Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 10:54:28

Henkkalexi skrev:
KrigarSjäl skrev:Den där låten som framförs på Findusreklamen.
...every day is a getting closer...just like a rollercoaster....ah-hey...ah-hey...hey


+1

Jag får ytterst våldsamma tendenser när jag hör den låten.

Ja man får ju det...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kristofer » 2012-04-22 11:25:50

Skrikande barn
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 11:47:57

Kristofer skrev:Skrikande barn

Du gillar inte heller nu-metal hör jag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav earlydayminer » 2012-04-22 11:57:48

Rösten från kvinnan i naturvårdsverkets reklam om vilken märkning man ska söka efter om man köper fisk.

Fy fan. Halländska, va? Driver mig till vansinne.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-22 12:09:51

Reportern Kristina Kappelin på SVT.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ca » 2012-04-22 13:34:42

För att koka ner det ytterligare i mitt fall: två samtidiga informationsbärande ljudkanaler. Har inget filter för att skilja ut den intressanta halvan av ljudbilden.

T.ex.
- Två personer som pratar samtidigt, oavsett vem det riktas till (om volymen är jämförbar).
- Någon pratar medan ett barn skriker (även barnet vill kommunicera något, ju).
- Någon pratar medan vissa typer av musik spelas. Dels beror det på volymen, dels på hur "kommunikativ" musiken är. Sångtext är en form av talad kommunikation, men även instrumental musik kan vara illa nog.

...osv.

Har en gång tidigare jämfört med en bekant som har liknande svårigheter, men han uttryckte det som att han "hör vad alla säger samtidigt". Jag å min sida "kan inte urskilja vad någon säger", men har insett att vi menade samma effekt. Eftersom jag inte kan filtrera bort det oönskade hör jag allt samtidigt, och tar in ett enormt sammelsurium, brottstycken av meningar i en enda röra. Med stor ansträngning kan jag sortera "i efterhand" men måste då koncentrera mig enormt. Jag kan dessutom inte varva detta med rena tankar, så jag blir mindre snabbtänkt ju mer ljud som finns omkring mig.

Ett märkligt undantag är viss repetitiv musik som jag kan ha som "metronom" när jag gör andra saker. Det är då inte "skval i bakgrunden" utan en rytmbas för mina göromål.

Ska det (i "normala" hjärnor) sitta ett filter innan den medvetna sorteringen av ljudintryck? Har svårt att föreställa mig hur det skulle kännas.

Är också nyfiken på om ni andra allihop har varianter på samma grundproblem? Min gissning är att ni som är känsliga för plötsliga ljud också har ett filterproblem. Det plötsliga ljudet "tar över" intryckssfären och blir allt som finns.

(Har vissa problem med detta själv, t.ex. barnskrik i viss volym/frekvens låser min hjärna och jag kan inte tänka, tala, knappt röra mig.)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2012-04-22 14:00:09

Just avsaknad av "filtreringsfunktion" är väldigt vanligt hos oss med Asperger, vi tar in hela (ljud)bilden samtidigt och måste använda aktivt hjärnarbete för att sålla bort det som irrelevant. Enter har inte alls det problemet, det sköts helt automagiskt (för något magiskt måste det ju vara), de ser den detalj de vill se (eller får leta som en galning), de hör det de vill höra osv.

Fördelen med att ta in en bel bild kan vara att man ser detaljer som andra missar, helt enkelt för att de inte ska vara där så filtren inte plockar bort saker, har man bra minne kan man i efterhand leta igenom minnesbilden och hitta detaljerna (en del savanter är helt enorma på detta).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Ugglan » 2012-04-22 15:11:30

Ja jag har också enorma problem med denna form av hörsel och jag har svårt att fatta hur hörsel skulle kunna fungera på ett annan sätt. Detta filter vad är det? I en bok kallades denna typ av hörsel "binär" (ej en vedertagen term men en bra liknelse), dvs den har bara två lägen, är antingen av eller på. Förr när jag gick på fest och drack alkohol fick jag genom detta en sorts mur, ett filter, som gjorde det betydligt lättare att lyssna på en människa i taget. Detta har jag förstått i efterhand för som nykterist blir en festtillställning så jäkla jobbig med alla ljud och röster.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Vilse » 2012-04-22 18:14:54

ca skrev:För att koka ner det ytterligare i mitt fall: två samtidiga informationsbärande ljudkanaler. Har inget filter för att skilja ut den intressanta halvan av ljudbilden.

