Vårdgarantin - godtycklig? (Gäller inte utredningar)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Cornelia1 » 2012-10-28 12:38:21

slackern skrev:Bor du i STHLM så gäller vårdgarantin. Vi är förunnade en en utökad vårdgaranti där NPF-utredningar ingår. Bor du i ett annat landsting som inte har en utökad vårdgaranti är du tyvärr rökt.

Tillhör Västmanland. Får väl ringa. Men de har ju fått många påtryckningar från både mig och företagshälsovården, tror man kan ringa enhets chefen. (?)
Cornelia1
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-21

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav slackern » 2012-10-28 13:10:29

Cornelia1 skrev:Tillhör Västmanland. Får väl ringa. Men de har ju fått många påtryckningar från både mig och företagshälsovården, tror man kan ringa enhets chefen. (?)


Jo det tror jag nog att du kan göra. Jag har hört från flera anställda inom sjukvården att dom vill att man visar framfötterna och är påstridig. Så om du orkar göra det så gagnar det nog dej inom det långa loppet.

Det är synd att det är på det sättet för mår man piss så är ju orken inte den bästa.

Men hur som helst lycka till. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Cornelia1 » 2012-10-28 14:03:19

Jo man får ta det sista man har (ork) och ta ansats. Måste man ju så att det kan bli bättre på alla fronter. Tack för svaren.
Cornelia1
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-21

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav bodil » 2012-11-01 16:58:16

Den husläkare jag träffat sa att vårdgarantin inte gäller för den här typen av utredningar.
bodil
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-11-01

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Zima33 » 2012-11-02 0:37:08

bodil skrev:Den husläkare jag träffat sa att vårdgarantin inte gäller för den här typen av utredningar.

Det beror på i vilket landsting man bor. I Stockholm gäller vårdgarantin för NPF-utredningar. Men den räknas ifrån det att beslut fattats, i mitt fall tog det ca 1,5 år innan de fattade beslut om att utredning skulle göras.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Red and green » 2012-11-03 18:46:50

Vårdgarantin hjälpte mig att få komma igång med utredningen. Bor i Shlm.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Zombie » 2012-11-03 20:14:09

Som med så mycket annat i den permanenta "spar-"politikens epok gör väl myndigheterna vad de kan för att kringgå stipuleringar om minimistandard. Det är sådant man får räkna med. Och rösta i möjligaste mån mot och så vidare, om man inte gillar det.

Inför min utredning för några år sedan körde mitt landsting varianten att erbjuda introduktionskurs (eller om det bara var en föreläsningsserie) inom vårdgarantitiden och räkna det som "vård" i samma bemärkelse som utredningen. Personalen "på golvet" hade åtminstone den goda smaken att tala om att de inte heller var nöjda med det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-10 20:01:07

Mår man dåligt medan man väntar på utredning måste man ju kunna få annan vård under tiden. Som någon redan nämnt kan man t.ex. slippa harvandet med vårdcentraler för det psykiska måendet. Jag fick terapi medan jag väntade, om jag inte minns fel och blandar ihop tidpunkter.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Archpsyche » 2012-11-10 20:10:11

Bor man i Stockholm kan man få den andra landsting, eftersom ersättning för vård i annat landsting är så bra. Min bror fick den i Uppsala, och han bodde då i Sthlm.

Sedan finns ju privata alternativ. Jag som är psykiater, min fru som är psykolog och min mamma som är sjuksköterska/KBT-terapeut gör utredningar och behandlingar. Men då får man ju betala såklart. Jag får inte konkurrera med mitt hemlandsting, så jag kan aldrig få vårdavtal om jag inte säger upp mig. Men jag kan ta patienter från andra landsting/län än mitt eget, och de får då antingen betala själva eller övertyga hemlandstinget att betala.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav kattkvinna » 2012-11-10 20:37:11

Då bekräftar jag Eeiras inlägg att vårdgarantin inte gäller för neuropsykiatrisk utredning. När jag stod i kö frågade jag sköterskan i teamet om vårdgarantin gällde. Det gjorde den inte, svarade hon. För att stå ut i kön ringde jag då och då till henne med alla mina funderingar. Det var en stor hjälp för mig att vända sig till henne.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-11-11 13:25:24

slackern skrev:Bor du i STHLM så gäller vårdgarantin. Vi är förunnade en en utökad vårdgaranti där NPF-utredningar ingår.


