Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Kristofer » 2011-12-12 16:28:03

sansula skrev:Du säger: låt inte folk få chansen att umgås och snacka på Internet med aspisar såsom dom själva vill - eftersom du vill bestämma vad vi ska kunna göra.


Nej. Det är inte vad jag säger. Tillskriv mig inte åsikter jag har uttalat. Respektera att jag är av annan åsikt än vad du är. Jag fördrar ett renodlat forum och jag har argumenterat för min sak. Fortsätt gärna argumentera för din sak, nu tillskriver du bara dina meningsmotståndare (mig åtminstone vad jag vet) åsikter och skäl som de själva inte uttalat.
Senast redigerad av Kristofer 2011-12-12 16:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-12 16:28:19

sansula skrev:
kullan skrev:Det kanske är när vi diskuterar som vi aspisar umgås på aspisvis. Och som Kristofer sagt så är chatten inte nåt man kan jämföra med i denna diskussion


Och om "enbart diskutera" är att "umgås på aspisvis", ja då kommer alla här att fortsätta med just det och allt kommer vara precis som vanligt, fast med en outnyttjad funktion.

Det du skrev är inte logiskt öht, och kan inte dölja att du är nån sorts envåldshärskare, eller gärna iaf vill bli.


Du har i så fall liknande tendenser om att va envåldshärskare. se dig besegrad. din ide får du prova på ett annat forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-12 16:28:46

Nu vet jag inte om detta är ett problem för er andra, men för mig och många andra jag mött på andra communityn, så finns det problem med social gränslöshet.

Många av oss med ADD/ADHD har problem med impulsivitet och gränser, många med AS har svårt med hur öppen man kan vara i det sociala och rent krasst, utan att förringa någon härinne, så tror jag inte att vi är särskilt betjänta av att ge ut mer personliga detaljer av oss själva - och nej, jag vet att det inte skulle vara ett krav! - men om man har problem med:

sociala koder
distanslöshet
impulsivitet
relationer


så kan en utökad profil med mer personlig utformning kanske bli ett problem, om man ex. lämnar ut saker om sig själv man ångrar, eller liknande. Alltså, för att vara riktigt jäkla krass: Vi med NPF är inte precis kända för vår förmåga att klara av ovanstående grejor, och jag tror helt ärligt att utökade profilsidor kanske skulle kunna utgöra ett problem för många om man har svårt med integritet osv.

Som sagt: ju mer man lämnar ut om sig själv på nätet, desto mer sårbar kan man bli...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-12 16:30:27

Henkkalexi: Bra skrivet. :-)049 :-)049
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-12 16:34:20

Kristofer skrev:Nej. Det är inte vad jag säger. Tillskriv mig inte åsikter jag har uttalat. Respektera att jag är av annan åsikt än vad du är. Jag fördrar ett renodlat forum och jag har argumenterat för min sak. Fortsätt gärna argumentera för din sak, nu tillskriver du bara dina meningsmotståndare (mig åtminstone vad jag vet) åsikter och skäl som de själva inte uttalat.


Nej du uttryckte dig såklart inte med just dom orden, men det är ju kontentan av vad du skriver. Vi har chans att införa en ny funktion, och i dina farhågor kan det drabba forumet negativt (enligt ditt perspektiv), men så kan ju endast ske om folk hellre vill göra andra saker än vad du vill att dom ska få göra. Ja, om dom alltså väljer nåt som du inte vill. Spela inte dum.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-12 16:35:41

kullan skrev:
sansula skrev:
kullan skrev:Det kanske är när vi diskuterar som vi aspisar umgås på aspisvis. Och som Kristofer sagt så är chatten inte nåt man kan jämföra med i denna diskussion


Och om "enbart diskutera" är att "umgås på aspisvis", ja då kommer alla här att fortsätta med just det och allt kommer vara precis som vanligt, fast med en outnyttjad funktion.

Det du skrev är inte logiskt öht, och kan inte dölja att du är nån sorts envåldshärskare, eller gärna iaf vill bli.


