Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Swesse » 2012-03-27 18:57:24

Eeira skrev:Lite off topic...

I rdos Aspergertest ställs frågan "Blir du instinktivt rädd för ljudet från en motorcykel?"
Jag har funderat över detta och förstår mig inte riktigt på frågan. De flesta blir väl rädda vid plötsliga ljud, t ex en motorcykel som startar eller oväntat vrålar förbi? Eller...?

Hör man motorcykeln komma kan man tycka att det är ett trevligt, ett neutralt eller ett obehagligt ljud (beroende på vad man har för preferenser) men blir ni rädda för ljudet även i sådana fall?

Det stör mig när jag inte förstår hur jag ska tolka en fråga... Kanske är det bara jag som märker ord?


Jag tycker det är obehagligt och blir just instinktivt rädd trots att jag både ser och hör motorcykeln komma.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Swesse » 2012-03-27 18:58:49

Vilse skrev: ...startar jag alldeles snart en ny tråd där vi kan tipsa varandra om fiffiga lösningar på vardagliga AS-problem. Snart på ett forum nära dig. :roll:


Det är faktiskt inte alls någon dum idé!
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Eeira » 2012-03-27 19:38:51

Swesse skrev:Jag tycker det är obehagligt och blir just instinktivt rädd trots att jag både ser och hör motorcykeln komma.

Tack för svaret, Swesse! Det klargjorde saken och jag kan därmed konstatera att jag bör svara nej på frågan "Blir du instinktivt rädd för ljudet från en motorcykel?"
(Oväntade ljud från en motorcykel är däremot en annan femma...)
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Lonya » 2012-03-28 11:51:12

Eeira skrev:Lite off topic...

I rdos Aspergertest ställs frågan "Blir du instinktivt rädd för ljudet från en motorcykel?"
Jag har funderat över detta och förstår mig inte riktigt på frågan. De flesta blir väl rädda vid plötsliga ljud, t ex en motorcykel som startar eller oväntat vrålar förbi? Eller...?

Hör man motorcykeln komma kan man tycka att det är ett trevligt, ett neutralt eller ett obehagligt ljud (beroende på vad man har för preferenser) men blir ni rädda för ljudet även i sådana fall?

Det stör mig när jag inte förstår hur jag ska tolka en fråga... Kanske är det bara jag som märker ord?




Jag blir räd för ljudet, det smäller liksom till, snabbt och alldeles för högt!
Raketer kan man/jag följa och förvänta sig/mig ljudet, men dom där jäääkla mc gubbarna styr ju hur det väsnas!
Borde låsas in :) Gubbarna alltså hahaha, eller vem den nu är som smackar på extra mycket när dom glider förbi just mig ;)
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Solitaria » 2012-03-30 12:56:41

Läckande ljud från andras hörlurar.

Rösten som säger "Volkswagen - das auto" i reklamen.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav BlomqvistD » 2012-03-31 10:02:53

Tyvärr så måste jag säga att bebis-gråt är en aning irriterande, speciellt på en buss, tåget eller i ett flygplan.
Annars står jag inte ut med folk som tuggar tuggummi med öppen mun, både för att det ser töntigt ut, tuggandet låter obehagligt:P När grisar skriker innan de precis ska slaktas, tycker jag inte heller om:P
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Unib12 » 2012-03-31 10:05:06

Bestick mot porslin! Kan inte bara alla använda plast?
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Idiot » 2012-03-31 10:19:18

Om man står på en tågperrong och ett tåg som ligger i "snabbfilen" (dvs inte stannar eller saktar ned) åker förbi.

Får ont i hela kroppen, det är ju en enorm jävla stålklump som susar förbi i typ 100km/h.

Visserligen är det inte bara ljudet här som är jobbigt, men det adderar till hemskheten.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-02 20:59:40

Min mors sms-signal, hennes höga andetag och ljudet från hennes urusla val av tv-program...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav MsFrost » 2012-04-02 21:04:16

Barn
Bestick som slängs i lådan
Tåg som bromsar in på station
Gälla skrik
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-02 21:10:39

Min egen äckliga röst
Illvrålande småbarn (speciellt när det inte är spädbarnens "nu signalerar jag att jag inte är nöjd"-skrik, utan treåringarnas trotsskrik)
Smällare, fyrverkerier
Frasande syntettyg *ryser*
Gasande motorcyklar
Någon som plötsligt drar ut en stol
Utryckningsfordon
Knallpulverpistoler
Ballonger som spricker
Folk med torra, knarriga röster
När folk på TV har micken för nära munnen och man hör hur saliven riktigt KLICKAR där inne
Folk som knakar med knogarna
Ljudet av snigelstackare som krossas under cykeldäck
Ljudet när de skär kebabkött
Ledsna djur. Mitt hjärta går sönder!

