Växla mellan OS

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Växla mellan OS

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 18:36:45

Eftersom den här diskussionen började i en tråd om något helt annat så startar jag en ny tråd istället.

Förutsättningen är att man har dual boot med två OS på maskinen, t.ex. Windows och Linux. Problemet som jag och flera andra uppelver är att det är väldigt bökigt att byta mellan OS. Dels tar det lång tid att avsluta ett OS och starta ett nytt (precis som när man bootar om maskinen med ett OS). Dels så är i alla fall Windows rätt bökigt varja gång man startar för att det envisas med en massa frågor och påminnelser som jag får för att jag har stängt av andra frågor och påminnelser. Så har jag också ofta en tendens att ha väldigt många program igång, och det är inte så många som klarar att spara vad de höll på med och komma ihåg det när man bootar om.

En tanke jag har haft, och som jag och Moggy diskuterade, är att man kanske skulle kunna delvis lösa situationen på följande sätt:

Starta det ena OSet (säg Windows).
Hibernera detta.
Starta det andra OSet (säg Linux)
Hibernera detta.

När man nu väcker maskinen kan man välja Windows eller Linux, men startar direkt från en hibernerad version i båda fallen

För att växla OS hibernerar man det man använder för stunden och väcker upp det andra istället.

Poängen är att det dels går snabbare än att avsluta ett OS fullständigt och starta det andra från scratch, och dels att vid hibernering finns allting kvar precis som man har lämnat det, så man slipper de problem jag nämnde tidigare.


Fungerar då detta? Jag har nu gjort några försök, och det verkar i princip fungera, men jag har lite krångel med det. Detta kan dock tänkas bero på att jag kör Kubuntu 7.10, som verkar vara lite tjurigt och instabilt, så det kanske inte är metoden det är fel på. Hursom så verkar XP klara utmärkt att gå in och ut ur hibernering även om det finns en hibernerad Kubuntu. Däremot verkar det lite nyckfullt om Kubuntu tål att det finns en hibernerad XP. Det verkar som det går ibland, och kraschar ibland.

Skulle möjligen någon annan, eller några andra, som har dual boot kunna tänka sig att testa vid något tillfälle och rapportera hur det utföll?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-23 19:09:07

Nu är jag ju macägare så mina erfarenheter är inte tillämpliga men jag hade en kompis som körde MacOSX och Ubuntu i dual boot men han gav upp eftersom varje gång MasOS uppdaterades var han tvungen att gå in och editera en speciell fil manuellt för att det skulle fungera.

Jag har sporadiskt kört Ubuntu i Parallells. Det fungerar utmärkt. Har man inte problem med prestandan utan bara ska köra det ena operativsystemet ibland så finns det väl säkert emulatorer även för Windows där man kan köra ett Linuxsystem som ett andra system. Eller?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Parvlon » 2008-02-23 19:16:04

Kvasir, varför funkar inte virtualisering?
Jag har använt virtualbox och vmware rätt mycket, använder hellre virtualisering när jag kör/testar andra OS. Spelar inte och prestandaförlusten är ej stor så länge det inte gäller krävande typ 3dprogram. Tar ett par sekunder att starta ett sparat OS
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 19:16:28

Bjäbbmonstret skrev:Nu är jag ju macägare så mina erfarenheter är inte tillämpliga men jag hade en kompis som körde MacOSX och Ubuntu i dual boot men han gav upp eftersom varje gång MasOS uppdaterades var han tvungen att gå in och editera en speciell fil manuellt för att det skulle fungera.


Jo, fast dual boot i sig brukar fungera bra på PC. Problemet här är att jag försöker krångla till det för förenkla det. :)

Jag har sporadiskt kört Ubuntu i Parallells. Det fungerar utmärkt. Har man inte problem med prestandan utan bara ska köra det ena operativsystemet ibland så finns det väl säkert emulatorer även för Windows där man kan köra ett Linuxsystem som ett andra system. Eller?


