Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-01-07 7:54:01

Terränglöpning.

Utan all tvekan det tuffaste jag gjort i hela mitt liv.

Jag hade roligt också, men jag känner till skogen. Det är en väldig brant som man kan hoppa ner för och ha sig om man vet var det inte ligger mördarstenar, djupa hål osv. Gäller att tänka snabbt.

Det var grymt, men det kändes som jag hade en puls på 200. Aldrig varit så andfådd.

Jag har ändå cyklat MTB och mycket längdåkning. Terränglöpning med 108 kg = dödsönskan.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-07 7:58:01

Jag ska sätta igång igen jag ska det.
Kanske inte idag p.g.a. bortglömd sömn.
Men absolut imorgon, det ska bli av, det ska det.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Tråden om träning

Inläggav Zirre » 2014-01-07 8:03:28

Jag ska planera in fasta träningsdagar. Minst två i veckan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-01-07 8:10:29

Zirre skrev:Jag ska planera in fasta träningsdagar. Minst två i veckan.


Det låter som en bra idé, har också haft funderingar på det.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Sv: Tråden om träning

Inläggav Zirre » 2014-01-07 9:17:00

Kevlarsoul skrev:
Zirre skrev:Jag ska planera in fasta träningsdagar. Minst två i veckan.


Det låter som en bra idé, har också haft funderingar på det.

På så vis blir nog tillfällena av :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-01-07 9:53:49

Snöblask och jävelstyg, skit åxå, var ju cardio idag, blir nog löpband på gymmet då, ingenting kan stoppa mig... :evil:
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 10:45:23

Vet inte riktigt om det stämmer men enligt vad jag har förstått så bör tjejer satsa mindre på styrketräning ,om de inte vill bli biffigare. Det vill säga bygga muskler, utan mer lägga fokus på konditionsträning och övningar som inte kräver gym-utrustning specifikt styrkemaskiner. Förlåt för detta lilla sidospår.

Brukar besöka gymmet ofta , hade svårt för löpbandet bra länge, nu tycker jag det är rätt kul.
Skulle vilja springa maraton men bör nog börja med att bygga upp min uthållighet och träns/springa utomhus.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-01-07 11:02:34

AustenAnnie skrev:Vet inte riktigt om det stämmer men enligt vad jag har förstått så bör tjejer satsa mindre på styrketräning ,om de inte vill bli biffigare. Det vill säga bygga muskler, utan mer lägga fokus på konditionsträning och övningar som inte kräver gym-utrustning specifikt styrkemaskiner. Förlåt för detta lilla sidospår.

Brukar besöka gymmet ofta , hade svårt för löpbandet bra länge, nu tycker jag det är rätt kul.
Skulle vilja springa maraton men bör nog börja med att bygga upp min uthållighet och träns/springa utomhus.


Om man hör på vad de som sysslar med träningsrådgivning anser, säger dom att unga människor behöver inte så mycket styrketräning, dom är kanske inte helt färdigväxt heller och då kan det vara till mer skada än nytta, men gradvis efter puberteten lägga in styrketräning för att senare varva mellan gym och cardio dvs kondition, för att sen på ålderns höst nästan enbart ha styrketräning, för gamla människor behöver inte träna så hemskt mycket kondition, där är det bättre träna styrka för att vara mer tålig vid ev fall etc. Men det här kanske inte alltid framgår helt av en del gym instruktörer, för dom vill ju givetvis fylla upp sin institution. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-01-07 11:42:01

Tjejer kan lätt kötta på som killarna, kanske inte alltid med samma vikter (beroende på vilka man jämför med), men jag ser inte varför det skulle vara annorlunda.

Det är vanligare att tjejer kör cardio, uthållighetsträning osv än ren "skrotlyft", men jag tror inte det finns fysiologiska skäl till varför det skulle behöva vara annorlunda.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 12:14:58

earlydayminer skrev:Tjejer kan lätt kötta på som killarna, kanske inte alltid med samma vikter (beroende på vilka man jämför med), men jag ser inte varför det skulle vara annorlunda.

Det är vanligare att tjejer kör cardio, uthållighetsträning osv än ren "skrotlyft", men jag tror inte det finns fysiologiska skäl till varför det skulle behöva vara annorlunda.
antonius skrev:
AustenAnnie skrev:Vet inte riktigt om det stämmer men enligt vad jag har förstått så bör tjejer satsa mindre på styrketräning ,om de inte vill bli biffigare. Det vill säga bygga muskler, utan mer lägga fokus på konditionsträning och övningar som inte kräver gym-utrustning specifikt styrkemaskiner. Förlåt för detta lilla sidospår.

