Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-26 21:26:40

KrigarSjäl skrev:Men att därifrån dra slutsatsen att kön enbart är "social konstruktion" och du är ute och cyklar. Vi är nämligen biologi också.
Man är det kön man är född till, det är inget man väljer själv och ännu mindre kan man uppfostra fram kön på ena eller andra hållet.


Jag vet inte inte hur mycket ni har reflekterat över saken, för det gör folk sällen. Men överallt i samhället pågår stor diskriminering, och det börjar redan från födelsen, och fortsättar ända in till döden.

Jätteskönt för er om ni inte upplevt det som ett problem då ni kanske råkade vara rätt för könsrollen. Men jag är trött på att jag, och mina yngre syskon ständigt ska bli stoppade i fack, på grund av våra olika kroppar. Min lillebror ville ha på sig rosa, men efter att hans klasskompisar säger bögjävel så vart det kanske inte lika kul. Min syster får ständigt höra hur fin hon är, och redan där börjar fiskandet efter bekräftelse efter utseende, för det är där kvinnor oftas värdesätt.

Och jag, som också genomgått en uppväxt, vill att såklart inte att någon i hela världen ska känna sig lika reducerad på det sättet jag har känt mig. Jag vill vara mer än det min omgivning talar om för mig. Mitt kön är inte relevant, jag är relevant.

Så, jo, det finns sociala olikheter. Kul att ni två kanske inte lidit av dem. Men jag som gör det kanske det inte är en så konstig sak att det här ligger mig nära om hjärtat.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 21:49:13

Du kan inte utgå från att man inte reflekterat över saken bara för att man drar en annan slutsats än genusvetarteorierna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-26 21:50:20

Unib12 skrev:Jag vill vara mer än det min omgivning talar om för mig. Mitt kön är inte relevant, jag är relevant.


Jag är mer än min omgivning försökt trycka på mig i alla tider, eller rättare, något annat än min omgivning försökt trycka på mig. Ingen har dock berövat mig rättigheten att vara jag - jag har bara fått lite mer skit för det än folk som simmar lugnt i mitten.

Poängen med likhetsfeminism i den mening jag har problem med är dock att det inte handlar om att låta människor vara just de personer de är utan mer om att alla människor egentligen är exakt likadana och att det bara är uppfostran/miljö som könsbestämmer en person.

Personligen är jag helt övertygad om att det först och främst är den hjärna vi föds med som könsbestämmer oss. Kroppsligt kan man mycket väl vara man men i alla övriga aspekter ändå vara en kvinna. Det hindrar inte att det finns könsrelaterade skillnader. Att förneka dem är att skjuta ned diskussionen innan den ens hunnit börja.

Däremot tycker jag absolut att man ska låta människor vara sådana som de är. Om ett barn föredrar bilar och liknande (som både jag och min yngsta dotter gjorde) så ska de såklart få pyssla med just det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav elle » 2013-03-26 22:03:19

Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.

kvinnor tycker om att vara fina..
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-26 22:04:36

elle skrev:
Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.

kvinnor tycker om att vara fina..


Tja, vissa av oss (dvs jag) ser ut som arslet på en gris och har därför inte direkt något större intresse i frågan. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rapchic » 2013-03-26 22:17:57

elle skrev:
Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.

kvinnor tycker om att vara fina..

män tycker också om att vara fina... om än kanske på ett lite annat sätt.
det är mänskligt att vilja synas
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-26 22:35:14

tahlia skrev:
elle skrev:
Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.

kvinnor tycker om att vara fina..


