Tveksam beskrivning av aspergare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav Glimma » 2009-08-13 8:09:24

Glimma skrev:
KrigarSjäl skrev:
Miche skrev:[quote="Glimma"]Öhhh, jag antar att du menar att bekräfta det jag skrev & håller med mig, men det var lite för diffust skrivet. Du kanske kan förtydliga?

Jodå, det var en bekäftelse...

sommar, varför tror jag inte på det???

Alla är inte lika intelligenta. Vilket blir rätt uppenbart när man hängt här en tid.


Skulle det där föreställa en pik eller? Ibland uppstår missförstånd helt enkelt och det handlar inte om intelligens. Men det ger dig inte rätt att klanka ner på andra för det. Du framställer dig själv inte alltför intelligent alla gånger här heller i sådana fall. Nu "trampade du i klaveret" rejält tycker jag! Med den kommentaren! Skärpning! Det där var bara dumt att skriva.[/quote]

Tvärtom var det väldigt ointelligent att skriva på det sättet.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Koboshi » 2009-08-13 9:08:39

Nej det var inte ointelligent, det var klumpigt. Skilj mellan intelligens och social färdighet. Intelligens är ju förstånd medan den sociala färdigheten har med vad man skall säga när.

Jag har t. ex. hög IQ (intelligens) men rätt låg EQ (social färdighet). Således är jag smart men har svårt i sociala sammanhang vilket vissa tolkar, enligt vad jag har läst här, som om personen hade ett lågt IQ.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Glimma » 2009-08-13 11:25:15

Koboshi skrev:Nej det var inte ointelligent, det var klumpigt. Skilj mellan intelligens och social färdighet. Intelligens är ju förstånd medan den sociala färdigheten har med vad man skall säga när.

Jag har t. ex. hög IQ (intelligens) men rätt låg EQ (social färdighet). Således är jag smart men har svårt i sociala sammanhang vilket vissa tolkar, enligt vad jag har läst här, som om personen hade ett lågt IQ.



Det handlar visst till viss del om intelligens i mina ögon. Hade han varit smart skulle han inte skriva så där idiotiskt dumt. Det är det jag menar med att han är ointelligent i detta sammanhang.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Koboshi » 2009-08-13 11:50:43

Glimma skrev:
Koboshi skrev:Nej det var inte ointelligent, det var klumpigt. Skilj mellan intelligens och social färdighet. Intelligens är ju förstånd medan den sociala färdigheten har med vad man skall säga när.

Jag har t. ex. hög IQ (intelligens) men rätt låg EQ (social färdighet). Således är jag smart men har svårt i sociala sammanhang vilket vissa tolkar, enligt vad jag har läst här, som om personen hade ett lågt IQ.


Det handlar visst till viss del om intelligens i mina ögon. Hade han varit smart skulle han inte skriva så där idiotiskt dumt. Det är det jag menar med att han är ointelligent i detta sammanhang.


==EQ inte IQ. Skilnad.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav earlydayminer » 2009-08-13 12:49:31

Från det ena till det andra, brukar jag säga när ett samtal helt plötsligt övergår från diskussion till trams.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Glimma » 2009-08-13 13:13:57

earlydayminer skrev:Från det ena till det andra, brukar jag säga när ett samtal helt plötsligt övergår från diskussion till trams.



Hur som haver. Tråden har fullständigt spårat ur i vilket fall, trams eller inte. Här ödslas ingen mer tid från min sida. Tack för uppvaknandet om tramset Earlydayminder! Även om jag så klart kan ha bidragit till tramset är det bra att få ngn annans perspektiv på saken, så att man hinner sluta i tid. Förhoppningsvis! Sorry!Det här är verkligen spårat ur löjligt mkt.Tjingeling!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 2 gånger.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav earlydayminer » 2009-08-13 13:25:31

Glimma skrev:
earlydayminer skrev:Från det ena till det andra, brukar jag säga när ett samtal helt plötsligt övergår från diskussion till trams.



Hur som haver. Tråden har fullständigt spårat ur i vilket fall, trams eller inte. Här ödslas ingen mer tid från min sida. Ni andra få tjafsa bäst ni gitter.


*Går in och radera "Ni"*
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Glimma » 2009-08-13 13:30:00

earlydayminer skrev:
Glimma skrev:
earlydayminer skrev:Från det ena till det andra, brukar jag säga när ett samtal helt plötsligt övergår från diskussion till trams.


Hur som haver. Tråden har fullständigt spårat ur i vilket fall, trams eller inte. Här ödslas ingen mer tid från min sida. Ni andra få tjafsa bäst ni gitter.