Du har i så fall liknande tendenser om att va envåldshärskare. se dig besegrad. din ide får du prova på ett annat forum.

Och det bestämmer du? Låter precis som om du vore härskare över forumet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-12 16:41:58

Enklast är väl att man har en ruta man kryssar i om man vill visa sin gamla profilsida med det som redan är, eller om man vill ha nya med möjlighet att lägga upp bilder i ett galleri..

För mig är det väl bara galleriet som saknas, en presentation går ju att skriva rätt bra som det är nu.. :] Sen om folk väljer att lägga upp bilder i galleriet eller inte är upp till var och en..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-12 16:43:16

Henkkalexi skrev:Nu vet jag inte om detta är ett problem för er andra, men för mig och många andra jag mött på andra communityn, så finns det problem med social gränslöshet.

Många av oss med ADD/ADHD har problem med impulsivitet och gränser, många med AS har svårt med hur öppen man kan vara i det sociala och rent krasst, utan att förringa någon härinne, så tror jag inte att vi är särskilt betjänta av att ge ut mer personliga detaljer av oss själva - och nej, jag vet att det inte skulle vara ett krav! - men om man har problem med:

sociala koder
distanslöshet
impulsivitet
relationer


så kan en utökad profil med mer personlig utformning kanske bli ett problem, om man ex. lämnar ut saker om sig själv man ångrar, eller liknande. Alltså, för att vara riktigt jäkla krass: Vi med NPF är inte precis kända för vår förmåga att klara av ovanstående grejor, och jag tror helt ärligt att utökade profilsidor kanske skulle kunna utgöra ett problem för många om man har svårt med integritet osv.

Som sagt: ju mer man lämnar ut om sig själv på nätet, desto mer sårbar kan man bli...


Jaha nu tillverkas det nya argument successivt för varför vi inte ska kunna få en utökad profil. Först handlade det om hur negativt det skulle drabba forumet för er andra, när sen dessa argument tappat slagkraften, då ska motståndarna helt plötsligt ta vårt perspektiv, och varna för alla problem vi skulle kunna sätta oss i.

(Till Kullans applåder såklart, trots att hon själv inte lyckats föra fram denna vinkel på de över 8 sidorna av tråden som förlöpt tills nu = hon tycker allt låter bra som kan stoppa detta)

Har du en blank profil på Qruiser? Hur vågar du vara med där? Kanske bäst att säga upp medlemskapet på sidan, du inser väl vilka problem det skulle kunna innebära?

... Jag tycker jag är fullt kapabel själv att ta ansvar för mig, behöver ingen överaspie att göra det åt mig. Förlåt min sura ton men jag börjar bli ganska trött på er som till varje pris vill hindra oss från att kunna knyta sociala kontakter här på forumet.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-12 16:45:21

EmsAnnorlunda skrev:Enklast är väl att man har en ruta man kryssar i om man vill visa sin gamla profilsida med det som redan är, eller om man vill ha nya med möjlighet att lägga upp bilder i ett galleri..

För mig är det väl bara galleriet som saknas, en presentation går ju att skriva rätt bra som det är nu.. :] Sen om folk väljer att lägga upp bilder i galleriet eller inte är upp till var och en..


Ja, ett galleri för foton och ett för filmer, det skulle räcka ganska långt. Bara att embedda bilder och filmer från imageshack och YouTube.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Dagobert » 2011-12-12 16:48:42

kullan skrev:Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar.facebook och hemsidor. det borde räcka.

+1.
Jag tror det var jag som först nämnde "gästbok" i den här tråden som ett exempel på vad nästa krav skulle kunna bli. En utökad profilsida kunde man väl ha, men i så fall utan gästbok och kommenteringsfunktion.

Men utan gästbok och kommenteringsfunktion, varför skulle då detta krypin just finnas i forumet?
En länk till en blogg skulle väl fylla samma funktion?

