Tveksam beskrivning av aspergare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-08 20:23:08

Lakrits skrev:Ja, ja. Nu skiter jag i det här. Ha ett bra liv allihopa!

Du behöver inte ta illa upp om du nu gjorde det.
Som jag ser det blir det livfullt om man debatterar lite hårdare, det betyder inte att jag hatar den jag argumenterar emot.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-08-08 20:24:41

Lakrits skrev:Ja, ja. Nu skiter jag i det här. Ha ett bra liv allihopa!

Synd om du menar det där som något permanent. Om du ser det här forumet som ett kompakt mörker. ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2009-08-08 22:27:36

Bror Duktig skrev:Det (näst?) största felet med den där guiden är att det står saker som "tänk på att personen saknar/inte kan" o.s.v.
Inte "kan ha svårigheter med", utan helt enkelt "saknar".

Jag har inte läst igenom hela guiden, men det borde också någonstans stå att det allra viktigaste, oavsett tillstånd, är att läsa individen. Det är det som helt klart saknas mest inom vård och omsorg.


Ja, det borde stå med som generell regel i början. Fast jag tycker ju egentligen det är självklart.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Glimma » 2009-08-08 23:40:55

earlydayminer skrev:Glimma: Alla kan inte vara lyckliga över livet. Ibland skyller man på samhället, ibland skyller man på familjen eller vänner och ibland skyller man på, som i mitt fall, sig själv. Livet blir uppenbarligen lättare om man lägger skulden hos de som inte är av någon större vikt men ändå har en viss kontroll över ens liv.

Jag tycker det är naturligt att myndigheter inte skall vara känslomässigt involverade i privatpersoners liv. Men visst skall de lyssna och ändå försöka bedöma läget med viss känsla, de bör dock alltid bemöta oss med värdighet.



Vältalat. Läste ditt andra inlägg om hur du mår. Flikar in ett krya på dig här med.
Lyckliga över livet, vilken ironi.....Här sitter jag sjukskriven igen, för femtioelfte gången, på heltid en månad till att börja med.Har haft en "dunderkraschlandning" mentalt och var beredd att sluta med det jag höll på med. Istället tar jag en timeout så hoppas jag att jag kan komma tillbaka till det stället jag trivdes på. Jävla försäkringskassan alltså! De ville att jag skulle upp på 75% fast jag ABSOLUT INTE kan det och det visste jag från början. Jag kom upp två ggr på 75 men sedan pallade jag inte. Jag var på halvtid ändå, men bara kravet att jag var tvungen att pröva på 75 gjorde att jag krisade och till slut inte pallade mera. Förhoppningsvis löser det sig. Annars får man göra ngt annat.

Jag håller absolut med om att de inte ska bli för känslomässigt involverade men som du också skriver så är det viktigt att bli värdigt bemött. Bra när andra får till vissa saker bättre än jag :D ! Att jag sedan käbblar emot KrigarSjäl är ju bara på skoj. Det är inte blodigt allvar för mig. Det är ju bara en rolig diskussion där man ibland eldar upp sig för att man inte håller med. Om han tar det på blodigt allvar....Upp till honom. Jag tar det som en givande diskussion där man får nya perspektiv på hur människor fungerar. Och nya tips på hur man kan tänka. Sedan att man inte hålller med.....ingår i diskussionens värld.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav nano » 2009-08-09 1:50:45

Jag tyckte ni bägge kom med vettiga argument, fattade aldrig att någon av er skulle ha gjort det bara för o käfta.

KS, menar du att du gör det livat för att du vill ha det just livat?
Jag föröker få det lugnt just för att jag vill att det ska vara lugnt.
Livat gör jag bara som reaktion, fast räknar man mekartävling som livat så är jag med :)

Minns en chef jag hade i två månader som vid ett tillfälle skrek "jaa, bråååk".
Han var tämligen krigisk i sitt sätt och krävande.
Jag slutade för att det inte gick så bra där och hans sätt gjorde att jag inte ville försöka heller.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Glimma » 2009-08-09 8:42:29

nano skrev:Jag tyckte ni bägge kom med vettiga argument, fattade aldrig att någon av er skulle ha gjort det bara för o käfta.

KS, menar du att du gör det livat för att du vill ha det just livat?
Jag föröker få det lugnt just för att jag vill att det ska vara lugnt.
Livat gör jag bara som reaktion, fast räknar man mekartävling som livat så är jag med :)

Minns en chef jag hade i två månader som vid ett tillfälle skrek "jaa, bråååk".
Han var tämligen krigisk i sitt sätt och krävande.
Jag slutade för att det inte gick så bra där och hans sätt gjorde att jag inte ville försöka heller.


