Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Har du vallonska förfäder?

Ja, det vet jag (har släktforskat)
14
30%
Ja, det sägs så men jag VET inte
11
24%
Nej, det har jag inte (har släktforskat)
5
11%
Nej, inte vad jag vet
16
35%

Antal röster : 46

Inläggav Zima33 » 2019-11-10 19:39:04

LordNelson skrev:
Zima33 skrev:Jag har vallonrötter. Vet en släkt: Servio/Servais/Sirviö/Servae (?).
Har inte släktforskat så mycket själv utan hört från äldre släkting som forskade.

Jag har samma.

:D Är du från norra Sverige?
Min förfader kom från Belgien till Julita gård i Svealand men där kom han i bråk med husbonden och dömdes till landsförvisning. Sen hamnade han på nåt sätt uppe i Kengis bruk.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav LordNelson » 2019-11-10 19:43:35

Zima33 skrev:
LordNelson skrev:
Zima33 skrev:Jag har vallonrötter. Vet en släkt: Servio/Servais/Sirviö/Servae (?).
Har inte släktforskat så mycket själv utan hört från äldre släkting som forskade.

Jag har samma.

Min förfader kom från Belgien till Julita gård i Svealand men där kom han i bråk med husbonden och dömdes till landsförvisning. Sen hamnade han på nåt sätt uppe i Kengis bruk.

Han hamnade i bråk även där och blev väl återigen landsförvisad. En obstinat jävel.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Zima33 » 2019-11-10 19:49:24

LordNelson skrev:
Zima33 skrev:
LordNelson skrev:Jag har samma.

Han hamnade i bråk även där och blev väl återigen landsförvisad. En obstinat jävel.

Jo så var det nog. Har läst att det inte finns dokumenterat att han verkligen blev landsförvisad och spåren upphörde. Ev. stack han till Norge.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav LordNelson » 2019-11-10 20:23:58

Zima33 skrev:
LordNelson skrev:
Zima33 skrev: :D Är du från norra Sverige?

Jo så var det nog. Har läst att det inte finns dokumenterat att han verkligen blev landsförvisad och spåren upphörde. Ev. stack han till Norge.

Mm, en teori är väl att bruksägarna bröderna Momma utnyttjade han hamnat i onåd på Julita och gett honom ett ofördelaktigt kontrakt som kan ha varit omöjligt att klara.

Det om Norge har jag också läst men minns inte om man funnit några ättlingar där.

Har aldrig varit på Julita gård men tänkt att nån gång ett besök kunde bli av.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Thurizas » 2019-11-10 21:45:34

jag har visst vallon släkte på både min Mormors sida och min Morfars. Dock var det inte jag som forskade utan moster forskade på min Morfars sida sen så var det en kvinna på nätet som hjälpte mig kolla upp på min Mormors sida för att se efter huruvida en sjukdom är genetisk.

Det tyder även på att det finns vallonsläkte på min Pappas sida men då det var jag som gjorde forskningen så litar jag inte till fullo på det.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Återgå till Intressanta intressen

Logga in