Tja, vissa av oss (dvs jag) ser ut som arslet på en gris och har därför inte direkt något större intresse i frågan. ;)

Alla har något vackert ! :wink:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav tahlia » 2013-03-26 22:37:29

Kattmamma skrev:Alla har något vackert ! :wink:


I mitt fall får det bli hjärnan (även om vissa antagligen skulle säga "hjärtat"). Fördelen med det är att jag aldrig behöver fundera över om någon tycker om mig för min person eller för mitt utseende. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-26 22:41:45

tahlia skrev:
Kattmamma skrev:Alla har något vackert ! :wink:


I mitt fall får det bli hjärnan (även om vissa antagligen skulle säga "hjärtat"). Fördelen med det är att jag aldrig behöver fundera över om någon tycker om mig för min person eller för mitt utseende. ;)

Ja jag kan nog tycka någon är vacker för den är intelligent och intressant!
Så absolut hjärnan är inte fel.
Härligt att du har denna inställning !
Det beundrar jag dig för!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-26 22:53:34

Jag stämmer väldigt bra in på beskrivningar av flickor och kvinnor med högfungerande autism. Jag stämmer också väldigt bra in på de diagnoskriterier som finns (uppfyller enligt den som satte diagnosen alla kriterier utom A 3. "brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t.ex. visar inte, tar inte med sig, eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)"). Vissa påstår ju att kriterierna är utformade efter pojkar med asperger men de passar bra in på mig.

Den här listan (av Rudy Simone, författare till boken Aspergirls) uppskattar jag och känner igen mig mycket i:

List of Female Asperger Syndrome (AS) Traits:

Appearance / Personal Habits:

Dresses comfortably due to sensory issues & practicality.
Will not spend much time on grooming and hair. Hairstyles usually have to be ‘wash and wear’. Can be quite happy not grooming at all at times.
Eccentric personality; may be reflected in appearance.
Is youthful for her age, in looks, dress, behavior and tastes.
Usually a little more expressive in face and gesture than male counterparts.
May have many androgynous traits despite an outwardly feminine appearance. Thinks of herself as half-male / half-female.
May not have a strong sense of identity and can be very chameleon-like, especially before diagnosis.
Enjoys reading and films as a retreat, often scifi, fantasy, children’s, can have favorites which are a refuge.
Uses control as a stress management technique: rules, discipline, rigid in certain habits, which will contradict her seeming unconventionality.
Usually happiest at home or in other controlled environments.

Intellectual / Giftedness / Education / Vocation:

May have been diagnosed as autistic or Asperger’s when young, or may have been thought of as gifted, shy, sensitive, etc. May also have had obvious or severe learning deficits.
Often musical, artistic.
May have a savant skill or strong talent.
May have a strong interest in computers, games, science, graphic design, inventing, things of a technological and visual nature. More verbal thinkers may gravitate to writing, languages, cultural studies, psychology.
May be a self-taught reader, been hyperlexic as a child, and will possess a wide variety of other self-taught skills as well.
May be highly educated but will have had to struggle with social aspects of college. May have one or many partial degrees.
Can be very passionate about a course of study or job, and then change direction or go completely cold on it very quickly.
Will often have trouble holding onto a job and may find employment daunting.
Highly intelligent, yet sometimes can be slow to comprehend due to sensory and cognitive processing issues.
Will not do well with verbal instruction — needs to write down or draw diagram.
Will have obsessions but they are not as unusual as her male counterpart’s (less likely to be a ‘train-spotter’).

Emotional / Physical:

Emotionally immature and emotionally sensitive.
Anxiety and fear are predominant emotions.
More open to talking about feelings and emotional issues than males with AS.
Strong sensory issues — sounds, sights, smells, touch, and prone to overload. (Less likely to have taste / food texture issues as males.)
Moody and prone to bouts of depression. May have been diagnosed as bi-polar or manic depressive (common comorbids of autism / AS) while the AS diagnosis was missed.
Probably given several different prescriptions to treat symptoms. Will be very sensitive to medications and anything else she puts in her body so may have had adverse reactions.
9 out of 10 have mild to severe gastro-intestinal difficulties — eg, ulcers, acid reflux, IBS, etc.
Stims to soothe when sad or agitated: rocking, face-rubbing, humming, finger flicking, leg bouncing, finger or foot-tapping, etc.
Similarly physical when happy: hand flapping, clapping, singing, jumping, running around, dancing, bouncing.
Prone to temper or crying meltdowns, even in public, sometimes over seemingly small things due to sensory or emotional overload.
Hates injustice and hates to be misunderstood; this can incite anger and rage.
Prone to mutism when stressed or upset, esp. after a meltdown. Less likely to stutter than male counterparts but may have a raspy voice, monotone at times, when stressed or sad.

