Verkliga risker/nackdelar med diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Verkliga risker/nackdelar med diagnos?

Inläggav robotuprising » 2008-04-21 21:06:35

Vad finns det egentligen för risker med en diagnos? De säger att det endast är positivt och till ens fördel, men genom att läsa detta och andra forum verkar det som om att:

- De tar barnen ifrån dig om du har diagnos
- Du kan inte få alla jobb pga säkerhetskrav eller annat

Är dessa verkliga risker? Finns det fler?

Naturligtvis är vi ett brett spektrum av individer inom samma diagnos, AS, men eftersom fok är oinsatta i det så är vi väl alla i samma båt!?
Senast redigerad av robotuprising 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
robotuprising
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2008-04-06

Inläggav Kristofer » 2008-04-21 21:09:07

Fråga dig själv vad du tror att samhället kan hjälpa dig med och väg sedan detta mot vad samhället kan tänkas neka dig om du får diagnos.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mardröm » 2008-04-21 21:09:12

Oja, mängder.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Frallan » 2008-04-21 22:03:21

Vad jag är mest orolig över, om jag får en diagnos som adhd är att förlora mitt körkort.

Tycker man har läst så mycket om adhd bla bla kan inte köra är en trafikfara och jag vet inte vad.
Senast redigerad av Frallan 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Frallan
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2008-04-18
Ort: Halmstad

Re: verkliga risker med diagnos?

Inläggav Parvlon » 2008-04-21 22:55:00

robotuprising skrev:De säger att det endast är positivt och till ens fördel
Det är ju jättefel, e det samma som 'tipsat om diagnos' så fråga den personen ifall den är dum i huvudet.

Det med att de kan ta barnen är väl det värsta än så länge, men när väl myndigheter har fått för sig att sno barnen från en så tror jag de hittar på andra skäl ifall man inte har en diagnos.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mardröm » 2008-04-22 0:37:31

Frallan skrev:Vad jag är mest orolig över, om jag får en diagnos som adhd är att förlora mitt körkort.

Tycker man har läst så mycket om adhd bla bla kan inte köra är en trafikfara och jag vet inte vad.


Jag läste att det krävs adekvat medicinering.....
MAO, jag måste vara smått påtänd i trafiken...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Sabina » 2008-04-22 3:17:29

Mardröm skrev:
Frallan skrev:Vad jag är mest orolig över, om jag får en diagnos som adhd är att förlora mitt körkort.

Tycker man har läst så mycket om adhd bla bla kan inte köra är en trafikfara och jag vet inte vad.


Jag läste att det krävs adekvat meicinering.....
MAO, jag måste ara smtt påtänd i trafiken...


Hmmm, men man är väl inte skyldig att informera någon om vilken diagnos man (eventuellt) får????????
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav rattlelizard » 2008-04-22 11:34:35

Sabina skrev:Hmmm, men man är väl inte skyldig att informera någon om vilken diagnos man (eventuellt) får????????


Din läkare är SKYLDIG att anmäla till vägverket om ditt körkort ska dras in.
precis som när folk söker för epilepsi så måste vägverket underrättas och det ska din läkare göra om han anser dig vara okapabel att köra bil.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Kvasir » 2008-04-22 11:46:20

Läkaren är inte skyldig att rapportera en diagnos. Däremot är han/hon skyldig att rapportera om han/hon finner patienten olämplig som bilförare (oavsett om vederbörande har Asperger, diabetes eller vad farao som helst eller ingen diagnos alls). Däremot ska väl läkarna numera vara extra observanta och göra en lämplighetsbedömning vid vissa diagnoser (som t.ex. AS och ADHD). Så visst, om det är så att man är olämplig förare så kan ju det uppdagas i samband med en diangos, kanske, medans det inte skulle ha upptäckts annars. Men diagnosen i sig ska inte innebära något fara för körkortet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-04-22 15:22:59

Sabina skrev:Hmmm, men man är väl inte skyldig att informera någon om vilken diagnos man (eventuellt) får????????