Forumet funkar som det är, och som jag ser det är det kanske bättre att länka till sitt externa krypin med de funktioner var och en vill ha.
Jag menar absolut inte att motarbeta nåt jag tycker är onödigt, bara att man bör tänka sig för.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-12 16:49:40

Man kanske inte behöver ha fotoalbum och sånt men iaf lite större möjlighet att kunna presentera sig själv på sin profil.
Kanske ha en avatar som syns bredvid sina foruminlägg och en bild som bara syns på profilsidan.

Jag tror det skulle kunna bli någonting om de funktionerna fanns.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-12 16:49:45

sansula skrev:
Henkkalexi skrev:Nu vet jag inte om detta är ett problem för er andra, men för mig och många andra jag mött på andra communityn, så finns det problem med social gränslöshet.

Många av oss med ADD/ADHD har problem med impulsivitet och gränser, många med AS har svårt med hur öppen man kan vara i det sociala och rent krasst, utan att förringa någon härinne, så tror jag inte att vi är särskilt betjänta av att ge ut mer personliga detaljer av oss själva - och nej, jag vet att det inte skulle vara ett krav! - men om man har problem med:

sociala koder
distanslöshet
impulsivitet
relationer


så kan en utökad profil med mer personlig utformning kanske bli ett problem, om man ex. lämnar ut saker om sig själv man ångrar, eller liknande. Alltså, för att vara riktigt jäkla krass: Vi med NPF är inte precis kända för vår förmåga att klara av ovanstående grejor, och jag tror helt ärligt att utökade profilsidor kanske skulle kunna utgöra ett problem för många om man har svårt med integritet osv.

Som sagt: ju mer man lämnar ut om sig själv på nätet, desto mer sårbar kan man bli...


Jaha nu tillverkas det nya argument successivt för varför vi inte ska kunna få en utökad profil. Först handlade det om hur negativt det skulle drabba forumet för er andra, när sen dessa argument tappat slagkraften, då ska motståndarna helt plötsligt ta vårt perspektiv, och varna för alla problem vi skulle kunna sätta oss i.

(Till Kullans applåder såklart, trots att hon själv inte lyckats föra fram denna vinkel på de över 8 sidorna av tråden som förlöpt tills nu = hon tycker allt låter bra som kan stoppa detta)

Har du en blank profil på Qruiser? Hur vågar du vara med där? Kanske bäst att säga upp medlemskapet på sidan, du inser väl vilka problem det skulle kunna innebära?

... Jag tycker jag är fullt kapabel själv att ta ansvar för mig, behöver ingen överaspie att göra det åt mig. Förlåt min sura ton men jag börjar bli ganska trött på er som till varje pris vill hindra oss från att kunna knyta sociala kontakter här på forumet.


Det är ingen som vill hindra någon, men - om du nu vill ursäkta min sura ton - så tycker jag ni kan göra något själva och försöka ta kontakt med andra via PM, andra communityn och vara mer aktiva i chatten om ni nu ändå inte behöver någon "överaspie" som hjälper er med utökade profiler...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-12 16:51:28

Men Aspergerforum är varken Qruiser eller familjeliv. varför gör du den jämförelsen? Om du inte visset det så kan foto och annat trams va rätt störande för vissa Aspisar. Vi med asperger har väldigt lätt för att hitta synliga detaljer och det reäcker med att desinsnittet på forumsidan inte är snygg så vantrivs man. Det kan va fel färg eller nåt. jag kan störa mig på nåt så simpelt som ett konstigt mönster på en gardin. det kan bli så störande att jag måste plocka ner den för att kunna koncentrera mig. det kan va så det funkar med dom ev. utökade profilsidorna. Sen kan inte alla med den teknik som krävs för att smycka ut en profilsida heller. Nån kanske vill lägga upp en bild på sin hund tex. men det går inte för det är så krångligt att ladda in bilderna.Tänk på det oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-12 16:52:05

Dagobert skrev:
kullan skrev:Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar.facebook och hemsidor. det borde räcka.

