Vallonstreck?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vallonstreck?

Inläggav Thurizas » 2011-08-24 10:25:15

Även jag har Vallon i mig och både jag och min släkt har strecken/vecken på armarna, men dom syns väll egentligen bara om man tittar ordentligt och vet vart man skall titta.Örsnibbar har dom flesta av oss med om ingen gjort en Van Gogh nu utan min vetskap.

Gevert är för övrigt namnet på mitt Vallon påbrå.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vallonstreck?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-24 10:41:03

Jag har strecken, ingen örsnibb som hänger ned, samt en pappa och farfar som är/var brunsvarthåriga. En tidigare släkting var en duktig vallonsk byggare. Det mörka håret har inte gått vidare från pappa till mig och min bror. Jag är typ kastanjebrun (var mörkblond/cendré som barn och ung) och min lillebror rödlätt.

Men en gång i tonåren, var det en kille som började tala om att han och hans mamma hade sådana där streck på armarna, och att det var ovanligt. Alla kollade, och alla upptäckte att vi allihop hade sådana där streck...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-08-24 10:45:45, redigerad totalt 2 gånger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vallonstreck?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-24 10:43:07

En jag känner, sade att raka ögonbryn var ett kännetecken på vallonblod.

Jag tror att det är mycket myter eller vad man ska säga. Fast det mörka håret kan säkert ha hängt med. På farfars sida så har de just brunsvart hår ända bak till den där hovbyggarvallonen
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vallonstreck?

Inläggav Thurizas » 2011-08-24 10:43:32

Bror Duktig skrev:Men en gång i tonåren, var det en kille som började tala om att han och hans mamma hade sådana där streck på armarna, och att det var ovanligt. Alla kollade, och alla upptäckte att vi allihop hade sådana där streck...


:lol: Det är nog inte så ovanligt. Jag har svårt att tänka mig att det finns just ett specifikt drag som kan visa huruvida man har Vallon i sig.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-24 11:34:24

Jag hade ingen anning om vallonsläktskapet innan folk omkring mig sa att jag måste vara vallon (mitt utseende), så jag kollade upp mitt efternamn och visst var det ett vallonnamn!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-24 11:40:51

Magnus skrev:Jag hade ingen anning om vallonsläktskapet innan folk omkring mig sa att jag måste vara vallon (mitt utseende), så jag kollade upp mitt efternamn och visst var det ett vallonnamn!

Tänk vad nyfiken jag blir på efternamnet nu...

Mitt efternamn är väldigt svenskt, så släkten från vallonen har säkert gått via en kvinna i något led, så att efternamnet de Bech (som vår släkting hette) förlorats.

EDIT: Förresten, vad är det i utseendet som folk tycker är vallonskt? Riktigt mörkhårig som min släkt var, är ju en sak, fast det kan man ju vara från många olika delar av världen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-24 16:21:30

Bror Duktig skrev:
Magnus skrev:Jag hade ingen anning om vallonsläktskapet innan folk omkring mig sa att jag måste vara vallon (mitt utseende), så jag kollade upp mitt efternamn och visst var det ett vallonnamn!

Tänk vad nyfiken jag blir på efternamnet nu...

Mitt efternamn är väldigt svenskt, så släkten från vallonen har säkert gått via en kvinna i något led, så att efternamnet de Bech (som vår släkting hette) förlorats.

EDIT: Förresten, vad är det i utseendet som folk tycker är vallonskt? Riktigt mörkhårig som min släkt var, är ju en sak, fast det kan man ju vara från många olika delar av världen.


Jag vet inte men min bild kanske inte gör bilden av en vallon rättvisa, har ju andra bilder där man kanske kan ana något :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Lakrits » 2011-08-24 16:24:48

Jag är renrasig blandras med genetiskt material från lite varstans i Europa, men har antagligen inget vallon-DNA att tala om. Det närmaste jag kommer är nog mina franska nerver.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vallonstreck?

Inläggav Gafsan » 2011-08-24 20:56:52

Jag är rätt säker på att de där strecken är kvarlevor efter fettvalkar från småbarnstiden. Knubbig bebis = många streck.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-24 21:51:48

Gafsan skrev:Jag är rätt säker på att de där strecken är kvarlevor efter fettvalkar från småbarnstiden. Knubbig bebis = många streck.


Hahaha, ja för jag vet att jag är av vallonsläkte och jag har inga streck :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-25 8:33:21

Gafsan skrev:Jag är rätt säker på att de där strecken är kvarlevor efter fettvalkar från småbarnstiden. Knubbig bebis = många streck.

Det tror jag också, och det var precis vad den där killen jag skrev om tidigare sade: "min mamma och jag har kvar våra sådana där bebisstreck som man har när man är bebis och är knubbig".

Fast jag har också strecken, och var ingen knubbig bebis med valkar, så det kanske inte stämmer i alla fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flawed » 2011-08-26 18:49:22

slackern skrev:Jag har läst det här tidigare så klockrent de flesta så kallade Valloner i Sverige är egentligen Tattare men Valloner låter bättre ;)



"Det är populärt bland svenskar i nutiden att hävda vallonskt påbrå eftersom vallonerna var skickliga yrkesmän. Att 900 invandrare på dussintalet generationer fått åtskilliga hundratusentals eller miljoner ättlingar förefaller dock alltför anmärkningsvärt. Påståenden om att vissa drag i utseendet skulle vara typiskt vallonska har antagligen givit upphov till lösa rykten om vallonsk påbrå, för att förklara "osvenska" drag som mörkt hår eller kort kroppslängd, i stället för påbrå från samer, romer eller "tattare", som haft sämre anseende i Sverige.[2]"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige

Det ligger väl lite i det.Å andra sidan är tydligen 20%+ släckt med Ginghis khan i Mongoliet och vissa andra delar av Asien.Så de kanske fick ligga mycket de där vallonerna eller nåt.
Personligen hoppas jag att jag är befriad ifrån vallongener eftersom det är ett sånt jävla tjat om dem.Vad är det som är så speciellt att vara släkt med en belgare?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Vallonstreck?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-26 21:18:01

Ja, vad är det speciella med valloner? Om de som kom hit alla var skickliga byggare, så är det väl bra, men skiljer sig just valloner från grannfolken på något sätt?