Jo det finns både Linux/Unix-emulatorer för Windows, och windowsemulatorer för Linux. Jag har inte riktigt gett mig på att testa några av dem, mera än några snabba test med Wine i Linux, som funkade hyfsat med några windowsprogram, men inte med vissa andra. Tyvärr blev grafik och fonter lite suddiga, men det kanske är någon inställningsfråga?

Det trevligaste vore egentligen att ha en maskin med två helt separata RAM-bankar, och så någon funktion i OSen som snabbt bara sparar alla systemtillstånd hos olika hårdvaruenheter och så växlar RAM-bank. Men det kräver ju speciell hårdvara. Man kan förstås ha två maskiner också, men då börjar det kosta mycket mera och dra mera effekt och ta mera plats etc.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 19:17:18

Parvlon skrev:Kvasir, varför funkar inte virtualisering?


Har jag sagt att det inte gör det? Har du förslag på någon gratis variant som faktiskt fungerar bra?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-02-23 19:19:07

Kvasir skrev:Har jag sagt att det inte gör det? Har du förslag på någon gratis variant som faktiskt fungerar bra?

Sry, antog det eftersom du fick testet av Barracuder igår.

VmWarePlayer är gratis, virtualbox är open source.
Microsofts variant, är väl oxå gratis om jag inte misstar mig

Jag har använt virtualbox och vmware rätt mycket, använder hellre virtualisering när jag kör/testar andra OS. Spelar inte och prestandaförlusten är ej stor så länge det inte gäller krävande typ 3dprogram. Tar ett par sekunder->1min att starta ett sparat OS

Virtualbox tycker jag är smidigast, men det är nog mycke en smaksak
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-23 19:19:52

Jag skulle behöva kunna köra ett enda jävla program på macen. Internet Explorer 6..... : :x icon


Är det någon som har något tips på hur man skulle kunna åstadkomma detta? Finns det något alternativ till att installera Windows?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 19:25:33

Parvlon skrev:
Kvasir skrev:Har jag sagt att det inte gör det? Har du förslag på någon gratis variant som faktiskt fungerar bra?

Sry, antog det eftersom du fick testet av Barracuder igår.

VmWarePlayer är gratis, virtualbox är open source.
Microsofts variant, är väl oxå gratis om jag inte misstar mig

Jag har använt virtualbox och vmware rätt mycket, använder hellre virtualisering när jag kör/testar andra OS. Spelar inte och prestandaförlusten är ej stor så länge det inte gäller krävande typ 3dprogram. Tar ett par sekunder->1min att starta ett sparat OS

Virtualbox tycker jag är smidigast, men det är nog mycke en smaksak


Jag har inte orkat prova ännu, faktiskt. Tidiagare har de flesta sådana där program verkar rätt buggiga och skakiga att döma av andras erfarenheter. Men de kanske har börjat mogna. Jag kom just på en diskussion för en tid sedan på ett annat forum där just VirtualBox tydligen skulle fungera utmärkt att köra Linux i, enligt en person jag känner. Kanske ska ta och testa det då.

Fast helst skulle jag vilja slippa Windows och köra win-program från Linux istället, men Wine verkar inte fullt fungerande ännu även om det verkar klara mycket.

Så kan ju finnas skäl att faktiskt vilja köra olika OS på riktigt ibland, så jag tycker fortfarande sådana alternativ som jag nämnde är intressanta.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 19:26:52

Bjäbbmonstret skrev:Jag skulle behöva kunna köra ett enda jävla program på macen. Internet Explorer 6..... : :x icon


Är det någon som har något tips på hur man skulle kunna åstadkomma detta? Finns det något alternativ till att installera Windows?


Det duger inte med en lite äldre version?
http://mac.oldapps.com/internet_explorer.php
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-02-23 19:48:15

Kvasir ok, jag har använt virtualbox ett par år, smidigt tycker jag-
Sällan om jag virtualiserar windows det blir några problem.
Några linuxdistar har jag haft problem med, att köra från CD främst.

ang, hibernation så; har du minst 2st partitioner, 1 OS på vardera så bör det inte vara något problem att återgå från hibernation från 2 OS, om det funkar annars.
Någon bugg i ditt linux OS hibernation ser jag som troligast, konstigt om det funkar felfritt när du inte hibernate:ar windows dock.
Jag har sj inte hibernatat två OS samtidigt.

