Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav kiddie » 2018-07-13 0:42:01

Pinghis Khan skrev:Njaee...jag håller nog inte med om att aspisar ofta funkar tillsammans.


Kanske formulerade mig för brett. Alla NT går ju inte ihop. De har naturligtvis personer de hellre umgås med än andra, men de umgås ofta med NT. Jag går inte ihop med alla NPF men flertalet av mina bästa kompisar är någon form av NPF.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav Handy » 2018-07-13 16:54:05

En anledning till att folk kan tycka att människor med asperger är jobbiga är tendensen att bortförklara uppenbara brister. När man inte kan acceptera att asperger/autism är en social nedsättning, ja då kan man i princip aldrig ta till sig någon slags kritik. Allt blir öppet för diverse påhittiga ordbenämningar som ju flera de blir framstår som än mera troliga.

Det är bara att bita i det sura äpplet. Ja jag är socialt handikappad, det är okej. Ja NT:s hjärnor fungerar bättre än min generellt sett, jag är jag ändå. Och ja, jag ska försöka att lyssna på din kritik/synpunker utan att under tiden tänka ut motargument som bortförklarar allting (eftersom min lättkränkthet/självkänsla inte tål något "negativt".)
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-13 19:07:25

Handy skrev:Ja NT:s hjärnor fungerar bättre än min generellt sett, jag är jag ändå.

Liten risk. Annorlunda kanske, utifrån vissa normer.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav kiddie » 2018-07-14 4:03:11

Fast ibland kan folk faktiskt uppskatta en på grund av ens aspighet. Nu är inte alla med aspergers lika men, iallafall jag är uppskattad för saker jag anser vara aspiga. Jag är rätt pålitlig, tar jag på mig ansvar utför jag uppgiften. Säger jag att jag kommer en viss tid så gör jag det. Dessutom är jag lite dålig på att förstå vem som är mer inne och ute i ett gäng, så jag behandlar alla med respekt och det kan på något skumt sätt göra deras gruppdynamik bättre. Jag förstår inte bättre än att vara hjälpsam utan krav tillbaka. Det brukar uppfattas väldigt positivt, och i denna åldern har jag lärt mig att inte hjälpa folk igen om det visar sig att de inte är snälla. Det finns väldigt mycket fakta i mitt huvud så ibland frågar folk mig saker och det kan väl vara kul ibland.

Så ibland så blir man inte utstött utan tvärtom, fast man är konstig. Och ju mer man lär känna folk och dem mig, desto mer förståelse får man ju, fast man resonerar annorlunda.

Problemet är väl i mitt fall att jag inte orkar upprätthålla kontakten med NT så länge, det funkar inte för mig på andra plan pga så olika intressen osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav Handy » 2018-09-16 17:53:04

Det blir ju lite som att ifrågasätta varför personer som är färgseende skall ha tolkningsföreträde framför dom som är färgblinda. Färgblinda uppfattar en slags färger, men deras träffsäkerhet är inte bra samt så uppfattar de ofta inte lika många nyanser av färger som vi färgseende gör. Färgblinda kan i sällsynta fall ha mer rätt om färger än färgseende, men på det hela taget så är färgseende mer korrekta.

Nu hör det ju till saken (enligt litteraturen, fråga efter källor så ska jag länka ;)) att vi aspergare/autister ofta saknar insikt i våra svårigheter. Men om man funderar lite över det så är det klart att icke autistiska är bättre på det sociala än autister.

Det sociala handlar inte enbart om inlärda fraser som att tacka efter maten, att inte stirra för länge på människor osv. Det är mycket mera komplext än så. Som jag har förstått det så finns det utrymme för sociala grodor bara de inte blir för många eller av vissa slag. Alla har vi nog mött skitjobbiga människor som man inte kan peka på specifika saker i deras beteenden som är jobbiga, men som gång på gång kliver över ens komfortabelzon. Lite så ser jag oss aspergare. Det många aspergare verkar tala om är bara fernissa (artighetsfraser och andra textboksrepliker). Det går att programmera en robot med samma intonation och artiga beteende som förväntas av folk, med det blir ju bara akward.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav kiddie » 2018-09-26 10:52:58

Färgblinda kan ha ett överlägset grön-färgseende och användes under krigen eftersom de enkelt kunde se skillnad på fejkgröna saker i ett läger, och naturligt grönt som träd och gräs. Samma ser man hos djur som ser grönt men inte rött, de ser var gräset är godare och grönare medan vi tycker det ser likadant ut.

