Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Chilehead » 2019-10-17 17:38:42

slackern skrev:
Chilehead skrev:
sebastiann skrev:

Då blir man "strandsatt" och behöver ha hjälp. Kommer nog gälla de flesta inom 10-20 år.

Och hur skulle den hjälpen se ut. Mitt i natten. En vinternatt. I snöstorm.

komradio lär ju funka galant så länge du har någon form utav strömkälla som ett batteri t.ex, dom går ju även att ladda upp på lite olika sätt, kan ju vara bra att förvara grejerna EMP säkert om man är rädd att dom ska skadas. Sovsäck kan ju vara bra att packa med sig om man ska bila upp i Lappland mitt i vintern och en extra dunk bränsle till bilen.

Fast i det här fallet handlade det om att dörren hem och in i trappuppgången öppnas enbart med mobil. När det gäller övrig förberedelse i form av katastrofer evakuering osv är jag nog rätt så välutrustad. Skulle klara lätt ett par veckor hemma utan el värme o vatten.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav slackern » 2019-10-17 17:41:17

Chilehead skrev:
slackern skrev:
Chilehead skrev:Och hur skulle den hjälpen se ut. Mitt i natten. En vinternatt. I snöstorm.

komradio lär ju funka galant så länge du har någon form utav strömkälla som ett batteri t.ex, dom går ju även att ladda upp på lite olika sätt, kan ju vara bra att förvara grejerna EMP säkert om man är rädd att dom ska skadas. Sovsäck kan ju vara bra att packa med sig om man ska bila upp i Lappland mitt i vintern och en extra dunk bränsle till bilen.

Fast i det här fallet handlade det om att dörren hem och in i trappuppgången öppnas enbart med mobil. När det gäller övrig förberedelse i form av katastrofer evakuering osv är jag nog rätt så välutrustad. Skulle klara lätt ett par veckor hemma utan el värme o vatten.

Skumt att man låser upp dörren med en mobil men jag anar att det är via NFC exakt samma teknik som jag har i min låsbricka som öppnar porten och lite andra gemensamma utrymmen i min port som t.ex tvättstugan och grovsoprummet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Chilehead » 2019-10-17 17:43:12

slackern skrev:
Chilehead skrev:
slackern skrev:

Skumt att man låser upp dörren med en mobil men jag anar att det är via NFC exakt samma teknik som jag har i min låsbricka som öppnar porten och lite andra gemensamma utrymmen i min port som t.ex tvättstugan och grovsoprummet.

Det är ju det Sebastiann förespråkar och repliken var ju att vad händer när saker går söderut
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav slackern » 2019-10-17 17:49:31

Chilehead skrev:
slackern skrev:
Chilehead skrev:Fast i det här fallet handlade det om att dörren hem och in i trappuppgången öppnas enbart med mobil. När det gäller övrig förberedelse i form av katastrofer evakuering osv är jag nog rätt så välutrustad. Skulle klara lätt ett par veckor hemma utan el värme o vatten.

Det är ju det Sebastiann förespråkar och repliken var ju att vad händer när saker går söderut

Jag ska verkligen kolla nästa gång vi har strömavbrott om jag kommer ihåg att kolla om porten är låst eller olåst vid ett strömavbrott.

Men alla vi som har gjort lumpen vet nog mer eller mindre hur vi ska bära oss åt vid en kris.
slackern

Inläggav kiddie » 2019-10-17 20:42:20

sebastiann skrev:Folk är så överdrivet oroliga för att det ska bli katastrof eller krig. Man behöver inte preppa. Man behöver inte rusta för krig.
Vi neutrala, snälla sverige, kommer inte råka i krig sålänge vi lever.

Varför har vi då i snälla Sverige av snälla Sverige fått en tjock bibba om vad vi ska göra om kriget eller krisen kommer?

Sedan preppar man inte "bara" för "jordens undergång", man preppar för att ha det bekvämt och glassa i korta kriser för att man tänkt till i förväg.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav sebastiann » 2019-10-17 23:31:53

kiddie skrev:vad vi ska göra om kriget eller krisen kommer?

För att på något sätt har svenskar fått någon krigsnojja/ryssnojja (antagligen efter allt gnäll om ryssland i tidningarna) och myndigheterna kände sig tvungna att skicka ut den boken för att lugna svenskarna.

Kunde dock gjorts på ett snyggare sätt.

Så TLDR - vi behöver inte oroa oss. Bara låt teknikutvecklingen ske.
sebastiann

Anslöt: 2018-01-19

Inläggav kiddie » 2019-10-17 23:35:31

sebastiann skrev:För att på något sätt har svenskar fått någon krigsnojja/ryssnojja (antagligen efter allt gnäll om ryssland i tidningarna) och myndigheterna kände sig tvungna att skicka ut den boken för att lugna svenskarna.

Det var nog ingen som blev lugn av den. Folk blev mer oroliga.

Det var ändå en ganska bra skrift, alla borde ha iallafall en veckas mat och vatten. Ett smärre avbrott skulle då inte få stora konsekvenser om alla tog hand om sig själva under tiden vad som nu är paj lagas.

Att tro att samhället ska skaffa fram allt åt en i en sådan situation är bara korkat.

Det räcker ju egentligen med att man blir insnöad. Vad gör du då utan mat?
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav slackern » 2019-10-18 10:24:30

kiddie skrev:
sebastiann skrev:För att på något sätt har svenskar fått någon krigsnojja/ryssnojja (antagligen efter allt gnäll om ryssland i tidningarna) och myndigheterna kände sig tvungna att skicka ut den boken för att lugna svenskarna.

Det var nog ingen som blev lugn av den. Folk blev mer oroliga.

Det var ändå en ganska bra skrift, alla borde ha iallafall en veckas mat och vatten. Ett smärre avbrott skulle då inte få stora konsekvenser om alla tog hand om sig själva under tiden vad som nu är paj lagas.

Att tro att samhället ska skaffa fram allt åt en i en sådan situation är bara korkat.

Det räcker ju egentligen med att man blir insnöad. Vad gör du då utan mat?

Men den där informationen fanns ju i telefonkatalogen förut så inget direkt nytt under tapeten för oss som har sett det tidigare.

Förutom som broschyr publicerades vissa upplagor av Om kriget kommer från 1950-talet också i slutet av samtliga delar av telefonkatalogen.[1][2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Om_kriget_kommer
slackern

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-18 14:06:21

vi behöver inte oroa oss. Bara låt teknikutvecklingen ske.
Jag pröjsar för den tatten på ryggen din.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in