T.ex.
- Två personer som pratar samtidigt, oavsett vem det riktas till (om volymen är jämförbar).
- Någon pratar medan ett barn skriker (även barnet vill kommunicera något, ju).
- Någon pratar medan vissa typer av musik spelas. Dels beror det på volymen, dels på hur "kommunikativ" musiken är. Sångtext är en form av talad kommunikation, men även instrumental musik kan vara illa nog.

...osv.

Har en gång tidigare jämfört med en bekant som har liknande svårigheter, men han uttryckte det som att han "hör vad alla säger samtidigt". Jag å min sida "kan inte urskilja vad någon säger", men har insett att vi menade samma effekt. Eftersom jag inte kan filtrera bort det oönskade hör jag allt samtidigt, och tar in ett enormt sammelsurium, brottstycken av meningar i en enda röra. Med stor ansträngning kan jag sortera "i efterhand" men måste då koncentrera mig enormt. Jag kan dessutom inte varva detta med rena tankar, så jag blir mindre snabbtänkt ju mer ljud som finns omkring mig.

Ett märkligt undantag är viss repetitiv musik som jag kan ha som "metronom" när jag gör andra saker. Det är då inte "skval i bakgrunden" utan en rytmbas för mina göromål.

Ska det (i "normala" hjärnor) sitta ett filter innan den medvetna sorteringen av ljudintryck? Har svårt att föreställa mig hur det skulle kännas.

Är också nyfiken på om ni andra allihop har varianter på samma grundproblem? Min gissning är att ni som är känsliga för plötsliga ljud också har ett filterproblem. Det plötsliga ljudet "tar över" intryckssfären och blir allt som finns.

(Har vissa problem med detta själv, t.ex. barnskrik i viss volym/frekvens låser min hjärna och jag kan inte tänka, tala, knappt röra mig.)


Absolut. I mitt fall blir problemen med filtret extra tydligt eftersom jag har nedsatt hörsel (ärrbildning på trumhinnorna efter oräkneliga öroninflammationer) och ändå är extremt ljudkänslig. Kan inte heller prata/agera i stimmiga miljöer och söker febrilt efter en garanterat tyst bostad för att veta att det finns en reträttplats. Som det är nu kastas jag ju från det ena bullret till det andra. :-)003

En vän undrade hur jag pallar att sjunga i kör med min ljudkänslighet. Just körsången är inget problem. Men om någon till exempel sitter och viskar eller om en dörr slår igen någonstans samtidigt som vi får instruktioner eller ska sjunga krävs en otrolig kraftansträngning för att jag ska kunna fokusera. Och det händer ju hela tiden. Fikarasten är ännu värre. Jag har hittat ett vilrum i anslutning till en toalett som jag brukar smita iväg till då.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kristofer » 2012-04-23 14:45:05

KrigarSjäl skrev:
Kristofer skrev:Skrikande barn

Du gillar inte heller nu-metal hör jag.


Förvisso inte det jag avsåg med mitt inlägg, men ditt påstående är korrekt.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav BlomqvistD » 2012-05-09 14:04:57

Smaskande, alltså folk som äter med öppen mun och tuggar så att man hör själva smaskandet, till exempel tuggummi-tuggande, är obehagligt:P
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Mamoria » 2012-05-12 22:11:52

Sport på tv. Det är bland det värsta jag vet.
Särskilt när stämningen på plats ska fångas med bakgrundsljud från publiken.
Då är det väll i regel bollsporter och friidrott.

