Vad har ni för litteraturpreferenser?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2009-04-12 15:32:37

Själv gillar jag faktaböcker, datablad, produktbeskrivningar och bilder på produkterna.
Samt att få dem att fungera, inte nödvändigtvis som det är tänkt men att de fungerar som jag vill :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ferocactus » 2009-04-12 15:48:52

hej läser mest fakta justnu yoga och biljard (inte samtidigt)
i romanväg gillar jag po enqvist mest.
deckare är det bara leif gw persson som håller i sverige(ny bok ute nu)
leif panduro arthur c clarke och knut faldbakken är några andra som fastnat
ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav weasley » 2009-04-12 17:00:30

Kom igen nu, KS och tahlia!

*väntar med spänning*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Fröken Svarttrassel » 2009-04-13 17:31:57

Oh, bokutmaning! Ska bli spännande att läsa resultatet!

Jag är en sådan som är helsåld på fantasyböcker sedan pytteålder...men jag har haft perioder då jag har betat av en massa andra genrer också. Nuförtiden blir det fortfarande övervägande fantasyböcker, men jag ser till att väva in en och annan barnbok, roman och deckare för sakens skull. Jag måste det då jag jobbar på ett sådant ställe där jag behöver ha koll på lite allt möjligt. Ja och så läser jag facklitteratur med jämna mellanrum om i första hand djur, natur och hobby.
Senast redigerad av Fröken Svarttrassel 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
Fröken Svarttrassel
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-06-16

Inläggav underjord » 2010-04-11 11:53:39

linek skrev:Läs vad som helst av Wisława Szymborska. Hon har inga svackor, bara ett nobelpris hon inte bett om. Mest dikter förstås. Hon är ju poet. Riktiga aspergerdikter, konkreta och naturvetenskapliga. De tar ut svängarna men flummar aldrig.


Gillar verkligen alla aspergare bara "konkreta och naturvetenskapliga" texter? Är jag ensam om att gilla mer "humflum" (trots att jag är aspergare)?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-11 16:31:01

underjord skrev:
linek skrev:Läs vad som helst av Wisława Szymborska. Hon har inga svackor, bara ett nobelpris hon inte bett om. Mest dikter förstås. Hon är ju poet. Riktiga aspergerdikter, konkreta och naturvetenskapliga. De tar ut svängarna men flummar aldrig.


Gillar verkligen alla aspergare bara "konkreta och naturvetenskapliga" texter?

Nej.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav underjord » 2010-04-11 18:05:22

Hur går det förresten med din och Tahlias bokduell? Har du läst nå't av Jane Austen än? Tahlia har tydligen redan skött sin del :P men synd bara att hon är avstängd för tillfället.

Själv har jag äntligen varit iväg till biblioteket och lånat böcker av enbart kvinnliga författare (Mer info om varför: http://www.aspergerforum.se/post18985.html#18985). Jag inleder med Owls Do Cry av Janet Frame, Sula av Toni Morrison och Simon och ekarna av Marianne Fredriksson.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-11 18:16:30

Har just börjat med Historikern, en...vad skall man säga...intellektuell skräckis av Elizabeth Kostova. So far, so good.

Jag läser lite allt möjligt: Skräck, deckare, människoöden...t.o.m. en och annan fantasybok är OK. Slukar också faktaböcker om länder, språk, kulturer, konst och allt som har med det övernaturliga att göra. Rätt förtjust i manga.

Läser ICKE: Vampyrromans, hårdkokta thrillers, chicklit, romans, mecha/science fiction.
Om det är en manlig eller kvinnlig författare ger jag f-n i.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-12 0:00:34

underjord skrev:Hur går det förresten med din och Tahlias bokduell? Har du läst nå't av Jane Austen än? Tahlia har tydligen redan skött sin del :P men synd bara att hon är avstängd för tillfället.

Jag är inte lika disciplinerad som Thalia och har lagt ner Austenprojektet.
Livet är för kort och det finns för många andra böcker att läsa.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:31:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav underjord » 2010-04-14 13:01:12

Synd.