*Går in och radera "Ni"*


Det där sudda jag bort helt och hållet. Du hann läsa det innan det ändrades.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav earlydayminer » 2009-08-13 14:27:32

Vi kanske skulle ta och dansa vals i månens grepp?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:51:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-13 18:06:39

Glimma skrev:
KrigarSjäl skrev:
Miche skrev:[quote="Glimma"]Öhhh, jag antar att du menar att bekräfta det jag skrev & håller med mig, men det var lite för diffust skrivet. Du kanske kan förtydliga?

Jodå, det var en bekäftelse...

sommar, varför tror jag inte på det???

Alla är inte lika intelligenta. Vilket blir rätt uppenbart när man hängt här en tid.


Skulle det där föreställa en pik eller? Ibland uppstår missförstånd helt enkelt och det handlar inte om intelligens. Men det ger dig inte rätt att klanka ner på andra för det. Du framställer dig själv inte alltför intelligent alla gånger här heller i sådana fall. Nu "trampade du i klaveret" rejält tycker jag! Med den kommentaren! Skärpning! Det där var bara dumt att skriva.[/quote]
Så alla är lika intelligenta menar du?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-13 18:09:54

Glimma skrev:
Koboshi skrev:Nej det var inte ointelligent det var klumpigt. Skilj mellan intelligens och social färdighet. Intelligens är ju förstånd medan den sociala färdigheten har med vad man skall säga när.

Jag har t. ex. hög IQ (intelligens) men rätt låg EQ (social färdighet). Således är jag smart men har svårt i sociala sammanhang vilket vissa tolkar, enligt vad jag har läst här, som om personen hade ett lågt IQ.


Det handlar visst till viss del om intelligens i mina ögon. Hade han varit smart skulle han inte skriva så där idiotiskt dumt. Det är det jag menar med att han är ointelligent i detta sammanhang.

Jag tycker inte man ska huttla med det som är sant. Om det gör mig korkad i någon slags EQ-mening, må så vara.
Jag tycker folk är alldeles för skraja för sanningen och att någon måste röra om i grytan med jämna mellanrum.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mariette » 2009-08-13 20:37:03

Zombie skrev:Jag tycker det Mariette skriver stämmer i oroväckande grad om man kan se litet bortom tillspetsningen och låta bli att ta det personligt. Uppdrag att hjälpa funktionshindrade har inbyggt i sig att man i viss mening är "bättre" än de. Även om vissa klarar att i rimlig grad stå emot den pressen kan man tyvärr inte vänta sig att alla gör det. Särskilt inte om man saknar någon mer djupgående relevant utbildning, som jag har för mig det är med de flesta i personalen där dv- och samhall-arbetarna är placerade.

Människan är inte starkare än att de här sakerna kan få överlägsenhetskänslor, i vissa fall rentav intolerans eller fulare saker, att bryta fram i beteendet, liksom att man även mot sin vilja kan drabbas av en rutin att se ner och stereotypt på klienterna. Jag har själv stött på det. Jag har också stött på bättre. Men det som är dåligt är ju det som mest brukar behöva dryftas, och varför inte passa på när man själv kan anföra goda exempel, istället för att bara tar det personligt och säga "nej, du har fel"?


Du var tydligen den enda som förstod vad jag ville få fram. Det är ointelligent att inte se andras intelligens, men en nödvändighet för att i många fall få och kunna behålla ett arbete när arbetet går ut på att denne ene ska vara överordnad och den andre underordnad.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 20:51:39, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav drzjivago » 2009-08-13 21:30:06

Altus skrev:
Tallerger skrev:För mig är matematik, som någon nämnt, ett exempel på ett område för konkret tänkande. Jag har kanske inte tänkt på hur andra använder begreppen här, men jag skulle säga att det är konkret på så sätt att det finns tydliga saker att hålla sig till (siffror, tal, räknesätt...) , saker som är greppbara, som man kan analysera med logik och beskriva objektivt med språkets hjälp.


Matematik är entydigt och exakt, men det är inte samma sak som konkret.


Min far har alltid sagt att matematik är det mest logiska som finns. Men logiken är universell - något som man inte kan uppfinna. Matematiken är i grund och botten ett system uppfunnet av människan för att kunna förklara. Men människan har ju som bekant den mänskliga faktorn som ställer till det. Alltså har man genom årens lopp ändrat även i matematiken för att ställa till rätta det som inte stämde förut. Samma sak gjorde man med den svenska historieskrivningen för den tid då Arn-böckerna utspelar sig. Alltså är matematiken INTE logisk! Konkret? Det beror nog på om man rör sig inom "känt territorium" annars tror jag att det är kört.

Och: Ja, jag fullkomligt suger i matematik! Jag har aldrig lyckats "analysera matematik med logik". Men vad vet jag?
drzjivago
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-08-12
Ort: Töreboda

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in