"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rdos » 2016-02-22 11:04:42

KrigarSjäl skrev:Varför ska sjuka och funktionshindrade straffas med fattigdom?


I fråga om NPF är det ganska enkelt. Det är för att de gått med på att bli klassificerade som funktionshindrade och inte aktivt kräver att få vara med i samhället.

För i motsats till dig så inser jag och de flesta andra att om man ska ha det hyggligt ekonomiskt så måste man arbeta. Annars skulle alla sluta arbeta, och då havererar systemet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-22 11:07:04

DIProgan skrev:Pengarna som behövs inom alla dessa områden finns att hämta hos de rika.


Hur mer specifikt tänker du dig detta?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rdos » 2016-02-22 11:08:52

Pikachu skrev:Kan ju iof tycka att pensionärer har det lite för knapert, inte lär det bli bättre heller.


Det tror inte jag heller. Vill man ha en vettig ålderdom så måste man förbereda sig och minimera sina kostnader.

Pikachu skrev:Sverige kan inte upprätthålla en generös välfärd jämte så mycket asylmottagande/invandring, det hela är en mycket bra sak och hoppas att systemet snart krackelerar så att de som röstat fram denna utveckling till sist blir utan sina bidrag.


Precis. Sänkningen i sjukförsäkringen kan direkt relateras till migrationen. Det är ju uppenbart att någon uppe i Stockholm begripit att man måste ha balans i budgeten, och därför så måste ökade kostnader för migration tas från andra håll, t.ex. från sjukförsäkringen. Fast inte kommer man att erkänna att systemet fungerar så.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rdos » 2016-02-22 11:10:02

Wine skrev:
DIProgan skrev:Pengarna som behövs inom alla dessa områden finns att hämta hos de rika.


Hur mer specifikt tänker du dig detta?


Det undrar jag med. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 11:24:53

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Varför ska sjuka och funktionshindrade straffas med fattigdom?


I fråga om NPF är det ganska enkelt. Det är för att de gått med på att bli klassificerade som funktionshindrade och inte aktivt kräver att få vara med i samhället.

För i motsats till dig så inser jag och de flesta andra att om man ska ha det hyggligt ekonomiskt så måste man arbeta. Annars skulle alla sluta arbeta, och då havererar systemet.

-Kräva, hur skulle det gå till?

Kliva in på Arbetsförmedlingen och säga "ge mig ett jobb!"?

Det funkar inte riktigt så.
Kliver man in på Arbetsförmedlingen får man ta en kölapp till en arbetsförmedlare som inte förmedlar arbeten utan talar om för en att det finns kurser i att skriva CV samt arbetsförmågeutredningar.
Och så harvar man på i byråkratin helt utan garantier om att det leder nånvart.

Jag menar att även de som inte kan arbeta ska kunna leva på dräglig nivå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 11:27:15

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Varför ska sjuka och funktionshindrade straffas med fattigdom?


I fråga om NPF är det ganska enkelt. Det är för att de gått med på att bli klassificerade som funktionshindrade och inte aktivt kräver att få vara med i samhället.

För i motsats till dig så inser jag och de flesta andra att om man ska ha det hyggligt ekonomiskt så måste man arbeta. Annars skulle alla sluta arbeta, och då havererar systemet.


Vad menar du med hyggligt ekonomiskt?

Vad menar krigis med hyggligt ekonomiskt?

Vi måste nog delvis säga nivåer så vi inte misstolkar varandra för mycket.

Personligen anser jag att de 6-7 tusingar man får ut efter skatt inte kan anses ge en drägliga levnadsförhållanden.
Men jag anser även att det ska finnas en tydlig skillnad mot de 16-17 en lågavlönad får.
Ett golv runt 10-12 anser jag mer rimligt än dagens. Det är en rejäl höjning men fortfarande långt från arbetandes inkomster.
Jag pratar efter skatter.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav elle » 2016-02-22 11:28:58

rdos skrev:ska ha det hyggligt ekonomiskt så måste man arbeta

Ja, det är en självklarhet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 11:30:37

elle skrev:
rdos skrev:ska ha det hyggligt ekonomiskt så måste man arbeta

Ja, det är en självklarhet.


Det beror på vad du menar med hyggligt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 11:35:45

Jag har ut 11500 med bostadstillägget.
Hyran är på 5260.

Det som blir kvar när hyran är betald är alltså 6240 och det ska räcka till mat, försäkringar, el, teve, bredband, kläder, hushållsartiklar, busskort, avgift till hyresgästföreningen och allt annat en modern människa behöver.