Wine och liknande emulatorer är tio gånger svårare att få det att fungera lika bra'/kompitabelt som när man virtualiserar ett helt OS.
Man har bara ett fåtal program som är 'garanterade' att fungera.
Så har jag fattat det som, dock så har utvecklingen utav wine gett en hel del dokumentation om windows som inte skulle vara tillgängligt annars, odokumenterade API's tex.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-02-23 20:14:42

Parvlon skrev:
ang, hibernation så; har du minst 2st partitioner, 1 OS på vardera så bör det inte vara något problem att återgå från hibernation från 2 OS, om det funkar annars.
Någon bugg i ditt linux OS hibernation ser jag som troligast, konstigt om det funkar felfritt när du inte hibernate:ar windows dock.
Jag har sj inte hibernatat två OS samtidigt.


Jo, jag misstänker nog i första hand Kubuntu. v 7.10 verkar vara lite problematisk. Jag var tvungen att installera den tre gånger för att den hängde sig halvvägs innan, och flera andra har tydligen haft liknande problem.

Wine och liknande emulatorer är tio gånger svårare att få det att fungera lika bra'/kompitabelt som när man virtualiserar ett helt OS.
Man har bara ett fåtal program som är 'garanterade' att fungera.
Så har jag fattat det som, dock så har utvecklingen utav wine gett en hel del dokumentation om windows som inte skulle vara tillgängligt annars, odokumenterade API's tex.


Jo, det är nog jag som inte har hängt med i utvecklingen. Jag såg nu att man tydligen kan köra virtualbox (och vmware också?) även under Linux. Jag hade nog missat det för att de ännu inte var släppta som gratisprogram senast jag läste om dem, och därför hade glömt bort dem.

Jag ska nog prova virtualbox, tror jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-23 21:10:06

Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag skulle behöva kunna köra ett enda jävla program på macen. Internet Explorer 6..... : :x icon


Är det någon som har något tips på hur man skulle kunna åstadkomma detta? Finns det något alternativ till att installera Windows?


Det duger inte med en lite äldre version?
http://mac.oldapps.com/internet_explorer.php


Nej det är just IE6 som beter sig konstigt och råkar vara en av de allra mest vanliga webbläsarna från folk använder. Det stora problemet är att den ibland slänger ner högerspalten på en webbsida nedanför vänsterspalten så folk inte tänker på att den finns och kan ta del av den. Det jävelskapet kan jag inte se om jag kollar den i Firefox eller någon annan webbläsare jag har för mac utan får vänta tills jag kommer till en windowsdator nästa gång.

En äldre version av Internet Explorer för Mac är snarast att betrakta som kuriosa. Jag vet för min föräldrar använde den tills jag definitivt avrådde dem i julas. En mycket hög andel av de webbsidor som görs idag blir konstiga med såpass gamla läsare om inte annat hanteringen av stilmallar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Parvlon » 2008-02-23 21:21:43

Kvasir skrev:Jo, det är nog jag som inte har hängt med i utvecklingen. Jag såg nu att man tydligen kan köra virtualbox (och vmware också?) även under Linux. Jag hade nog missat det för att de ännu inte var släppta som gratisprogram senast jag läste om dem, och därför hade glömt bort dem.

Jag ska nog prova virtualbox, tror jag.

det lär fungera finfint, vmware finns till *linux oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav nitro2k01 » 2008-02-23 21:30:46

Kvasir skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag skulle behöva kunna köra ett enda jävla program på macen. Internet Explorer 6..... : :x icon


Är det någon som har något tips på hur man skulle kunna åstadkomma detta? Finns det något alternativ till att installera Windows?