Dessutom begärs det ju att autister ska anpassa sig på ett annat sätt till NT, NT behöver inte anpassa sig alls. Men om nu autister är fullkomliga idioter, hur ska man då kunna kräva att de ska förstå NT? Borde inte NT väldigt lätt i sin överlägsenhet kunna lära sig förstå aspergare över en kafferast?

Eller är det mer som med människor och myror? Myror är för korkade för att kunna förstås. :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav Handy » 2018-09-26 14:12:08

kiddie skrev:Färgblinda kan ha ett överlägset grön-färgseende och användes under krigen eftersom de enkelt kunde se skillnad på fejkgröna saker i ett läger, och naturligt grönt som träd och gräs. Samma ser man hos djur som ser grönt men inte rött, de ser var gräset är godare och grönare medan vi tycker det ser likadant ut.

Dessutom begärs det ju att autister ska anpassa sig på ett annat sätt till NT, NT behöver inte anpassa sig alls. Men om nu autister är fullkomliga idioter, hur ska man då kunna kräva att de ska förstå NT? Borde inte NT väldigt lätt i sin överlägsenhet kunna lära sig förstå aspergare över en kafferast?

Eller är det mer som med människor och myror? Myror är för korkade för att kunna förstås. :-)063


Låter intressant att färgblinda användes under krigen. Skulle gärna vilja läsa om det, skulle du kunna länka till materialet?
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav kiddie » 2018-09-27 5:05:16

Det finns rätt mycket. Tar nån ur högen. Du borde bara googlat själv men tror att det inte finns och att du på något vis vill avslöja mig. Barnsligt.

https://phys.org/news/2015-11-colour-bl ... forts.html

http://vision.psychol.cam.ac.uk/jdmollo ... on1992.pdf

Du vet väl att vissa cirklar inom färgblindstestet är gjort för att rödgrönfärgblinda ska se något den normale inte ser? Dvs det är solklart att de kan se saker som inte "finns" för andra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav kiddie » 2018-09-27 6:47:35

Nå Handy, tänker du kommentera och svara på frågor själv?

Ligger du under medel på alla typer av tänkande, t ex uppdelade i områden i WAIS?

Vad ger du för orsak till att de överlägsna NT-personerna inte verkar förstå de med aspergers, som med deras förmågor på alla plan enkelt borde kunna göra?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav Handy » 2018-09-27 11:08:31

kiddie skrev:Nå Handy, tänker du kommentera och svara på frågor själv?

Ligger du under medel på alla typer av tänkande, t ex uppdelade i områden i WAIS?

Vad ger du för orsak till att de överlägsna NT-personerna inte verkar förstå de med aspergers, som med deras förmågor på alla plan enkelt borde kunna göra?


Det är lite otrevligt att svara på så personliga frågor (min egna begåvningsprofil), men antar att jag gjort mig förtjänt utav det. Ja jag har en mycket ojämn begåvningsprofil, alltifrån 106 (snabbhet, där psykologen ansåg att jag underpresterade på symboler) och kodning (var inte så motiverad på det deltestet, monotont)) till 142,7 (perceptuell organisation, antar att det är performence). En HIK på 135 (inte WAIS NI utan gängse WAIS).

Jag blev väldigt förvånad när jag fick resultatet eftersom när jag var ung endast fick ca 85-90 på WISC (testet för barn). När jag tänkte tillbaka på WISC testningen så ansträngde jag mig inte mycket och psykologen som testade mig sade att jag underpresterade rakt igenom (var mycket deprimerad, hade legat i sängen i någon vecka innan det). Sedan dess började jag undra varför de båda resultaten skiljde så mycket och började läsa på om IQ. Forskning visar att motiverade människor (vill prestera bra) höjer sig ungefär 20 poäng på test om de får betalt för högre resultat. Men detta är OT.

