Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav atoms » 2016-08-04 16:45:44

Dagobert skrev:För en vecka sedan anmälde jag den klistrade tråden Den nya tack och adjö-tråden med förslag att den borde avklistras.


Moderator:

Den är klistrad därför att de som vill lämna inte ska behöva starta en ny tråd.

Dagobert skrev:Tycks inte fylla nåt större behov heller, 47 inlägg på 2 år.


Tråden har funnits i 10 månader.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2016-08-04 17:32:59

atoms skrev:
Dagobert skrev:För en vecka sedan anmälde jag den klistrade tråden Den nya tack och adjö-tråden med förslag att den borde avklistras.


Moderator:

Den är klistrad därför att de som vill lämna inte ska behöva starta en ny tråd.

Ja, det är ju tillmötesgående att göra det lätt att lämna oss, men tråden kan ge tveksamma medlemmar impulsen att lämna oss, och för de som läser den är den dålig reklam.

atoms skrev:
Dagobert skrev:Tycks inte fylla nåt större behov heller, 47 inlägg på 2 år.


Tråden har funnits i 10 månader.

Hoppsan, tänkte fel.

Menar ni att tråden gör något positivt för förumet?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav River » 2016-08-04 19:20:50

Dustetråd det. :-)063
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-04 19:25:18

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Väljer att bara skriva kortare texter då jag inte orkar med djupgående resonemang med barnrumpor, halvanalfabeter och alla dessa smånassar som envisas.

Det spelar ingen roll hur tydlig man är.
Hur stort pedagogiskt tålamod man har.
Man når inte fram och då blir jag bara trött.


Alla som inte tycker som du lär inte vilja bli frälsta av dig eller slackern.

Förresten så brukar du påstå att det här är ett diskussionsforum, och då förstår jag inte varför du förväntar dig att de som inte tycker som dig ska byta åsikt. Sådant ser man ju bara på likriktade forum med lågt i tak där folk som inte tycker som forumpolicyn antingen måste ändra på sig eller bli utsparkade.

Det är för många stollar från avpixlat och flashback som hittat hit och bara skriver en massa nazistdynga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2016-08-06 20:41:20

Vet inte om det här har föreslagits förut.

När man postar inlägg får man ju varning ifall nån annan postat strax innan.
Men även om inget nytt inlägg skrivits så kan det bli missförstånd.

Jag skulle vilja att man även fick varning om att föregående postare ändrat sitt inlägg sedan jag började skriva mitt.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-19 6:41:03

kullan skrev:nallen får väl skapa eget forum med egna regler.
Det skulle jag också vilja göra. Ett allmänt diskussionsforum som är bättre än Flashback, men jag har fått till svar att forumen i den här formen håller på att dö ut.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Parvlon » 2016-09-19 13:12:38

skorpion76 skrev:bättre än Flashback, men jag har fått till svar att forumen i den här formen håller på att dö ut.
så har det sagts i några år nu.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2016-09-19 14:24:28

skorpion76 skrev:
kullan skrev:nallen får väl skapa eget forum med egna regler.
Det skulle jag också vilja göra. Ett allmänt diskussionsforum som är bättre än Flashback, men jag har fått till svar att forumen i den här formen håller på att dö ut.

Finns massor med sådana här forum som lever än och frodas.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Wine » 2016-09-19 16:36:10

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Väljer att bara skriva kortare texter då jag inte orkar med djupgående resonemang med barnrumpor, halvanalfabeter och alla dessa smånassar som envisas.

Det spelar ingen roll hur tydlig man är.
Hur stort pedagogiskt tålamod man har.
Man når inte fram och då blir jag bara trött.


Alla som inte tycker som du lär inte vilja bli frälsta av dig eller slackern.


Nej, verkligen inte och det blir så uppenbart vad det handlar om när man läser många av inläggen, jag upplever det nästan som ett slags missionerande och t.o.m. ren desperation emellanåt när man bl.a. läser inlägg med tarvliga försök till svartmålning och misstänkliggörande av de medlemmar som inte delar de åsikter som ovan omnämnda hyser. Grova överdrifter och halvsanningar kan man se exempel på lite då och då.

rdos skrev:Förresten så brukar du påstå att det här är ett diskussionsforum, och då förstår jag inte varför du förväntar dig att de som inte tycker som dig ska byta åsikt. Sådant ser man ju bara på likriktade forum med lågt i tak där folk som inte tycker som forumpolicyn antingen måste ändra på sig eller bli utsparkade.


