flera timmar? Det är en liten pil upptill som indikerar att någon aktivitet är på gång men jag vet inte om det är relaterat till just detta.

Nej det låter skumt. Har visserligen aldrig ägt ett 32 GB kort men ändå...har mobilen varit på länge? Är den seg något för övrigt?

Jag har hållit på och pillat med den ett sen jag fick tipset hur man formaterar. Den är inte minsta seg f ö. Börjar misstänka att det är något fel på SD-kortet. :(
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav barracuber » 2011-04-05 15:22:08

Inger skrev:
Inger skrev:Däremot verkar det gå lite tveksamt formateringen. Ska det verklikgen ta flera timmar? Det är en liten pil upptill som indikerar att någon aktivitet är på gång men jag vet inte om det är relaterat till just detta.
jag skrev:Nej det låter skumt. Har visserligen aldrig ägt ett 32 GB kort men ändå...har mobilen varit på länge? Är den seg något för övrigt?

Jag har hållit på och pillat med den ett sen jag fick tipset hur man formaterar. Den är inte minsta seg f ö. Börjar misstänka att det är något fel på SD-kortet. :(


http://www.htcdesireforum.com/htc-desir ... o-sd-card/

Länken är knappt ett år gammal. De varnar för billiga 32 GB kort. Men ge inte upp allt hopp än.

jävla kinaprodukter ursäkta uttrycket..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Inger » 2011-04-05 16:44:07

Det är av märket SanDisk, samma som det som var i. Såg på forumet du länkade till att det var en till som råkat ut för samma problem. Dubbelsnyft.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Inger » 2011-04-05 18:15:39

Började om från början och tog ut och satte i kortet och provade en gång till att formatera. Nu gick det! Varvid den existerande mappen återtog sitt ursprungliga utseende och blev klickbar. Och nu gick det att ladda över musik igen. :D Hoppas det fortsätter funka nu. :-)006
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav barracuber » 2011-04-05 18:55:49

Vad skönt! .D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav biologic » 2011-06-01 0:01:32

Införskaffade nyss en Samsung Galaxy SII. Den förvirrade mig i början, då jag inte testat Android tidigare (ja, jag är lite efter)... Men nu flyter det smidigt! Oj, vad organiserad jag kommer att bli. Alternativt sönderstressad. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?

Inläggav Miche » 2011-06-01 0:22:50

Jag organiserade min Andriod väldigt bra, tyvärr behövde den repareras och fick då nytt moderkort och sen gick luften ur mig. Nu har jag totalt oorganiserad telefon där telefonboken inte fungerar, ikonerna ligger huller om buller och det är verkligen struligt alltihop. :-)096
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in