Jag vet inte om jag feltolkade vägverkets chefsläkare, men han sa att adekvat ADHD medicinering gör att man kan köra bil.
En motparts advokat eller myndigheterna kan ju hävda att du inte var medicinerad - eller - övermedicinerad.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-04-22 15:27:14

rattlelizard skrev:
Sabina skrev:Hmmm, men man är väl inte skyldig att informera någon om vilken diagnos man (eventuellt) får????????


Din läkare är SKYLDIG att anmäla till vägverket om ditt körkort ska dras in.
precis som när folk söker för epilepsi så måste vägverket underrättas och det ska din läkare göra om han anser dig vara okapabel att köra bil.


Och den läkaren går du glatt till igen?
Du skulle aldrig få för dig att tex punka hans däck 10-20 ggr?
Ska inte jag köra, ska inte han.
Han tar mitt körkort i egenskap av överhet, jag erkänner ingen mänsklig överhet. Som du själv skriver: PLaneten aspberiga. Jordiska lagar gäller inte där.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav docfrasse » 2008-04-22 20:45:46

Mardröm skrev:
rattlelizard skrev:
Sabina skrev:Hmmm, men man är väl inte skyldig att informera någon om vilken diagnos man (eventuellt) får????????


Din läkare är SKYLDIG att anmäla till vägverket om ditt körkort ska dras in.
precis som när folk söker för epilepsi så måste vägverket underrättas och det ska din läkare göra om han anser dig vara okapabel att köra bil.


Och den läkaren går du glatt till igen?
Du skulle aldrig få för dig att tex punka hans däck 10-20 ggr?
Ska inte jag köra, ska inte han.
Han tar mitt körkort i egenskap av överhet, jag erkänner ingen mänsklig överhet. Som du själv skriver: PLaneten aspberiga. Jordiska lagar gäller inte där.


Jag kan informera dig om att det är få läkare som tycker annat än att det är förbannad skit de olika anmälningsplikter lagstiftaren ålagt dem. Det pratas ständigt bland de läkare du vill punktera bilar för, om hur olustigt det är att påtvingas rollen som skvallerbytta när man vill vara patientens representant.

Vänd din ilska år rätt håll.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Alien » 2008-04-22 22:37:07

Mardröm skrev:
rattlelizard skrev:
Sabina skrev:Hmmm, men man är väl inte skyldig att informera någon om vilken diagnos man (eventuellt) får????????


Din läkare är SKYLDIG att anmäla till vägverket om ditt körkort ska dras in.
precis som när folk söker för epilepsi så måste vägverket underrättas och det ska din läkare göra om han anser dig vara okapabel att köra bil.


Och den läkaren går du glatt till igen?
Du skulle aldrig få för dig att tex punka hans däck 10-20 ggr?
Ska inte jag köra, ska inte han.
Han tar mitt körkort i egenskap av överhet, jag erkänner ingen mänsklig överhet. Som du själv skriver: PLaneten aspberiga. Jordiska lagar gäller inte där.


Med andra ord, andra människors liv har inget värde, bara du? Det är ju vad du menar, eftersom det är viktigare för dig att köra bil än att skydda andras liv.

Vad menar du, att inga lagar och ingen moral gäller för aspergare? Vad är detta, en variant på övermänniskan?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-04-23 17:39:09

Risker med AS. kan vara att man utsätts för översitteri och/eller okunskap i olika situationer.

Att man erbjuds "vuxendagis" trots att man klarar både vanlig praktik och lönebidragsanställning. Just för att AF. gör typ ingenting.

Man bör akta sig för vem man brättar för att man har AS. för vissa förstår inte vad det är utan sätter = mellan AS. o. dum i huvudet tyvärr. Okunskapen är tyvärr rätt stor, tror jag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mardröm » 2008-04-23 17:56:59

docfrasse skrev:Jag kan informera dig om att det är få läkare som tycker annat än att det är förbannad skit de olika anmälningsplikter lagstiftaren ålagt dem. Det pratas ständigt bland de läkare du vill punktera bilar för, om hur olustigt det är att påtvingas rollen som skvallerbytta när man vill vara patientens representant.

Vänd din ilska år rätt håll.


Men som vi vet så blir det så kt fel och gränsdragningarna är knepiga, så varför bry sig, utom då i helt uppenbara fall?