+1.
Jag tror det var jag som först nämnde "gästbok" i den här tråden som ett exempel på vad nästa krav skulle kunna bli. En utökad profilsida kunde man väl ha, men i så fall utan gästbok och kommenteringsfunktion.

Men utan gästbok och kommenteringsfunktion, varför skulle då detta krypin just finnas i forumet?
En länk till en blogg skulle väl fylla samma funktion?

Forumet funkar som det är, och som jag ser det är det kanske bättre att länka till sitt externa krypin med de funktioner var och en vill ha.
Jag menar absolut inte att motarbeta nåt jag tycker är onödigt, bara att man bör tänka sig för.


Som jag sa till kullan, de finns dem son inte har varken facebook, blogg eller dylikt att länka till.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Moggy » 2011-12-12 16:53:41

Henkkalexi skrev:så tror jag inte att vi är särskilt betjänta av att ge ut mer personliga detaljer av oss själva - och nej, jag vet att det inte skulle vara ett krav! - men om man har problem med:

Som sagt: ju mer man lämnar ut om sig själv på nätet, desto mer sårbar kan man bli...


+1

Jättebra sagt. Helt onödigt att uppmuntra sånt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-12 16:54:45

kullan skrev:Men Aspergerforum är varken Qruiser eller familjeliv. varför gör du den jämförelsen? Om du inte visset det så kan foto och annat trams va rätt störande för vissa Aspisar. Vi med asperger har väldigt lätt för att hitta synliga detaljer och det reäcker med att desinsnittet på forumsidan inte är snygg så vantrivs man. Det kan va fel färg eller nåt. jag kan störa mig på nåt så simpelt som ett konstigt mönster på en gardin. det kan bli så störande att jag måste plocka ner den för att kunna koncentrera mig. det kan va så det funkar med dom ev. utökade profilsidorna. Sen kan inte alla med den teknik som krävs för att smycka ut en profilsida heller. Nån kanske vill lägga upp en bild på sin hund tex. men det går inte för det är så krångligt att ladda in bilderna.Tänk på det oxå.


Forumet är inte utformat för att matcha aspergare utan för att det är vad som erbjuds i forummallen. (egetforum.se)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-12 16:55:08

Eftersom det här är ett diskussionsforum där många av oss pratar om ganska privata och jobbiga saker, så tycker jag verkligen inte att länkningar till FB mm. är något positivt. Ett forum är till för diskussioner och för många av oss är anonymiteten väldigt viktig.

Jag kanske tänker helt konstigt, men för mig är det jäkligt skönt att ha ett forum där jag verkligen får vara helt anonym.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Dagobert » 2011-12-12 16:55:34

Zirre skrev:Som jag sa till kullan, de finns dem son inte har varken facebook, blogg eller dylikt att länka till.

Enkel gratisblogg: http://bloggis.se/skapa-konto
Senast redigerad av Dagobert 2011-12-12 16:57:32, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-12 16:55:46

Zirre skrev:
Dagobert skrev:
kullan skrev:Men vad mer behöver man veta? Man kan länka till bloggar.facebook och hemsidor. det borde räcka.

+1.
Jag tror det var jag som först nämnde "gästbok" i den här tråden som ett exempel på vad nästa krav skulle kunna bli. En utökad profilsida kunde man väl ha, men i så fall utan gästbok och kommenteringsfunktion.

Men utan gästbok och kommenteringsfunktion, varför skulle då detta krypin just finnas i forumet?
En länk till en blogg skulle väl fylla samma funktion?

Forumet funkar som det är, och som jag ser det är det kanske bättre att länka till sitt externa krypin med de funktioner var och en vill ha.
Jag menar absolut inte att motarbeta nåt jag tycker är onödigt, bara att man bör tänka sig för.


Som jag sa till kullan, de finns dem son inte har varken facebook, blogg eller dylikt att länka till.