Jag har planer på att försöka läsa böcker på tyska, men vet inte riktigt var jag ska börja. Min tyska är ganska rostig, men jag kan, med visst utgjutande av svett, förstå skriven tyska om den inte är alltför komplicerad.

Har ni några tips på bra nybörjarböcker (för vuxna) på enkel tyska?
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-25 22:35:21

Läste Harry Martinsons Aniara i våras och blev helt såld. Förut tokhatade jag sci/fi och avfärdade det som töntskräp om robotar och rymdskepp, men konstigt nog har jag blivit lite intresserad av post-apokalypsgenren. Efter floden av P.C. Jersild är nog den bästa bok jag läst. Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood är också bra, men den beskriver snarare en framtida dystopi.

Jag har spanat lite på den där ryska Metro-serien, men tror att den kan vara för hårdkokt för mig. Skulle även vilja läsa Neverwhere av Neil Gaiman.

Jag tycker om sådan post-apokalyps-litteratur (häpp) som liksom...är en enda stor suck av hopplöshet, ett utdraget skri av fasa över mänsklighetens dumhet. Är inte intresserad av muterade zombiemonster eller muskelberg som far omkring med stora vapen. Jag vill läsa om sådana fasor som faktiskt är tänkbara. Jag vill inte att det skall börja med att en Schwarzeneggertyp kommer ut med ett maskingevär modell enorm och rapar: "It's a dog-eat-dog world out there. Only the tough survive..."
Jag vill läsa om den lilla människans kamp mot en värld i sönderfall.
Oj vad pretentiöst det blev. :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Björne » 2011-09-27 1:31:34

Jag gillar att läsa klassiska böcker. Sådana som är erkännt bra så jag slipper bli besviken på dem. Just Aniara är en bok som jag letat vitt och brett efter i stans bokhandlar men inte kunnat hitta. Jag läste Nässlorna blomma för några månader sedan och gillade verkligen hans författarstil. Jag har även läst och läser det mesta av svenska författare som Strindberg, Ivar Lo-Johansson, Pär Lagerkvist, Jan Guillou osv. Försöker att hitta klassiska svenska kvinnliga författare också. Men förutom Semla Lagerlöf som jag läst det mesta av, kan jag bara Moa Martinson och hennes böcker handlar enligt (elaka) rykten mest om förlossningar, vilket är något jag INTE vill läsa om.

Jag gillar även att läsa ungdoms och äventyrsböcker t.ex. Hornblower, Trälarna och Röde Orm.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-27 20:40:24

Björne: Jag har bara läst en bok av Moa Martinson (än så länge), Kvinnor och äppelträd. Visst står det lite om förlossningar i början av boken, men jag vill minnas att den var väldigt bra.

Marie Hermanson är en svensk kvinnlig författare som jag tycker skriver väldigt bra. Bland manliga svenska författare tycker jag om Per Anders Fogelström, Dan Andersson och Sven Delblanc. Strindberg har jag aldrig läst något helt verk av, jag blev avskräckt i skolan. Men Röda rummet skall jag försöka läsa så småningom. Vilhelm Moberg har jag heller inte läst, fastän jag fick Utvandrar-serien när jag tog studenten.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Gafsan » 2011-10-01 17:49:41

Jag har ganska bred smak när det gäller litteratur. Tyvärr så har jag numera svårt att fokusera på läsningen på samma sätt som jag gjorde förr pga medicinering. Utan medicin har jag en tendens att hyperfokusera och missa det mesta av det som händer runtomkring vilket är bra när man läser men dåligt i övrigt.

Just nu håller jag på att läser "Stora citatboken", en bok som heter "Korståg - västerlandets heliga krig" av Sören Wibeck, en bok om AC/DC och "Hypnotisörens hemligheter" av Fredrik Praesto parallellt. (citatboken och hypnosboken har jag läst förut också). Innan dess läste jag den sista Harry Potter-boken och en svensk deckare. Ungefär så brukar mitt läsande se ut, jag läser allt möjligt i en salig röra.

