Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: marxisten, atoms, Sjuckert, Alien, Puzzle

Inläggav kiddie » 2018-07-13 0:42:01

Pinghis Khan skrev:Njaee...jag håller nog inte med om att aspisar ofta funkar tillsammans.

Kanske formulerade mig för brett. Alla NT går ju inte ihop. De har naturligtvis personer de hellre umgås med än andra, men de umgås ofta med NT. Jag går inte ihop med alla NPF men flertalet av mina bästa kompisar är någon form av NPF.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Handy » 2018-07-13 16:54:05

En anledning till att folk kan tycka att människor med asperger är jobbiga är tendensen att bortförklara uppenbara brister. När man inte kan acceptera att asperger/autism är en social nedsättning, ja då kan man i princip aldrig ta till sig någon slags kritik. Allt blir öppet för diverse påhittiga ordbenämningar som ju flera de blir framstår som än mera troliga.

Det är bara att bita i det sura äpplet. Ja jag är socialt handikappad, det är okej. Ja NT:s hjärnor fungerar bättre än min generellt sett, jag är jag ändå. Och ja, jag ska försöka att lyssna på din kritik/synpunker utan att under tiden tänka ut motargument som bortförklarar allting (eftersom min lättkränkthet/självkänsla inte tål något "negativt".)
Handy
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-06-20

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-13 19:07:25

Handy skrev:Ja NT:s hjärnor fungerar bättre än min generellt sett, jag är jag ändå.

Liten risk. Annorlunda kanske, utifrån vissa normer.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Inläggav kiddie » 2018-07-14 4:03:11

Fast ibland kan folk faktiskt uppskatta en på grund av ens aspighet. Nu är inte alla med aspergers lika men, iallafall jag är uppskattad för saker jag anser vara aspiga. Jag är rätt pålitlig, tar jag på mig ansvar utför jag uppgiften. Säger jag att jag kommer en viss tid så gör jag det. Dessutom är jag lite dålig på att förstå vem som är mer inne och ute i ett gäng, så jag behandlar alla med respekt och det kan på något skumt sätt göra deras gruppdynamik bättre. Jag förstår inte bättre än att vara hjälpsam utan krav tillbaka. Det brukar uppfattas väldigt positivt, och i denna åldern har jag lärt mig att inte hjälpa folk igen om det visar sig att de inte är snälla. Det finns väldigt mycket fakta i mitt huvud så ibland frågar folk mig saker och det kan väl vara kul ibland.

Så ibland så blir man inte utstött utan tvärtom, fast man är konstig. Och ju mer man lär känna folk och dem mig, desto mer förståelse får man ju, fast man resonerar annorlunda.

Problemet är väl i mitt fall att jag inte orkar upprätthålla kontakten med NT så länge, det funkar inte för mig på andra plan pga så olika intressen osv.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in