Tjejer med AS och endast killkompisar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 10:57:04

Såg denna artikel och filmsekvens som SVT kör med nu: http://svt.se/2.176010/1.2689180/ligger_runt

"Elina har aldrig haft några tjejkompisar. Det fortsatte vara så även när hon bytte skola i nian. Hon började vara med killarna. De är hennes kompisar. Kompisar som hon ligger med."

Känns som en viss aspvibb där någonstans eller?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav calima » 2012-02-29 11:06:40

Varför?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav earlydayminer » 2012-02-29 11:07:21

Det kan vara en rad olika orsaker, men jag får ingen specifik känsla för asperger. Det där med att vara promiskuös finns däremot i högre skala hos individer med bipolär sjukdom, borderline personlighetsstörning m.fl.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 11:16:45

@calima, Det var detta som fick mig att fundera lite:
SVT skrev:aldrig haft några tjejkompisar
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav calima » 2012-02-29 11:19:51

Och det skulle antyda AS?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 11:27:31

Förmodligen felaktigt antagande.. :roll:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav nano » 2012-02-29 11:58:11

Jag har träffat en o annan tjej som nästan uteslutande haft killkompisar, de har varit lätta att ha o göra med tycker jag, en av dem sade att killar är rakare ä tjejer och säger vad de menar och lindar inte in allt i bomull eller intriger.

Och bara för att man är vänner och av olika kön så betyder det inte att man ligger med varandra även om en hel del verkar tro det.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav treeman » 2012-02-29 12:01:24

plåtmonster skrev:Kompisar som hon ligger med."


Det är väl inget fel att ligga och sola med killar.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 12:04:10

Tänkte att ett mer aspigt relationssätt fungerar bättre med killar och att det därför endast blir dessa som blir kompisar. Det innebär inte med automatik att man ligger med dom. Fast det kanske är lätt att ta det steget om det finns andra problem i bilden, dit självskadebeteende verkar höra.
Min erfarenhet är också att tjejer med många killkompisar är lättare att umgås med på ett rakt sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav earlydayminer » 2012-02-29 12:29:10

Jag har lite svårt att se det där med att det är enklare att vara kompis med en kille.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Alyana » 2012-02-29 12:38:34

Min erf är att det är betydligt lättare och enklare att umgås med killar.
De krånglar inte till saker och håller på med löjligheter som de flesta tjejer gör tyvärr....
Men det betyder ju inte att jag ligger med dem för det! :lol:

För en tjej med AS borde det i mina ögon vara lättare att ha manliga vänner. Risken finns väl bara att det blir missförstånd lite här och var och att en del killar kanske tolkar lite fel... och en del tjejr blir pissed pga det. :wink:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav treeman » 2012-02-29 12:45:06

Alyana skrev:Men det betyder ju inte att jag ligger med dem för det! :lol:


Nu till sommaren är det väl inget fel om du ligger och solar med dom? För att påminna om mitt inlägg längre upp.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Arcas » 2012-02-29 12:49:28

Jag tycker också killar är mycket lättare att umgås med. De senaste 15 åren har jag uteslutande haft manliga kompisar då jag inte orkar med det kvinnliga släktet. Visst finns det kanske någon enstaka duglig kvinna men orka leta efter sådant när utbudet på dugliga män är större. xD
Och även här menas kompis som i just det ordet, inget sexuellt här inte.

Varför jag tycker såhär är ganska klart. Jag är väldigt ärlig och naturlig av mig, kvinnor är det motsatta. Har inte heller mycket gemensamma intressen med de.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 12:54:35

Skänk en tanke på oss killar som måste tas med denna NT-iga del av kvinnosläktet :-)Hug
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Nefarious » 2012-02-29 13:09:28

earlydayminer skrev:Jag har lite svårt att se det där med att det är enklare att vara kompis med en kille.


Men killar är ju så mycket bättre på alla sätt, tjejer är bara löjliga och krångliga och till för att göra barn med. Klart man föredrar att umgås med killar. :lol:

Skämt åsido, eftersom jag inte är en jävla idiot så går jag efter lite viktigare egenskaper än kön när jag väljer vänner, till skillnad från de flesta på det här forumet.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 13:15:38

@Nefarious, Hur gör de flesta här på forumet då? :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav kullan » 2012-02-29 13:19:15

Jag för min del går till en gruppchatt och sen hittar jag nån som verkar trevlig kan man lägga till varann på facebook eller MSN. Sen kan man ju kanske träffas irl. Sen vad det är för kön är väl inte så noga. Men jag har rätt många killar bland dom jag kallar för kompisar och vänner. Av nån märklig orsak är dom oxå datanördar :shock:.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav nano » 2012-02-29 14:22:02

