Var i hjärnan sitter Asperger?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav notwoodstock » 2016-02-14 6:00:39

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav Ashysia » 2016-02-17 13:26:33

Asperger tror jag innebär att hjärnan tar in väldigt mycket information och inte kan filtrera bort - mer än vad vi behöver vilket gör det svårt att sortera informationen på ett adekvat sätt.
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rbroberg » 2016-04-22 16:50:05

Detta fann jag intressant;
https://autismsciencefoundation.wordpress.com/2016/02/10/active-and-dynamic-brains-of-people-with-autism/

Blodkärl, synapser och blodflöde. Många teorier.
Vad tror ni?

Ju mer jag läser om forskning kring autism/asperger desto mer känns det som att det finns att läsa om.
(Så är det ju i och för sig med det mesta, ;) )
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-04-22 17:04:11

Ja, det var intressant.

Slöläste något så har ingen länk, men man skannade autisters, aspergares och normalas hjärna, och visade sig att rörelsecentrum på de med aspergers och de normalas, aktiverades som om de utförde rörelsen om de blott såg ngn röra sig på film, men hos autister var detta avvikande.

Alltid dåligt med länkar för jag tänker aldrig på att det kan vara intressant för andra...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rbroberg » 2016-04-22 18:34:18

Menar du spegelneuroner?
Hittade det här, men finns en hel del om det;
http://www.svd.se/hjarnspegel-ger-empati

I min utredning står det;
(Ordagrant)
"CBF visar tydlig hypoperfusion i stora delar av höger temporallob, mindre delar av vänster frontallob och sub kortikor är det mest framträdande förändringarna och delvis är alltså förändringarna tämligen påtagliga."

Diagnos: Autistiskt syndrom/ Högfungerande
(Och ADD)
Utredning år 2008/2009

Någon annan som har sin utredning att läsa i och gjort röntgen eller liknande?
(Vi kan ju nästan ha en egen forskningsstudie ;) )
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-04-22 21:31:06

Det handlade om spegelneuroner men inte i samband med känslor på den personen de kollade på, utan rörelser. Och att det var skillnad mellan autister och aspergare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-04-22 21:31:45

Jag har aldrig gjort ngn hjärnskanning som vuxen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rbroberg » 2016-04-23 14:55:24

kiddie skrev:Det handlade om spegelneuroner men inte i samband med känslor på den personen de kollade på, utan rörelser. Och att det var skillnad mellan autister och aspergare.


Var det något som påminde om det här?
(Citatet är mitt ur artikeln mest för att lyfta fram den delen av artikeln)

"..."Though EEG is not at present designed to measure the brain rhythms of low-functioning autistics -- whose many repetitive movements confound EEG signals and where mental retardation also plays a significant role in behavioral deficits -- it can be used as a tool for earlier diagnosis of high-functioning autistics, whose disorder today is typically not recognized until age 3 or 4 and often later."

https://www.sciencedaily.com/releases/2005/04/050411204511.htm
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-04-23 15:54:55

Hittade denna med. Som hävdar att spegelneuronerna fungerar men långsammare hos gravt autistiska.

https://www.newscientist.com/article/dn ... in-autism/
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-23 17:44:31

I hela hjärnan. Men kan tänka mig att frontaloben fungerar annorlunda (där finns hur vi känner värme och minne t.ex) och samma med hjässloben där känsel och objektigenkänning sitter. Tänker mig att dess områden är lite underutvecklade vilket gör att vi ser världen annorlunda..
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav slackern » 2016-04-23 17:47:30

BaraLillaJag skrev:I hela hjärnan. Men kan tänka mig att frontaloben fungerar annorlunda (där finns hur vi känner värme och minne t.ex) och samma med hjässloben där känsel och objektigenkänning sitter. Tänker mig att dess områden är lite underutvecklade vilket gör att vi ser världen annorlunda..


Vid ADHD är det frontalloberna som är skurken i dramat i och med att mycket utav dom exekutiva funktionerna sitter där så kan tänka mig att det även spelar in på AS.

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... funktioner
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-23 17:50:52

slackern skrev:Vid ADHD är det frontalloberna som är skurken i dramat i och med att mycket utav dom exekutiva funktionerna sitter där så kan tänka mig att det även spelar in på AS


Precis, detta kan styrkas av det faktum att man ofta har både AS Och ADHD. Och att hos t.ex tjejer kan det vara svårt att diagnostisera då det sitter så tätt ihop.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rbroberg » 2016-04-24 11:47:42

BaraLillaJag skrev:
slackern skrev:Vid ADHD är det frontalloberna som är skurken i dramat i och med att mycket utav dom exekutiva funktionerna sitter där så kan tänka mig att det även spelar in på AS


Precis, detta kan styrkas av det faktum att man ofta har både AS Och ADHD. Och att hos t.ex tjejer kan det vara svårt att diagnostisera då det sitter så tätt ihop.


