"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav alixha » 2016-02-22 14:59:44

KrigarSjäl skrev:Jag har ut 11500 med bostadstillägget.
Hyran är på 5260.

Det som blir kvar när hyran är betald är alltså 6240 och det ska räcka till mat, försäkringar, el, teve, bredband, kläder, hushållsartiklar, busskort, avgift till hyresgästföreningen och allt annat en modern människa behöver.

Jag vet inte vad som är realistiskt ifråga om höjningar ur ett bredare nationalekonomiskt perspektiv men jag kan lova er att man lever som en kyrkråtta på de här stålarna.


Jag har ungefär samma ut men min hyra ligger på cirka 6200.
Efter att alla räkningar är betalade brukar jag ha kvar ungefär 3000 kronor, vissa månader mer och vissa månader mindre beroende på hur många räkningar jag har men det brukar gå jämnt upp i slutändan.

Har inga problem att klara mig på det OCH leva bra på det, det kanske är därför jag inte ser problemet. Om du känner dig som en kyrkråtta känner jag mig mer som en alldeles lagom labrador.


Men visst, känner man att man behöver mer pengar så kan det ju vara bra att gå med i gruppen, det är ju bara bra desto fler det är som trycker på.


Tycker fortfarande att kalla det för "fattigdom" är att ta i så ballarna spricker.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 15:14:48

Det är vad som brukar kallas relativ fattigdom.

Naturligtvis jämför jag mig inte med romer som bor i leriga tältläger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-22 15:26:46

alixha skrev:Tycker fortfarande att kalla det för "fattigdom" är att ta i så ballarna spricker.
Jo och jag tänker även som så, att jag nojjar mer över att få sänkta bidrag om man börjar gasta om det, än att nån skulle vilja höja ens pension... Tänker att de börjar jämföra med socialbidrag och så.

Trenden går dithän, försäkringskassan beter sig mer och mer som socialtjänsten när man ansöker om tex förnyat bostadstillägg. Försöker lura en så man får mindre summa än man har rätt till och dylikt. Iaf så har det hänt mig och telefonsamtalen var inte trevliga, tonen från flertalet av dem var nedlåtande. Så var det inte för 15 år sedan när jag beviljades pension.

Förr :-)154 .Då fanns ett kontor man gick till, och jag fick en smärre chock vid mitt första besök när handläggaren upplyste mig om: Du vet väl att du kan få retroaktivt? Jag hjälper dig fylla i blanketten!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 15:28:23

-Nedlåtande, ja det kan man lugnt säga att de är...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-22 15:33:52

KrigarSjäl skrev:-Nedlåtande, ja det kan man lugnt säga att de är...
Bedrövligt, eller hur! För det här är ju en försäkring vi, och våra medmänniskor betalar in till för att vi ska få en dräglig tillvaro. Man ska inte behöva be om ursäkt för att man behöver ett bidrag, bostadstillägget, för att få det att gå runt!

På något sätt vill man nog vara med i en sådan här organisation om den blir mer omfattande. Jag har ett och annat att säga om hur jag inte vill bli behandlad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 16:06:03

Ja och du har nog varit igenom samma skit som undertecknad.

Om man ringer FK och ställer frågor pratar de med en som om man vore en oförskämd typ som stör i deras kaffefrid.
Som om man kommer och besvärar dom.

Föraktet verkligen osar genom luren, under raderna i det som sägs.

Bittra, näsvisa, gnälliga kärringröster är det alltid.

De låter som om de håller på och krystar fram en melon under betydande plågor, ett speciellt sätt att tala man aldrig hör utanför FK. Läkarsekreterare kan också ha den rösten.
Men det är nånting alldeles unikt; ingen annanstans hör du de rösterna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 16:08:25

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:-Nedlåtande, ja det kan man lugnt säga att de är...
Bedrövligt, eller hur! För det här är ju en försäkring vi, och våra medmänniskor betalar in till för att vi ska få en dräglig tillvaro. Man ska inte behöva be om ursäkt för att man behöver ett bidrag, bostadstillägget, för att få det att gå runt!