Social / Relationships:

Words and actions are often misunderstood by others.
Perceived to be cold-natured and self-centered; unfriendly.
Is very outspoken at times, may get very fired up when talking about passions / obsessive interests.
Can be very shy or mute.
Like her male counterpart, will shut down in social situations once overloaded, but is generally better at socializing in small doses. May even give the appearance of skilled, but it is a ‘performance’.
Doesn’t go out much. Will prefer to go out with partner only or children if she has them.
Will not have many girlfriends and will not do ‘girly’ things like shopping with them or have get-togethers to ‘hang out’.
Will have a close friend or friends in school, but not once adulthood is reached.
May or may not want to have a relationship. If she is in a relationship, she probably takes it very seriously, but she may choose to remain celibate or alone.
Due to sensory issues, will either really enjoy sex or strongly dislike it.
If she likes a male, she can be extremely, noticeably awkward in her attempts to let him know, eg she may stare when she sees him or call him repeatedly. This is because she fixates and doesn’t understand societal gender roles. This will change with maturity.
Often prefers the company of animals but not always due to sensory issues.

Summary of Some Main Female / Male AS Differences:

Usually a little more expressive in face and gesture than male counterparts.
Better at mirroring than males and so may mirror many different types of personalities. Hence females may not have a strong sense of identity, and can be very chameleon-like, especially before diagnosis.
Will have obsessions but they are not as abstruse or unusual as her male counterpart’s and tend to be more practical (eg, less likely to be a ‘trainspotter’).
More open to talking about feelings and emotional issues than males with AS.
Less likely to receive early, correct diagnosis because the criteria is based on male behaviors / traits. (Hans Asperger studied males only.) More likely to be diagnosed as bi-polar or manic-depressive (common co-morbids of autism / AS).
Physical gestures / behaviors when happy more expressive than males: hand flapping, clapping, singing, jumping up and down, running around, dancing, bouncing — this pertains to adult women as well as girls.
Adult females are prone to both temper and crying meltdowns, even in public, sometimes over seemingly small things due to sensory or emotional overload. Hunger / food issues seem to be a common trigger. Adult males [with AS] not prone to crying.
Tends to receive less tolerance and more expectation from others, because she appears more adept.
Hate injustice and hates to be misunderstood; this can incite anger and rage meltdowns.
Less likely to stutter than male counterparts when stressed or upset; both may have raspy, choked or monotone voice or suffer mutism.
Females are generally better at socializing in small doses. May even give the appearance of skilled, but it is a ‘performance’. Like her male counterpart, will shut down in social situations once overloaded.
More likely to keep pets for emotional support but not always due to sensory issues.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-27 0:41:22

Är det fler som känner igen sig i ovanstående? ..eller känner att egenskaperna inte stämmer?

Vad är det som blir särkskilt intresse?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav elle » 2013-03-27 12:30:01

tahlia skrev:
Kattmamma skrev:Alla har något vackert ! :wink:


I mitt fall får det bli hjärnan (även om vissa antagligen skulle säga "hjärtat"). Fördelen med det är att jag aldrig behöver fundera över om någon tycker om mig för min person eller för mitt utseende. ;)

man kan vara både vacker och intelligent. :)
man ska gilla även sitt utseende :wink:.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-27 14:40:46

Ang den engelska texten ovan så var det utförligt beskrivet, känner igen mig i det mesta men inte i allt.
Tycker det är jobbigt att läsa böcker på engelska men denna kanske jag ska försöka mig på, den verkar intressant.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-27 14:45:06

Pentti Varg skrev:Ang den engelska texten ovan så var det utförligt beskrivet, känner igen mig i det mesta men inte i allt.
Tycker det är jobbigt att läsa böcker på engelska men denna kanske jag ska försöka mig på, den verkar intressant.

