Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du vallonska förfäder?

Ja, det vet jag (har släktforskat)
17
30%
Ja, det sägs så men jag VET inte
12
21%
Nej, det har jag inte (har släktforskat)
6
11%
Nej, inte vad jag vet
22
39%
 
Antal röster : 57

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2019-11-10 19:39:04

LordNelson skrev:
Zima33 skrev:Jag har vallonrötter. Vet en släkt: Servio/Servais/Sirviö/Servae (?).
Har inte släktforskat så mycket själv utan hört från äldre släkting som forskade.

Jag har samma.

:D Är du från norra Sverige?
Min förfader kom från Belgien till Julita gård i Svealand men där kom han i bråk med husbonden och dömdes till landsförvisning. Sen hamnade han på nåt sätt uppe i Kengis bruk.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2019-11-10 19:43:35

Zima33 skrev:
LordNelson skrev:
Zima33 skrev:Jag har vallonrötter. Vet en släkt: Servio/Servais/Sirviö/Servae (?).
Har inte släktforskat så mycket själv utan hört från äldre släkting som forskade.

Jag har samma.

:D Är du från norra Sverige?
Min förfader kom från Belgien till Julita gård i Svealand men där kom han i bråk med husbonden och dömdes till landsförvisning. Sen hamnade han på nåt sätt uppe i Kengis bruk.

Han hamnade i bråk även där och blev väl återigen landsförvisad. En obstinat jävel.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2019-11-10 19:49:24

LordNelson skrev:
Zima33 skrev:
LordNelson skrev:Jag har samma.

:D Är du från norra Sverige?
Min förfader kom från Belgien till Julita gård i Svealand men där kom han i bråk med husbonden och dömdes till landsförvisning. Sen hamnade han på nåt sätt uppe i Kengis bruk.

Han hamnade i bråk även där och blev väl återigen landsförvisad. En obstinat jävel.

Jo så var det nog. Har läst att det inte finns dokumenterat att han verkligen blev landsförvisad och spåren upphörde. Ev. stack han till Norge.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2019-11-10 20:23:58

Zima33 skrev:
LordNelson skrev:
Zima33 skrev: :D Är du från norra Sverige?
Min förfader kom från Belgien till Julita gård i Svealand men där kom han i bråk med husbonden och dömdes till landsförvisning. Sen hamnade han på nåt sätt uppe i Kengis bruk.

Han hamnade i bråk även där och blev väl återigen landsförvisad. En obstinat jävel.

Jo så var det nog. Har läst att det inte finns dokumenterat att han verkligen blev landsförvisad och spåren upphörde. Ev. stack han till Norge.

Mm, en teori är väl att bruksägarna bröderna Momma utnyttjade han hamnat i onåd på Julita och gett honom ett ofördelaktigt kontrakt som kan ha varit omöjligt att klara.

Det om Norge har jag också läst men minns inte om man funnit några ättlingar där.

Har aldrig varit på Julita gård men tänkt att nån gång ett besök kunde bli av.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Thurizas » 2019-11-10 21:45:34

jag har visst vallon släkte på både min Mormors sida och min Morfars. Dock var det inte jag som forskade utan moster forskade på min Morfars sida sen så var det en kvinna på nätet som hjälpte mig kolla upp på min Mormors sida för att se efter huruvida en sjukdom är genetisk.

Det tyder även på att det finns vallonsläkte på min Pappas sida men då det var jag som gjorde forskningen så litar jag inte till fullo på det.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2021-01-22 2:20:02

En artikel om att det blivit populärt att vara vallonättling och om myter om valloner.

Släkthistoria 7 augusti 2019 skrev:Att härstamma från vallonerna är snudd på lika fint som att vara adlig. Men så var det inte innan vallonmyten tog form för drygt hundra år sedan.

Spoiler: visa
Min morfar jobbade i gjuteriet. Han var mörk, blev lätt solbränd och redan i maj var han brun som en pepparkaka. Det är för att han härstammade från vallonerna.

Så lyder historien i vår släkt. Liknande berättelser finns i var och varannan familj. Vi vill så innerligt gärna vara valloner.

Vallonerna är arbetarklassens adel. En droppe vallonblod väger tyngre än generationers floder av simpelt bondeblod.
Mörkt hår i släkten ses av många som ett tecken på ädlaste härstamning ända från det tidiga 1600-talets Vallonien, då Sverige lockade hit ett tusental smeder och andra arbetare till järnbruken. Smeder bland anorna betraktas som ett lika säkert tecken.
https://slakthistoria.se/valloner/myten-om-vallonerna

Så här säger Göran Rydén, professor i ekonomisk historia vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet:

Han forskar om den svenska järnhanteringen genom tiderna och har fördjupat sig bland annat i vallonernas historia ur ett socioekonomiskt perspektiv. Ingen annan svensk forskare vet mer om vallonerna och deras smide.