Utifall att någon tror att jag hatar barn: Det gör jag inte. Och jag var själv ungjäveln som kunde vråla hysteriskt som ett flyglarm timme efter timme...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ssssss » 2012-04-03 7:45:45

Jag har problem med folk som pratar. Ljudet av röster är inte bara obehagligt, det tränger igenom ALLT och går inte att sålla bort.
När folk pratar med/till mig kan det väll gå att hantera, men när man inte förväntas lyssna...!
När man går på stan och andra pratar, "bakgrundsmusik" som innehåller sång (dvs inte när den är aukustisk), när grannarna har på tv/radion eller har gäster osv, osv.
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Paradox » 2012-04-04 3:16:55

*Tickande klockor, får svårt att koncentrera mig på vad någon säger när det där tickandet avbryter hela tiden.
*Prasslande papperspåsar. Köper alltid smågodis och stoppar i plastpåsarna som brukar finnas i fruktavdelningen istället för pappåsarna.
*Ljudet av en påslagen tv utan volym, iaf vissa apparater. Om man sitter i en tyst vänthall och busstiderna visas på en tv tex, hemskt ljud
Även vissa lampor med dimmer har ett surrande ljud i mellanläget.
*Dammsugaren, tar alltid på mig mina trådlösa jättelurar innan med överöstande musik.
*Ljudet av att borsta tänderna *ryser, vill helst ha musik på då med så jag slipper höra.
*Borrmaskiner, högtryckstvätt, de flesta maskiner tror jag
*Stör mig egentligen på surret från datorn oxå
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ssssss » 2012-04-04 8:37:56

*Med risk för att vara OT och/eller tjatig*

Är väldigt nyfiken på om det är fler än jag som har problem med det här med röster? Detta är nämligen något som jag 'lider' ganska mycket av, och troligen en mycket starkt bidragande faktor till att jag blir så trött av att vara bland folk.

Så... Frågan är; hur upplever ni det här med 'prat' och 'bakgrundssorl'??
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav slackern » 2012-04-04 9:59:57

ssssss skrev:*Med risk för att vara OT och/eller tjatig*

Är väldigt nyfiken på om det är fler än jag som har problem med det här med röster? Detta är nämligen något som jag 'lider' ganska mycket av, och troligen en mycket starkt bidragande faktor till att jag blir så trött av att vara bland folk.

Så... Frågan är; hur upplever ni det här med 'prat' och 'bakgrundssorl'??


Blir också helt matt efteråt. Och tappar koncentrationen om jag pratar med någon ganska så snabbt. Är jag på tumanhand utan massa störande intryck går det betydligt bättre.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Idiot » 2012-04-04 10:23:34

ssssss skrev:*Med risk för att vara OT och/eller tjatig*

Är väldigt nyfiken på om det är fler än jag som har problem med det här med röster? Detta är nämligen något som jag 'lider' ganska mycket av, och troligen en mycket starkt bidragande faktor till att jag blir så trött av att vara bland folk.

Så... Frågan är; hur upplever ni det här med 'prat' och 'bakgrundssorl'??


Det beror på hur många röster det är, eller nej, det är alltid jobbigt, men.. Aja jag ska förklara.

Mitt problem är att jag omedvetet och oförhindrat "delar upp" ljud i olika fack i hjärnan, så jag hör nästan alltid allt lika tydligt.
En "vanlig" person som sitter i en resturang hör ju ett "surr" av ljud, från alla som pratar. De kan möjligtvis höra enstaka konversationer om de fokuserar.

För mig är det så att jag kan höra, lyssna och förstå alla dessa konversationer på en gång, jag hör allt lika tydligt, det är inget surr, det är bara en jävla massa konversationer.
Så resturanger är skitjobbiga, men inte i närheten av lika jobbiga som tunnelbane-perronger.
Fast det som är bra med tunnelbanan är att man kan ha öronproppar, det kan man ju inte om man sitter och äter med familjen liksom. (Jo det kan man, men jag gör det inte)

Det som du kallar bakgrundsorl, upplever inte jag.
Inte för att jag inte hör det, det är bara det att jag hör det annorlunda, jobbigt som in åt helvete.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Vilse » 2012-04-04 10:29:12

ssssss skrev:*Med risk för att vara OT och/eller tjatig*

Är väldigt nyfiken på om det är fler än jag som har problem med det här med röster? Detta är nämligen något som jag 'lider' ganska mycket av, och troligen en mycket starkt bidragande faktor till att jag blir så trött av att vara bland folk.

Så... Frågan är; hur upplever ni det här med 'prat' och 'bakgrundssorl'??