Den går kanske att hitta i svensk översättning. Jag har inte läst boken. Vill men jag har dessvärre alldeles för låg koncentrationsförmåga för tillfället.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-27 14:51:55

@ Schmetterling
Ja, min koncentration är också ganska kaputt för närvarande men jag ska kolla om bibblan har denna bok o se om jag kan ta en bit i taget. Fackengelska kräver ju att man har lexikon till hands men jag har ett som jag ska leta fram... Jag behöver lära mig mer om AS, har läst Attwoods "tegelsten" ett par ggr men fann den vara ganska dryg på nåt vis. Men tack för tipset ovan!

Edit: Har kollat, bibblan har den inte men den finns på Adlibris för 125 spänn i pocket.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav ninegirl » 2013-03-27 17:48:06

Skrev sent igår på min knappmobil ett inlägg här som inte kom med för att internetmottagningen försvann.. ska försöka återge mitt inlägg här och nu av det lilla jag minns...

Som liten avskydde jag kjol och klänningar och andras närhet. Mamma och pappa fick inte pussa och krama på mig har jag fått berättat för mig.

Jag sade inte mamma och pappa, utan deras tilltalsnamn istället felfritt i tidig ålder. Likaså sa jag mitt namn felfritt drygt ett år gammal (och jag har ett ganska svårt tilltalsnamn).

Jag klädde mig ofta i kortbyxor och keps på sommaren. Byxor överhuvudtaget var det enda som jag ville ha på mig.

Jag hade intensivare perioder som barn än idag när det kommer till specialintressen, som t ex smurfarna. Min värsta period var Lejonkungen. När jag sett den filmen en gång, så skulle jag se den en gång till på bio, sedan tjatade jag om filmen, djuren och handlingen, köpte allt som relaterade till filmen, lejon utöver det i figurform, gosedjursform, kläder tallrik mm. Samlade lejon. Kunde alla repliker utantill i filmen och alla sånger likaså. Tittade på filmen 1-2 gånger dagligen om jag minns rätt. Lekte att jag var ett lejon mm. Det var extremt. Alla visste vem jag var pga mitt intresse där i grundskolan. Blev nog grovt mobbad av det, mer än jag då förstod.

Ogillade särskilt killars närhet som barn. Enligt gamla barnpsykologpapper om mitt fall så trodde man då att det rörde sig om sexuellt utnyttjande, vilket ju inte då stämmer.

Jag fattade aldrig tjejkompisar som kramades innan dem sade hejdå och vissa som pussade på kinden och sade hejdå. Tyckte det var onödigt och sjukt att man gjorde så när jag gick där på mellanstadiet.

Jag blev introducerad till smink 13 år gammal, trots enormt ointresse från min sida. Började klä mig mer och mer feminint i puberteten när hormonerna började eskalera.

Ny musik var ointressant tills min första kille introducerade Eminem m fl för mig. Innan dess var det pain in the ass i mina öron, det allra mesta.

Jag ogillade disco mm som hölls på högstadiet, antagligen pga utfrysningen och bristen på det sociala samspelet från min sida.

Vad mer?...........

Kommer inte på mer nu.

:-)003
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav ninegirl » 2013-03-27 17:51:11

Har större delen i mitt liv varit "korkad" på så vis att jag varit lite för ärlig, som det så fint heter.... NT föredrar ju folk som lindar in allt och ljuger, själv avskyr jag sånt. Små vita lögner mm, men mina åsikter väger ju inte tillräcklligt tungt i sådana sammanhang :x icon
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav geocache » 2013-03-27 18:03:46

tahlia skrev:
Unib12 skrev:Jag vill vara mer än det min omgivning talar om för mig. Mitt kön är inte relevant, jag är relevant.


Jag är mer än min omgivning försökt trycka på mig i alla tider, eller rättare, något annat än min omgivning försökt trycka på mig. Ingen har dock berövat mig rättigheten att vara jag - jag har bara fått lite mer skit för det än folk som simmar lugnt i mitten.

Poängen med likhetsfeminism i den mening jag har problem med är dock att det inte handlar om att låta människor vara just de personer de är utan mer om att alla människor egentligen är exakt likadana och att det bara är uppfostran/miljö som könsbestämmer en person.