Finns väl sådana tendenser även på detta forum? Jag tänker på några medlemmar som upprepade gånger har fått postförbud och som numera är förhandsgranskade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2016-09-19 17:35:03

Testa att gå till ett annat forum, bråka lite och få livstids utvisning. Är så det brukar vara.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2016-09-22 12:12:36

Det här forumets undertitel borde vara:
"Vi bryr oss inte ett skit om varandra och njuter av det"
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2016-10-09 19:28:40

En allmän fråga:

Var det någon som märkte av dom jättestora förändringarna som skulle ske för typ ett år sedan?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-09 21:40:56

Wine skrev:
rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Väljer att bara skriva kortare texter då jag inte orkar med djupgående resonemang med barnrumpor, halvanalfabeter och alla dessa smånassar som envisas.

Det spelar ingen roll hur tydlig man är.
Hur stort pedagogiskt tålamod man har.
Man når inte fram och då blir jag bara trött.


Alla som inte tycker som du lär inte vilja bli frälsta av dig eller slackern.


Nej, verkligen inte och det blir så uppenbart vad det handlar om när man läser många av inläggen, jag upplever det nästan som ett slags missionerande och t.o.m. ren desperation emellanåt när man bl.a. läser inlägg med tarvliga försök till svartmålning och misstänkliggörande av de medlemmar som inte delar de åsikter som ovan omnämnda hyser. Grova överdrifter och halvsanningar kan man se exempel på lite då och då.

-Exakt vad är "grova överdrifter och halvsanningar" menar du?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav slackern » 2016-10-09 21:56:38

KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:
rdos skrev:
Alla som inte tycker som du lär inte vilja bli frälsta av dig eller slackern.


Nej, verkligen inte och det blir så uppenbart vad det handlar om när man läser många av inläggen, jag upplever det nästan som ett slags missionerande och t.o.m. ren desperation emellanåt när man bl.a. läser inlägg med tarvliga försök till svartmålning och misstänkliggörande av de medlemmar som inte delar de åsikter som ovan omnämnda hyser. Grova överdrifter och halvsanningar kan man se exempel på lite då och då.

-Exakt vad är "grova överdrifter och halvsanningar" menar du?


Wini har ju till exempel påstått att jag har personlighetsstörningar och psykotisk och gud vet vad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-09 22:01:43

Ja jävlar...apropå tarvligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav ankhh » 2016-10-10 0:58:45

Jag har ju inte varit här så länge, så jag har ju inga minnen av hur det var förr. Fast jag ser ju, när jag hittar gamla intressanta trådar, att många som postade förr inte är aktiva nu. Det känns som om det var lite högre i tak förr.

Minskad aktivitet händer ju nästan alla forum, dock (som många påpekat tidigare), så det går inte att bedöma om det beror på att en del har tröttnat på negativ utveckling/ton/annat här, eller om det bara har blivit så.

Under mina lite drygt tre månader här tycker jag att det har gått lite upp och ner. Flera medlemmar skriver tänkvärda saker, så det är givande. Jag tycker det är tråkigt att det ofta blir personligt tjafs och personangrepp istället för diskussioner om sakfrågor, samt återkommande käpphästar som dyker upp oavsett om de hör till ämnet eller ej.

Jag har funderat på att starta en tråd om hur man ser skillnad på "raka puckar" (som jag uppskattar) och oförskämdhet, men gissar att det vore alldeles för stor risk att någon/några skulle känna sig (oavsiktligt!) utpekade och gå i försvar, och så skulle tjafset ta fart igen.

De flesta andra forum jag har varit på genom åren (mest utrikiska) har också stagnerat, och jag tror att det till stor del beror på att folk använder mer s.k. sociala medier istället. Men det finns några undantag, och de kännetecknas av några saker:

  • Det finns en kärngrupp av aktiva användare - när det fungerar som bäst är de välkomnande mot nykomlingar och ser till att svara trevligt på de första posterna någon gör, när det fungerar som sämst är det en aktiv klick som man kanske kan slå sig in i om man har ork, men troligare går man någon annanstans och låter dem hållas för sig själva.
  • Det finns aktiva moderatorer som upplevs som rättvisa, och som motiverar sina beslut, med hänvisning till regler som alla medlemmar har tillgång till. Typiskt är de inte "bara" moderatorer, utan deltar för det mesta som vanliga medlemmar på forumet.
Tekniska lösningar och utveckling verkar inte så viktigt för flertalet medlemmar (här håller jag, som själv drivit forum och hackat programvaran inte helt med, men hur som helst:) på ett av de aktiva forum jag besöker blir det nästan komiskt, för de har aktiva utvecklare som hela tiden gör förbättringar, och de stackarna möts nästan alltid av medlemmar som klagar och säger att det var bättre förr - tills de har vant sig. Då brukar de uppskatta utvecklarnas jobb, men det tar en vecka eller två.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Debbido » 2016-10-11 17:03:38

Det är svårt på forumen idag p g a den djupa splittringen inom Sverige, rent politiskt, som inte fanns förr på samma sätt. I stort sett är folk delade i två läger som inte kan komma överens.