Det duger inte med en lite äldre version?
http://mac.oldapps.com/internet_explorer.php
FYI: Microsoft har släppt IE för Mac samt ett ett par Unix-plattformar, (Jo, faktiskt!) men det är inte i närheten samma webbläsare. Det är helt enkelt en helt annan underliggande renderingsmotor.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-23 21:45:53

nitro2k01 skrev:FYI: Microsoft har släppt IE för Mac samt ett ett par Unix-plattformar, (Jo, faktiskt!) men det är inte i närheten samma webbläsare. Det är helt enkelt en helt annan underliggande renderingsmotor.


Den senaste verson av IE för mac som jag känner till är fem år gammal.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-23 23:33:41

Hej!

En dum fråga, vad är hibernering? Min dator har två hårddiskar och jag harfaktiskt funderat på att formatera om den med Linux i.

Skaffade Ubuntu förra året och skulle köra från CD:n först för att testa, men datorn tjatade om för lite minne trpts att inga andra program var i gång. Så jag testade aldrig. Och CD:n försvann i röran. Där är jag nu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-02-24 2:01:58

Lilla Gumman skrev:Hej!

En dum fråga, vad är hibernering? Min dator har två hårddiskar och jag harfaktiskt funderat på att formatera om den med Linux i.


Hibernering har i sig inget att göra med att köra flera operativsystem, utan är något man gör med ett OS (men jag ville göra det med två samtidigt).

När du ska stänga av datorn har du flera alternativ:

1) Du kan "stänga av". Då avslutas operativsystemet helt. Alla aktiviteter och program stängs ner helt så att det är säkert att stänga av maskinen. När du sedan startar måste operativsystemet starta från början igen och dra igång alla tjänster, och du måste åter starta alla program på nytt. Det tar tid, och i de flesta program måste du på nytt öppna de filer du jobbade med och hitta var du var.

2) Du kan göra "stand by". Då stängs datorn nästan av, men det ligger kvar spänning på RAM-minnet så all information finns kvar där när du slår på datorn igen. Då går det väldigt fort att stänga av maskinen, och när du slår på den igen så startar den väldigt snabbt och allting är precis som när du stängde av den. Nackdelen är att allt går förlorat om det blir ett strömavbrott.

3) Du kan "hibernera" (av engelskans hibernate, gå i ide). Det fungerar ungefär som standby, men med skillnaden att innehållet i RAM-minnet sparas på hårddisken så det inte går förlorat vid strömavbrott. I detta fall stängs datorn av helt, precis om i fall 1. När du startar igen så fyller den RAM-minnet med det innehåll den sparade, så precis som vid standby är du tillbaka precis där du var innan du stängde av. Detta är långsammare än standby, men säkrare eftersom det tål strömavbrott.

Nu är det olika mellan olika OS, och mellan olika version av Windows etc. Det är inte alltid hibernering står med som ett alternativ när du ska stänga av, men i min version av XP kan man trycka ner shift-tangenten och hålla muspekaren över stand-by-knappen så står det hibernering istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nitro2k01 » 2008-02-24 2:08:46

Bjäbbmonstret skrev:
nitro2k01 skrev:FYI: Microsoft har släppt IE för Mac samt ett ett par Unix-plattformar, (Jo, faktiskt!) men det är inte i närheten samma webbläsare. Det är helt enkelt en helt annan underliggande renderingsmotor.


Den senaste verson av IE för mac som jag känner till är fem år gammal.
Ja precis, det glömde jag att säga. MS har lagt ner utvecklingen av IE för alla plattformar utom Windows.
Min poäng var, hursomhelst att IE för andra plattformar inte var samma IE som för Windows, ens för fem år sen eller längre tillbaka.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-24 2:22:39

nitro2k01 skrev:Min poäng var, hursomhelst att IE för andra plattformar inte var samma IE som för Windows, ens för fem år sen eller längre tillbaka.


Ja det förstår jag men vad har det för praktisk betydelse? :? :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-02-24 3:31:34

Jaha, nu har jag gjort ett antal försök att få virtualbox att snurra med en Linux under XP, och det gick inget bra alls. Virtualbox i sig funkar finfint att installera i XP. It's a breeze, som amrisarna brukar säga. Men sedan blev det värre.

