Vallonstreck?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vallonstreck?

Inläggav Lakrits » 2011-08-28 1:08:09

Jag är stolt över att inte ha en massa belgare i släkten. I dokumentäralbumet Asterix i Belgien påpekas flera gånger att "de är galna, de där belgarna". Och mentalsjukdomar går ju i arv, som ni vet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-28 1:14:06

Lakrits skrev:Jag är stolt över att inte ha en massa belgare i släkten. I dokumentäralbumet Asterix i Belgien påpekas flera gånger att "de är galna, de där belgarna". Och mentalsjukdomar går ju i arv, som ni vet.


Hahaha :)
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-28 1:15:25

Pemer skrev:Önskan om vallonursprung brukar kunna formuleras rätt kul många gånger av nykomlingar på diskussionsfora om släktforskning. "Hej, vi heter Berglund och jag undrar om det är ett vallonnamn", typ... :)


Varför skulle folk vilja ha vallonursprung?
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Magnus » 2011-08-28 1:18:02

Det där med att jämföra invandrare i dag mot dom som kom förr, i mina öron så låter det helt vansinigt! Det är ju två helt skilda saker, enda dom har gemensamt är att dom kom hit och ville ha det bättre!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flia » 2011-08-28 1:29:05

Magnus skrev:Det där med att jämföra invandrare i dag mot dom som kom förr, i mina öron så låter det helt vansinigt! Det är ju två helt skilda saker, enda dom har gemensamt är att dom kom hit och ville ha det bättre!


Vallonerna kom som inbjudna arbetsinvandrare. De hade en annan religion än infödingarna, de blev mobbade och utfrysta precis som arbetsinvandrare blir idag.

Fördomar kommer alltid ur okunskap.
Vet man det blir det lättare att utmana sina egna tankar.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Vallonstreck?

Inläggav Flawed » 2011-08-28 12:03:53

Lakrits skrev:
Flawed skrev:Vallonerna var nazister!
Tänk på det och skäms över era vallonstreck.

Nej, de var väl mestadels smeder?

Apropå det finns det en tråd med städtips!

Under andra världskriget dåra...de som blev kvar därnere.
Förövrigt är jag skeptisk till att vallonerna var så ooootrooligt skickliga smeder.
Jag tror helt enkelt att det var så att svenska smeder/metallurger var fruktansvärt undermåliga eftersom vi bodde i en obskyr,kall,skog långt ifrån övrig civilisation.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Vallonstreck?

Inläggav Gafsan » 2011-09-02 19:13:31

Flawed skrev:Förövrigt är jag skeptisk till att vallonerna var så ooootrooligt skickliga smeder.
Jag tror helt enkelt att det var så att svenska smeder/metallurger var fruktansvärt undermåliga eftersom vi bodde i en obskyr,kall,skog långt ifrån övrig civilisation.


Jepp. Det här tror jag på. För jag måste gå jättelångt tillbaka i släkten för att hitta några valloner, och jag är en rätt kass smed (har gjort en eldgaffel men den blev rätt ful) och en person är väl en helt tillräcklig statistisk bas... eller hur var det nu då...? :D
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Intressanta intressen



Logga in