Var i hjärnan sitter Asperger?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav earlydayminer » 2013-05-29 1:19:30

Det är vissa beteenden/funktioner i många olika delar av din hjärna som är annorlunda och som p g a detta tilldelats begreppet "Aspergers syndrom".

Genetik, miljö.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-29 2:14:34

kiddie skrev:Känner en via nätet (litegrann) som har något som kallas ACC+SOD och innebär att det faktisk saknas strukturer i hjärnan. Hon verkar hyfsat normal. Så man kan ha en väldigt avvikande scanning och inte vara helt onormal, samtidigt finns de som har en ganska ordinär hjärna vad man kan se men som har ett väldigt avvikande beteende. Mystiskt.

Alltså saknar professionen kunskap .. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav Nibor » 2013-05-29 3:25:21

Jag skulle jättehjärna vilja veta också!
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav tahlia » 2013-05-29 9:07:33

kiddie skrev:Känner en via nätet (litegrann) som har något som kallas ACC+SOD och innebär att det faktisk saknas strukturer i hjärnan. Hon verkar hyfsat normal. Så man kan ha en väldigt avvikande scanning och inte vara helt onormal, samtidigt finns de som har en ganska ordinär hjärna vad man kan se men som har ett väldigt avvikande beteende. Mystiskt.


Hjärnan är ju fantastisk på att kompensera och flytta om. Att någon har en hjärna som saknar strukturer behöver inte innebära att personen fungerar uppenbart sämre då vissa delar av vår hjärna bevisligen kan överta andra delars funktioner vid skada och borde så även kunna göra vid ett medfött fel - med vissa begränsningar självklart.

Att en del kan ha en hjärna som ser normal ut men ett avvikande beteende... Vi kan ju fundera ett slag över varför autism/AS klassas som ett neuropsykiatriskt funktionshinder. ;)
Hade det vara enbart neurologiskt så hade det varit knutet till hjärnans struktur eller dess skador/saknade områden etc. Eftersom man petat dit "psykiatriskt" så handlar det alltså mer om funktion. Ser man på hjärnan som en massa så har vi som alla delar, vad som (så här långt) tycks skilja är signaler samt vilka vägar de tycks välja.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav tahlia » 2013-05-29 9:17:10

Bristen på sömn gör min förmåga att förklara halvdan. Vet att det var lite slarvigt och lämnar en del hål som t.ex skillnad mellan fysisk funktion och psykiatrisk funktion men förhoppningsvis gick det att hänga med ändå.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav Flawed » 2013-05-29 9:38:19

Det finns ju olika sätt att se på hjärnan.
Strukturerna kan ju se normala ut fast metabolismen och aktiviteten är utpräglat avvikande.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav kiddie » 2013-05-29 21:56:31

Ja det finns så mycket, själva strukturen, det som isolerar nervceller, hur många "spröt" nervcellerna har, metabolism, kemiska ämnen i synapserna etc till vansinne. :D

De med ACC verkar vara väldigt olika i sina funktionshinder. Minns jag kollade på en dokumentär och han var väl sätt så "normal" fast hade problem med vissa specifika saker, sedan hade ju Kim Peek det oxo och han var ju uppenbart väldigt annorlunda, men har för mig han hade något mer än ACC.

Det kommer ju nya metoder att scanna hela tiden som fungerar olika och mäter olika saker. Att man skulle kunna mäta olika funktionshinder och annat är väl inte uteslutet. För mig blir jag nog hellre instoppad i en maskin än göra massa jobbiga test.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-10 14:42:30

... Notering till mig själv: mer läsa, mindre skriva.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav vofff » 2016-02-10 18:26:26

Jag lyssnar bättre än att läsa. Tar för mycket kraft för mig och måste fokusera för att läsa.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav River » 2016-02-13 19:16:30

Var i hjärnan sitter Asperger?

Ja, må sitte i lillehjernen kanskje.

I hvert fall har jeg problemer hva omhandler korodonisasjon, men at det kan ha noe med alder og umenneskelig press og krav over tid å gjøre også kanskje. :-)063
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-13 19:44:52

ingen som har något att tillföra till en NTare som mig? är det ingen som sitter på några källor till dessa påståenden? jag är nyfiken då jag tänker skriva en uppsats om detta ämne.

någon?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-13 19:45:27

vofff skrev:Jag lyssnar bättre än att läsa. Tar för mycket kraft för mig och måste fokusera för att läsa.
jag med, jag har synfel.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav alixha » 2016-02-13 19:53:49

En forskning visar på att personer med Aspergers Syndrom har fler distinkta kopplingar i den vänstra hjärnhalvan än vad både NT-personer och personer med autism har.

At first, the test showed that children with Asperger's and those with autism were similar: both showed weaker connections, compared with typically-developing children, in a region of the brain's left hemisphere called the arcuate fasciculus, which is involved in language.