Pdf-manualen går inte att läsa. Den kraschar Acrobat! (OK, jag har kanske någon ghostview installerad som jag inte har orkat testa med).

Så försökte jag installera Kubuntu 7.10. Jag gjorde nog minst tre försök, och tog för säkerhets skull bort den virtuella maskinen och skapade en ny igen vid varje försök, I samtliga fall hängde den sig under "scanning the mirror" i steg 6.

OK, 7.10 verkar ju ha vissa problem, så jag provade en äldre version som har funkat fint att installera normalt, men det vara samma problem där, vid två tre försök.

Nu försökte jag installera med bootbara CD, och man kanske ska göra på något helt annat sätt egentligen?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nitro2k01 » 2008-02-24 3:34:43

Bjäbbmonstret skrev:
nitro2k01 skrev:Min poäng var, hursomhelst att IE för andra plattformar inte var samma IE som för Windows, ens för fem år sen eller längre tillbaka.


Ja det förstår jag men vad har det för praktisk betydelse? :? :roll:
1) Att övertyga om att IE för icke-Windows aldrig kan ersätta IE för Windows.
2) Att svänga mig lite med mina kunskaper. ;)
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-24 10:44:52

nitro2k01 skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
nitro2k01 skrev:Min poäng var, hursomhelst att IE för andra plattformar inte var samma IE som för Windows, ens för fem år sen eller längre tillbaka.


Ja det förstår jag men vad har det för praktisk betydelse? :? :roll:
1) Att övertyga om att IE för icke-Windows aldrig kan ersätta IE för Windows.
2) Att svänga mig lite med mina kunskaper. ;)


Ja men vad har det för PRAKTISK betydelse? Att veta att gamla IE-versioner från 2003 visade sidorna så olika så att man inte kan lita på att en sida funkar i den motsvarande windowsversion av webbläsaren bara för att den är fungerande i macversionen om nu är så? Vilket också har har en begränsad betydelse eftersom folk som inte har uppdaterat sin webbläsare sedan 2003 trodde vara ganska vana vid sidor som inte fungerar ändå. (Ursäkta att jag är Offtopic!)

Eller att veta att det är en annan bakomliggande teknik vilket jag skiter i!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-02-24 20:12:06

Sådär, jag tror jag har hittat problemet virtualbox och kubuntu. Jag hade nog för ont om utrymme på C: helt enkelt. Det borde har funnits plats för 8GB med marginal, men det kanske behövdes en massa temp-utrymme under installaltionen? Jag provade att bara allokera 4 GB istället, och då gick det att installera Kubuntu 6.06. Det verkar tyvärr inte gå att välja var man ska lägga filen, men det kanske finns något trick om man läser manualen. Eller skulle jag kanske ha valt det när jag installerade själva virtualbox? Kanske lämpligt att avinstallera hela den och börja om från början, och då försöka styra över rubbet till en annan partition, eller t.o.m. en annan disk.

En fundering som uppstod är om det inte går att få upp ett fönster i fullstorlek i den virtuella maskinen? Kubuntu envisas med att inte acceptera större skrivbort 1024x768, och förstora själva fönstret hjälper förstås inte. Jag gissar att det beror på att Kubuntu inte får hela skärmen utan det går bort lite i fönstermarginaler. Men det kanske också går att fixa? Det vore trevligt om man kunde köra helskärm, i alla fall när man vill det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-02-24 20:36:37

Menar du den virtuella hårddiskfilen så tror jag det går att ändra inuti programmet när man skapar ny, vart de ska ligga.

Annars finns en fil i .Virtualbox mappen som ligger i din windowsprofilmapp. (documents &settings) kallad virtualbox.xml

<VirtualDiskImage filePath="VDIXP_small.vdi"

"VDI" går att ändra till exempelvis F:TEMP

Om displayproblemet, efter man installerar VirtualBox Guest Addition så ska det gå att ändra storlek aut. när man förstorar fönstret.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in