Nä men den medlemmen kommer ju inte säga mer på den utökade profilsidan heller så jag ställer frågan igen,vad är poängen? den som har en blogg kan länka dit. Den som inte har blogg får va privat enligt önskemål. Det är helt onödigt. Det finns inget behov.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-12 16:56:26

Moggy skrev:
Henkkalexi skrev:så tror jag inte att vi är särskilt betjänta av att ge ut mer personliga detaljer av oss själva - och nej, jag vet att det inte skulle vara ett krav! - men om man har problem med:

Som sagt: ju mer man lämnar ut om sig själv på nätet, desto mer sårbar kan man bli...


+1

Jättebra sagt. Helt onödigt att uppmuntra sånt.


Som vi vet så ger en del ut sån information gladerligen, se bara på vissa i chatten.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-12 16:57:39

kullan skrev:
sansula skrev:
kullan skrev:Det kanske är när vi diskuterar som vi aspisar umgås på aspisvis. Och som Kristofer sagt så är chatten inte nåt man kan jämföra med i denna diskussion


Och om "enbart diskutera" är att "umgås på aspisvis", ja då kommer alla här att fortsätta med just det och allt kommer vara precis som vanligt, fast med en outnyttjad funktion.

Det du skrev är inte logiskt öht, och kan inte dölja att du är nån sorts envåldshärskare, eller gärna iaf vill bli.


Du har i så fall liknande tendenser om att va envåldshärskare. se dig besegrad. din ide får du prova på ett annat forum.


Jag vill att folk ska få vara fria, så man får en bra, blomstrande samlingsplats, där folk trivs och har det bra. Jag tycker en VIP-avdelning är ett äckligt fenomen, men inte vill jag förbjuda den i alla fall. Du däremot vill hindra andra från att göra saker Du inte vill att dom ska göra.

Därför liknelsen med en envåldshärskare.

Ge folk möjligheten och låt dom själva välja vad dom vill göra, det är min melodi. Din melodi är att - inte ge folk möjligheten att välja själv - för att du tycker dig ha rätt att välja åt oss.

Vill medlemmarna att forumet nästan uteslutande ska handla om chatt och/eller diskussioner, ja, då kommer forumet att nästan uteslutande handla om chatt och/eller diskussioner. Det enda som kan ändra på det är om medlemmarna INTE vill det (vilket jag inte tror), men du verkar ha den farhågan, och därför vill du inte ge dom chansen att själva välja.

Det är småsint, egoistiskt och alla svepskäl som används för att motivera denna totalitarianism, får mig att må illa av falskheten. Om ni iaf bara kunde stå för vad det är ni faktiskt säger och tycker!
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-12 16:57:46

Henkkalexi skrev:Eftersom det här är ett diskussionsforum där många av oss pratar om ganska privata och jobbiga saker, så tycker jag verkligen inte att länkningar till FB mm. är något positivt. Ett forum är till för diskussioner och för många av oss är anonymiteten väldigt viktig.

Jag kanske tänker helt konstigt, men för mig är det jäkligt skönt att ha ett forum där jag verkligen får vara helt anonym.


På min profilsida länkar jag till min blogg. Den som vill veta mer om mig får läsa den. Det är väl ett bättre alternativ.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-12 16:58:20

Kullan: Varför håller du på och bestämmer vad som kommer funka och inte? Lägg av med det du bara irriterar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-12 17:01:51

Det finns en rätt god orsak till varför vi håller till här: vi har osynliga handikapp. Kan vi inte låta forumet vara en fristad där anonymiteten behålls och man kan diskutera och prata fritt om sina problem utan att vara öppen med sin identitet?

Och det spelar ingen roll hur många gånger det påpekas att man "inte behöver" fylla i personlig information, för ett stort problem med våra handikapp är gränslösheten, sociala svårigheter och en öppenhet med det privata som vi faktiskt inte alltid är så skickliga på att styra.

Jag är helt säker på att det finns fler än jag härinne som skulle få problem med hur mycket information de lämnar ut, och till vilka personer.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in