På något sätt vill man nog vara med i en sådan här organisation om den blir mer omfattande. Jag har ett och annat att säga om hur jag inte vill bli behandlad.


Men varför ska bostadstillägget finnas?
Borde inte sjukförsäkringen ge en nog med pengar att leva på direkt?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 16:09:40

Som det är nu är bostadstillägget en nödvändighet.
Utan det hade vi inte haft råd att bo överhuvudtaget.

Men jag hade hellre tagit medborgarlön, inget snack om saken.
Om den är på vettig nivå dvs tolv ut eller så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 16:13:38

KrigarSjäl skrev:Som det är nu är bostadstillägget en nödvändighet.
Utan det hade vi inte haft råd att bo överhuvudtaget.

Men jag hade hellre tagit medborgarlön, inget snack om saken.
Om den är på vettig nivå dvs tolv ut eller så.


Det finns ju även det som kallades något annat som inte betalas ut till sådana som mig.

Jag gillar tanken på ett bidrag som ges till alla som inte kommer upp i en viss lön och som räknas av med 2/3 vid inkomst.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-22 16:15:28

Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Som det är nu är bostadstillägget en nödvändighet.
Utan det hade vi inte haft råd att bo överhuvudtaget.

Men jag hade hellre tagit medborgarlön, inget snack om saken.
Om den är på vettig nivå dvs tolv ut eller så.


Det finns ju även det som kallades något annat som inte betalas ut till sådana som mig.


Tänker du på bostadsbidrag? Om du skulle ha en låglön och höghyra skulle du kunna vara berättigad till det i och med att du har barn.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 16:16:31

slackern skrev:
Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Som det är nu är bostadstillägget en nödvändighet.
Utan det hade vi inte haft råd att bo överhuvudtaget.

Men jag hade hellre tagit medborgarlön, inget snack om saken.
Om den är på vettig nivå dvs tolv ut eller så.


Det finns ju även det som kallades något annat som inte betalas ut till sådana som mig.


Tänker du på bostadsbidrag? Om du skulle ha en låglön och höghyra skulle du kunna vara berättigad till det i och med att du har barn.


Nej. Typ som medborgarlön men som inte ges till de som arbetar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-22 16:23:17

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Det finns ju även det som kallades något annat som inte betalas ut till sådana som mig.


Tänker du på bostadsbidrag? Om du skulle ha en låglön och höghyra skulle du kunna vara berättigad till det i och med att du har barn.


Nej. Typ som medborgarlön men som inte ges till de som arbetar.


Aha då är jag med såg bara bostadstillägg och inte medborgarlön eller missade det när jag läst det. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kullan » 2016-02-22 16:24:49

Flera medlemmar i gruppen har själva skrivit till olika riksdagspartier och det i sina egna namn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-22 16:43:56

Fenren skrev:
Men varför ska bostadstillägget finnas?
Borde inte sjukförsäkringen ge en nog med pengar att leva på direkt?
Jo, det borde det faktiskt! Tex i dagsläget skulle det minst vara på en nivå som täcker den hyra som bostadstillägget täcker (93% av 5000 kr).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Thurizas » 2016-02-22 16:48:15

Har gått med i gruppen.

Det verkar som att vi alla får lite olika bidrag? Jag har varit sjukskriven i 10 år nu med någon utförsäkran och mammaledighet och jag får just nu ut runt 7000 kr.
Jag har aldrig haft bostadstillägg osv. Nu är jag ju gift och vi har gemensam ekonomi men jag känner det inte så. Utan det tror jag att jag inte alls skulle fixat detta med ekonomin när jag har barn. Som singel fick jag det att gå runt exakt varje månad och kunde inte köpa kläder och skor utan att ta av mina matpengar. Hobbies var likaså. Ibland hade jag bara några 100 kr till mat men jag överlevde ju uppenbarligen.

