Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-25 18:45:37

En batteriradio bör man kanske ha, men nästan alla som har bil har ju radio i den
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2016-10-25 19:25:21

nescio skrev:Jag har varken mat eller vatten sparat. Jag har en vedspis, men skorstenen är täppt av ett kaj-bo. Jag har ingen annan spis som inte går på el. Ute i ladugården sitter, vad jag tror är en handpump, men det kommer inget vatten ur den.

Det känns inte lockande, för en snåljåp som mig, att binda pengar i ett matförråd, bara för att gardera mig mot någon osannolik situation.

Att spara mat är sällan för någon osannolik situation. Ta tex om du får en oförutsedd räkning så att du inte kan köpa mat i en månad. Eller som jag och min man som bilen gick sönder för och vi inte kunde handla på en månad.

Förbered för de mer vardagliga situationerna (tex en månad med mindre pengar) så är du förberedd för de mer extrema också ofta
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-10-25 20:32:13

Huggorm skrev:En batteriradio bör man kanske ha, men nästan alla som har bil har ju radio i den


Bra tänkt. För de som inte skulle kommit på det den dagen det kommer. :p

Fast vore det helt beckmörkt skulle jag vara skraj att gå till bilen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-10-25 20:34:57

rapchic skrev:Att spara mat är sällan för någon osannolik situation. Ta tex om du får en oförutsedd räkning så att du inte kan köpa mat i en månad. Eller som jag och min man som bilen gick sönder för och vi inte kunde handla på en månad.

Förbered för de mer vardagliga situationerna (tex en månad med mindre pengar) så är du förberedd för de mer extrema också ofta


Precis! De vardagliga situationerna är vanligare. Jag fick också en oförutsedd utgift och stod utan matpengar (så gott som, hade några hundra), i tre månader. Och ja, maten räckte! Det var för det mesta helt OK mat också.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2016-10-25 21:10:03

Jag vardagspreppar:

  • Ett par 12-litersdunkar med vatten i en garderob (byter ut det så där en gång i halvåret, rengör då dunkarna ordentligt) samt vattenreningsmedel för att kunna behandla kallt vatten (XiniX och, i nödfall, Micropur).
  • Mat: ris, pasta, bönor, linser och ett lager med konserver (lite färdiga kötträtter, lite frukt, lite grönsaker) som minst räcker en vecka eller två. Byggde upp över tid genom att köpa en förpackning extra lite då och då, nu ser jag bara till att ersätta i förrådet när jag köper nytt; viktigt alltså att bara köpa sådant som jag ändå använder till vardags, och det inte bara för hållbarheten utan också för att magen då slipper reagera negativt på ovan mat i krisläge. :wink:
  • Gott om ficklampor och batterier samt en radio/ficklampa/mobiltelefonladdare som går både på uppladdningsbart batteri och kan laddas med vev (finns i Civilförsvarsförbundets webshop, fast nya modellen har solceller också och har gått upp i pris).
  • Ett par stormkök och mindre gasolkök (flera modeller, det blir så om man har vandrat en del) med diverse kastruller + bränsle.
  • Engångstallrikar & bestick, för att kunna spara på disken.
  • Värmeljus och vanliga ljus.
  • Förbandsmaterial för diverse scenarier.
  • Mediciner, ser till att ligga före i uttagen så att jag ska klara mig minst ett par månader utan apotek.
Och så har jag öppen spis, det är en extra trygghet (och mysfaktor) - "eldar" med kol/grillbriketter för värme vid behov. Tyvärr är den ju inte lika effektiv som en kamin, men bättre än inget om elen går.
---
Saknar: salta biten. Den har försvunnit! Det var himla trevligt att kunna ha lite nötkött med lång hållbarhet i skafferiet/förrådet. Nu har corned beef dykt upp i en del butiker, fast jag misstänker att det (fortfarande, nu står det inte på svenska längre, så jag får gissa) är halalslaktat, vilket jag har svårt för av djurskyddsskäl. :(
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav LordNelson » 2016-10-25 21:30:12

ankhat skrev:Jag vardagspreppar:

  • Ett par 12-litersdunkar med vatten i en garderob (byter ut det så där en gång i halvåret, rengör då dunkarna ordentligt) samt vattenreningsmedel för att kunna behandla kallt vatten (XiniX och, i nödfall, Micropur).
  • Mat: ris, pasta, bönor, linser och ett lager med konserver (lite färdiga kötträtter, lite frukt, lite grönsaker) som minst räcker en vecka eller två. Byggde upp över tid genom att köpa en förpackning extra lite då och då, nu ser jag bara till att ersätta i förrådet när jag köper nytt; viktigt alltså att bara köpa sådant som jag ändå använder till vardags, och det inte bara för hållbarheten utan också för att magen då slipper reagera negativt på ovan mat i krisläge. :wink:
  • Gott om ficklampor och batterier samt en radio/ficklampa/mobiltelefonladdare som går både på uppladdningsbart batteri och kan laddas med vev (finns i Civilförsvarsförbundets webshop, fast nya modellen har solceller också och har gått upp i pris).
  • Ett par stormkök och mindre gasolkök (flera modeller, det blir så om man har vandrat en del) med diverse kastruller + bränsle.
  • Engångstallrikar & bestick, för att kunna spara på disken.
  • Värmeljus och vanliga ljus.
  • Förbandsmaterial för diverse scenarier.
  • Mediciner, ser till att ligga före i uttagen så att jag ska klara mig minst ett par månader utan apotek.
Och så har jag öppen spis, det är en extra trygghet (och mysfaktor) - "eldar" med kol/grillbriketter för värme vid behov. Tyvärr är den ju inte lika effektiv som en kamin, men bättre än inget om elen går.
---
Saknar: salta biten. Den har försvunnit! Det var himla trevligt att kunna ha lite nötkött med lång hållbarhet i skafferiet/förrådet. Nu har corned beef dykt upp i en del butiker, fast jag misstänker att det (fortfarande, nu står det inte på svenska längre, så jag får gissa) är halalslaktat, vilket jag har svårt för av djurskyddsskäl. :(


Är det inte lite lite vatten. Känns som man fort skulle göra slut på typ 25 liter.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-10-25 21:35:37

ankhat skrev:[*]Gott om ficklampor och batterier samt en radio/ficklampa/mobiltelefonladdare som går både på uppladdningsbart batteri och kan laddas med vev (finns i Civilförsvarsförbundets webshop, fast nya modellen har solceller också och har gått upp i pris).


Tack för tipset, själv tycker jag att den var otroligt billig trodde att den skulle gå på minst det dubbla.

http://civil.xmoms.com/?a=s%E4kerhetspr ... &pnm=Radio
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2016-10-25 22:35:52

slackern skrev:Tack för tipset, själv tycker jag att den var otroligt billig trodde att den skulle gå på minst det dubbla.

http://civil.xmoms.com/?a=s%E4kerhetspr ... &pnm=Radio

Mmm, du har nog rätt, det är inte så stora pengar för den funktion man får. :-)Happy

För att tipsa vidare: radion, inlindad i lite bubbelplast, + USB-laddkabel för mobil + 6 extra AAA-batterier, går perfekt ner i en av Trangias matlådor av den mindre modellen (500210 eller 500212). Prima om man vill ha den med sig på stötskyddat sätt och dessutom ha en metallbehållare för att t.ex. blöta upp torkad mat i kokhett vatten.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2016-10-26 19:01:30

Det finns 3 typer av växelriktare/invertrar (som gör om 12V= till 230V~). Den billigare med modifierad sinusvåg och den dyrare med ren sinusvåg. Fyrkantvåg är väl stenålder.

För "känslig elektronik" bör man ha ren sinusvåg, står det ibland.
I Kjell&Companys kunskapsbank står det bl.a.
Spoiler: visa
Växelriktare med modifierad sinusvåg är den vanligaste typen idag. Utspänningen är ett mellanting mellan en ren sinusvåg och en fyrkantsvåg eftersom den stegas upp och ner. Ju mindre steg den tar desto bättre är det.

Denna typ av växelriktare är relativt billig att framställa och fungerar bra till verktyg, belysning, pumpar och enklare elektronik. Switchade nätaggregat, vilket används till bland annat bärbara datorer, mobil- och kameraladdare, kan dock få problem med den modifierade sinusvågen. Om det inte skulle fungera måste en växelriktare med ren sinusvåg användas istället.

Vad räknas som "känslig elektronik"? Kjell nämner switchade nätaggregat - vad kan hända?

Bensindrivna elverk kan lämna oreglerad sinusvåg, modifierad sinusvåg eller ren sinusvåg. De båda sistnämnda lämnar all ström via en inbyggd växelriktare.