However, when looking at connectivity between other parts of the brain, the researchers saw differences. Connections between several regions in the left hemisphere were stronger in children with Asperger's than in both children with autism and typically-developing children.


http://www.livescience.com/38630-autism ... ivity.html
__________________________________________________________________________________

Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget.
Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-13 20:45:11

alixha skrev:En forskning visar på att personer med Aspergers Syndrom har fler distinkta kopplingar i den vänstra hjärnhalvan än vad både NT-personer och personer med autism har.

At first, the test showed that children with Asperger's and those with autism were similar: both showed weaker connections, compared with typically-developing children, in a region of the brain's left hemisphere called the arcuate fasciculus, which is involved in language.

However, when looking at connectivity between other parts of the brain, the researchers saw differences. Connections between several regions in the left hemisphere were stronger in children with Asperger's than in both children with autism and typically-developing children.


http://www.livescience.com/38630-autism ... ivity.html
__________________________________________________________________________________

Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget.
Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt.
myten om höger/vänster hjärnhalva verkar sitta kvar hos människor. det är dock en myt, det är inte sant.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Re: Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav tahlia » 2016-02-13 20:48:33

Troligtvis så handlar aspergers mer om kopplingar och signalvägar än om en specifik del av hjärnan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav Huggorm » 2016-02-13 21:05:47

tahlia skrev:Troligtvis så handlar aspergers mer om kopplingar och signalvägar än om en specifik del av hjärnan.
Kanske kopplingar och signalvägar inom någon specifik del av hjärnan eller mellan specifika delar? Eftersom symptomen är relativt lika mellan individer kan det inte vara slumpen som styr var i hjärnan felet sitter.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav alixha » 2016-02-13 21:23:00

ArgeAnkan skrev:myten om höger/vänster hjärnhalva verkar sitta kvar hos människor. det är dock en myt, det är inte sant.


Spännande, har du någon länk så man kan läsa mer?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav alixha » 2016-02-13 21:24:16

Huggorm skrev:
tahlia skrev:Troligtvis så handlar aspergers mer om kopplingar och signalvägar än om en specifik del av hjärnan.
Kanske kopplingar och signalvägar inom någon specifik del av hjärnan eller mellan specifika delar? Eftersom symptomen är relativt lika mellan individer kan det inte vara slumpen som styr var i hjärnan felet sitter.


Ja precis, det var det som forskningen ovan hade tittat närmare på.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-13 22:04:21

alixha skrev:
ArgeAnkan skrev:myten om höger/vänster hjärnhalva verkar sitta kvar hos människor. det är dock en myt, det är inte sant.


Spännande, har du någon länk så man kan läsa mer?
http://www.livescience.com/39373-left-brain-right-brain-myth.html

https://www.braindecoder.com/neil-degra ... 13524.html

http://www.theguardian.com/commentisfre ... ction-myth

http://www.oecd.org/edu/ceri/neuromyth6.htm

http://www.brainhq.com/brain-resources/ ... ersonality

https://www.psychologytoday.com/blog/br ... -never-die

bara ett urval. hjärnan är inte så svart och vit som man vill tro.
Senast redigerad av ArgeAnkan 2016-02-13 22:05:08, redigerad totalt 1 gång.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav triggerhappyD » 2016-02-13 22:04:58

dom neurala banorna har en alternativ koppling, och den skiljer sig i varje autistisk individ, det finns alltså lika många variationer av autism som det finns autister.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-13 22:05:45

triggerhappyD skrev:dom neurala banorna har en alternativ koppling, och den skiljer sig i varje autistisk individ, det finns alltså lika många variationer av autism som det finns autister.
vore kul att läsa mer om det. har du någon litteratur/artiklar att referera till?

alla är vi olika men det bör finnas en generell beskrivning på en autistisk person.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav triggerhappyD » 2016-02-13 22:19:13

ArgeAnkan skrev:
triggerhappyD skrev:dom neurala banorna har en alternativ koppling, och den skiljer sig i varje autistisk individ, det finns alltså lika många variationer av autism som det finns autister.
vore kul att läsa mer om det. har du någon litteratur/artiklar att referera till?

alla är vi olika men det bör finnas en generell beskrivning på en autistisk person.


nej, jag tänkte att jag slänger ur mig nått bara, för det är ju så det funkar, finns ju oändligt med hypoteser, vissa får mer fotfäste än andra, kanske inte pga att dom är mer sanna dock.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Var i hjärnan sitter Asperger?

Inläggav alixha » 2016-02-13 23:44:48

ArgeAnkan skrev:
alixha skrev:
ArgeAnkan skrev:myten om höger/vänster hjärnhalva verkar sitta kvar hos människor. det är dock en myt, det är inte sant.


Spännande, har du någon länk så man kan läsa mer?



bara ett urval. hjärnan är inte så svart och vit som man vill tro.


Tackar, tackar!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04


Återgå till Aspergare och vården



Logga in