Det skulle vara väldigt skönt att inte känna sig som en parasit och jag oroar mig dagligen för pengar. Just nu har jag höga kostnader för läkemedel som inte är under förmån och jag skulle inte alls fixa detta som singel.

Vad finns det egentligen för bidrag där ute jag missat utöver bostadstillägget?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 16:52:44

Thurizas skrev:Vad finns det egentligen för bidrag där ute jag missat utöver bostadstillägget?


Och det är fel väg att gå.

Enda sättet att få effekt är om medelklassen vill det. Då gäller det att få tidningar att skriva om det. Än bättre är om skavlan tar upp det eller liknande.



Moderator atoms - fixade ett felattribuerat citat.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Moggy » 2016-02-22 17:42:32

6000-7000 efter hyran är betald klarart man sig skapligt på. Skulle inte kalla det att leva i fattigdom?

Jag får ut ungefär vad Krigis får men har 2000 lägre hyra. Det klarar jag mig rätt bra på.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-02-22 19:28:16

Hur man klarar sig på lite pengar beror på hur länge det pågår, vilket stöd man kan få av andra, vilka extra omkostnader man har och hur frisk man är. Det är skillnad på att bo så man kan cykla eller behöva betala för att ta sig någonstans, att köpa vanlig mat eller tvingas handla glutenfritt, att bo granne med morsan eller ha ett ansvar för släktingar på andra sidan Sverige etc etc.

Jag hittade förresten några som hade bildat förening och är det samma som ni syftar på är det en annan sak än att någon bildad en Facebookgrupp. De här människorna har hållit på med frågan ett tag och gjort praktiska saker innan. Däremot är det ganska illa med en del andra grupper som handlar om fattigdom eller arbetslöshet bara en massa pratgökar och vacklande besvikna sossar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav nallen » 2016-02-22 20:18:04

Ni tycks ha för djävligt höga hyror. Flytta till nåt billigare och få mer stålar kvar?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-22 20:36:52

nallen skrev:Ni tycks ha för djävligt höga hyror. Flytta till nåt billigare och få mer stålar kvar?
Det är inte så lätt. Särskilt inte för de som inte har körkort och bil. Men ja, jag tänker som du när jag väljer bostad. Har flyttat när avgiften blivit för hög. Ju billigare bostad desto mer täcker ju bostadstillägget.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav nallen » 2016-02-22 20:40:22

Jag betalar ungefär 4300 i månaden nu, en liten ökning när jag flyttade från storstaden, och jag tycker det är för dyrt för att vara i den här hålan.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Thurizas » 2016-02-22 20:41:43

Moggy skrev:6000-7000 efter hyran är betald klarart man sig skapligt på. Skulle inte kalla det att leva i fattigdom?

Jag får ut ungefär vad Krigis får men har 2000 lägre hyra. Det klarar jag mig rätt bra på.


Det är ju mycket pengar att ha kvar efter hyran. Är du sjukpensionär eller vad det nu kallas nu för tiden?

Som sjukpensionär skulle jag få ut något på 5000 kr..
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-22 20:43:09

Hyrorna har ökat lavinartat de senaste åren på många ställen. Hyreslägenhet kommer i princip aldrig mer bli ett alternativ för mig iom jag måste ta hänsyn till de maximala 5000 kronorna den får kosta om jag inte vill ruinera mig på hyran.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-22 20:47:08

sugrövmanövern skrev:Hyrorna har ökat lavinartat de senaste åren på många ställen. Hyreslägenhet kommer i princip aldrig mer bli ett alternativ för mig iom jag måste ta hänsyn till de maximala 5000 kronorna den får kosta om jag inte vill ruinera mig på hyran.


Jag tror att du kan få förhöjt bostadstillägg om du skulle ha högre hyra och din sjukersättning är för låg.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in