Så gott som alla nya apparater innehåller elektronik. Innebär det att allt utom ren sinusvåg är en osäker investering för framtiden?
Kan elverk med oreglerad/modifierad sinusvåg ens driva moderna batteriladdare, de är väl switchade?
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-26 19:54:22

Switchade nätdelar brukar ju vara minst känsliga för "dålig" matningsspänning, de likriktar och glättar ju den bara ändå innan de hackar upp den på nytt. Förstår inte varför de skulle få mest problem?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2016-10-27 1:08:07

Jag har ingen aning själv.

https://www.youtube.com/watch?v=VfS-zg4SoHY
Mikael Wiehe & Björn Afzelius - Vem kan man lita på?
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2016-10-27 2:18:39

LordNelson skrev:
ankhat skrev:
  • Ett par 12-litersdunkar med vatten i en garderob (byter ut det så där en gång i halvåret, rengör då dunkarna ordentligt) samt vattenreningsmedel för att kunna behandla kallt vatten (XiniX och, i nödfall, Micropur).

Är det inte lite lite vatten. Känns som man fort skulle göra slut på typ 25 liter.

Sorry, noterade inte din post förrän nu!

Mja, det räcker definitivt för de anbefallna 72 timmarna, och kan räcka uppemot en vecka (för en person). Om det inte är väldigt varmt (eller man jobbar en massa) så räknar man med 2-3 liter per person och dygn. Hygien får man fixa med våtservetter och handsprit om det är ont om vatten. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-27 6:12:55

Vattnet används ju i första hand till att dricka och laga mat på. Tvätta händerna gör man med snö eller regnvatten. Duscha får man väl stå över ett par dagar om det är krisläge.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2016-10-27 16:05:16

Bor man på landet är man såklart mer van med strömlöst, men i stora tätorter börjar man nog skjuta varann efter tre dygn... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2016-10-27 16:30:30

antonius skrev:Bor man på landet är man såklart mer van med strömlöst, men i stora tätorter börjar man nog skjuta varann efter tre dygn... :-)004
Jag har hört att strömavbrott hät nere (södra Sverige) ska kunna vara flera veckor även i tätorter eftersom det är fler stormar här nere (mindre skog som skyddar/fler kuststräckor/mindre berg) hemma (norra Norrland) är stormar extremt ovanliga, nu är jag inte lastgammal men på de snart 30 åren jag levt har jag varit med om en storm och ett fall av fallvindar i större skala
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-27 16:42:39

rapchic skrev:
antonius skrev:Bor man på landet är man såklart mer van med strömlöst, men i stora tätorter börjar man nog skjuta varann efter tre dygn... :-)004
Jag har hört att strömavbrott hät nere (södra Sverige) ska kunna vara flera veckor även i tätorter eftersom det är fler stormar här nere (mindre skog som skyddar/fler kuststräckor/mindre berg) hemma (norra Norrland) är stormar extremt ovanliga, nu är jag inte lastgammal men på de snart 30 åren jag levt har jag varit med om en storm och ett fall av fallvindar i större skala
Efter stormen Gudrun var det några som var utan ström 1-2 veckor med det var ju inga tätorter utan isolerade gårdar ute i den ändlösa skogen på sydsvenska höglandet. Samhällen blir inte utan ström så länge, det har nog inte hänt på femtio år
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2016-10-27 18:38:48

antonius skrev:Bor man på landet är man såklart mer van med strömlöst, men i stora tätorter börjar man nog skjuta varann efter tre dygn... :-)004

Det där har jag också tänkt på - hur går det om det blir krisläge i stan? Jag gissar att det är många som inte är beredda på att ta hand om sig själva ens de där tre dagarna, och jag fruktar att det är en del som skulle ta tillfället i akt och parasitera på andra med våld. Å andra sidan skulle jag ju gärna se att folk hjälpte varandra. Ska medge att jag skulle fasa för det läget då jag skulle känna mig moraliskt tvungen att låta grannarna värma sig vid min öppna spis. Inte för att jag skulle missunna dem värmen, men för att det, som bekant, är väldigt jobbigt att ha människor omkring sig hela tiden.