Jag vet inte vad som är realistiskt ifråga om höjningar ur ett bredare nationalekonomiskt perspektiv men jag kan lova er att man lever som en kyrkråtta på de här stålarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-22 11:49:14

Är man funktionshindrad eller sjuk så att man på grund av sitt funktionshinder, sjukdom eller funktionsnedsättning ej kan arbeta och bidra till sin egen försörjning kan man väl inte förvänta sig att man ska kunna ha samma ekonomiska och materiella standard som dem som faktiskt arbetar, det är väl ganska självklart. I Sverige har vi också en ganska generös omfördelningspolitik i jämförelse med många andra länder i världen:

DN - Marxism som höjden av rättvisa
Publicerad 2016-02-21

Gång på gång varnas för ökade klyftor. Vanligtvis utan att avsändaren berättar vad som vore rimliga inkomstskillnader. Är lika lön för busschaufförer och neurokirurger verkligen eftersträvansvärt?

Men vad är rättvisa? Vad är klyftor? Och vid vilken nivå blir inkomstklyftor orättvisa?

Politisk hemvist avgör svaret. Längst ut i vänsterterrängen hittas personer som trots världshistoriens erbarmliga empiri vurmar för kommunism och som ogillar alla inkomstskillnader.

Om man i beräkningar av inkomstklyftor väger in välfärdstransfereringar sticker Sverige ut. Nästan överallt i världen är skillnaderna i levnadsstandard större.
Senast redigerad av Wine 2016-02-22 11:51:11, redigerad totalt 3 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rdos » 2016-02-22 11:49:44

KrigarSjäl skrev:-Kräva, hur skulle det gå till?

Kliva in på Arbetsförmedlingen och säga "ge mig ett jobb!"?

Det funkar inte riktigt så.
Kliver man in på Arbetsförmedlingen får man ta en kölapp till en arbetsförmedlare som inte förmedlar arbeten utan talar om för en att det finns kurser i att skriva CV samt arbetsförmågeutredningar.
Och så harvar man på i byråkratin helt utan garantier om att det leder nånvart.


Naturligtvis så kan du som enskild person inte göra något åt det. Folk måste såklart gå samman och kräva att folk med npf ska kunna vara med i samhället. Man måste kunna visa att det är samhällsekonomiskt lönsamt att anpassa samhället snarare än att låta stora delar av npf-kollektivet gå på sjukersättning.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 11:55:46

Den delen håller jag med dig om.

Egentligen är det ett otroligt resursslöseri att ha oss NPFare sjukskrivna.

Att få ut oss i ett arbetsliv som funkar för oss vore bra inte bara för oss utan för hela samhället... men det kräver att man får arbetsgivarna att förstå att alla inte kan vara flexibla, sociala gruppmänniskor, entreprenörer och bolljonglörer...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rdos » 2016-02-22 11:59:51

KrigarSjäl skrev:Jag har ut 11500 med bostadstillägget.
Hyran är på 5260.

Det som blir kvar när hyran är betald är alltså 6240 och det ska räcka till mat, försäkringar, el, teve, bredband, kläder, hushållsartiklar, busskort, avgift till hyresgästföreningen och allt annat en modern människa behöver.

Jag vet inte vad som är realistiskt ifråga om höjningar ur ett bredare nationalekonomiskt perspektiv men jag kan lova er att man lever som en kyrkråtta på de här stålarna.


Du har uppenbarligen mer ut en både hustrun och mina två barn har. Man kan väl säga att vi lever drägligt p.g.a. min inkomst. Jag har väl nästan 30000 ut, men så betalar jag alla fasta kostnader. Elkostnaden räknar jag med att få ned till noll under året (solcellsanläggning), och jag avser att ha blivit av med alla lån innan pensionen vilket gör att bostadskostnaden blir nära noll.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 12:04:04

De har väl inte bostadstillägg?

I vilket fall som helst är det garantinivån på sjukersättning jag har, alltså den lägsta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 12:05:38

KrigarSjäl skrev:Jag har ut 11500 med bostadstillägget.
Hyran är på 5260.

Det som blir kvar när hyran är betald är alltså 6240 och det ska räcka till mat, försäkringar, el, teve, bredband, kläder, hushållsartiklar, busskort, avgift till hyresgästföreningen och allt annat en modern människa behöver.

Jag vet inte vad som är realistiskt ifråga om höjningar ur ett bredare nationalekonomiskt perspektiv men jag kan lova er att man lever som en kyrkråtta på de här stålarna.


Det är ungefär vad vi har kvar... Efter avsättningar till underhåll, sparande och matkostnader... Och vi har en låg lön och ett bidrag på garantinivå. Och vi lever inte i överflöd, men har det inte knapert. Fast de tre poster jag rabblar upp slukar ju rätt mycket... Så det blir en rejäl skillnad...

Med den nivå jag ser som rimlig skulle du få ca 3-4k mer i månaden. Det ger dig möjligheter till sparande eller fritidssyssla ed.

Edit: Glömde att övriga räkningar också var betalda...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 12:11:20

3-4 mer i månaden skulle vara rena underverket...och visst fan skulle jag ta ett jobb om jag fick ett.

Men det handlar alltså om att bli vald av en arbetsgivare, att arbeta är ingen rättighet.

Sen måste det vara ett jobb man är kapabel att ro i land.