Personligen är jag helt övertygad om att det först och främst är den hjärna vi föds med som könsbestämmer oss. Kroppsligt kan man mycket väl vara man men i alla övriga aspekter ändå vara en kvinna. Det hindrar inte att det finns könsrelaterade skillnader. Att förneka dem är att skjuta ned diskussionen innan den ens hunnit börja.

Däremot tycker jag absolut att man ska låta människor vara sådana som de är. Om ett barn föredrar bilar och liknande (som både jag och min yngsta dotter gjorde) så ska de såklart få pyssla med just det.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-28 7:35:15

elle skrev:
Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.

kvinnor tycker om att vara fina..


Vad kan det bero på? Vi värdesätts ju av samhället utifrån vårt utseende, det är sällan för våra prestationer.

KrigarSjäl skrev:Du kan inte utgå från att man inte reflekterat över saken bara för att man drar en annan slutsats än genusvetarteorierna.


Har jag någonsin sagt att du inte reflekterar? Du har förmodligen inte reflekterad över det jag har, annars hade du inte tyck som du tycker. Vi har inte levt samma liv och därav har vi inte samma perspektiv på saken. Jag ser inte konstigheter i det.

tahlia skrev:
Unib12 skrev:Jag vill vara mer än det min omgivning talar om för mig. Mitt kön är inte relevant, jag är relevant.


Jag är mer än min omgivning försökt trycka på mig i alla tider, eller rättare, något annat än min omgivning försökt trycka på mig. Ingen har dock berövat mig rättigheten att vara jag - jag har bara fått lite mer skit för det än folk som simmar lugnt i mitten.

Poängen med likhetsfeminism i den mening jag har problem med är dock att det inte handlar om att låta människor vara just de personer de är utan mer om att alla människor egentligen är exakt likadana och att det bara är uppfostran/miljö som könsbestämmer en person.

Personligen är jag helt övertygad om att det först och främst är den hjärna vi föds med som könsbestämmer oss. Kroppsligt kan man mycket väl vara man men i alla övriga aspekter ändå vara en kvinna. Det hindrar inte att det finns könsrelaterade skillnader. Att förneka dem är att skjuta ned diskussionen innan den ens hunnit börja.

Däremot tycker jag absolut att man ska låta människor vara sådana som de är. Om ett barn föredrar bilar och liknande (som både jag och min yngsta dotter gjorde) så ska de såklart få pyssla med just det.


Men jag har inte sagt att vi är lika, för det vet jag ingenting om då jag aldrig fötts som man. Men mitt stora problem är könsrollerna. Det här är rätt för dig för du är flicka och det här för dig för du är Pojke. Det blir ofta stora sociala problem om man bryter mot könsrollerna. Tex om en kvinna väljer att inte raka sig under armarna. Det är en sak som kan tyckas naturlig men av någon anledning är det jäkligt fel i samhällets ögon. Dock helt ok om du är man, där det snarare är mindre ok med rakning av kroppsbehåring.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav elle » 2013-03-28 9:12:50

Unib12 skrev: elle skrev:

Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.


kvinnor tycker om att vara fina..



Vad kan det bero på? Vi värdesätts ju av samhället utifrån vårt utseende, det är sällan för våra prestationer.

jag tycker snarare att vi lever i ett utseende -fixerad samhället där både män och kvinnor förväntas att se ut som " gudar " oavsett ålder. samtidigt tycker jag kvinnor behöver inte se ut som häxor eller som ruggugglor( ursäkta uttrycket ) som om de har slutat bryr sig om sitt utseende eller sin hälsa.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav elle » 2013-03-28 9:41:09

Unib12 skrev:Men jag har inte sagt att vi är lika, för det vet jag ingenting om då jag aldrig fötts som man. Men mitt stora problem är könsrollerna. Det här är rätt för dig för du är flicka och det här för dig för du är Pojke. Det blir ofta stora sociala problem om man bryter mot könsrollerna.

det låter intressant. jag är uppvuxen i ett patriarkaliskt samhälle och har aldrig upplevt att
vara " uppfostrad " till könsroller. t.ex fick jag leka bilmodeller som barn , inte dockor. Min far lärde mig laga mat och skötta hushållet och tror inte han gjorde det pga min kön.
tycker man ska låta barnen vara sig själva.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-28 10:19:15

elle skrev:
Unib12 skrev: elle skrev:

Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.


kvinnor tycker om att vara fina..