Jag gillar sci-fi och i viss mån fantasy, även om det finns väldigt mycket dålig fantasy nu för tiden. Inom sci-fi så gillar jag t.ex. Sam J Lundwall, Arthur C Clarke och Stanislaw Lem. När det gäller fantasy så gillar jag ffa Terry Pratchett och Douglas Adams, ffa hans böcker om Dirk Gently.

Jag försöker läsa klassiker lite nu och då (dels för att jag vill vara allmänbildad och dels för att det hyfsat ofta finns skäl till att de blivit klassiker - antingen för att de är bra eller för att de säger mycket om den tid och den plats där de skrivits).

Deckare gillar jag men oftast inte svenska. De är för dåligt skrivna och det är för mycket misär. OK att någon måste dö för att det ska bli en deckare men måste döden vara så slabbig och föregås av generationer av lidande? Sånt pallar jag inte. För inte så länge sen sträckläste jag Ian Rankin, honom gillar jag. Tidigare gillade jag Elizabeth George men jag har nog blivit för blödig för hennes böcker.

Jag gillar skräck också, när jag var yngre gillade jag Stephen King och Dean R Koontz och sånt. Anders Fager och i viss mån Johan Ajvide Lindqvist är helt OK.

Andra skönlitterära författare som jag gillar är t.ex. Margaret Atwood och Rosamunde Pilcher. Jag har inget vidare minne för namn så jag kan inte komma på fler just nu.

Sen läser jag gärna chick-litt, t.ex. Janet Evanovichs böcker om Stephanie Plum, eller vad som helst av Jane Green eller Marian Keyes. Svensk chick-litt har jag inte hittat nån bra. Denise Rudberg är riktigt, riktigt usel. Dels har hon så dåligt språk och dels saknar hennes böcker den humoristiska vinkling som jag anser behövs för att den här genren ska bli uthärdlig.

Jag läser mycket faktalitteratur också, ofta populärpsykologi, medicin osv. Genusfrågor och andra samhällsfrågor kan jag snöa in lite på ibland.

De bästa böckerna jag har läst (eller som iaf gjort starkast intryck just när jag läste dem) är nog "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M Pirsig, "Mästaren och Margarita" av Michail Bulgakov och "Gårdagens ö" av Umberto Eco. Vet dock inte om jag skulle uppskatta dem lika mycket om jag läste dem nu.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav kvicksilver » 2011-10-01 20:43:01

Gillar Per-Anders Fogelström lågmälda arbetarlitteratur - böckerna har gått i släkten och är min största inspiration när det gäller skrivandet.

Annars: svensk arbetarlitteratur i allmänhet, Orwell, Lo Kauppi, Hemingway, gillar socialrealism, biografier, och fackböcker inom mina specialintressen.

Har länge velat läsa Sagan om ringen - dock känns den väldigt tung, och jag är inte alls lika stort fantasyfan som jag var en gång i tiden.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Björne » 2011-10-02 1:03:36

@Kahlokatt: Tack för tipset angående Moa Martinson. Hennes böcker är det heller inte enkelt att hitta i bokhandlarna. Vad gäller Strindberg tycker jag att Röda Rummet är ganska överskattad som läsupplevelse. Hemsöborna är den bok jag gillar mest av honom.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-02 2:45:23

Prosa: Thomas Bernhard, Céline, Lovecraft, Kafka, Rabelais, Yukio Mishima, Strindberg, Nikanor Teratologen, Camille Flammarion, Algernon Blackwood, Ambrose Bierce, Karel Čapek, H G Wells, Tolkien, Arthur C Clarke, William Gibson, Stig Saeterbakken, Hermann Hesse, Moliere, Sofokles, ...

Poesi: Vilhelm Ekelund, Rimbaud, Baudelaire, Novalis, ... Jag förstår dock ej poesi. Szymborska är läst och det jag minns (och förstod) var bra.