Om det är för rörigt i organisationen, för stökigt och högljutt, osäkra besked, för höga sociala krav, för diffusa uppgiftsbeskrivningar med mera fixar jag det inte utan får migränliknande symptom rätt omgående.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 12:21:03

KrigarSjäl skrev:3-4 mer i månaden skulle vara rena underverket...och visst fan skulle jag ta ett jobb om jag fick ett.

Men det handlar alltså om att bli vald av en arbetsgivare, att arbeta är ingen rättighet.

Sen måste det vara ett jobb man är kapabel att ro i land.

Om det är för rörigt i organisationen, för stökigt och högljutt, osäkra besked, för höga sociala krav, för diffusa uppgiftsbeskrivningar med mera fixar jag det inte utan får migränliknande symptom rätt omgående.


Jag antar att det i princip skulle tiofaldiga ditt 'övriga utgifter'konto...

Arbetsmarknaden idag är ju tyvärr väldigt uppskruvad så det är inte konstigt att många är utestängda.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 12:22:57

Jo, en stor konkurrens om de få jobb som finns och hur väl står sig en ljudkänslig individualistisk morgonsur aspie med stora luckor i CV i den konkurrensen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-22 12:26:08

KrigarSjäl skrev:Jo, en stor konkurrens om de få jobb som finns och hur väl står sig en ljudkänslig individualistisk morgonsur aspie med stora luckor i CV i den konkurrensen?


För dig och mig att komma ut i arbetslivet krävs det en lång omväg via sysselsättning/arbetsträning och praktik för att fylla luckor i våra CV, jag har arbetat tidigare när jag var yngre men det gick inte smärtfritt, men har stora luckor dom senaste 15 åren.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-22 12:26:46

KrigarSjäl skrev:Jo, en stor konkurrens om de få jobb som finns och hur väl står sig en ljudkänslig individualistisk morgonsur aspie med stora luckor i CV i den konkurrensen?


Du slår ut många av de nyhitkomna, men det kommer alltid finnas en glad, pigg och tålig yngling som slår ut er båda.

Edit: Själv har jag bara haft tur och hamnat på ett väldigt aspergervänligt jobb... 3 av 4 i samma tjänst verkar ha as när man är ute på andra jobb.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 12:28:57

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Jo, en stor konkurrens om de få jobb som finns och hur väl står sig en ljudkänslig individualistisk morgonsur aspie med stora luckor i CV i den konkurrensen?


För dig att och mig att komma ut i arbetslivet krävs det en lång omväg via sysselsättning/arbetsträning och praktik för att fylla luckor i våra CV, jag har arbetat tidigare när jag var yngre men det gick inte smärtfritt, men har stora luckor dom senaste 15 åren.

En lång väg av byråkrati och förödmjukelser ja.

En lång snårig jävla uppförsbacke i hällregn och man vet vare sig när eller om man kommer fram till mål.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-22 12:31:02

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Jo, en stor konkurrens om de få jobb som finns och hur väl står sig en ljudkänslig individualistisk morgonsur aspie med stora luckor i CV i den konkurrensen?


För dig och mig att komma ut i arbetslivet krävs det en lång omväg via sysselsättning/arbetsträning och praktik för att fylla luckor i våra CV, jag har arbetat tidigare när jag var yngre men det gick inte smärtfritt, men har stora luckor dom senaste 15 åren.

En lång väg av byråkrati och förödmjukelser ja.

En lång snårig jävla uppförsbacke i hällregn och man vet vare sig om eller när man kommer fram till mål.


Det håller jag fullkomligt med dig om, risken är nog även stor att vissa arbetsgivare kommer att utnyttja den gratis arbetskraften och inte erbjuda en anställning i slutändan.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav DIProgan » 2016-02-22 12:31:14

7-8000kr för en ensamstående efter att hyran är betald tycker jag är helt ok. Något incitament för att arbeta ska det såklart finnas. Däremot räcker det inte för dem med barn trots barnbidrag. För övrigt så är medborgarlön/basinkomst ett alternativ som många länder kikar på.
Basic income may be needed to combat robot-induced unemployment, leading AI expert says
http://www.independent.co.uk/life-style ... 84086.html
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 12:33:18

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
För dig och mig att komma ut i arbetslivet krävs det en lång omväg via sysselsättning/arbetsträning och praktik för att fylla luckor i våra CV, jag har arbetat tidigare när jag var yngre men det gick inte smärtfritt, men har stora luckor dom senaste 15 åren.

En lång väg av byråkrati och förödmjukelser ja.

En lång snårig jävla uppförsbacke i hällregn och man vet vare sig om eller när man kommer fram till mål.


Det håller jag fullkomligt med dig om, risken är nog även stor att vissa arbetsgivare kommer att utnyttja den gratis arbetskraften och inte erbjuda en anställning i slutändan.

Så är det.

Många företag har ju satt i system att ha gratisarbetare hos sig.

Sen när praktikperioden gått ut är det tack och hej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in