Ja, ojämna begåvningsprofiler tyder på hjärnskador (utvecklingsstörda (IQ<70) har ofta mycket ojämna profiler). 36-37 poäng från det lägsta till det högsta tyder på sjukligheter. Sedan kan man inte ta en autists begåvningsprofil så bokstavligt. Det verkar som om relativt välbegåvade autister har svårt att utnyttja de resurser de har. Många aspergare med IQ på 145 har svårt med studier och att klara sig i arbetslivet, varpå man måste dra ifrån poäng för att få individens funktionsnivå.

Sammanfattningsvis så ligger jag gravt under medel på många viktiga aspekter. Det spelar heller ingen roll om man skulle taka varje del i ett test om har det jobbigare än andra i livet.

NT är ett spektra det också. Och det är inte ens säkert att många otrevliga och oförstående människor man träffar på är just NT. Men det är klart att de NT som är i botten inte bryr sig, och många aspergare är i väldigt utelämnade positioner där (inte sällan) bottenskrapet av mänskligheten har mycket att säga till om (majoriteten är bra). Det säger lite och ingenting om normala NT.

Ibland får man uppfattningen att majoriteten som beklagar sig över NT är fast på någon institution där man måste ha mössan i hand när man ber om mer söndagsgröt. Alternativt har mycket boendestöd osv som ideligen lägger sig i sitt liv. Det är ju inte så konstigt om man då får en skev bild utav människor och får ett slags hat som man kanaliserar gentemot NT. Men normala NT funkar inte på detta sättet. Om man är på ett nyårsfirande, jobbfest eller granngrillning så är det ofta mycket trevliga människor.

Jag tycker heller inte att det är så konstigt att NT inte förstår aspergare intuitivt, då vi skiljer oss såpass mycket. Men jag är helt av uppfattningen att NT har lättare att förstå oss än tvärtom.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav Fabela » 2018-09-27 12:42:43

kiddie skrev:Vad ger du för orsak till att de överlägsna NT-personerna inte verkar förstå de med aspergers, som med deras förmågor på alla plan enkelt borde kunna göra?

Jep, det är just det där. Det är egentligen det enda som behöver sägas.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Varför ligger alltid rätten att döma hos icke-aspisar?

Inläggav Freedrone » 2018-10-16 0:06:12

rdos skrev:Saken är ju den att det inte finns några allmängiltiga sociala regler. De variererar ju baserat på subgrupper och subkulturer. En regel som gäller i en grupp kanske inte gäller i en annan.

Jag tror att ett större problem än att inte känna till sociala regler är att tro det finns universella regler som man måste följa. Att bryta mot sociala regler är helt normalt, och något NTs gör också, just för att de inte är allmängiltiga. Vill man bli accepterad i en viss subgrupp så måste man kanske acceptera några regler som gruppen har, medan det mesta annat inte är så viktigt.

Jag tycker det går alldeles utmärkt att välja och vraka bland de regler man tycker är ok och de man inte gillar. För det mesta så får man acceptans för sådant, iaf om man inte utrstrålar en massa osäkerhet.
Jo, det finns vissa allmängiltiga sociala regler. Och de bestäms genom majoritetsbeslut. Heidegger kallade det för "mannet" (Das Mann). Mannet säger att man inte skall strössla chips över glass. Mannet säger att man inte skall peta näsan offentligt. Mannet säger att man skall stänga dörren när man är på toa.

På forumet är det ju poppis att säga att de som inte har AS har NT. Men de som (definitionsmässigt sett) har NT kallar sig ju inte för det. Det är för att det inte finns något majoritetsbeslut bakom det.

Ingen mening i att hitta rationella förklaringar till allting. Ännu mindre att försöka få folk att rätta sig efter det. Bara slöseri med tid och energi. Finns en kul "Chick Tract" där en kristen rationellt övertygar en muslim att sluta vara muslim. Men folks föreställningar och önskningar kommer aldrig att upplösas i ett moln av logik. 8)
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in