Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AnnaSue » 2013-03-28 20:37:09

jag hatar att läsa böcker, kan inte koncentrera mig. Det blir ju ännu jobbigare på engelska. MEN jag var så ivrig att läsa denna bok efter jag hört lite om den så jag kastade mig bokstavligen över den och började läsa varje ledig stund. Tänkte inte ens på att det var på engelska. Jag kände så mycket igen mig och det var som att äntligen förstå sig själv och hitta sig själv. Hon skrev på ett sånt sätt som jag tänker så det kändes inte som att läsa. Det kändes som att hon pratade med mig.
Så jag rekommenderar verkligen denna bok
även om ni inte brukar orka läsa el kunna koncentrera er
denna var ett stort undantag för mig
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-28 23:23:15

slackern skrev:
Alltså är det reklamkampanjer i Sverige eller utomlands? För jag har sett några länka till någon blogg där dom visar rätt kränkande bilder på kvinnor. Men finns dom reklamkampanjerna med i svenska tidningar och tidskrifter? För jag har för mej att vi har rätt strikta marknadsförings lagar att om man har en bild på en allt för lättkläd kvinna för att sälja en produkt där kvinnan är överflödig så kan dom bli dömda. Under 90-talet så var det något datorföretag som sålde datorer med en kvinna med värsta uringningen som blev dömda för det och blev tvungna att dra tillbaks sin kampanj. Men om tex HM ska sälja damunderkläder så faller det sej ju naturligt att en kvinna vissas upp i deras underkläder. Samma sak om dom ska sälja herrkalsonger att det visas upp en man iförd dom.


Det handlar inte enbart om kläder. En bild kan påverkas genom posering, kameravinkel, omgivning, minspel, objektifiering, subjektifiering osv.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Gafsan » 2013-03-29 1:58:23

Det är ju skillnad på män och kvinnor bland NT-folk, så det är ju inte så konstigt att det finns skillnader även mellan aspergare av olika kön.

Själv brukar människor ofta säga att jag framstår som "mjuk", "varm", "kvinnlig" etc. (själv har jag svårt att bedöma sånt, iaf när det gäller mig själv). Jag klär mig kvinnligt (förstår inte var man skulle få tag i unisexkläder eller vad det skulle vara för mening med att köpa kläder i herrbutiker?), sminkar mig lite och ser nog i största allmänhet ut som en helt normal kvinna. Inte annorlunda än NT-kvinnor alltså (på samma sätt som jag gissar att de flesta AS-män ser ut precis som NT-män).

Vad gäller intressen så vet jag inte om mina intressen är typiskt manliga eller kvinnliga. Jag är oerhört intresserad av människor (i princip alla aspekter jag kan komma på, från cellnivå till historia, gruppdynamik etc - helt enkelt allt som förklarar hur människor fungerar). Estetik är jag inte särskilt road av. Jag föredrar att uttrycka mig i ord och konkreta handlingar och förstår ärligt talat inte riktigt poängen med att t.ex. spela teater, dansa eller måla tavlor. (om man inte gör det jättebra förstås, då är det ju meningsfullt, men att måla halvbra tavlor, spela halvkass teater eller dansa amatörmässigt verkar enbart onödigt. Att skriva poesi eller skönlitteratur kan jag iofs se mer av en poäng med (det är ju ord åtminstone och inte lika abstrakt som det andra) men jag är inte särskilt bra på det heller).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-29 2:12:33

Dansa?, man kommer nära .. mys ;) iaf på pardans.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Gafsan » 2013-03-29 2:17:54

plåtmonster skrev:Dansa?, man kommer nära .. mys ;) iaf på pardans.


Mjoo, det kan ju vara en poäng ;) Fast när TS skrev om estetiska intressen så tänkte jag mera på "konstnärlig" dans, och uppvisningar och sånt. Vanlig pardans känns inte som någon "estetisk" aktivitet direkt. (jag antar att de flesta iaf utövar det för att det är kul och man träffar folk och får röra på sig, mer än som ett sätt att uttrycka sig konstnärligt).

Jag skulle gärna dansa pardans, typ bugg och sånt, om det inte vore för att jag har kass koordinationsförmåga och inte känner igen folk. Så det blir mest bara jobbigt när jag försöker...
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-29 19:05:38

Gafsan skrev:). Estetik är jag inte särskilt road av. Jag föredrar att uttrycka mig i ord och konkreta handlingar och förstår ärligt talat inte riktigt poängen med att t.ex. spela teater, dansa eller måla tavlor. (om man inte gör det jättebra förstås, då är det ju meningsfullt, men att måla halvbra tavlor, spela halvkass teater eller dansa amatörmässigt verkar enbart onödigt. Att skriva poesi eller skönlitteratur kan jag iofs se mer av en poäng med (det är ju ord åtminstone och inte lika abstrakt som det andra) men jag är inte särskilt bra på det heller).