Lagen är bara papper, man kan skita i den i många fall utan att riskera repressaliser. Sen får man säga det, som du säger, jag är ingen skvallerbytta. Jag vet läkare som mördar folk på löpane band och bara får varningar, det kan inte bli mer än en erinran + att du påstår dig samvetsgrann, mot dig själv, genom att bryta lagen.

Sen vill du väl hursom inte stanna i Sverige, antar jag?
Har dåligt förtroende för svenska läkare, är man bra borde man flytta och antingen utföra experiment och forskning eller bara arbeta i ett bättre land/vårdsystem.

Jag blev hotad av en psykiatiker pga en mini-BZ dos, mina invändingar om att patienten hade ansvaret viftades bort men som tur var höjdes dosen med 400% och inget mer sånt snack av nästa dr.
Typisk avvägningsfråga.

Är jag blind eller får feta EP attacker, då....
Men allt sådant borde ingå i vården, skattefinansierat, vår sääkerhe tär överdriven oh får inte staten betala den så komer den att fortsätta ösa på panikångeststaten där man drar in körkort för fullt kapabla.

Jag skulle nog inte punka någa däck, jag skulle stanna hemma.
Och vara ngn form av passivt aggresiv psykopat.
Eller köra på, men är jag på "on mode" så lär jag hämnas också.
Förr gjorde jag alltid det. Som en kung från medeltiden skulle de brinna i helvetet om de tog ettt torrt julgransbarr. Men hey, jag e ju störd och sjuk. ju.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-04-23 18:12:49

Alien skrev:
Mardröm skrev:Och den läkaren går du glatt till igen?
Du skulle aldrig få för dig att tex punka hans däck 10-20 ggr?
Ska inte jag köra, ska inte han.
Han tar mitt körkort i egenskap av överhet, jag erkänner ingen mänsklig överhet. Som du själv skriver: PLaneten aspberiga. Jordiska lagar gäller inte där.


Med andra ord, andra människors liv har inget värde, bara du? Det är ju vad du menar, eftersom det är viktigare för dig att köra bil än att skydda andras liv.

Vad menar du, att inga lagar och ingen moral gäller för aspergare? Vad är detta, en variant på övermänniskan?


Det är väl ngn narcissistik störning kombinerat med en KBT inställing att jag är ansvarig för att själv.
+ paranoia och grandiosiet och en oförmåga att lyda auktoriteter. Lagar och regler gäller om man vill, men du får själv fundera på om det är moraliskt korrekt och förbereda dig på att starkare makter än du, staten, kommer att försöka stoppa dig om de har medel för det.

Jag har inte panikångest över att skydda andras liv, jag har inte skadat ngn vad jag vet på alla år jag kört bil. Ditt resonemang är absurt, det gäller ju ALLA bilförare, eller menar du att jag är en för usel och olämplig bilförare i min person? Bör inte et granskas isf? Och o det granskas pga sjukdom, bör det då inte vara gratis? Bör inte alla granskas?

Ett syntest för alla var 10:E år efter 50 tex? Vem ska betala för säkerheten? Hur mkt har du själv lust att lägga på säkerhet och annan konsumtion? Ska du betala min färdtjänst? Ska jag bli hemmabunden?
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Nackdelar med en diagnos?

Inläggav honeysquid » 2009-10-21 23:25:16

Jag är 20 år och håller på att utredas men jag blir paranoid av att läsa skräckhistorier om folk som blir inlåsta på hem och så vidare.
Jag behöver själv ingen LSS, inte boendestöd, eftersom jag klarar hemmet själv och är väldigt självständig i allt jag företar mig. Måste man ta emot sådan hjälp?

Jag behöver inte gå någonstans regelbundet för "hjälp", då detta skulle kännas oerhört förnedrande för mig. Det enda jag skulle ha hjälp av är något sorts intyg till arb.fm. om att slippa söka vissa jobb jag inte klarar av. Är det möjligt?

Kort sagt, kan en diagnos vara dålig för en på något sätt? Måste man "använda" sig av den?
Jag vill inte bli "behandlad" som om jag vore sjuk, då jag klarar mig själv, eller få ytterligare hjälp utöver en ev diagnos.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:18:25, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Alien » 2009-10-21 23:37:21

LSS och boendestöd är sådant man ansöker om, så ingen påtvingar dig det.