Nefarious skrev:Men killar är ju så mycket bättre på alla sätt, tjejer är bara löjliga och krångliga och till för att göra barn med. Klart man föredrar att umgås med killar. :lol:

Skämt åsido, eftersom jag inte är en jävla idiot så går jag efter lite viktigare egenskaper än kön när jag väljer vänner, till skillnad från de flesta på det här forumet.
Hördedu Nefarious ;) bara för att man diskuterar att en del föredrar det ena könet som vänner av någon anledning så betyder det inte att det ena eller andra könet är det man väljer vänner efter, däremot att man märkt att man valt väldigt många killar eller väldigt många tjejer trots att det i teorin borde bli mer eller mindre hälften av båda könen.
Eller ja hälften kanske det inte borde bli, vanligt är nog att man har vänner av samma kön som man själv har när jag tänker efter.

Fast jag tror jag förstår hur du menar :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Alien » 2012-02-29 14:26:48

plåtmonster skrev:Såg denna artikel och filmsekvens som SVT kör med nu: http://svt.se/2.176010/1.2689180/ligger_runt

"Elina har aldrig haft några tjejkompisar. Det fortsatte vara så även när hon bytte skola i nian. Hon började vara med killarna. De är hennes kompisar. Kompisar som hon ligger med."

Känns som en viss aspvibb där någonstans eller?


Om inte den sista meningen varit med, så hade det låtit aspigt. Men om tjejen ligger med alla sina killkompisar låter det mer som utnyttjande. Dvs hon umgås med killarna för att tjejer inte vill det, och betalar för det. Man kan misstänka att killarna egentligen inte heller vill vara vanlig kompis med henne utan bara knullkompis.

För övrigt fattar jag inte vad alla kvinnohatande kvinnor här snackar om när de säger att killar är så enkla att umgås med. Ja, om man gillar att bli slagen och hånad. Det gjorde inte jag, alltså hade jag inga killkompisar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Zombie » 2012-02-29 14:53:08

:-)209

Det gamla vanliga: den sorts aspergare som dominerar (om inte annat så av tradition och sneddiagnosticering) föredrar rakhet framför intrigmakeri och svartvitt tänkande framför nyanser. Därför föredrar de den vanliga svenssonska killkulturen framför den svenssonska tjejkulturen. Kulturer som säkert inte har blivit mindre dominerande, och tvingande även ovilliga att anpassa sig till, med nätet.

Men jag kan meddela att det också finns andra kulturer. Både bland tjejer och bland killar. När jag växte upp (eller någon aspig motsvarighet till det) hade jag lättare för att umgås med de tjejer som fanns närmast till hands. De var intelligentare och klarsyntare, såg dessutom till person och hade kontakt med sina känslor. De killar som fanns närmast till hands var mest upptagna med att positionera sig, bygga fasader, gå och spänna alternativt intellektualisera tröttsamma abstraktioner utan verklighetsförankring, och tog bara hänsyn till döda ting (för något annat var ju inte manligt).

Fast det där var meningslöst att skriva. I dem som bara har sett svenssonkulturen går det inte ens in att sådant där kan vara en kulturfråga, än mindre då att det skulle finnas flera kulturer. Så det kommer de inte heller att titta efter, och är man på det en svartvittänkande aspergare löper man risk att dö i den övertygelsen. Övriga behöver jag inte tala om det för.

Det om det principiella, så att säga. Hur man personligen känner och varför kan vara en annan sak, det kommenterade jag inte.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-29 14:57:31, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Sheyen » 2012-02-29 14:56:55

Jag tycker att det är lättare att få killkompisar än tjejkompisar. Få tjejer uppskattar min vulgära humor, medan killar generellt sett gillar den.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 16:01:53

Zombie skrev:Kulturer som säkert inte har blivit mindre dominerande, och tvingande även ovilliga att anpassa sig till, med nätet.

Den där meningen är svår att följa, kan du utveckla?

Sheyen skrev:min vulgära humor

Exempel? ;)

Alien skrev:För övrigt fattar jag inte vad alla kvinnohatande kvinnor här snackar om när de säger att killar är så enkla att umgås med. Ja, om man gillar att bli slagen och hånad.

Hur personer är skiljer väl sig?
Nog fanns det killar iaf i skolan som betedde sig precis så, men också en mindre skara som hadde bättre saker för sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav Sheyen » 2012-02-29 16:14:04

plåtmonster skrev:
Sheyen skrev:min vulgära humor

Exempel? ;)

Nja, det är svårt att ge exempel, eftersom att dessa vulgära skämt kommer väldigt spontant.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Tjejer med AS och endast killkompisar?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 16:19:00

Inget minne därav? :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in