Verkliga risker/nackdelar med diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2009-10-22 1:48:51

honeysquid skrev:barracuber, men jag anser mig inte ha en fuktionsnedsättning. därför vill jag inte ha AF rehab och liknande, jag vägrar låta andra tro att jag är nedsatt på något sätt, bara för att jag inte klarar vissa jobb.


Ok, så du tycker felet ligger hos arbetsgivarna, inte hos dig? Det är det jag också tycker. Men så ser det ut idag tyvärr vad gäller arbetsgivarnas mognad. Du måste nog tänka om litet där. Vi är de facto nedsatta i förhållande till de krav som vissa (eller egentligen många) arbetsgivare ställer idag. Hur nedsatt beror ju iofs lite på vad ditt område är, vilket typ av jobb du är intresserad av. Men rent generellt har arbetsmarknaden blivit tuffare i takt med globalisering mm.

Jag har för egen del inte kommit på något annat sätt att gå vidare än att tillhöra AF Rehab (och att nån gång få igång en NPF-utredning). Jag är iofs piskad att få något att hända eftersom jag har hus och barn att försörja. Jag har lyckats förklara mig hyfsat för arbetspsykologen och min handläggare - de inser att jobb jag skulle kunna vara kvalificerad för rent formellt inte funkar för mig idag och de inser att jag har främst exekutiva (och även vissa sociala) hinder. De inser att det är arbetsmarknaden idag i mångt och mycket ställer orimliga krav, men det är svårt att ändra på detta i ett slag.

honeysquid skrev:jag skulle t.ex aldrig vilja jobba för samhall, skulle på fullaste allvar vilja dö av förnedringen.....


Samma här.

honeysquid skrev:... jag är en vanlig människa med specifika behov, inte förståndshandikappad eller lite dum som kan gå runt och städa i samhall-kläder. (no offence till alla på samhall, men det är så jag skulle känt det.)


Nä, min kontakt på AF Rehab vill inte skicka mig till Samhall iaf, han vet att jag är mer högfungerande än så, dels för att jag har gjort det tydligt för honom, dels har han tack och lov vissa egna kunskaper.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav r00t » 2009-10-22 3:01:43

Vad är AF Rehab? Jag vet bara att när jag lämnade in mina diagnospapper till min handläggare på AF så satte han en bock i min profil som säger att jag inte kan söka vilka jobb som helst pga. medicinska skäl samt bokade in mig för en träff med arbetspsykolog så att vi tillsammans kan skräddarsy mitt jobbsökande. Något tal om AF Rehab har det inte varit.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-10-22 7:10:13

r00t skrev:Vad är AF Rehab? Jag vet bara att när jag lämnade in mina diagnospapper till min handläggare på AF så satte han en bock i min profil som säger att jag inte kan söka vilka jobb som helst pga. medicinska skäl samt bokade in mig för en träff med arbetspsykolog så att vi tillsammans kan skräddarsy mitt jobbsökande. Något tal om AF Rehab har det inte varit.


Det kanske inte kallas så i alla kommuner. Men har du träffat en arbetspsykolog då tillhör du antagligen det som i min kommun kallas AF Rehab. Fråga din handläggare.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav imperativ » 2009-10-22 15:51:01

BMW skrev: nekas livförsäkring tex.


Tack. Hade jag ingen aning om. Nu kommer jag definitivt inte ge mig på en utredning av något slag. :)

För det är väl brottsligt att undanhålla nyckelinformation?
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Alien » 2009-10-22 16:09:07

Framför allt är det omöjligt att göra det, innan man tecknar en livförsäkring får man skriva på att de får tillgång till ens journal.

Däremot kan man fortfarande ingå i en grupplivförsäkring, där kollar de inte individerna.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2009-10-22 18:09:38

BMW skrev:Den största nackdelen med en diagnos är när man ska ta försäkringar, man nekas livförsäkring tex.

Har säkert avhandlats förr, men är det någon som vet var? För jag undrar vad de grundar det på. Vad jag har för mig har inte vi aspergare lägre förväntad livslängd eller högre förväntad olycksrisk än andra, så är det ens något annat än ren diskriminering som borde ha förbjudits för ett bra tag sedan?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav r00t » 2009-10-22 19:14:38

barracuber skrev:Det kanske inte kallas så i alla kommuner. Men har du träffat en arbetspsykolog då tillhör du antagligen det som i min kommun kallas AF Rehab. Fråga din handläggare.


Ok! Tack för informationen. Jag ska nog allt påtala för arbetspsykologen att jag inte är ett dugg intresserad av vilken typ av jobb som helst. Dvs. Samhall eller liknande.

Jag anser mig vara tillräckligt kapabel att arbeta inom mina intresseområden (dvs. systemadministration/server- och stordatordrift/systemanalys osv.) så om jag fick ett sådant jobb där det fanns möjlighet till flex med arbetstider och om jag hade möjlighet att jobba hemifrån en del skulle det vara hur bra som helst.

Tråkigt att det är tämligen hög konkurrens på den typen av jobb och att många arbetsgivare tyvärr anser att det är (ibland mer) viktigt med den sociala biten bara.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-10-22 19:41:20

r00t skrev:
barracuber skrev:Det kanske inte kallas så i alla kommuner. Men har du träffat en arbetspsykolog då tillhör du antagligen det som i min kommun kallas AF Rehab. Fråga din handläggare.