Nej du missförstår nog.Jag menar allt jag säger. Men jag tar inte diskussionen på för blodigt allvar. Att jag skrev käbbla vara bara ett försök att tona ner det hela. Få folk att förstå att det bara är en diskussion och att jag inte är sur på KS som person överlag. Det verkade som att en del trodde det.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-09 19:04:38

Mitt svar blir samma som Glimmas.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:26, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav Mariette » 2009-08-09 20:01:02

Tallerger skrev:När jag satt och googlade lite planlöst råkade jag hitta in på Ljusdals kommuns bemötandeguide, om vad man ska tänka på vid bemötande av personer med olika funktionshinder.

Bemötandeguide

Vad tycker ni om beskrivningen av vad man ska tänka på inför personer med Autism/AS? Min reaktion är att det till stora delar är ganska galet, och sorgligt generaliserande. Även för mitt andra funktionshinder (epilepsi) ser jag brister. Nu kanske någon tänker "Vad spelar det för roll om de har tokig information i norra Hälsingland?", men det hela kanske säger något om vad folk i Sverige över huvud taget tror sig veta.

"Tänk på att personen inte tänker konkret" står det bland annat. Är det inte just det vi gör mer än andra?


Aspergers syndrom skiljer sig från autism med eventuell utvecklingsstörning och lågt IQ. Aspergare är vi som tänker annorlunda men har intelligens över genomsnittet och ser saker som inte andra så kallade normala kan se. Det enda problemet är att vi inte passar in i samhällets mall på hur man ska vara och bete sig samt säga och göra. Detta fenomen finns även inom gemenskapen hos Aspergare som möter varandra. Denna handikappstämpeln (AS) finns för att de normala inte vill ha avvikare i sin gemenskap då det skulle kunna röra upp mycket hos dem själva när de slåss för bättre arbetsvillkor, rättvisa och ett drägligt liv. De har nog med sig själva. Men vi med AS har också rätt att leva trots att vi är udda typer som ofta säger sanningen om det som sker. En del av oss går sina egna vägar men många är stämplade från födelsen och därför får vi nöja oss med förödmjukelser från alla håll. Vi har alla fått höra att vi var konstiga som barn. Vi passade inte in och kunde inte foga oss. Vi ville veta men de äldre sa till oss att det inte var lämpligt för oss att veta. Ändå visste vi. När vi sedan blev utskickade från hemnmets lugna vrå (för att vi själva ville) så var det ett tecken på att denna Aspergare kan klara sig själv.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Pemer » 2009-08-09 20:13:14

Otroligt bra samanfattning!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-09 20:18:30

Definitivt. Kunde inte sagt det bättre själv.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Meppe » 2009-08-09 20:23:36

Har inte läst hela tråden, men min bästa kompis har nedsatt hörsel. Enligt det där skulle vi inte kunna umgås?!
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Pemer » 2009-08-09 20:39:22

Egentligen skulle man nästan lika gärna kunna ha Mariettes ord på förstasidan på OA:s hemsida. Mycket nyfiken på hur NT-världen skulle reagera då... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-08-09 20:43:57

Lakrits, jag får inte ihop ekvationen. Förmodligen har jag hängt upp mig på sterotyper eftersom jag inte vet något annat.

Dina föräldrar hade vänstersympatier skriver du i ett inlägg för att senare utnämna dig själv som överklasstropp. Överklass och vänster i ett och samma paket är för mig helt omöjligt eftersom jag ser starka motsättningar i detta.

Men du kanske kan hjälpa mig reda ut begreppen? :?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Altus » 2009-08-09 20:48:38

serpentin skrev:Lakrits, jag får inte ihop ekvationen. Förmodligen har jag hängt upp mig på sterotyper eftersom jag inte vet något annat.

Dina föräldrar hade vänstersympatier skriver du i ett inlägg för att senare utnämna dig själv som överklasstropp. Överklass och vänster i ett och samma paket är för mig helt omöjligt eftersom jag ser starka motsättningar i detta.

Men du kanske kan hjälpa mig reda ut begreppen? :?


Jag tror att han lämnade forumet. Kan inte tala för honom, men jag skulle svara att överklass bara är var man befinner sig ekonomiskt och vänster politiskt. Det är inte per definition en motsägelse, även om det i praktiken kanske inte hänger ihop så ofta.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Lakrits » 2009-08-09 21:01:40

Jag har inte lämnat forumet, bara den idiotiska "debatten". Överklasstropp-pratet skrevs för att punktera den tramsiga klassretoriken som användes. Jag har varken bakgrunden eller medlen för att kunna ses som något annat än en medelklassmänniska. Visserligen med en MacDonald's-städares inkomster, men ändå.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav Glimma » 2009-08-10 10:42:03

Mariette skrev:
Tallerger skrev:När jag satt och googlade lite planlöst råkade jag hitta in på Ljusdals kommuns bemötandeguide, om vad man ska tänka på vid bemötande av personer med olika funktionshinder.