När jag var yngre och bodde på landet hade vi ofta strömavbrott, för det mesta inte längre än en dag eller två, dock. Kraftverket(s ledningar) klarade inte storm, inte åska, inte snömassor... På den tiden kunde man inte byta bolag heller, utan det var bara att teckna abonnemang hos de som hade hand om området man bodde i. Hur som helst, det var ingen dramatik i det. Med hus har man gott om plats att lagra mat och andra förnödenheter, och vi hade därtill turen att bo nära en sjö med drickbart vatten, inklusive en å där det fanns en brygga just i åmynningen där det var så strömt att det för det mesta fanns rinnande vatten även vintertid.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-10-28 0:37:00

Huggorm skrev:Efter stormen Gudrun var det några som var utan ström 1-2 veckor med det var ju inga tätorter utan isolerade gårdar ute i den ändlösa skogen på sydsvenska höglandet. Samhällen blir inte utan ström så länge, det har nog inte hänt på femtio år


Inte på stora orter nej, men folk hade strömavbrott på mindre orter och utanför dessa, inte alls så himla avlägset som du utmålar det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-28 7:42:31

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Efter stormen Gudrun var det några som var utan ström 1-2 veckor med det var ju inga tätorter utan isolerade gårdar ute i den ändlösa skogen på sydsvenska höglandet. Samhällen blir inte utan ström så länge, det har nog inte hänt på femtio år


Inte på stora orter nej, men folk hade strömavbrott på mindre orter och utanför dessa, inte alls så himla avlägset som du utmålar det.
Men inte över en vecka i sträck väl?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-10-28 8:15:19

ankhat skrev:
antonius skrev:Bor man på landet är man såklart mer van med strömlöst, men i stora tätorter börjar man nog skjuta varann efter tre dygn... :-)004

Det där har jag också tänkt på - hur går det om det blir krisläge i stan? Jag gissar att det är många som inte är beredda på att ta hand om sig själva ens de där tre dagarna, och jag fruktar att det är en del som skulle ta tillfället i akt och parasitera på andra med våld. Å andra sidan skulle jag ju gärna se att folk hjälpte varandra. Ska medge att jag skulle fasa för det läget då jag skulle känna mig moraliskt tvungen att låta grannarna värma sig vid min öppna spis. Inte för att jag skulle missunna dem värmen, men för att det, som bekant, är väldigt jobbigt att ha människor omkring sig hela tiden.


Bara för att strömmen slås ut betyder det inte att statsmakten bryter samman och det blir anarki, statsmakten har fortfarande kvar sitt våldsmonopol och kommer att använda det vid krisläge.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-10-28 8:17:13

Huggorm skrev:
kiddie skrev:
Huggorm skrev:Efter stormen Gudrun var det några som var utan ström 1-2 veckor med det var ju inga tätorter utan isolerade gårdar ute i den ändlösa skogen på sydsvenska höglandet. Samhällen blir inte utan ström så länge, det har nog inte hänt på femtio år


Inte på stora orter nej, men folk hade strömavbrott på mindre orter och utanför dessa, inte alls så himla avlägset som du utmålar det.
Men inte över en vecka i sträck väl?


Dessutom brukar bönderna ha nödagregat, traktorn kan oftast användas till det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-28 8:19:58

slackern skrev:Dessutom brukar bönderna ha nödagregat, traktorn kan oftast användas till det.
Nja, bönder som har djur i ladugård är skyldig att ha nödströmaggregat men övriga bönder behöver inte ha det. Vissa har det förstås ändå, men det är ju en stor kostnad som man kanske bortprioriterar. Sedan finns det inte många bönder kvar, den överväldigande majoriteten som bor på landet arbetar med annat.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-10-28 8:27:24

Huggorm skrev:
slackern skrev:Dessutom brukar bönderna ha nödagregat, traktorn kan oftast användas till det.
Nja, bönder som har djur i ladugård är skyldig att ha nödströmaggregat men övriga bönder behöver inte ha det. Vissa har det förstås ändå, men det är ju en stor kostnad som man kanske bortprioriterar. Sedan finns det inte många bönder kvar, den överväldigande majoriteten som bor på landet arbetar med annat.


Om jag skulle flytta ut till landet skulle jag själv prioritera att vara självförsörjande på vatten, el, värme och att ha ett energisnålt hus.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-10-28 8:38:24

slackern skrev:Om jag skulle flytta ut till landet skulle jag själv prioritera att vara självförsörjande på vatten, el, värme och att ha ett energisnålt hus.
Det är smartare att göra sig oberoende av el än att köpa ett stort nödströmaggregat för dyra pengar.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in