Jag håller mest till på ett forum där majoriteten har samma åsikter som jag. Ren självbevarelsedrift, för jag orkar inte bråka mer.

Men det kan vara så ibland att man vill diskutera autistiska frågor med autistiska människor, vården och allt runtomkring. Därför kan jag känna för att komma hit ibland.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2016-10-31 0:14:23

Jag kommer ihåg för många år sedan, då var detta var ett härligt forum.

Sen blev forumet hackat, fick det utseende det har idag och chatten tillkom.
Jag tycker allt att det blev ett sämre forum efter det. Bl.a mera tjafs sen chatten tilkom.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav slackern » 2016-10-31 1:15:59

Debbido skrev:Det är svårt på forumen idag p g a den djupa splittringen inom Sverige, rent politiskt, som inte fanns förr på samma sätt. I stort sett är folk delade i två läger som inte kan komma överens.


Skitsnack den djupa splittringen var mycket värre förr i Sverige, borgarna handlade på ICA och sossarna och kommunisterna handlade på Konsum, om du inte minns det så bör du nog försöka att minnas hur det var förr.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Maggie89 » 2016-10-31 1:20:53

slackern skrev:
Debbido skrev:Det är svårt på forumen idag p g a den djupa splittringen inom Sverige, rent politiskt, som inte fanns förr på samma sätt. I stort sett är folk delade i två läger som inte kan komma överens.


Skitsnack den djupa splittringen var mycket värre förr i Sverige, borgarna handlade på ICA och sossarna och kommunisterna handlade på Konsum, om du inte minns det så bör du nog försöka att minnas hur det var förr.


När var detta då menar då? Idag får du inte säga något om partier utan att bli kallad både de ena och det andra... det splittrar samhället redigt.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav slackern » 2016-10-31 1:27:30

Maggie89 skrev:
slackern skrev:
Debbido skrev:Det är svårt på forumen idag p g a den djupa splittringen inom Sverige, rent politiskt, som inte fanns förr på samma sätt. I stort sett är folk delade i två läger som inte kan komma överens.


Skitsnack den djupa splittringen var mycket värre förr i Sverige, borgarna handlade på ICA och sossarna och kommunisterna handlade på Konsum, om du inte minns det så bör du nog försöka att minnas hur det var förr.


När var detta då menar då? Idag får du inte säga något om partier utan att bli kallad både de ena och det andra... det splittrar samhället redigt.


Pågick väl fram till 80-90-talet någon gång. Fråga dina föräldrar om dom minns det. Om du vill ha en rolig beskrivning utav det så finns det beskrivet i boken En komikers uppväxt utav Jonas Gardell.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_komikers_uppv%C3%A4xt
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2016-10-31 1:33:32

slackern skrev:Skitsnack den djupa splittringen var mycket värre förr i Sverige, borgarna handlade på ICA och sossarna och kommunisterna handlade på Konsum, om du inte minns det så bör du nog försöka att minnas hur det var förr.

Kommunisterna och sossarna. Den uppdelningen luckrades väl upp för minst 30 år sen, alltså långt före den tid Debbido pratar om.

Edit: Såg att du svarat.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Maggie89 » 2016-10-31 1:38:44

slackern skrev:
Maggie89 skrev:
slackern skrev:Skitsnack den djupa splittringen var mycket värre förr i Sverige, borgarna handlade på ICA och sossarna och kommunisterna handlade på Konsum, om du inte minns det så bör du nog försöka att minnas hur det var förr.


När var detta då menar då? Idag får du inte säga något om partier utan att bli kallad både de ena och det andra... det splittrar samhället redigt.


Pågick väl fram till 80-90-talet någon gång. Fråga dina föräldrar om dom minns det. Om du vill ha en rolig beskrivning utav det så finns det beskrivet i boken En komikers uppväxt utav Jonas Gardell.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_komikers_uppv%C3%A4xt


Det var alltså för ca 30 år sedan. Forumet har funnits i 10 år. Det du säger är därför irrelevant med det Debbido pratar om och och trådens syfte.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav slackern » 2016-10-31 1:41:47

Maggie89 skrev:
slackern skrev:
Maggie89 skrev:När var detta då menar då? Idag får du inte säga något om partier utan att bli kallad både de ena och det andra... det splittrar samhället redigt.


Pågick väl fram till 80-90-talet någon gång. Fråga dina föräldrar om dom minns det. Om du vill ha en rolig beskrivning utav det så finns det beskrivet i boken En komikers uppväxt utav Jonas Gardell.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_komikers_uppv%C3%A4xt


Det var alltså för ca 30 år sedan. Forumet har funnits i 10 år. Det du säger är därför irrelevant med det Debbido pratar om och och trådens syfte.


Läs det jag citerade igen så kanske du förstår vad jag svarade på.

Hon skrev generellt om Sverige jag svarade generellt om Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in