Vad kan det bero på? Vi värdesätts ju av samhället utifrån vårt utseende, det är sällan för våra prestationer.

jag tycker snarare att vi lever i ett utseende -fixerad samhället där både män och kvinnor förväntas att se ut som " gudar " oavsett ålder. samtidigt tycker jag kvinnor behöver inte se ut som häxor eller som ruggugglor( ursäkta uttrycket ) som om de har slutat bryr sig om sitt utseende eller sin hälsa.


Nej, om du analyserar bilder och reklamkampanjer av män och kvinnor kommer du se att män och kvinnor inte avbildas lika.
Och vad har du för rätt att uttala dig om andra kvinnors utseende? Det är väl en människas fulla rätt att få vara ful om hen vill, trots att personen är kvinna.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Unib12 » 2013-03-28 10:24:10

elle skrev:
Unib12 skrev:Men jag har inte sagt att vi är lika, för det vet jag ingenting om då jag aldrig fötts som man. Men mitt stora problem är könsrollerna. Det här är rätt för dig för du är flicka och det här för dig för du är Pojke. Det blir ofta stora sociala problem om man bryter mot könsrollerna.

det låter intressant. jag är uppvuxen i ett patriarkaliskt samhälle och har aldrig upplevt att
vara " uppfostrad " till könsroller. t.ex fick jag leka bilmodeller som barn , inte dockor. Min far lärde mig laga mat och skötta hushållet och tror inte han gjorde det pga min kön.
tycker man ska låta barnen vara sig själva.

Kul att du är en av de få som inte mår dåligt. Men vanligtvis blir det ett jävla ståhej om man bryter mot könsnormer. Till exempel i tidigare inlägg skrev du att du inte tycker kvinnor bör se ut som ruggugglor. Men om de gör det? Vad händer då? Hur bemöts en kvinna eller en man som väljer att bryta mot normen? Vad händer med pojken som bär rosa kjol på dagis/skola/jobb? Går den person fri från diskriminering och mobbing?
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav slackern » 2013-03-28 10:34:07

Unib12 skrev:
elle skrev:
Unib12 skrev: elle skrev:

Unib12 skrev:Jag tycker du ska tycka mindre om kvinnors val och hur det klär sig. Vi är mer an bara till för att vara fina.


kvinnor tycker om att vara fina..



Vad kan det bero på? Vi värdesätts ju av samhället utifrån vårt utseende, det är sällan för våra prestationer.

jag tycker snarare att vi lever i ett utseende -fixerad samhället där både män och kvinnor förväntas att se ut som " gudar " oavsett ålder. samtidigt tycker jag kvinnor behöver inte se ut som häxor eller som ruggugglor( ursäkta uttrycket ) som om de har slutat bryr sig om sitt utseende eller sin hälsa.


Nej, om du analyserar bilder och reklamkampanjer av män och kvinnor kommer du se att män och kvinnor inte avbildas lika.
Och vad har du för rätt att uttala dig om andra kvinnors utseende? Det är väl en människas fulla rätt att få vara ful om hen vill, trots att personen är kvinna.


Alltså är det reklamkampanjer i Sverige eller utomlands? För jag har sett några länka till någon blogg där dom visar rätt kränkande bilder på kvinnor. Men finns dom reklamkampanjerna med i svenska tidningar och tidskrifter? För jag har för mej att vi har rätt strikta marknadsförings lagar att om man har en bild på en allt för lättkläd kvinna för att sälja en produkt där kvinnan är överflödig så kan dom bli dömda. Under 90-talet så var det något datorföretag som sålde datorer med en kvinna med värsta uringningen som blev dömda för det och blev tvungna att dra tillbaks sin kampanj. Men om tex HM ska sälja damunderkläder så faller det sej ju naturligt att en kvinna vissas upp i deras underkläder. Samma sak om dom ska sälja herrkalsonger att det visas upp en man iförd dom.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in