Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-11 18:47:44

Moggy skrev:Korta sökresultat gör att det blir överskådligare att läsa många resultat. Ofta kan man avgöra om inlägget är relevant på några få meningar. Smaksak vad man prioriterar men jag föredrar korta sökresultat.

Visst är korta sökresultat att föredra så länge de innehåller det jag letar efter.
Om ett långt sökresultat inte verkar givande hoppar blicken nästan av sig själv ner till mer givande rader. Dvs om där finns några. Om jag måste klicka för att hitta dem hoppar blicken istället till nästa inlägg, högaktningsfullt skitande i vad som fanns i de eventuellt givande raderna.

Ursäkta den raljerande tonen, I've had a few, som tysken säger.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav bardamu » 2015-03-11 19:00:06

tycker man förlorar mycket mänsklighet genom internet. Man kan liksom inte läsa av tonläge eller ansiktsuttryck utav en rad text. En del saker som man uttrycker uppfattas som aggressivt när man egentligen är allt annat än. :(

En annan sak är att konflikter når aldrig en resolution på det sättet de hade gjort om man talat ansikte till ansikte.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-11 19:20:06

bardamu skrev:tycker man förlorar mycket mänsklighet genom internet. Man kan liksom inte läsa av tonläge eller ansiktsuttryck utav en rad text. En del saker som man uttrycker uppfattas som aggressivt när man egentligen är allt annat än. :(

Visst är det så. Men man lär ändå känna personer såpass att man har en uppfattning om dem och hur de uppfattar det man skriver. Det jag skrev till Moggy ovan hade jag inte kunnat skriva på samma sätt till vem som helst. Moggy och jag känner inte varann men har båda läst mycket vad den andre skrivit. Det inser förstås inte alltid en nykomling.


bardamu skrev:En annan sak är att konflikter når aldrig en resolution på det sättet de hade gjort om man talat ansikte till ansikte.

Det kan jag inte uttala mig om. Det blir nog färre slagsmål iaf. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-11 19:40:48

Dagobert skrev:Men man lär ändå känna personer såpass att man har en uppfattning om dem och hur de uppfattar det man skriver. Det jag skrev till Moggy ovan hade jag inte kunnat skriva på samma sätt till vem som helst. Moggy och jag känner inte varann men har båda läst mycket vad den andre skrivit.

Inbillar jag mig iaf. Han kanske skulle slå ner mig med en knölpåk om han visste vem jag var.
Men troligen bara rycka på axlarna.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Moggy » 2015-03-13 20:29:05

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Men man lär ändå känna personer såpass att man har en uppfattning om dem och hur de uppfattar det man skriver. Det jag skrev till Moggy ovan hade jag inte kunnat skriva på samma sätt till vem som helst. Moggy och jag känner inte varann men har båda läst mycket vad den andre skrivit.

Inbillar jag mig iaf. Han kanske skulle slå ner mig med en knölpåk om han visste vem jag var.
Men troligen bara rycka på axlarna.


Rycka på axlarna. Det var inga konstigheter med ditt inlägg. :)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Titti » 2015-03-15 9:52:25

Dagobert skrev:
Moggy skrev:Korta sökresultat gör att det blir överskådligare att läsa många resultat. Ofta kan man avgöra om inlägget är relevant på några få meningar. Smaksak vad man prioriterar men jag föredrar korta sökresultat.

Visst är korta sökresultat att föredra så länge de innehåller det jag letar efter.
Om ett långt sökresultat inte verkar givande hoppar blicken nästan av sig själv ner till mer givande rader. Dvs om där finns några. Om jag måste klicka för att hitta dem hoppar blicken istället till nästa inlägg, högaktningsfullt skitande i vad som fanns i de eventuellt givande raderna.

Ursäkta den raljerande tonen, I've had a few, som tysken säger.

Jag föredrar ganska korta sökresultat men skulle också vilja ha citatmarkeringar synliga i dem. Nu kan man lätt missa intressanta inlägg i sökningen genom att det bara är (en del av) ett inledande citat som syns.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Maggi » 2015-03-15 11:24:25

Har inte inläggen blivit mycket färre? Saknar de livliga diskutionerna!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Krillo » 2015-03-15 19:51:22

Det är 4G nätet som förvandlar folks hjärnor till mikrad gorby.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav antonius » 2015-03-15 21:05:25

Krillo skrev:Det är 4G nätet som förvandlar folks hjärnor till mikrad gorby.


ÖVER mikrad gorby... :(
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-15 21:10:19

Om forumet handlade om upptäckten att en viss del av mänskligheten är vänsterhänt så skulle det i början leda till intressanta spekulationer om varför vi har det svårare än de andra med vissa saker men lättare att pilla dit vänstergängade muttrar.

Sen skulle vi gnälla om högerhänta korkskruvar ett tag, kräva anpassning och hjälpmedel, sen blir vänsterhänthet vardagsmat.

Vi har blivit för naturaliserade; alla vet att vi finns, de framgångsrika av oss bryr sig inte längre, dem av oss med problem bryr sig ingen längre om.

Det finns inget annat kvar än att älta gammal skåpmat. Men försöker man med det kommer nån gammal uv och länkar till en tråd i ämnet från 1987.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav antonius » 2015-03-15 21:22:06

Dagobert skrev:Det finns inget annat kvar än att älta gammal skåpmat. Men försöker man med det kommer nån gammal uv och länkar till en tråd i ämnet från 1987.


