Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Tornet » 2017-05-08 0:52:08

Behöver hjälp med. Vad jag ska föreslå sjukvården att göra? Jag är 31 år.

Jag fick Attentin för ett år sen och har haft Modiodal. Jag kommer inte själv på vad mer man kan göra. (Om jag inte föreslår något kommer inget att hända).

Min läkare är från Rumänien. Han har tre gånger sagt ”vi har gjort allt vi kan för (namn)”. Vad tror jag har orsakat detta? (Det här låter konstigt). Jag övade tvärflöjt varje dag. Av det fick jag stora pupiller, vilket satt i 2 timmar. Jag har lätt AS. Tills jag var 19 hade jag aldrig vilat på dan. Det här kom när jag var 19. Har gradvis blivit värre.

Jag ”tål inte att sova”. Dvs har en trötthet på morgonen som inte går över förrän på eftermiddan. Jag behöver ”sova en gång till” innan jag vaknar.
Idag såg ut såhär. Jag lade mig för att sova 21.30. Steg upp 10.00. Cyklade på motionscykel. Var ute i 2 timmar. Vilade. Klockan 17.20 efter att jag vilat gick tröttheten över.

Jag har följande mediciner. Morgon. Attentin 7st. Voxra 3st (ej hjälpt av 2). Kväll. Atarax, Cirkadin, Agomelatin. Har tidigare haft Modiodal. Mina rutiner på morgonen är. (Ej sanktionerade av doktor). Att tugga en halv tablett Voxra och 2st Attentin. Därefter sätta mig på min träningscykel (om hemma).

Fick en gång av en annan läkare remiss till neurolog (narkolepsi?). Han skickade tillbaks remissen med att jag skulle ta speciella blodprov på morgonen. Det rann ut i sanden (orkade inte ta tag i det). Jag har inga influensa symtom. Ingen muskelvärk eller håravfall (Hypertyreos). Jag äter B12,fiskolja, varje dag. Är normalviktig. Har ej sömn-apne. Tagit blodprover. De var bra. Aldrig blivit fästingbiten, bor fel.
Senast redigerad av Tornet 2017-05-08 0:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund


Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av (Attentin osv).

Inläggav Tornet » 2017-05-08 0:53:11

Tvärflöjt - stora pupiller. (Är för trött). Rita superlångsamt. Spela superlångsamt. Hade intresse av att rita. Läste Betty Davies bok ”Teckna med högra hjärnhalvan”. Man lär sig att ”tok-glo” på saker för att träna bort hjärnans tendens att tolka saker i symboler. (Fri kontur teckning). Målet är att rita så långsamt som möjligt. Jag var facinerad av det här och gjorde det väldigt mycket. Man behövde inte ha en penna, använde pekfingret. Övade tvärflöjt väldigt seriöst. Tränade tonbildning. Man spelar väldigt långsamt för att verkligen lyssna. Jag hamnade automatiskt i ”rit-mode” dvs samma som när jag tecknade när jag spelade. När jag spelade fick jag max-förstorade pupiller. Vet inte hur länge det varade eftersom jag ignorerade det (omgivningen kommenterade). Minst 45 min max 2 timmar.
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av (Attentin osv).

Inläggav Tornet » 2017-05-11 0:51:47

Läst om Non-24-hour_sleep–wake_disorder. Ska testa att ta melatonin 18.00. Återkommer.
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av (Attentin osv).

Inläggav Alien » 2017-05-11 4:02:07

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av (Attentin osv).

Inläggav Fretshi » 2017-05-11 12:25:11

Kan det inte vara så att du kanske har utmattningssyndrom?

Då är ofta alla blodprover normala men man är trött efter att ha gjort saker och även annars också.

Det verkar ju som att du gör saker men ändå inte blir så pigg.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Annananna » 2017-06-29 14:08:30

Har du provat vanligt Melatonin istället för Cirkadin? Jag blev jättetrött på morgonen av Cirkadin men Melatonin funkar bra. Även Attarax kan ge trötthet långt efter intag - jag blir HELT utslagen i två dagar av en tablett!

Agomelatin har också sömnighet som biverkan.

Du kanske redan har diskuterat detta med läkaren men balansen mellan vad som ger trötthet/vakenhet är viktig hos oss som kanske inte reagerar som andra på läkemedel.

Själv måste jag ofta ta 8-10 Attentin på morgonen!
Annananna
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-06-29

Re: Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav slackern » 2017-06-29 17:57:09

Herre min gud 8-10 blir man väl påtänd utav?
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Annananna » 2017-06-29 20:18:34

Tack för den kliniska observationen men om man har adhd blir man inte "påtänd" utan vaken och lugn...
Annananna
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-06-29

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Alyana » 2017-06-29 22:19:53

slackern skrev:Herre min gud 8-10 blir man väl påtänd utav?

Så Herren är din Gud?

:D
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav slackern » 2017-06-29 23:26:22

Annananna skrev:Tack för den kliniska observationen men om man har adhd blir man inte "påtänd" utan vaken och lugn...