– Orden ”vallonsmed” och ”tysksmed” betecknar vilken teknik de använde. De behövde inte vara därifrån, det är tekniker som användes i hela Europa. Vallonsmide användes bland annat vid de så kallade vallonbruken i Uppland. De flesta smeder där var valloner, men det kan mycket väl finnas svenskar bland dem också, säger Göran Rydén.
---
Gustav Vasa började ta in tyska smeder och med dem det så kallade tysksmidet. Sedan kom vallonerna.

De första dök upp redan i slutet av 1500-talet, många av dem för att arbeta för brukspatron Willem de Besche, som arrenderade Finspångs bruk. Han var själv född i Vallonien. Östergötland blev alltså vallonsmidets första fäste, även om det senare kom att starkt förknippas med Uppland.

Det borde alltså vara lika fint att härstamma från tysksmeder och ha ett tyskt efternamn. Men tysksmederna är ju inte lika kända.

Alla smeder var alltså inte valloner, inte heller var alla valloner smeder. De flesta smederna var svenska.

– Vallonerna kan grovt delas upp i två ungefär lika stora grupper: En var smeder och andra som arbetade i järnproduktionen, den andra var olika typer av bruks- och skogsarbetare. Det finns också en mindre grupp med administrativ personal och liknande, säger Ulf Berggren som är en av grundarna av Föreningen för smedsläktsforskning och författare till bland annat boken Smedforska.

Alla skickliga smeder var inte heller valloner. Berggren räknar med att var tionde smed var vallon, ungefär lika stor andel var tyskar och resten svenskar. Det är en uppskattning ut-ifrån smedsläkternas familjenamn.


Mer om tysksmederna:
Ulf Berggren nämner namnet Silja som exempel.

– Det kommer från en tysk smed, Siliacus Gerich. Hans son blev en Siliacsson, vilket han förkortade till Silja. Men en gren av släkten kallade sig sedan Siljard, och det låter ju väldigt franskt.

Att tysksmederna inte är lika tydliga som grupp fast de var minst lika många beror på att de kom under en längre tidsperiod och till många olika platser, de var inte så koncentrerade som vallonerna. Här finns namn som Gropp och Knippel (eller Knöppel) i Hedemora och Stockhaus i Färna.

En vallonförfader till mig gifte sig med en Lemmens, dotter till en tysk bruksägare.

Sällskapet Vallonättlingar får många förfrågningar från släktforskare som vill veta mer.

– Valloner är något som det snackas mycket om i släkter: ”Min farmor sade alltid att vi är av vallonsläkt.” Sådana frågor får vi flera gånger i veckan. En del hoppas att vi bara ska rulla upp deras anträd, säger föreningens ordförande Anders Herou.

– Ibland kan det vara det som triggar dem att börja släktforska.

Min far sade alltid att hans farmor var av vallonsläkt men eftersom han inte visste namnet så trodde jag det bara var prat. Men när jag sedan i en bok läste vilket namnet var kunde jag forska vidare.

Men varför var det så populärt att ha vallonanor?

Det var då, på sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, som vallonen blev en idealfigur.

Spoiler: visa
– Den tidiga arbetarrörelsen var mån om att motverka den traditionella bilden av arbetaren som söp och inte kom till jobbet på måndagar. De vallonska arbetarna sågs alltid som mer disciplinerade, skickligare och möjligen bättre. De tog ansvar för sitt arbete och sitt eget liv. Det blev en viktig del av metallarbetarnas yrkesidentifikation, säger Göran Rydén som förklaring till särställningen.
---
Att uppskatta antalet vallonättlingar i dag är svårt. Det har tidigare talats om över 100 000, men det är sannolikt en underskattning och siffran en miljon har nämnts. Men den anser Anders Herou är för hög. Flera hundra tusen är dock högst troligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2021-01-23 11:21:13

Jo, jag har valloner på min mormors sida.

Jag har släktforskat, kommit ca 3000 år tillbaka. Är 22-mäning med kungen och Donald Trump.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2021-01-23 16:09:26

Hej, jag har släkt ifrån Wisconsin på mormors sida. Skulle vilja släktforska, får se om jag tar tag i det ( vore ju spännande kanske ) haha. Vet inte om har valloner.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2021-01-27 11:09:50

Alien skrev:Men varför var det så populärt att ha vallonanor?

Kanske för att "vallon" låter mer spännande än "tysk".
Massor med folk hade väl anor från Tyskland men från Vallonien kom bara ett fåtal, därför en mer exklusiv härkomst.