Men hur ska man någonsin kunna göra något helbra om man inte får göra något helkasst och halvbra först?
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Gafsan » 2013-03-29 21:12:54

Unib12 skrev:
Gafsan skrev:). Estetik är jag inte särskilt road av. Jag föredrar att uttrycka mig i ord och konkreta handlingar och förstår ärligt talat inte riktigt poängen med att t.ex. spela teater, dansa eller måla tavlor. (om man inte gör det jättebra förstås, då är det ju meningsfullt, men att måla halvbra tavlor, spela halvkass teater eller dansa amatörmässigt verkar enbart onödigt. Att skriva poesi eller skönlitteratur kan jag iofs se mer av en poäng med (det är ju ord åtminstone och inte lika abstrakt som det andra) men jag är inte särskilt bra på det heller).


Men hur ska man någonsin kunna göra något helbra om man inte får göra något helkasst och halvbra först?


Självklart är det så. Men om jag t.ex. vill ha en fin tavla så är det ju mycket enklare att köpa en än att med mycket möda och stort besvär lära mig att måla tillräckligt bra för att själv tillverka en tavla. Jag har lite svårt att se det som ett rationellt sätt att få en tavla, om man ser till hur mycket tid och energi det går åt.

Det är ju tur att det finns andra som resonerar annorlunda och är mindre lata än jag ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav minni » 2013-03-29 22:33:46

Schmetterling skrev:
Den här listan (av Rudy Simone, författare till boken Aspergirls) uppskattar jag och känner igen mig mycket i:



Ja den listan känner jag också igen mig väldigt mycket i, kan tänka mig att ca 90 % av det där stämmer på mig.
minni
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2011-11-09
Ort: Göteborg

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AnnaSue » 2013-03-29 23:06:41

Jag har ett starkt behov av att skapa. Det gör mig lycklig och lugn,hjälpee mig att glömma allt jobbigt. Främst inreda..Skapar jag inte blir jag väldigt rastlös och jag känner att nåt inom mig måste och behöver komma ut:-)men vi har konstnära släkt. Men enligt Simone skulle d va vanligt att aspietjejer var kreativa ofta. Vet inte alls om d är så..lite nyfiken
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Gafsan » 2013-03-29 23:08:26

AnnaSue skrev:Jag har ett starkt behov av att skapa. Det gör mig lycklig och lugn,hjälpee mig att glömma allt jobbigt. Främst inreda..Skapar jag inte blir jag väldigt rastlös och jag känner att nåt inom mig måste och behöver komma ut:-)men vi har konstnära släkt. Men enligt Simone skulle d va vanligt att aspietjejer var kreativa ofta. Vet inte alls om d är så..lite nyfiken


Jag tror att intressen som inredning, teckning, sång och dans är vanligare bland kvinnor än bland män, även utan AS-diagnos.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav kiddie » 2013-03-30 0:17:50

Svårt att säga vad som är vanligast. Men kända konstnärer är ju flest män och definitivt har sångare mest varit män, bara på senare tid det utjämnats.

Jag köper gärna en färdig "produkt" av fysiker och matematiker i form av en världsåskådning. Jag är tacksam över deras arbete och skulle inte vilja sitta och pula med sådant själv. Vissa har mer fallenhet och intresse vad ämne det än gäller. Jag är alldeles för ofokuserad för att matte ska vara begripbart. Men skulle nog kunna måla alldeles utmärkt.

Tror det ärlite farlig att spekulera för mycket i vad män och kvinnor är bra på och vill göra. Finns säkert skillnader i det stora hela mellan könen men det finns mycket kulturellt oxo. På Shakespeares tid (tror jag) fick inte ens kvinnor vara skådespelare. De passade inte direkt till någonting utanför hemmet verkade man tro...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 0:38:55

kiddie skrev:Svårt att säga vad som är vanligast. Men kända konstnärer är ju flest män och definitivt har sångare mest varit män, bara på senare tid det utjämnats.

Jag köper gärna en färdig "produkt" av fysiker och matematiker i form av en världsåskådning. Jag är tacksam över deras arbete och skulle inte vilja sitta och pula med sådant själv. Vissa har mer fallenhet och intresse vad ämne det än gäller. Jag är alldeles för ofokuserad för att matte ska vara begripbart. Men skulle nog kunna måla alldeles utmärkt.

Tror det ärlite farlig att spekulera för mycket i vad män och kvinnor är bra på och vill göra. Finns säkert skillnader i det stora hela mellan könen men det finns mycket kulturellt oxo. På Shakespeares tid (tror jag) fick inte ens kvinnor vara skådespelare. De passade inte direkt till någonting utanför hemmet verkade man tro...