Brukar besöka gymmet ofta , hade svårt för löpbandet bra länge, nu tycker jag det är rätt kul.
Skulle vilja springa maraton men bör nog börja med att bygga upp min uthållighet och träns/springa utomhus.


Om man hör på vad de som sysslar med träningsrådgivning anser, säger dom att unga människor behöver inte så mycket styrketräning, dom är kanske inte helt färdigväxt heller och då kan det vara till mer skada än nytta, men gradvis efter puberteten lägga in styrketräning för att senare varva mellan gym och cardio dvs kondition, för att sen på ålderns höst nästan enbart ha styrketräning, för gamla människor behöver inte träna så hemskt mycket kondition, där är det bättre träna styrka för att vara mer tålig vid ev fall etc. Men det här kanske inte alltid framgår helt av en del gym instruktörer, för dom vill ju givetvis fylla upp sin institution. :-)063

Tack för alla råd, har personligen märkt att kroppen blir större om jag styrketränar ofta.
Hörde någonstans att man inte ska fortsätta öka motståndet/tyngden utan bara träna för att bibehålla styrkan. Om man nu inte vill bygga större muskler och bli starkare.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Tråden om träning

Inläggav Fenrizia » 2014-01-08 18:38:52

AustenAnnie skrev:Vet inte riktigt om det stämmer men enligt vad jag har förstått så bör tjejer satsa mindre på styrketräning ,om de inte vill bli biffigare. Det vill säga bygga muskler, utan mer lägga fokus på konditionsträning och övningar som inte kräver gym-utrustning specifikt styrkemaskiner. Förlåt för detta lilla sidospår.

Brukar besöka gymmet ofta , hade svårt för löpbandet bra länge, nu tycker jag det är rätt kul.
Skulle vilja springa maraton men bör nog börja med att bygga upp min uthållighet och träns/springa utomhus.


Om man blir biffig eller inte beror främst på om man har anlag för det. Har du av naturen långa, "seniga" muskler, så blir du inte biffig så lätt, hur mycket du än styrketränar. Själv lyfte jag skrot i många år (gillar inte cardio-maskiner alls) utan att bli särskilt biffig, och jag tror många tjejer är rädda för att bli det helt i onödan. Prova dig fram, och känner du själv att musklerna blir för stora, kan du ju minska vikterna och köra fler repetitioner i stället. :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 20:19:12

Nej, par styrkepass i veckan gör en inte biffig, för bygga upp i tydlig (synlig) muskelstyrka så bör fokus vara mer på kosten än själva övningarna. Detaljplanerat utav bara dess like - kost, träning och vila. Det finns påvisbara olikheter mellan män och kvinnor, dock för amatörer (oavsett träningsform), försumbara.

Konditionspass som är långa och på lätt-mellan intensitet slankar kroppen, däremot är vardagsmotion (NEAT) mer av betydelse i fysisk aktivitet - först och främst kosten.

Funktionella styrkepass föredras, inte för det är något fel med använda maskiner, variation mellan de båda. Som helt ny inom styrketräning, så rekommenderas introduktionspass av vilken gymtjomme som helst, kan vara bra att börja med maskiner främst - sedan efter par veckor gå vidare till fria vikter och kroppsbelastningsövningar (calisthenics) till större del.

Hur mycket tyngd, upplägg, repetitioner och sets beror på vad en satsar på. Variation skadar inte - såvida en inte vill satsa på skulptera kroppen likt bodybuilders, då gäller helt andra metoder.
Generellt när det gäller kombinera styrketräning och löpning, så brukar uppläggen se ut så här:

Löpare med fokus på sträckor till 21-30km: Pyramidisering av sets & reps, "få" i antal, "tunga" vikter. Kombinera med explosiva träningsformer.

Löpare med fokus på sträckor över 30km: Många reps & sets (samma antal), "lätta" vikter, kombinera ofta med (hel)kroppsbelastande styrkeövningar och cardio.

Det är lättare att sätta upp mål - så lägger en upp efter det - kan vara ett 10km löparlopp, OW simtävling, Vasaloppet eller rentav att en vid slutet av månaden ska klara +n (valfritt tal) armhävning, push-up, pull-up och burpee än vad en fixar i dagsläget.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 20:27:49

Tack återigen för alla råd, tror jag vet vad som felas nu. :-)Happy

Har just nu satt upp som mål att kunna delta i ett maraton.
Får börja med något lättare, kortare.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 20:35:59

Krillo skrev:Kommer ni träna på julafton? :-)018


Haha. Jag brukar göra det! Nu i julas var det planerad aktiv vilodag, så blev en lång promenad. Dock sprang på nyårsafton (morgonen) dryga 18km. För några år sedan, efter en arbetat klart, så gick en till gymmet och körde på kvällen (runt 21) den 24/12, var bara två till där (utländska studenter från Kina).