Hur det är med arbetsförmedlingen vet jag inte, men du kanske kan fråga psykiater om intyg. Annars har arbetsförmedlingen speciell service för funktionshindrade, men jag tror du helst avstår från det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:18:25, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-10-21 23:50:08

När det gäller försäkring kan det vara en nackdel:
http://www.aspergerforum.se/privat-sjukforsakring-ogiltig-t10983.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nackdelar med en diagnos?

Inläggav barracuber » 2009-10-21 23:55:59

honeysquid skrev:Jag är 20 år och håller på att utredas men jag blir paranoid av att läsa skräckhistorier om folk som blir inlåsta på hem och så vidare.
Jag behöver själv ingen LSS, inte boendestöd, eftersom jag klarar hemmet själv och är väldigt självständig i allt jag företar mig. Måste man ta emot sådan hjälp?


Nä det måste man inte. Tvärtom (även om jag inte har diagnos) har jag fattat att efter diagnosen så säger psykiatrin tack och hej och då får man själv söka sig till vad det nu finns - kommunernas habilitering brukar många peka på. Andra kan säkert ge mer uttömmande svar.

honeysquid skrev:Jag behöver inte gå någonstans regelbundet för "hjälp", då detta skulle kännas oerhört förnedrande för mig. Det enda jag skulle ha hjälp av är något sorts intyg till arb.fm. om att slippa söka vissa jobb jag inte klarar av. Är det möjligt?


När AF förstod - det var jag som berättade för dem - att jag har problem blev jag förflyttad till deras rehabavdelning, så nu tillhör jag AF Rehab. Det dröjde inte länge förrän jag blev kallad till en miniutredning hos en arbetspsykolog knuten till AF. Miniutredningen visar på att jag har sådana exekutiva problem att jag behöver visst stöd av AF för att kunna klara mig på en arbetsplats idag.

honeysquid skrev:Kort sagt, kan en diagnos vara dålig för en på något sätt? Måste man "använda" sig av den?


Det tror jag knappast(?). Sedan vet man ju inte ifall arbetsgivarna utför en massa sökningar för att hitta "svagheter", men det får man väl anta....Nästa gång jag sitter på en intervju så vet ju alla parter att jag tiillhör AF Rehab och då kan man förhoppningsvis hymla lite mindre (= skita i att dölja allt som kan vara känsligt). Det förutsätter att arbetsgivaren har någon susning om att man inte är perfekt.

honeysquid skrev:Jag vill inte bli "behandlad" som om jag vore sjuk, då jag klarar mig själv, eller få ytterligare hjälp utöver en ev diagnos.


"Sjuk" är du inte om du skulle få nån neuropsykiatrisk diagnos - de klassas som funktionsnedsättningar/hinder, inte sjukdomar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ufo » 2009-10-22 0:11:49

En diagnos kan vara till bekymmer om man vill ta körkort
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav BMW » 2009-10-22 0:42:10

När man ska ta körkort kan en diagnos vara till nackdel, men det är absolut inget hinder för att ta "lappen".

Den största nackdelen med en diagnos är när man ska ta försäkringar, man nekas livförsäkring tex.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav honeysquid » 2009-10-22 1:11:10

barracuber, men jag anser mig inte ha en fuktionsnedsättning. därför vill jag inte ha AF rehab och liknande, jag vägrar låta andra tro att jag är nedsatt på något sätt, bara för att jag inte klarar vissa jobb. Jag skulle t.ex aldrig vilja jobba för samhall, skulle på fullaste allvar vilja dö av förnedringen. jag är en vanlig människa med specifika behov, inte förståndshandikappad eller lite dum som kan gå runt och städa i samhall-kläder. (no offence till alla på samhall, men det är så jag skulle känt det.)
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav honeysquid » 2009-10-22 1:11:46

BMW skrev:När man ska ta körkort kan en diagnos vara till nackdel, men det är absolut inget hinder för att ta "lappen".

Den största nackdelen med en diagnos är när man ska ta försäkringar, man nekas livförsäkring tex.


Måste man säga det då?
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:18:31, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in