Du jag är själv diagnostiserad med ADD och får 8 tabletter utskrivna om dagen, tar 2 stycken 4 gånger per dag.

Förlåt om jag lät anklagande var inte min mening, skulle jag själv ta hela min dagsdos skulle jag nog bli påverkad. Jag har tagit tjack vid några tillfällen när jag var yngre och blev mest bara nojig och ännu mer autistisk.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Fretshi » 2017-06-30 12:20:59

Vet att medicin kan hjälpa men det är tyvärr inte enda utvägen till mer energi.
Är man trött så kan det även bero på att kroppen och hjärnan talar om att man måste vila.

Skulle jag öka min ritalin dos skulle jag nog känna mig jättekonstigt och uppspelt inte angenämt tilöstånd.

Saker som sömn och kost och vila och motion har också effekt på hur mycket energi man har under dagarna.
Särskilt om man tar mediciner så behöver man tänka på att äta bra för att inte få problem med magen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Fretshi » 2017-06-30 12:26:22

Kan även känna igen mig i trötthet som troligen i mitt fall beror på depression och lätt utmattning från när jag studerade.

Om du känner att vila faktiskt hjälper så är det ju det du behöver just nu. Jag löptränar men inte varje dag för det orkar jag inte ska ju vara hyfsat kul att träna också och man ska inte känna sig trött jämt när man tränar för när man tränar bränner man ju ner sina muskler som man sen måste bygga upp genom mat och vila.

Har du prövat avslappningsövningar eller meditation?
Har hjälpt mig lite alla fall särsilt om man får guidning i hur man ska göra.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-30 22:30:13

slackern skrev:Herre min gud 8-10 blir man väl påtänd utav?


Det är väl olika.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Re: Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav slackern » 2017-06-30 22:44:22

Pinghis Khan skrev:
slackern skrev:Herre min gud 8-10 blir man väl påtänd utav?


Det är väl olika.

Jo sant både vikten och tillvänjning spelar roll.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-30 23:14:57

slackern skrev:
Pinghis Khan skrev:
slackern skrev:Herre min gud 8-10 blir man väl påtänd utav?


Det är väl olika.

Jo sant både vikten och tillvänjning spelar roll.


Folk med adhd och asperger tål ju inget.
Blir ju höga av kaffe.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Re: Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav slackern » 2017-06-30 23:33:18

Pinghis Khan skrev:
slackern skrev:
Pinghis Khan skrev:
Det är väl olika.

Jo sant både vikten och tillvänjning spelar roll.


Folk med adhd och asperger tål ju inget.
Blir ju höga av kaffe.

Haha kanske inte så allvarligt, men 8 tabletter är min dagsdos så nog skulle jag nog märka av om jag tog alla på morgonen.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav kiddie » 2017-07-01 18:15:28

Trötthet och sömnighet är väl två olika saker? Hypersomni kan hända ensamt eller i samband med andra symptom på narkolepsi.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav Annananna » 2017-07-02 20:36:03

slackern skrev:
Pinghis Khan skrev:
slackern skrev:Jo sant både vikten och tillvänjning spelar roll.


Folk med adhd och asperger tål ju inget.
Blir ju höga av kaffe.

Haha kanske inte så allvarligt, men 8 tabletter är min dagsdos så nog skulle jag nog märka av om jag tog alla på morgonen.


1: Alla är olika, även vi med Aspergers.
2: Amfetamin är inte ett läkemedel som binder till receptorer i hjärnan, alltså ingen tillvänjning.
3: Blir alla med Aspergers höga av kaffe och "tål inget"??! Effektiv metod för utredning i så fall...

Min dos Attentin ÄR 8st på morgonen och tre till lunch eller vid behov, nej - jag blir INTE påtänd!

Har aldrig haft problem med missbruk så jag kan väl inte veta hur man är då men är rätt säker på att det inte gör att folk blir bättre i sin funktionsnedsättning....
Annananna
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-06-29

Re: Vaknar inte på morgonen. Ej hjälpt av Attentin osv.

Inläggav slackern » 2017-07-03 0:18:33

Annananna skrev:
slackern skrev:
Pinghis Khan skrev:
Folk med adhd och asperger tål ju inget.
Blir ju höga av kaffe.

Haha kanske inte så allvarligt, men 8 tabletter är min dagsdos så nog skulle jag nog märka av om jag tog alla på morgonen.


1: Alla är olika, även vi med Aspergers.
2: Amfetamin är inte ett läkemedel som binder till receptorer i hjärnan, alltså ingen tillvänjning.
3: Blir alla med Aspergers höga av kaffe och "tål inget"??! Effektiv metod för utredning i så fall...

Min dos Attentin ÄR 8st på morgonen och tre till lunch eller vid behov, nej - jag blir INTE påtänd!

Har aldrig haft problem med missbruk så jag kan väl inte veta hur man är då men är rätt säker på att det inte gör att folk blir bättre i sin funktionsnedsättning....

Huvudsaken är att du blir hjälpt och att medicineringen fungerar för dig.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in