Jag har Högfungerande autism och ADD, och har reducerat blodflöde(hypoperfusion) i bl.a. höger temporallob och vänster frontallob.


Hittade mer intressant läsning också :D

http://emedicine.medscape.com/article/1155568-overview#a2
Spoiler: visa
"Megalencephaly has been reported in a few cases of autism. Thus, a subset of individuals with autistic disorder may be characterized by this finding.

The cerebella of some individuals with autistic disorder demonstrate hypoplasia,[23, 24] whereas others demonstrate hyperplasia. Additionally, oculomotor studies have provided evidence of neocortical dysfunction of the prefrontal cortex and connections to the parietal lobe. Separate subgroups with neocortical dysfunction and others with cerebellar dysfunction may exist.

Perception is accomplished in the brain by means of a parietal pathway for spatial and motor function and a temporal pathway for identification of objects, faces, and gestures. Anomalies in the amygdala and other structures of the medial temporal lobe have been demonstrated repeatedly in autism spectrum disorders, suggesting involvement of the temporal pathway for visuoperceptual processing.

Functional magnetic resonance imaging (fMRI) of people with autism spectrum disorders demonstrates reduced activation in the fusiform gyrus, the portion of the brain associated with facial recognition, and increased activation of adjacent portions of the brain associated with recognition of objects. The enlarged right superior temporal gyri observed in a cohort of males with high-functioning autism provides a possible anatomic basis for the visual and social deficits of those individuals.[25] fMRI also suggests that in some individuals with Asperger syndrome and high-functioning autism, dysfunctional connections among limbic and paralimbic regions, the cerebellum, and the extrastriate visual cortices occur during the process of identification of the emotion expressed by faces and the sex of the face."
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rdos » 2016-04-24 13:39:09

Blodflöde hit och dit. Det är bara rappakalja. :roll:

Spegelneuroner är inte ett dugg bättre då de saker man typiskt undersöker enbart finns hos NTs, och inte i andra arter. De saker som finns i andra arter finns även hos autistiska.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav slackern » 2016-04-24 13:41:47

rdos skrev:Blodflöde hit och dit. Det är bara rappakalja. :roll:



Kom med konkreta bevis istället för att slänga ur dig slumpmässiga påståenden.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rdos » 2016-04-24 13:44:40

slackern skrev:
rdos skrev:Blodflöde hit och dit. Det är bara rappakalja. :roll:



Kom med konkreta bevis istället för att slänga ur dig slumpmässiga påståenden.


Konkreta bevis? Det enda blodflöden bevisar är annorlunda aktivitet på något ställe i hjärnan, vilket mest troligt beror på att en funktion inte fungerar som den gör hos NTs. Att en neurodivers hjärna inte fungerar som en neurotypisk vet vi redan, och det behövs inga blodflöde för att konstatera det.

Så kom själv med konkreta bevis på att blodflöde kan detektera hjärndefekter. Helst som referenser till publicerat material.
Senast redigerad av rdos 2016-04-24 13:49:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav slackern » 2016-04-24 13:48:44

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:Blodflöde hit och dit. Det är bara rappakalja. :roll:



Kom med konkreta bevis istället för att slänga ur dig slumpmässiga påståenden.


Konkreta bevis? Det enda blodflöden bevisar är annorlunda aktivitet på något ställe i hjärnan, vilken mest troligt beror på att en funktion inte fungerar som den gör hos NTs.

Så kom själv med konkreta bevis på att blodflöde kan detektera hjärndefekter. Helst som referenser till publicerat material.


Det finns ju en massa om AS och exekutiva funktioner som just sitter i frontalloben.

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... funktioner
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rdos » 2016-04-24 13:51:54

slackern skrev:
rdos skrev:
slackern skrev:
Kom med konkreta bevis istället för att slänga ur dig slumpmässiga påståenden.


Konkreta bevis? Det enda blodflöden bevisar är annorlunda aktivitet på något ställe i hjärnan, vilken mest troligt beror på att en funktion inte fungerar som den gör hos NTs.

Så kom själv med konkreta bevis på att blodflöde kan detektera hjärndefekter. Helst som referenser till publicerat material.


Det finns ju en massa om AS och exekutiva funktioner som just sitter i frontalloben.

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... funktioner


Nu referar du till en reklamsida för psykiatrin i Stockholm. Det är inte en giltig forskningsstudie, utan mängder av pladder. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-04-24 13:57:19

Frågan är väl om detta är ett "fel" eller bara annorlunda.