Zirre skrev:Jag ska planera in fasta träningsdagar. Minst två i veckan.


Det är rimligt, planera in aktiviteten specifikt, så tappar en inte motivationen lika lätt. Jag brukar lägga fram alla grejer jag ska använda dagen (eller par dagar innan), så när det är dags, så är det bara till plocka med sig det.

Kevlarsoul skrev:Jag ska sätta igång igen jag ska det.
Kanske inte idag p.g.a. bortglömd sömn.
Men absolut imorgon, det ska bli av, det ska det.


Sömnens (och den aktiva vilans) betydelse underskattas! Har en inte sovit ordentligt eller mindre än 6-8h, så bör en inte träna.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Krillo » 2014-01-08 20:44:23

Jag tränade under julen, i mellandagarna blev jag dock förkyld och det har hållit i sig till nu. Inte jätteförkyld, men ändå tillräckligt för att avhålla mig från träningen. Ikväll kom jag iväg till gymmet.
Jag har hållit ner på kalorierna, vilket börjar ge resultat :) Men jävlar vad svag jag blivit. Får nog öka kolhydratintaget på träningsdagar.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-01-08 20:47:58

Tränade både på jul och nyår, är ju ändå en social kattastrof, men det var ganska öde så man får ha alla grejer själv, haha :-)005
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 21:22:21

AustenAnnie skrev:Tack återigen för alla råd, tror jag vet vad som felas nu. :-)Happy

Har just nu satt upp som mål att kunna delta i ett maraton.
Får börja med något lättare, kortare.


Lycka till! :]

Om du fixar springa 5km i dagsläget utan att krevera, så är 10km inom räckhåll inom 3-6 veckor. Efter 10km, så är halvmaran redo efter ytterligare 10-14 veckor, maran kommer "snabbt" därefter, räkna med 12-20 veckor efter halvmaran.
Det är inte högt tempo som räknas - det är antalet timmar och kilometer en lunkat.

Börja med flacka lopp, en-varvs (det är segare en vad en tror springa runt 2-4 ggr på 10km-sträcka, mina tider brukar generellt ligga par procentenheter sämre), asfalterade- och-/eller hårt packade grusvägar, långa raksträckor och inga snäva kurvor. Marathon.se och Jogg.se brukar lista en hel del löparlopp runt om i världen.

Jag har bokat in mig på 3 löparlopp 2014 - GöteborgsVarvet 21.1km, MalmöMilen 10km och Helsingborgs Marathon 42.2km. Blir nog en hel del till.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 21:39:11

Runners World Sverige har i senaste numret en intressant (dock något kontra-välvillig) sammanfattning om en återkommande skribents (Rune Larsson/Runes Spalt) tankar om NPF och löpning. Artikeln finns inte gratis i dagsläget dock.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Krillo » 2014-01-11 14:53:59

Ytterligare ett kvalitetsinlägg:

Idag har jag tränat armar.
Nu ska jag äta kyckling.

Hej då!
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-01-11 17:40:34

Idag vart det en timme gym/rehab sen stretch och foamroller.

Nu ska jag sova en stund, väck mig om ett tag... :-)ZZZ
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-11 17:50:31

Grattis Antonius. Dito, utan sovandet. Men du är väl värd det. :-)Happy
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Tråden om träning

Inläggav Dandelo » 2014-01-11 18:35:24

Så jäkla skönt att få slå på en säck igen. Lägger all jäkla ångest och skit på den och slår utav helvete.
Feeling gooooood :)
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-01-11 19:24:14

Dandelo skrev:Så jäkla skönt att få slå på en säck igen. Lägger all jäkla ångest och skit på den och slår utav helvete.
Feeling gooooood


nu har jag vaknat, gäsp...det var grejt. Brukar åxå slå på sandsäck en stund, och sparka, det är nästan ännu mera ångestbefriande, har märkt man får högre puls snabbare om man blandar sparkar med vanliga boxslag, kan kanske vara det ... :-)090
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Dandelo » 2014-01-12 3:34:39

antonius skrev:
Dandelo skrev:Så jäkla skönt att få slå på en säck igen. Lägger all jäkla ångest och skit på den och slår utav helvete.
Feeling gooooood


nu har jag vaknat, gäsp...det var grejt. Brukar åxå slå på sandsäck en stund, och sparka, det är nästan ännu mera ångestbefriande, har märkt man får högre puls snabbare om man blandar sparkar med vanliga boxslag, kan kanske vara det ... :-)090


Ja, det blir lite som en arg dans. Jäkla bra för konditionen.

Kört ett pass med armhävningar nu inatt. Puh! Längtar till sängen nu. Hoppas inte snurr tankar hälsar på. Kroppen är trött i alla fall.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in