Annars gillar jag inte dansband och barn.
Mamoria
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-05-12
Ort: Linköping

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav mikka » 2012-05-13 12:26:21

Köksfläkten...fy faaaan för den :twisted:
mikka
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-05-07

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav 7dagar » 2012-05-13 12:51:11

Listan blir lång på ljud som tar energi. Jag har fått hjälp nu, börjat TRT-behandling hos audiologen.
7dagar
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-05-13

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Teknik-Pata » 2012-06-29 3:03:38

Ja sportsändningar i TV och annan media är verkligen helt outhärdligt.

Även reklam på TV klarar jag inte av att höra. (eller se på heller för den delen)

Och fågelkvitter om det låter såhär kl 3 på morgonen. Högt som fan, timma ut och timma in! :x icon

Bild

Nån som vet vad det är för art så jag vet vad jag ska skjuta? :lol:



EDIT, varför går det inte att bäddain ordentligt?
Teknik-Pata
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Finspång!

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav NeeKee » 2012-07-02 12:55:20

Swesse skrev:Blev förvånad då jag sökte men inte fann någon specifik tråd för det här ämnet. Så till saken:
Många aspies har ju hypersensitiv hörsel. Jag har även märkt att det finns ljud som vissa inte klarar av. Vilka är era?

Oj! Min lista kan göras lång...
Tuggande och sväljande som du skrev. Fågelkvitter, borr, dammsugare, tvättmaskin, små pip/surr ljud, tickande ljud osv osv osv.
NeeKee
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-12-04
Ort: Malmö

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav evveb » 2012-07-02 13:24:42

Höga, plöstliga, ljud får mig att bli väldigt stressad och aggressiv. T.ex. gamla bilar, motorcyklar, spontant applåderande, att någon sätter igång musik (min egen musik får vara hur hög som helst, men inte någon annans), killar i målbrottet som skrattar och stojar, barn som skrattar eller skriker (gråtande barn tål jag oftast) och folk som skrattar högt. Dammsugaren funkar om det är jag själv som dammsuger.
Små ljud som fläktar, klockor, toner från maskiner m.m. tycker jag oftast är helt okej. Jag blir mer stressad/oroad om dom plötsligt stängs av.
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ca » 2012-07-03 0:59:15

Folk som tvångsmässigt smackar/gör märkliga ljud med tungan/svalget. Det är kanske inte så roligt att drabbas själv av tvånget, men det är oerhört enerverande att lyssna på. *Skronk* *Klntk*
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav onlyhell » 2012-07-03 1:13:17

Trafikljud, speciellt moppar, grästrimmer, skrikande barn, för hög ljud på tv eller musik, dammsugare, och alla apparater som låter (måste hålla för öronen/ha öronproppar i om någon drar igång nåt sånt) plötsliga höga ljud, vissa röster, gälla telefonsignaler, porslinsskrammel
när folk svarar med samma tonläge och ord hela tiden när någon pratar typ jaa...jaa..jaa till slut hör jag bara det för att det är så irriterande. :-)007

+ tusen saker till säkert, beror på humör också
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Kahlokatt » 2012-07-09 22:53:46

Käringar från Skåne som vrålar en i örat och tycker att ögonblicket då vi räcker fram en tackpresent till vår sånglärare är ett YPPERLIGT tillfälle att ta reda på alla gruppmedlemmars stjärntecken.
Och så är det JAG som skall ha problem... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav tvilling99 » 2012-07-10 12:18:44

Skator
tvilling99
 
Inlägg: 8387
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav tahlia » 2012-07-10 13:03:12

Jag är antingen-eller. Antingen är jag utvilad och på topp varvid ljud inte stör mig alls, eller så är jag utmattad och/eller sensoriskt överbelastad varvid vartenda ljud stör mig - dock är människor som pratar värst i det läget. Varje ord känns som om någon gnuggar sandpapper över hela min insida och jag får lust att, på bästa autistmanér, slå händerna för öronen och skrika för att stänga pratet ute.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav aspiemelly » 2012-07-10 13:47:00

Blyertspennor... ffyyyyy.... låter som naglar på svarta tavlan!
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2012-07-10 13:51:21

Måsar, fan vad jobbiga de är!

Skator och de flesta andra kråkfåglar är trevliga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in