Haha, det kunde vara moi... :lol:
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-15 21:26:17

Alla vänsterhänta skall ges förtidspension och deporteras till DV då de är onormala. Bara högerhänta är riktiga människor, det vet ju alla ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-15 21:50:49

Nu var frågan vad som hänt med forumet. Det är den frågan jag försöker besvara. Jag tror forumet är dömt att självdö vartefter aspergarnas egenart slätas ut och vi uppgår i samhället mer än tidigare.
När arbetslivet fångat upp de lönsamma av oss och resten hamnat på DV, vilken funktion har då forumet att fylla? Har vi nåt vettigt att prata om just här?
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-15 22:07:07

Även de lönsamma har sina problemställningar. Det är definitivt inte oproblematiskt däremot är det möjligt att hantera (med pengar).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav gadas » 2015-03-15 22:27:01

Jag tycker forumet fyller sin funktion för det mesta.

Problemen är dels att det ibland kommer in hackordning och jantelag mot "rättshaverister", dels att forumet, liksom alla fora, används som språngbräda för nationalister.

I båda fallen är det man kan göra åt det att så många som möjligt - det räcker inte med ett par stycken - svarar och säger ifrån, om och om igen.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-18 1:15:02

Dagobert skrev:
Puzzle skrev: Men bland annat så om man hittar någon intressant i "Nya inläggs listan" så kommer man till sista inlägget även om man inte har läst tråden innan så då måste man skrolla upp och gå tillbaka till första sidan för att läsa vad tråden handlar om och läsa/skumläsa tråden från början.

Ja, idioti. Jag ser ofta inlägg som visar att författaren bara läst sista inlägget. Jag har påpekat det för längesen. Länkarna i högerspalten på indexsidan leder ju till första olästa inlägget, det borde även vänsterspalten göra; nu lockar den till slarvig läsning.
[...]
Fixa det, Liebert, eller ta bort vänsterspalten helt, idag gör den mer skada än nytta. Om vänsterspaltslänken leder dem högst upp på en sida, hur många tror du då bläddrar tillbaka till sidan innan för att kolla att de inte missade nåt inlägg?

Missade inlägg blir dåliga diskussioner, folk missar ju t.o.m. att de fått bra svar på sina frågor!

Jag skulle dagligen missa inlägg om jag inte manuellt gick tillbaka till sidan före.
I en tråd idag skulle jag missat 6 inlägg på sidan före om jag bara läst inlägget som vänsterspalten länkade till.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav nano » 2015-03-18 2:09:08

Läste några av de första inläggen och kom o tänka på att forumet är en utmärkt plats att öva förmåga att bete sig på ett sätt som fungerar både för en själv och andra utan att man kommer i strid med andra trots att man själv och någon eller flera andra har motsatta åsikter.

Tror vi som kommer till forumet oftare än medelsvensson har behov av att öva på sådana relaterade saker.
Fast det är jag säker på att även medelsvensson behöver.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2015-03-18 4:26:12

Tror rätt mycket av internet ger övning. Har fått större inblick i hur folk funkar, textbaserat funkar väldigt bra för mig.

Sedan tror jag alla behöver öva men det oftast bara är "vi" som fattar det. Ser rätt mycket sociala konstigheter även från NT.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2015-03-18 10:06:35

Nja, jag känner som så att internet är ett eget samhälle. När man träffar folk In Real Life så får man en helt annan bild av folk. Det verkar som att på nätet både får och ska djungelns lag råda. Den som inte accepterar eller tål det ska heller inte vara på internet. Så är attityden jag har fått och känt av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Titti » 2015-03-18 11:28:49

Håller med både nano och kiddie. Jag har tänkt ungefär detsamma.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav antonius » 2015-03-18 15:21:12

Jag tycker att mina dåliga sociala skils inte blir lika ångestframkallande, när man har en högre närvaro på olika så kallade sociala medier... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav River » 2015-03-19 21:44:47

Vet om andre forum/fora som fortjener navnet Stillehavet.no, så synes egentlig ikke at dette forumet er så verst.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Krillo » 2015-04-14 18:54:44

Liebert skrev:Under 2015 kommer forumet undergå en större förändring. Detta är främst drivet av att koden som forumet vilar på har uppgraderats vilket kommer ge många fördelar internt. Men vi passar även på att förnya den grafiska profilen och införa en del nya tekniska funktioner.

Med en sådan större övergång kan det såklart också vara meningsfullt att inkludera andra ändringar i till exempel avdelningsstrukturen och regelverket (inklusive praxis). De som har konstruktiva idéer och förslag när det gäller detta får gärna posta det i den här tråden.


Det vore coolt om forumet skulle stödja Stylish. Nu kan jag inte så mycket om det, förutom att jag använder det och gillar't :) T ex trevligt med mörk bakgrund på kvällar å nätter, vilket det då skulle medge.

https://userstyles.org/
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Ganapati » 2015-04-21 22:42:26

Jag är ingen flitig skrivare eller trådläsare av flera skäl:

1. Många trådar är oändligt långa. Går det att göra något åt?

2. Ja, politik/religion borde sannerligen styckas upp mer för sig. De slutar dessutom ofta med rent personliga påhopp eller på vissa grupper/religioner. Till slut orkar man inte bry sig.
Kan man trycka mer på mänskliga rättigheter? Som en forumregel menar jag. Eller ska det vara ett helt öppet forum för alla åsikter?

3. Jag är här och kollar i perioder, eller ytterst sporadiskt ibland. Därav punkt ett och två. Det är säkert fler än jag som använder forumet så.

4. Ja, mer avdelat vore nog bra, som fler redan föreslagit.

I övrigt tycker jag nog detta forum slår fb med hästlängder. Skönt att slippa alla bilder på vad folk har lagat för mat eller hur långt de har cyklat och bara måste basunera ut för omvärlden ;) På fb kan man iofs välja att dölja inlägg, eller helt enkelt välja bort en person.
Här finns det ju bildtrådar för de som behöver bekräftelse. Mycket bättre.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in