Vad gör ni åt "igångsättningssvårigheter"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-08-26 12:00:24

Det som jag har svårt att planera, komma ihåg eller komma igång med, kan spelas upp i huvudet.

Detta blir jag mer trött av än att faktiskt utföra sysslan.

För mig är det avlastande att ha ett "schema" där jag gör todo-listor för varje dag.
Vissa saker återkommer varje vecka eller månad o.s.v. andra är sådant som läggs till löpande (tider att passa eller sådant som strykning som inte är regelbundet).

Problemet är att följa schemat och titta på det, även när man inte längre är hyperfokuserad och specialintresserad av att effektivisera och optimera sitt schema ^_^ (strukturen så att den passar just mig).
Men jag har tur och har ett bra boendestöd, och hon hjälper mig att följa inte tappa bort mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-08-26 12:03:41

Glömde skriva att listor/scheman med uppgifter, gör att jag inte behöver spela upp vad jag ska göra och hur komma ihåg det, hela tiden. Blir inte alls lika tröttande.

Både ovanstående, och att det blir lättare att komma igång.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-08-26 12:23:15

Kvasir skrev:Jag misstänker att igångsättningssvårigheter beror delvis på hur uttröttad hjärnan är. Jag hade inte så stora problem med det förr, på den tid jag fortfarande orkade arbeta. Eller, det hade jag väl, men inte alls så extrema problem som jag har haft sedan utbrändheten tog ett struptag om mitt liv. Vissa, som Asterix, har lyckats forsätta arbeta och klara sig ifrån utbrändheten, och då fungerar förmodligen andra saker också hyfsat fortfarande. Andra, som jag, har kommit till en gräns där hjärnan sade tack och adjö, och inte orkade fortsätta längre, och då kom en massa problem upp i dagen som hade legat latenta eller "bara" varit problem på lägre nivå innan. Jag antar att det handlar om kompensationsmekanismer som slutar fungera när hjärnan inte orkar längre. Somliga är fortfarande unga och dras redan med dessa problem, och man får väl då kanske anta att deras hjärnor redan har tröttats ut vid unga år, eller att de av någon anledning aldrig har lyckats bygga upp några kompensationsmekanismer.

Usch, vad bra beskrivet! Låter som en synnerligen rimlig hypotes.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sanny » 2009-08-28 20:21:36

Ibland kan det hjälpa för mig att slappna av. Då kan jag komma på något och göra det. Ibland funkar inte det heller.

Ibland tvingar jag mig, men det är väl knappast något att eftersträva.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Meppe » 2009-08-29 9:13:34

Jag sätter på musik och försöker hitta någon kopling till mitt intressanta intresse.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-08-29 10:53:04

Finns hur många GTD -program som helst och även onlinetjänster. själv använder jag voo2do.com som är väldigt bra förutom att den inte har någon status för "under arbete". Jag använder den på jobbet för att fokusera och prioritera om samt lättare kunna hoppa mellan olika uppgifter. Skriver in större projekt i steg och småsaker som faller utanför dagsrutinerna som jag inte får glömma.

Det som är bra är att jag faktiskt börjar bli bättre på att göra omprioriteringar i stället för att fastna. Dock skulle det inte funka hemma.

En annan liknande tjänst är remember the milk
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Altus » 2009-08-29 12:56:32

Kvasir skrev:Jag misstänker att igångsättningssvårigheter beror delvis på hur uttröttad hjärnan är.


För mig är det definitivt så. Mental utmattning är orsaken till en myriad av svårigheter jag har, inklusive att sätta igång, att koncentrera mig, att dra mig till minnes saker (inklusive ord, vilket kan göra IRL-samtal svårt), att få idéer, och mycket annat. Om jag i fel stund försöker delta i forumet eller skriva ett mail så kommer jag helt enkelt inte på något att säga, sitter bara och stirrar på texten.

Så det bästa igångsättningsknepet jag har är att vila. Mycket. Alltid ta det lugnt, och strängt prioritera sina sysslor, göra det viktigaste och inget mer. Enda sättet för mig att få gjort något alls. Fast det gäller förstås bara om igångsättningen har just den här orsaken.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 14:03:07, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Vad gör ni åt "igångsättningssvårigheter"?

Inläggav soulddown » 2009-09-05 21:24:12

Savanten Svante skrev:Idag har varit en dum dag. Idag har jag inte gjort många knop, och inte har jag fått nåt gjort som jag hade planerat heller.

Det lär vara lite typiskt asperger med igångsättningssvårigheter. (Finns det inget kortare smidigare ord?)

Vad gör ni åt sånt? Hur kommer ni igång?



har jävligt svårt o kma igång med saker ja inte planerat, innan hade ja problem kma igång med saker ja planerat med men mår så dåligt om inte får dagarna att gå så tvingar mig så får slut på eländet (för ida iaf.) sen vänjer man sig mer mer med tiden bara försöka stänga av bara sätta igång ta sig ditt där man ska
soulddown
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-09-05
Ort: Nordöstraskåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in