Ingen har i tråden den senaste sidan pratat om att kvinnor och män skulle vara bra på olika saker av biologiska skäl. Att flickor oftare utvecklar förmåga att måla, pyssla, skriva beror på att det uppmuntras. Att aspergerflickor har djur som specialintresse och pojkar bilar (OBS generalisering) beror antagligen på att flickor, oavsett neurouppsättning uppmuntras att gilla djur och pojkar att gilla bilar. Att flickor med adhd skiljer sig från pojkar med adhd tror jag också väldigt mycket beror på könsroller snarare än biologi.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav kiddie » 2013-03-30 1:01:25

Jag har iallafall tyckt mig ana att det finns biologi i bilden oxo.. i denna tråden. Men jag kanske svarar på fel saker. Talade ngn om biologi så hojta till. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 1:06:11

kiddie skrev:Jag har iallafall tyckt mig ana att det finns biologi i bilden oxo.. i denna tråden. Men jag kanske svarar på fel saker. Talade ngn om biologi så hojta till. :wink:

Mm. Men jag gjorde det inte. Vill ha det klart. :wink:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-30 1:42:04

Schmetterling skrev:
kiddie skrev:Svårt att säga vad som är vanligast. Men kända konstnärer är ju flest män och definitivt har sångare mest varit män, bara på senare tid det utjämnats.

Jag köper gärna en färdig "produkt" av fysiker och matematiker i form av en världsåskådning. Jag är tacksam över deras arbete och skulle inte vilja sitta och pula med sådant själv. Vissa har mer fallenhet och intresse vad ämne det än gäller. Jag är alldeles för ofokuserad för att matte ska vara begripbart. Men skulle nog kunna måla alldeles utmärkt.

Tror det ärlite farlig att spekulera för mycket i vad män och kvinnor är bra på och vill göra. Finns säkert skillnader i det stora hela mellan könen men det finns mycket kulturellt oxo. På Shakespeares tid (tror jag) fick inte ens kvinnor vara skådespelare. De passade inte direkt till någonting utanför hemmet verkade man tro...

Ingen har i tråden den senaste sidan pratat om att kvinnor och män skulle vara bra på olika saker av biologiska skäl. Att flickor oftare utvecklar förmåga att måla, pyssla, skriva beror på att det uppmuntras. Att aspergerflickor har djur som specialintresse och pojkar bilar (OBS generalisering) beror antagligen på att flickor, oavsett neurouppsättning uppmuntras att gilla djur och pojkar att gilla bilar. Att flickor med adhd skiljer sig från pojkar med adhd tror jag också väldigt mycket beror på könsroller snarare än biologi.

Eller så beror det på medfödda anlag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-30 7:02:15

Vilka andra rimliga utfall av kvinnliga intressen kan det finnas förutom djur? finns ju t.ex elektronik istället för bilar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 12:40:12

plåtmonster skrev:Vilka andra rimliga utfall av kvinnliga intressen kan det finnas förutom djur? finns ju t.ex elektronik istället för bilar.

Jag förstår inte. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-30 12:54:38

Schmetterling skrev:Ingen har i tråden den senaste sidan pratat om att kvinnor och män skulle vara bra på olika saker av biologiska skäl. Att flickor oftare utvecklar förmåga att måla, pyssla, skriva beror på att det uppmuntras. Att aspergerflickor har djur som specialintresse och pojkar bilar (OBS generalisering) beror antagligen på att flickor, oavsett neurouppsättning uppmuntras att gilla djur och pojkar att gilla bilar. Att flickor med adhd skiljer sig från pojkar med adhd tror jag också väldigt mycket beror på könsroller snarare än biologi.


Likhetstänk igen.
Frågan kokar väl ned till punkten - är vi så skickliga att manipulera och att påverka att vi kan programmera en ny människa till att tänka, resonera och hantera/tolka känslor på det sätt vi vill? För skillnaden mellan män och kvinnor handlar egentligen inte alls om intressen som bilar, mode, parfymer etc. Det handlar om två skilda sätt att tänka, att bearbeta information och att kommunicera (bland annat på samma tema). Det finns en anledning till att upprepade uttryck från män i filmer, så som "jag kommer aldrig att förstå mig på kvinnor", öht uppstod. Det finns en än tydligare anledning till varför män inte sällan känner igen sig i de uttrycken.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-30 12:57:42

tahlia skrev:
Schmetterling skrev:Ingen har i tråden den senaste sidan pratat om att kvinnor och män skulle vara bra på olika saker av biologiska skäl. Att flickor oftare utvecklar förmåga att måla, pyssla, skriva beror på att det uppmuntras. Att aspergerflickor har djur som specialintresse och pojkar bilar (OBS generalisering) beror antagligen på att flickor, oavsett neurouppsättning uppmuntras att gilla djur och pojkar att gilla bilar. Att flickor med adhd skiljer sig från pojkar med adhd tror jag också väldigt mycket beror på könsroller snarare än biologi.