Bemötandeguide

Vad tycker ni om beskrivningen av vad man ska tänka på inför personer med Autism/AS? Min reaktion är att det till stora delar är ganska galet, och sorgligt generaliserande. Även för mitt andra funktionshinder (epilepsi) ser jag brister. Nu kanske någon tänker "Vad spelar det för roll om de har tokig information i norra Hälsingland?", men det hela kanske säger något om vad folk i Sverige över huvud taget tror sig veta.

"Tänk på att personen inte tänker konkret" står det bland annat. Är det inte just det vi gör mer än andra?


Aspergers syndrom skiljer sig från autism med eventuell utvecklingsstörning och lågt IQ. Aspergare är vi som tänker annorlunda men har intelligens över genomsnittet och ser saker som inte andra så kallade normala kan se. Det enda problemet är att vi inte passar in i samhällets mall på hur man ska vara och bete sig samt säga och göra. Detta fenomen finns även inom gemenskapen hos Aspergare som möter varandra. Denna handikappstämpeln (AS) finns för att de normala inte vill ha avvikare i sin gemenskap då det skulle kunna röra upp mycket hos dem själva när de slåss för bättre arbetsvillkor, rättvisa och ett drägligt liv. De har nog med sig själva. Men vi med AS har också rätt att leva trots att vi är udda typer som ofta säger sanningen om det som sker. En del av oss går sina egna vägar men många är stämplade från födelsen och därför får vi nöja oss med förödmjukelser från alla håll. Vi har alla fått höra att vi var konstiga som barn. Vi passade inte in och kunde inte foga oss. Vi ville veta men de äldre sa till oss att det inte var lämpligt för oss att veta. Ändå visste vi. När vi sedan blev utskickade från hemnmets lugna vrå (för att vi själva ville) så var det ett tecken på att denna Aspergare kan klara sig själv.


Det är inte så att alla med Asperger syndrom har en intelligens över genomsnittet. Det är även här ganska varierat!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-10 11:14:31

Lakrits skrev:skrevs för att punktera den tramsiga klassretoriken

Så du menar att det inte finns samhällsklasser?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2009-08-10 12:03:27

Klassfrågan får gärna hållas till den/de tråd/ar som redan finns i ämnet.
onodig-klas ... 10014.html
klass-norm- ... 10517.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav TK » 2009-08-10 12:20:28

Retorik lär vi dock få dras med i alla trådar.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav Miche » 2009-08-10 14:28:20

Glimma skrev:Det är inte så att alla med Asperger syndrom har en intelligens över genomsnittet. Det är även här ganska varierat!

Jodå, det är korrekt. Min syster är arbetsterapeut på en dagverksamhet och hon bekräftar att det finns ett antal arbetstagare med Asperger som har ett IQ klart under genomsnittet.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lakrits » 2009-08-10 14:38:03

KrigarSjäl skrev:
Lakrits skrev:skrevs för att punktera den tramsiga klassretoriken

Så du menar att det inte finns samhällsklasser?

Jo, det finns samhällsklasser. Men du använder retoriken för att avfärdiga alla möjliga argument. Precis som de genusfanatiker som både du och jag tycker tar i för mycket bland.

Slut på diskussionen från min sida nu i alla fall. Fortsätt du om du vill (i någon av de trådar som weasley länkade till), men jag har redan dragit den här diskussionen när jag var i tonåren och orkar inte med ännu en fruktlös vända bara för att du tror att du vet vem jag är och vad jag tycker, och att jag därför bör bli behängd med en eller flera klasstillhörigheter.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav Glimma » 2009-08-10 21:49:27

Miche skrev:
Glimma skrev:Det är inte så att alla med Asperger syndrom har en intelligens över genomsnittet. Det är även här ganska varierat!

Jodå, det är korrekt. Min syster är arbetsterapeut på en dagverksamhet och hon bekräftar att det finns ett antal arbetstagare med Asperger som har ett IQ klart under genomsnittet.



Öhhh, jag antar att du menar att bekräfta det jag skrev & håller med mig, men det var lite för diffust skrivet. Du kanske kan förtydliga?
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav sommar » 2009-08-10 21:58:18

Miche skrev:
Glimma skrev:Det är inte så att alla med Asperger syndrom har en intelligens över genomsnittet. Det är även här ganska varierat!

Jodå, det är korrekt. Min syster är arbetsterapeut på en dagverksamhet och hon bekräftar att det finns ett antal arbetstagare med Asperger som har ett IQ klart under genomsnittet.


Och bl.a. jag tillhör den kategorin.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Tveksam beskrivning av aspergare?

Inläggav Miche » 2009-08-10 22:32:30

Glimma skrev:Öhhh, jag antar att du menar att bekräfta det jag skrev & håller med mig, men det var lite för diffust skrivet. Du kanske kan förtydliga?

Jodå, det var en bekäftelse...

sommar, varför tror jag inte på det???
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:51:32, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in