Samma här. Ibland blir jag så blockerad i stimmiga miljöer att jag inte ens kan prata. Försöker undvika dem så gott det går. Ju fler röster desto mer utmattad blir jag.

Har också svårt för att lyssna och ta in det som faktiskt sägs när en samtalspartner i mina öron pratar liiite för högt. Kommer på mig med att vilja ta fram en fjärrkontroll och sänka volymen. Men jag vet inte om man ska säga till personen i fråga, det blir nog bara konstigt. Eller? :roll:
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ssssss » 2012-04-04 10:33:04

Ljudet av röster är inte bara obehagligt, det tränger igenom ALLT och går inte att sålla bort

Idiot skrev:det är inget surr, det är bara en jävla massa konversationer.


Precis så!
ssssss
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-03-30
Ort: Västra götaland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2012-04-04 11:03:59

Vilse skrev:Men jag vet inte om man ska säga till personen i fråga, det blir nog bara konstigt. Eller? :roll:

Det tycker jag att du ska göra, säg något i stil med "Du behöver inte prata så högt, jag hör dig ändå, dessutom orkar jag faktiskt ta in ditt budskap om du sänker rösten".
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-04 12:05:58

ssssss skrev:*Med risk för att vara OT och/eller tjatig*

Är väldigt nyfiken på om det är fler än jag som har problem med det här med röster? Detta är nämligen något som jag 'lider' ganska mycket av, och troligen en mycket starkt bidragande faktor till att jag blir så trött av att vara bland folk.

Så... Frågan är; hur upplever ni det här med 'prat' och 'bakgrundssorl'??


Jag tål det inte. En del röster låter så obehagliga för mig att jag nästan får panik. Lika illa är det med folk som andas högt... Min morsa har SKITHÖG andning och jag blev så stressad nu när jag hälsade på henne att jag tuggade på tungan och kinderna, så jag har bitmärken där nu... Horribelt vidrigt.

Hatar radion också, men jag klarade av att lyssna på nyheterna när jag åt frukost med pappa, vilket är ett framsteg...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Swesse » 2012-04-04 14:11:08

ssssss skrev:Jag har problem med folk som pratar. Ljudet av röster är inte bara obehagligt, det tränger igenom ALLT och går inte att sålla bort.
När folk pratar med/till mig kan det väll gå att hantera, men när man inte förväntas lyssna...!
När man går på stan och andra pratar, "bakgrundsmusik" som innehåller sång (dvs inte när den är aukustisk), när grannarna har på tv/radion eller har gäster osv, osv.
ssssss skrev:
Ljudet av röster är inte bara obehagligt, det tränger igenom ALLT och går inte att sålla bort

Idiot skrev:det är inget surr, det är bara en jävla massa konversationer.


Precis så!


+1

Det är anledningen till att jag aldrig... verkligen ALDRIG kan arbeta i skolan! Tappar bort mig direkt vare sig jag läser eller skriver eftersom det alltid ska sitta någon person och viska bak i klassrummet. DÖD åt dem!!! :evil:

Verkligen helt omöjligt att sålla bort!
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-04 14:31:53

LostInAForest skrev:porslin som slamrar. en av anledningarna till att jag verkligen inte gillar att diska (fast numer har jag moderiktigt signalgula hörselskydd från classe alltid redo på en egen krok i köket ;)).


Haha, tycker faktiskt om att diska (eller i alla fall föredrar jag det framför att dammsuga).

Jag gillar inte när grävskopor dras motasfalten för att ta bort is, det ljudet är fördjävligt!
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Neutrino » 2012-04-06 9:18:33

Jag är jättekänslig för ljud så det finns en hel del ljud jag inte klarar av. Ljudet från när folk äter chips är ett av de mest irriterande ljuden jag vet. Klarar inte av det. Konstigt nog är det lugnt ifall jag själv äter chips.

Angående massor av människor som pratar samtidigt och bakgrundssorl så tycker jag det är förfärligt. Jag blir jätteförvirrad av det och det får mig även att känna mig ganska klaustrofobisk på något sätt. Obehagligt.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Vilse » 2012-04-06 15:50:56

Miche skrev:
Vilse skrev:Men jag vet inte om man ska säga till personen i fråga, det blir nog bara konstigt. Eller? :roll:

Det tycker jag att du ska göra, säg något i stil med "Du behöver inte prata så högt, jag hör dig ändå, dessutom orkar jag faktiskt ta in ditt budskap om du sänker rösten".


Hm. Tar folk inte illa upp då? En del talar ju med hög/stark röst naturligt. Men det kanske är socialt accepterat att be dem "dämpa sig" ändå?
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in