Vilket man än tror, så måste det ju sitta i hjärnan, rent fysiskt. Är man jävligt smart så sitter ju det med i hjärnan, det sitter ju inte i lilltån precis.

Men vad jag förstår är den största avvikelsen att autisters hjärna består av många cellkroppar och många men svaga förbindelser mellan. Vilket leder till en större del grå massa. Medan NT har rensat ut och sedan stärkt sina mest använda förbindelser och gjort dem till autobahns, dvs mer vit massa. Det har föreslagits som hjälp till diagnos eftersom det tydligt syns på hjärnskanning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rdos » 2016-04-24 14:03:23

kiddie skrev:Men vad jag förstår är den största avvikelsen att autisters hjärna består av många cellkroppar och många men svaga förbindelser mellan. Vilket leder till en större del grå massa. Medan NT har rensat ut och sedan stärkt sina mest använda förbindelser och gjort dem till autobahns, dvs mer vit massa. Det har föreslagits som hjälp till diagnos eftersom det tydligt syns på hjärnskanning.


Vilket ju kan bero på att vår kultur gör det enkelt för NTs att bara "flyta med", medan Aspies måste analysera en massa, vilket kan ge annorlunda kopplingar. Det finns inget i detta som kan avgöra kausualiteten. Dessutom så skapas ju kopplingarna genom inlärning, så det motsäger ju att det skulle vara ett medfött fel.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2016-04-24 14:13:47

Jag har svårt att tro att man kan göra ett barn autistiskt genom att skapa en viss omgivning. Barnhemsbarn i östeuropa (ja de finns fortfarande!) som ligger i en säng hela dan eller sitter på en stol hela dan får ju naturligtvis en annan hjärnstruktur än de som får stimulans. Men de blir ju inte autistiska.

Men visst, det är självklart att ens omgivning formar den neurologi man föds med. Och att det studsar fram och tillbaka eftersom man till viss del även bestämmer sin omgivning.

Jag skulle vilja se om jag har en massa grå celler. ;) Dessutom finns det forskning som tyder på att för många autobahns i hjärnan leder till effektivitet och i vissa fall hög begåvning i form av snabbtänkthet, men avsaknad av kreativitet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav slackern » 2016-04-24 14:18:20

kiddie skrev:Jag har svårt att tro att man kan göra ett barn autistiskt genom att skapa en viss omgivning. Barnhemsbarn i östeuropa (ja de finns fortfarande!) som ligger i en säng hela dan eller sitter på en stol hela dan får ju naturligtvis en annan hjärnstruktur än de som får stimulans. Men de blir ju inte autistiska.


Det är vad dom trodde under det flummiga 70-talet, numer har vetenskapen kommit fram till att det beror på biokemi.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav slackern » 2016-04-24 14:40:37

Jaha då verkar det hända saker för oss med autism/AS.

Nya möjligheter att behandla autism hos pojkar


I en färsk rapport presenteras en ny metod som mäter aktiviteten i den sociala hjärnkretsen. Detta kan hjälpa forskningen att mäta resultatet av olika behandlingar hos patienter.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/n ... hos-pojkar
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav rdos » 2016-04-24 15:43:52

slackern skrev:Jaha då verkar det hända saker för oss med autism/AS.

Nya möjligheter att behandla autism hos pojkar


I en färsk rapport presenteras en ny metod som mäter aktiviteten i den sociala hjärnkretsen. Detta kan hjälpa forskningen att mäta resultatet av olika behandlingar hos patienter.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/n ... hos-pojkar


Herregud vilken mängd orimliga antaganden man gör:

1. Jämförelsen med djur är helt häpnadsväckande då dessa inte "triggar" på NT-människors rörelser -> ogiltig generalisering

2. Det finns inget som säger att dessa mönster skulle påverkas av träning. Det har man inte heller visat då man inte jämfört autister som lyckats anpassa sig med de som inte gjort det. Man har jämfört NTs med aspies, och antar sedan att om man kan återskapa NTs mönster så har man botat autisten -> ogiltig generalisering.

Det är häpnadsväckande hur mycket dynga som psykatrin lyckas få publicerat. Men så granskar man oxå sig själva. :roll:

Inte nog med det, sedan spekulerar man t.o.m. i att ändrad aktivitet i den här regionen skulle leda till att "patienter" plötsligt skulle kunna tolka ansiktsuttryck och gester. Snacka om total inkompetens och aningslöshet kring hur problemen med ansiktsuttryck egentligen ser ut. Som det heter, skräp in -> skräp ut.

Hade jag varit peer-reviewer på den artikeln skulle den inte blivit publicerad.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Aspergare och vården



Logga in