Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav skorpion76 » 2016-09-07 17:27:23

Det här forumet heter visserligen aspergerforum och handlar mest om personer med asperger syndrom, men jag undrar om man inte skulle kunna utveckla forumet lite mer så att det täcker fler former av autism som till exempel atypisk autism, högfungerande autism, infantil autism, högfungerande autism, Retts Syndrom samt autismspektrumtillstånd. Själv har jag atypisk autism och det gör att jag inte riktigt känner mig hemma på ett forum som bara riktar sig till personer med asperger syndrom.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav Furienna » 2016-09-07 17:37:52

Men du får absolut skriva om dig själv här. Jag tror inte att någon har något emot det.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav kullan » 2016-09-07 18:45:16

skorpion76 skrev:Det här forumet heter visserligen aspergerforum och handlar mest om personer med asperger syndrom, men jag undrar om man inte skulle kunna utveckla forumet lite mer så att det täcker fler former av autism som till exempel atypisk autism, högfungerande autism, infantil autism, högfungerande autism, Retts Syndrom samt autismspektrumtillstånd. Själv har jag atypisk autism och det gör att jag inte riktigt känner mig hemma på ett forum som bara riktar sig till personer med asperger syndrom.


Alla diagnoser inom AST är välkomna. Ingen motsätter sig till att du skriver här tex. du får gärna skriva om dina diagnoser.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 18:54:36

Forumet är säkert tänkt för alla diagnoser inom AST. Numera är ju Asperger-diagnosen nästan avskaffat. Det är väl bara forumets namn som är problemet egentligen? Man skulle ju kunna döpa om det?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav Fenren » 2016-09-07 18:56:16

Jag tror inte att ett namnbyte är vettigt.
Det har alltid funnits personer ned andra autismspektrumdiagnoser här. Det är väl snarast så att forumet riktar sig till de högfungerande med autismspektrumdiagnoser, snarare än aspergers specifikt
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav Zirre » 2016-09-07 22:25:59

De som får diagnos i framtiden får ju autismspektrumtillstånd och kommer således inte söka på adpergers syndrom och hitta hit.

Vad vet jag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 22:55:50

Zirre: Det är inte så Google funkar. Om folk letar efter autism eller AST så kommer dem visst att hitta inlägg från det forum. Det är inte bara forums-namnet som man kan hitta, utan även innehåll. Och där finns det ju massor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vidga forumet så att det omfattar fler former av autism

Inläggav Alien » 2016-09-08 2:53:56

Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna.
this_is_af.php

Forumet har alltid varit för dem som är intresserade av AS/autism, vare sig de själva har AS (el något annat inom autismspektrumtillstånd) el inte. Många har ingen diagnos alls men misstänker att de skulle kunna få en.

Du är inte den första med atypisk autism el högfungerande autism här. Du är lika välkommen som dem med diagnosen Aspergers syndrom. Det är inte heller så att alla aspergare är likadana och skiljer sig jättemycket från dem med andra diagnoser inom spektrumet.

Några trådar som tar upp just atypisk autism:
atypisk-autism-t17609.html
min-psykologs-utlatande-atypisk-autism-t9136.html
hogfungerande-med-as-hfa-atypisk-autism-t47170.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in