Jag vet i alla fall säkert att jag har vallongener, eftersom man hittade en vallon (skicklig byggare också...) vid en liten släktforskning (de sade det innan också, men det blev ju ännu mer bekräftat av det där). Lustigt nog så har min pappa, farfar och farfars far drivit en byggnadsfirma som jag och mitt syskon inte har tagit över. Vad de arbetade med innan farfars far startade firman vet jag inte, men det får jag väl ta reda på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vallonstreck?

Inläggav Miche » 2011-08-26 22:57:19

Flawed skrev:Personligen hoppas jag att jag är befriad ifrån vallongener eftersom det är ett sånt jävla tjat om dem.

Vallonerna lär ha en hel del starka gener som slår igenom generation efter generation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flawed » 2011-08-27 1:45:51

Bror Duktig skrev:Ja, vad är det speciella med valloner? Om de som kom hit alla var skickliga byggare, så är det väl bra, men skiljer sig just valloner från grannfolken på något sätt?

Jag vet i alla fall säkert att jag har vallongener, eftersom man hittade en vallon (skicklig byggare också...) vid en liten släktforskning (de sade det innan också, men det blev ju ännu mer bekräftat av det där). Lustigt nog så har min pappa, farfar och farfars far drivit en byggnadsfirma som jag och mitt syskon inte har tagit över. Vad de arbetade med innan farfars far startade firman vet jag inte, men det får jag väl ta reda på.

Det är som att det hör till de sociala normerna att tala om att man har Wallongener.
Man börjar tala om vädret och sedan berättar man om att man minsann har wallonblod i sig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flawed » 2011-08-27 1:54:45

Bild
Vallonerna var nazister!
Tänk på det och skäms över era vallonstreck.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flia » 2011-08-27 8:01:01

Jag har för mig att det började för att visa nynassarna att så många svenskar har invandrargener.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Vallonstreck?

Inläggav Lakrits » 2011-08-27 13:24:34

Flawed skrev:Vallonerna var nazister!
Tänk på det och skäms över era vallonstreck.

Nej, de var väl mestadels smeder?

Apropå det finns det en tråd med städtips!
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vallonstreck?

Inläggav Thurizas » 2011-08-27 21:42:18

Innan jag upptäckte detta forum så drog jag aldrig upp mitt påbrå då det inte varit av intresse för andra.
För att förtydliga,det har bara varit As människor som dragit upp detta "tjat" om Valloner.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vallonstreck?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-27 21:45:34

Thurizas skrev:Innan jag upptäckte detta forum så drog jag aldrig upp mitt påbrå då det inte varit av intresse för andra.
För att förtydliga,det har bara varit As människor som dragit upp detta "tjat" om Valloner.

^_^
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-27 21:47:10

slackern skrev:
Miche skrev:
Flia skrev:Tiderna förändras ju. Nu när släktforskning blivit så populärt så har jag hört folk öppet säga att de har tattarblod i släkten.

Trots allt är det det bästa sättet att återupprätta folkslagets tidigare dåliga, oförtjänta) rykte. Anledningen till att vissa folkslag har dåligt rykte är i huvudsak den inhemska befolkningens fel, rädsla för det främmande har gjort att de inte velat ge dem arbete eller möjlighet till bostad så den enda möjligheten att överleva ofta har blivit ohederliga affärer eller stöld.

Hade de fått en rimlig chans från början hade situationen aldrig uppstått och det tråkiga är att historien upprepas även i nutid, framför allt nu med muslimer...


+1


Nämen nu tror jag ni blivit tokiga!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flia » 2011-08-28 0:43:56

Magnus skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:Trots allt är det det bästa sättet att återupprätta folkslagets tidigare dåliga, oförtjänta) rykte. Anledningen till att vissa folkslag har dåligt rykte är i huvudsak den inhemska befolkningens fel, rädsla för det främmande har gjort att de inte velat ge dem arbete eller möjlighet till bostad så den enda möjligheten att överleva ofta har blivit ohederliga affärer eller stöld.

Hade de fått en rimlig chans från början hade situationen aldrig uppstått och det tråkiga är att historien upprepas även i nutid, framför allt nu med muslimer...


+1


Nämen nu tror jag ni blivit tokiga!


Vad menar du Magnus?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Vallonstreck?

Inläggav Pemer » 2011-08-28 1:01:14

Jag har hört om "släkt/ursprung/bakgrund = valloner" hur mycket som helst bland NT:s.

Innan släkten Pemers ursprung blev allmänt känt inom släkten sedan det hade forskats vet jag att många även i vår släkt hade spekulerat i om det var just vallonsläkt. Däremot kan det vara någon gren av vår släkt som blivit inflyttade valloner. Det finns folk som heter Pemers i Belgien idag.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Vallonstreck?

Inläggav Pemer » 2011-08-28 1:02:47

Önskan om vallonursprung brukar kunna formuleras rätt kul många gånger av nykomlingar på diskussionsfora om släktforskning. "Hej, vi heter Berglund och jag undrar om det är ett vallonnamn", typ... :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Intressanta intressen



Logga in