Likhetstänk igen.
Frågan kokar väl ned till punkten - är vi så skickliga att manipulera och att påverka att vi kan programmera en ny människa till att tänka, resonera och hantera/tolka känslor på det sätt vi vill? För skillnaden mellan män och kvinnor handlar egentligen inte alls om intressen som bilar, mode, parfymer etc. Det handlar om två skilda sätt att tänka, att bearbeta information och att kommunicera (bland annat på samma tema). Det finns en anledning till att upprepade uttryck från män i filmer, så som "jag kommer aldrig att förstå mig på kvinnor", öht uppstod. Det finns en än tydligare anledning till varför män inte sällan känner igen sig i de uttrycken.

Likhetstänk? Jag menar att även om jag pratar om att kvinnliga aspies oftare har djur som specialintressen menar jag inte att det skulle vara medfött.

Sen kom NT-tolkningar om att jag menar att det inte finns några medfödda skillnader mellan könen. Jag vägrar att diskutera, förklara och försvara mot halmdockor.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-30 13:06:27

Schmetterling skrev:Sen kom NT-tolkningar om att jag menar att det inte finns några medfödda skillnader mellan könen. Jag vägrar att diskutera, förklara och försvara mot halmdockor.


Alla som tittar på en manskropp och sedan på en kvinnokropp kan se att det finns medfödda biologiska skillnader och jag förutsatte att du inte var så aspig att det var det som diskuterades. Det i kombination med att du ivrigt pekade på könsroller och dementerade biologiska förklaringar gjorde det lite svårt att tolka det hela på något annat vis. Men visst kan jag vara NT-stämplad om det får dig att känna dig bättre.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-30 14:28:44

tahlia skrev:
Schmetterling skrev:Sen kom NT-tolkningar om att jag menar att det inte finns några medfödda skillnader mellan könen. Jag vägrar att diskutera, förklara och försvara mot halmdockor.


Alla som tittar på en manskropp och sedan på en kvinnokropp kan se att det finns medfödda biologiska skillnader och jag förutsatte att du inte var så aspig att det var det som diskuterades. Det i kombination med att du ivrigt pekade på könsroller och dementerade biologiska förklaringar gjorde det lite svårt att tolka det hela på något annat vis. Men visst kan jag vara NT-stämplad om det får dig att känna dig bättre.


Jo, men bara för att vi skulle ha vissa hormoner och vissa könsorgan olika betyder det inte att vi tänker olika, och om vi gör det så är det förmodligen kulturellt. Att kvinnor och män inte förstår varandra är en myt, att personer som uppfostras olika kan ha svårt att förstå varandra är en sanning.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-30 14:40:10

Unib12 skrev: Att kvinnor och män inte förstår varandra är en myt, att personer som uppfostras olika kan ha svårt att förstå varandra är en sanning.


Är det ett bevisat faktum, en teori eller egna erfarenheter?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-30 15:08:59

tahlia skrev:
Unib12 skrev: Att kvinnor och män inte förstår varandra är en myt, att personer som uppfostras olika kan ha svårt att förstå varandra är en sanning.


Är det ett bevisat faktum, en teori eller egna erfarenheter?

Hur i helvete (ursäkta språket) skulle en pålitlig vetenskaplig undersökning gå till om vi skulle försöka bevisa saken utan att följa en massa olika barn från födseln och kapa av samhällets påverkan.

Nu kan ju jag knappast se in i andras hjärnor och förstå hur det tänker, men jag ser ingen skillnad vad det gäller att män och kvinnor tänker olika då jag umgås lika lätt med både killar och tjejer som haft liknande värderingar. Men har inte anmärkt att det sitter i könet. Däremot har jag upplevt diskriminering, särbehandling och dylikt i tex media, dagis, skolor, vården och arbetsplatser. Jag ser också att det påverkar människors sätt att tänka och tycka.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-30 15:17:18

Unib12 skrev:Hur i helvete (ursäkta språket) skulle en pålitlig vetenskaplig undersökning gå till om vi skulle försöka bevisa saken utan att följa en massa olika barn från födseln och kapa av samhällets påverkan.


Tja, du har ju redan rätt utmärkta exempel bland människor som fötts i fel kropp. Kvinnor som klämts på klänningar och uppmuntrats att leka med dockor samt uppföra sig som "en dam" men som likt förbannat vuxit upp för att äntligen genomgå ett könsbyte och bli den man de alltid varit. Eller vice versa. Om det nu hängde på miljö och uppfostran borde dessa individer inte finnas alls. De borde känna sig hemma i kvinnligt sätt att tänka och möta världen eftersom de hela tiden behandlas som kvinnor - likt förbannat är de män. Kan det finnas något annat än en rent biologisk orsak i det fallet? En hjärna som helt enkelt är manlig i en kvinnlig kropp?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in