Jag tänker mig en vallon som en stor svarthårig man vid städet med slägghammaren höjd i en mörk smedja, svettblank endast belyst av ässjans glödande kol.
Vet inte hur jag tänker mig en tysk på den tiden.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2021-01-27 11:55:20

Ja, Sverige har ju alltid haft väldigt täta band med Tyskland. Det är inte alls lika exotiskt som Vallonien, även om avståndet är ungefär det samma.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-01-27 15:09:49

Dagobert skrev:
Alien skrev:Men varför var det så populärt att ha vallonanor?

Kanske för att "vallon" låter mer spännande än "tysk".
Massor med folk hade väl anor från Tyskland men från Vallonien kom bara ett fåtal, därför en mer exklusiv härkomst.

Jag tänker mig en vallon som en stor svarthårig man vid städet med slägghammaren höjd i en mörk smedja, svettblank endast belyst av ässjans glödande kol.
Vet inte hur jag tänker mig en tysk på den tiden.


Det har nog med att det anses vara "finare" att härstamma från valloner än "tattare" i varje fall förr om åren, det är då för att förklara sin "svartmustighet".
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2021-01-27 20:35:40

Valloner är Belgare, och de valloner som kom till Sverige var för att vi behövde folk som begrep sig på järnbruk, vi var ett bondesamhälle utan gedigna kunskaper om hur man framställer stål, men det var många valloner experter på... :-)063

"Man räknar med att omkring 2 500 valloner invandrade under tiden 1615-1655."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vallonbruken
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2021-01-27 21:00:34

En del valloner kom från norra Frankrike.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-02-25 17:43:51

Vissa påstår ju felaktigt att Louis De Geer var vallon, helt fel han talade nederländska.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2021-02-25 18:24:09

slackern skrev:Vissa påstår ju felaktigt att Louis De Geer var vallon, helt fel han talade nederländska.
Han var från Liège, som ligger i Vallonien, och han kunde med all säkerhet även tala franska och kanske vallonska.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-02-25 19:06:52

Huggorm skrev:
slackern skrev:Vissa påstår ju felaktigt att Louis De Geer var vallon, helt fel han talade nederländska.
Han var från Liège, som ligger i Vallonien, och han kunde med all säkerhet även tala franska och kanske vallonska.


Jadu man kan nog klyva hur mycket hår som helst över det.

Louis De Geers far, som också hette Louis och var herre till Gaillardmont vid Mons i Belgien, var nederländsk calvinist. Av religiösa skäl flydde han med sin familj till Dordrecht i Holland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Louis_De_ ... %80%931652)

Här lite mer.

De Geer /dœˈjæːr/[1] är en månghövdad svensk adelsätt från Nederländerna, som enligt en osäker tradition härstammar från den brabantiska släkten de Hamal som under 1100-talet levde i Liège.

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_Geer

Det mest korrekta vore väl att påstå att han var tysk i och med att regionerna där nere låg i det Tysk-romerska riket. :lol:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tysk-romerska_riket
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Lynx-66 » 2021-10-04 22:14:53

Nope
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2021-10-09 17:18:26

Ja! Jag är vallonättling! :D
Jag kollade ett släktträd i dag och där fanns släkten Groth, precis som jag har fått höra tidigare. Drougge är vi däremot bara ingift släkt med.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-09 17:51:58

Jajamän det har jag, från min farmors släkt, tror min farmor var 100% vallon (fransk belgare) eller åtminstone 25-50%.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-10-09 18:04:19

Verkar finnas en hel del svartmuskiga här på forumet. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2021-10-09 18:06:35

Riksamiralen skrev:Jajamän det har jag, från min farmors släkt, tror min farmor var 100% vallon (fransk belgare) eller åtminstone 25-50%.
I såna fall hör hon inte till de vanliga vallonerna, utan har invandrat på egen hand från Vallonien långt senare. De valloner som man brukar tala om kom hit redan på 1600-talet, alltså 10-15 generationer tillbaka
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2021-10-09 18:07:11

slackern skrev:Verkar finnas en hel del svartmuskiga här på forumet. :lol:
Vallonblod så långt tillbaka räcker nog sällan för att göra någon svartmuskig idag
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-10-09 18:10:59

Huggorm skrev:
slackern skrev:Verkar finnas en hel del svartmuskiga här på forumet. :lol:
Vallonblod så långt tillbaka räcker nog sällan för att göra någon svartmuskig idag


Folk som är svartmuskiga brukar ju säga att det är pga sina vallonskarötter.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2021-10-09 18:12:58

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:Verkar finnas en hel del svartmuskiga här på forumet. :lol:
Vallonblod så långt tillbaka räcker nog sällan för att göra någon svartmuskig idag


Folk som är svartmuskiga brukar ju säga att det är pga sina vallonskarötter.
Jo, men stämmer det verkligen?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in