Ok! Tack för informationen. Jag ska nog allt påtala för arbetspsykologen att jag inte är ett dugg intresserad av vilken typ av jobb som helst. Dvs. Samhall eller liknande.

Jag anser mig vara tillräckligt kapabel att arbeta inom mina intresseområden (dvs. systemadministration/server- och stordatordrift/systemanalys osv.) så om jag fick ett sådant jobb där det fanns möjlighet till flex med arbetstider och om jag hade möjlighet att jobba hemifrån en del skulle det vara hur bra som helst.


Jag blev nyfiken när jag såg att du jobbat med stordatordrift för den världen känner jag till en del - jag jobbade i många år på IBMs plattformar - mest iSeries/AS400 men även lite MVS. Så jag är bekant med folk som driftar 390 ;-) Jobbade du med IBM?

Sedan läste jag att du är typ 36 eller 37 vilket jag tyckte var ganska ungt för att ha jobbat med stordator. De flesta jag känner i den världen är 50+ faktiskt.

r00t skrev:Tråkigt att det är tämligen hög konkurrens på den typen av jobb och att många arbetsgivare tyvärr anser att det är (ibland mer) viktigt med den sociala biten bara.


* suck * Tell me something I don't know.......

Hög konkurrens på stordator? Eller menar du systemadm/server?

På stordator på programmeringssidan borde det egentligen vara guldläge om man är duktig på exempelvis COBOL på IBMs plattformar, åtminstone har det låtit så förut. Men problemet där är ju att COBOL idag har totalt försvunnit från högskolan och till och med självaste IBM har ju outsourcat många COBOL-jobb till Indien...Där spottas det ut 1000-tals COBOL-programmerare varje år.... :roll:

Är inte speciellt insatt när det gäller driftbiten.....Men de (stor)företag som kör stordator är ju ganska lätt räknade och varje företag har ju bara ett begränsat antal tjänster.

EDIT: IT-snacket borde flyttas till IT-forumet.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:18:32, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nano » 2009-10-24 11:17:45

Nackdel finns enligt vad jag har hört att ifall man någon gång skulle vilja adoptera från ett annat land så kräver en del länder att man inte har någon psykiatrisk diagnos och AS hamnar väl där enligt de flesta länder antar jag.
Kan tänka mig att det dessutom inte är samma sak i alla länder vad som diagnosticeras som AS.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:18:32, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sommar » 2009-10-25 0:09:06

honeysquid skrev:barracuber. jag skulle t.ex aldrig vilja jobba för samhall, skulle på fullaste allvar vilja dö av förnedringen. jag är en vanlig människa med specifika behov, inte förståndshandikappad eller lite dum som kan gå runt och städa i samhall-kläder. (no offence till alla på samhall, men det är så jag skulle känt det.)

Samma här!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:18:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-10-25 0:14:42

honeysquid skrev:barracuber, men jag anser mig inte ha en fuktionsnedsättning. därför vill jag inte ha AF rehab och liknande, jag vägrar låta andra tro att jag är nedsatt på något sätt, bara för att jag inte klarar vissa jobb.

Af-rehab och/eller Sius kan vara till hjälp, så att man får ut en fot på arbetsmarknaden och får ev. sina behov tillgodosedda. Sedan kan man (nog) lättare komma vidare. Man är i regel attraktivare för en arbetsgivare om man redan har ett jobb och få det första jobbet är ofta svårast bl.a. pga att man då ofta saknar arbetslivserfarenhet, meriter och referenser.

Jag har fått hjälp av Af-rehab + Sius, men efter mycket tjat och hjälp av föräldrar och vården ska erkännas, men jag fick ett hyfsat och passande jobb och har turen att ha en bra och lyssnande chef.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:18:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav matterik » 2010-07-11 6:34:00

Vad ska man med livförsäkring till, så att folk kan tjäna pengar på att man dör.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 22:18:32, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-07-11 8:48:23

Jag fick hot om vårdnadstvist från xfrun via telefon när hon fick reda på att arbetspsykologen hade sagt att jag hade autistiska drag.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 22:18:32, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-11 11:42:09

matterik skrev:Vad ska man med livförsäkring till, så att folk kan tjäna pengar på att man dör.

Bild

Ja, varför inte? Och sedan så är det ju bra om det man efterlämnar täcker begravningskostnader.

Jag skulle dock lita mer på att spara pengar själv och se till att rätt personer ärver. I mitt fall blir det automatiskt mina föräldrar och min bror, så jag behöver inte skriva något testamente.

Försäkringar är luriga.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav nano » 2010-07-16 15:55:13

Om man har en livförsäkring, hur får då den rätte reda på att denne har pengar att hämta, kommer bara pengarna automatiskt eller måste man strida med försäkringsbolaget?

Om denne inte vet om att den har pengar att hämta så måste ju denne informeras o det gör man nog inte alltid utan bara tar en försäkring o håller tyst om.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav junkandshit » 2010-07-16 18:30:58

Försäkringsbolagen brukar inte göra utbetalningar automatiskt. Deras syfte är att tjäna pengar.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 22:18:33, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in