Jag bor i Stockholms läns landsting och fick vänta ca 1,5 år.

slackern skrev:Jo det tror jag nog att du kan göra. Jag har hört från flera anställda inom sjukvården att dom vill att man visar framfötterna och är påstridig. Så om du orkar göra det så gagnar det nog dej inom det långa loppet.


Jag tycker också det verkar som att om man hör av sig och frågar, så flyttar de fram en. Jag nämnde när jag var hos min läkare för att förnya recept, att jag kände mig bortglömd och sviken för att jag fick vänta så länge utan att få någon hjälp förutom medicin. Mindre än en vecka senare kom kallelsen till utredning... Känns rätt orättvist, innebär det att jag kunde ha fått den mycket tidigare om jag bara hade sagt till? Och att den som väntar snällt utan att klaga kan få vänta hur länge som helst?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-11 14:33:05

Oavsett om du står i kö för utredning måste du väl få någon form av vård för din ångest och depressioner? Det kan de väl inte neka dig? För även om du skulle få utredning så måste du väl kämpa med dem i alla fall. Det löser sig ju inte även om du skulle få diagnos.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-11-11 14:40:34

Bjäbbmonstret skrev:Oavsett om du står i kö för utredning måste du väl få någon form av vård för din ångest och depressioner? Det kan de väl inte neka dig? För även om du skulle få utredning så måste du väl kämpa med dem i alla fall. Det löser sig ju inte även om du skulle få diagnos.


Vet inte om detta är riktat till mig eller till TS?

I mitt fall var det så att jag hade en samtalskontakt men vi kom ingenstans, så då skickade hon och min läkare en remiss till en speciell "psykoterapienhet" för att jag skulle få börja gå hos någon annan. Psykoterapienheten skickade tillbaka remissen med motiveringen att de tyckte att jag först skulle genomgå utredning. Så då var jag utan samtalskontakt under väntetiden, drygt 1,5 år.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav slackern » 2012-11-11 14:43:43

Fröken Fräken skrev:
slackern skrev:Bor du i STHLM så gäller vårdgarantin. Vi är förunnade en en utökad vårdgaranti där NPF-utredningar ingår.


Jag bor i Stockholms läns landsting och fick vänta ca 1,5 år.

slackern skrev:Jo det tror jag nog att du kan göra. Jag har hört från flera anställda inom sjukvården att dom vill att man visar framfötterna och är påstridig. Så om du orkar göra det så gagnar det nog dej inom det långa loppet.


Jag tycker också det verkar som att om man hör av sig och frågar, så flyttar de fram en. Jag nämnde när jag var hos min läkare för att förnya recept, att jag kände mig bortglömd och sviken för att jag fick vänta så länge utan att få någon hjälp förutom medicin. Mindre än en vecka senare kom kallelsen till utredning... Känns rätt orättvist, innebär det att jag kunde ha fått den mycket tidigare om jag bara hade sagt till? Och att den som väntar snällt utan att klaga kan få vänta hur länge som helst?


För att vård garantin ska gälla måste du själv hävda din rätt att använda den. Gör du det inte händer ingenting.

Själv fick jag också vänta 1 1/2 år innan min utredning sattes igång. Fast jag visste inte att den fans eller gällde. Men min utredning påbörjades 2007 Så vet inte om den gällde NPF-utredningar eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gäller inte vårdgarantin för utredningar?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-11-11 15:19:57

Jaha, tack för infon!

Men det gäller alltså inte TS, som inte hör till Sthlm?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Utredningen som drar ut på tiden - vårdgaranti?

Inläggav Crow_ » 2013-08-23 14:31:33

Hej!
Förra hösten blev jag ''godkänd'' att få en asperger/ADD-utredning genomförd, min kontaktperson sa då att hon trodde kötiden var ungefär ett år.
Har alltså väntat mitt år och tydligen är köerna fortfarande långa och jag kommer att få vänta MINST ett år till vilket känns sådär.
Undrar om man kan söka sig till annat landsting genom vårdgarantin eller man helt enkelt snällt får vänta?
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Utredningen som drar ut på tiden - vårdgaranti?

Inläggav kapuni » 2013-08-23 16:09:29

Man får bara göra utredning i det landsting man är folkbokförd.

Jag var på kö i min hemstad och fick tid efter 4 månader, det var bara det att jag hade flyttat till en annan stad (sthlm) under tiden så när jag väl skulle få komma på utredning fick jag inte det. Fick börja om hela processen igen i sthlm där det var tre månaders vårdgaranti. Men jag hade tur för utredarna visste om att jag inte fick utredas i min gamla stad så de tyckte synd om mig och jag fick komma redan dagen efter och påbörja min utredning.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in