Filosofi: Nietzsche, Schopenhauer, Stirner, Diderot, Cioran, Descartes, Platon, Voltaire, Wittgenstein, Seneca, Thoreau, Cicero (samtalen i Tusculum), Horatius, ...

Facklitteratur: datateknik & programmeringsspråk, paleontologi, psykologi (främst neuropsykologi), neurovetenskap, biologi, psykiatri, matematik, språkhistoria, ...

Övrigt: Tacitus, Diogenes Laertius, historiska verk om andra världskriget och tredje riket och diverse andra historiska verk, böcker som behandlar memer, Gibbon, Carl-Göran Ekerwald, Donald Knuth, Richard Dawkins, Theodore Kaczynski, Bertrand Russell, Martin Gardner, ...
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav MsTibbs » 2011-10-02 12:49:18

My Little Pony-tindningar är bra! :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Gafsan » 2011-10-02 15:07:30

Björne skrev:Försöker att hitta klassiska svenska kvinnliga författare också. Men förutom Semla Lagerlöf som jag läst det mesta av, kan jag bara Moa Martinson och hennes böcker handlar enligt (elaka) rykten mest om förlossningar vilket är något jag INTE vill läsa om.


Sara Lidman är ju en svensk kvinnlig klassisk författare. En och annan förlossning förekommer visserligen i hennes böcker men de bitarna kan man ju bläddra förbi om man är på det humöret ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Mirai » 2011-10-02 17:53:16

Kan tycka faktaböcker är rätt spännande, någon som håller med mig? Blir lätt att det samlas en hög på sängbordet ibland. Tog ett tag innan jag insåg det själv att det kunde vara så spännande att bara slå upp en och titta helt spontant.
Mirai
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-04-29

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-02 21:23:42

Tech Mathetes: Läser du verkligen Nikanor Teratologen? :shock:
Efter vad jag har hört är Äldreomsorgen i Övre Kågedalen fullständigt grotesk och en enda orgie i äckel. Du får gärna förklara vad du fick ut av den.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-02 21:34:11

Bra skräck och thrillers:
Edgar Allan Poe: Det mesta, men Röda dödens mask är min favorit
James Herbert: Ondskans hus och Det magiska huset
Peter Straub: Skuggrike, Gengångare, Julia, lost boy lost girl, in the night room
Dennis Lehane: Patient 67
John Ajvide Lindqvist: Låt den rätte komma in, Hanteringen av odöda (Lilla stjärna tyckte jag var för äcklig)
Ruth Rendell: Stenarna skola ropa, Rottweilern
Johan Theorin: Skumtimmen
Neil Gaiman: Coraline, Kyrkogårdsboken
Jean-Christophe Grangé: Vargarnas rike
Stephen King: Benrangel
David Morrell: Intrång
Dan Simmons: Nattsommar
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav MsTibbs » 2011-10-02 21:45:20

Läkarlexikon, det är grejer det!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vad har ni för litteraturpreferenser?

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-03 17:28:49

Kahlokatt skrev:Tech Mathetes: Läser du verkligen Nikanor Teratologen? :shock:
Efter vad jag har hört är Äldreomsorgen i Övre Kågedalen fullständigt grotesk och en enda orgie i äckel. Du får gärna förklara vad du fick ut av den.

Jag har läst allt han skrivit, undantaget Förensligandet.

Äldreomsorgen är ju en slags nietzscheansk omvärdering av alla värden och den har gett mig väldigt mycket, såsom en större tankefrihet och även ett större intresse för filosofi och historia (vilket den spränglärde Nikanor fört in referenser till i massor, bland allt knullande och härjande). Boken har också gett mig en större skaparlust på något sätt.

Äcklet och det groteska är ju sådant som återfinns i mänsklighetens historia och således inget jag anser man bör vända sig bort ifrån, tvärtom. Om man enbart läser "rumsrena" böcker och undviker teratologiska författare såsom Nikanor Teratologen eller t ex Markis de Sade, tror jag inte man kan vinna någon heltäckande bild av mänskligheten. Detta är dock bara min åsikt.
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in